Gå til innhold

S&S - Audi A6 stasjonsvogn


D.Mikalsen

Recommended Posts

D.Mikalsen

Audi A6

Detailed by Mikalsen

Fikk denne gangen besøk av en Audi A6 stasjonsvogn som skulle få litt pleie. Bilen hadde 162000 km på telleren og forsåvidt godt holdt. Vanskelig å se riper og slikt på denne type lakk farge.

Jobben omhandler en 1-stegs jobb, lett innvendig jobb, og en del detaljearbeid.

Det var ingen problem for eier at skiltene vises.

1-1_zps15f09373.jpg

Dag 1 - Ankomst, utvendig vask, maskering, lakkmålinger, kombotesting og korrigering, samt nedspyling av bil etter korrigering (10 timers dag):

Noe av utstyret (dette er like stress å flytte hver gang):

DSC_0462_1024x681_zpsf0f6e92b.jpg

Ankomst bilder:

DSC_0464_1024x681_zps1d9e8736.jpg

DSC_0465_1024x681_zps45f58e2a.jpg

DSC_0466_1024x681_zps5a7eaf08.jpg

DSC_0468_1024x681_zpsd964db88.jpg

Noen merker eier påpekte (standard solkrem merker):

DSC_0471_1024x681_zpsb1eca1b9.jpg

Oksiderte rails:

DSC_0472_1024x681_zps6545c9c3.jpg

DSC_0473_1024x681_zpsb3a103ca.jpg

DSC_0474_1024x681_zps58a8c57c.jpg

Flere merker, muligens fugl:

DSC_0475_1024x681_zps235404af.jpg

DSC_0476_1024x681_zpsa7cd0c27.jpg

Innvendig inspeksjon:

DSC_0478_1024x681_zps6f4f850e.jpg

DSC_0479_1024x681_zpsdb631991.jpg

DSC_0481_1024x681_zpsba97e0a2.jpg

DSC_0482_1024x681_zps7b19531b.jpg

DSC_0487_1024x681_zps3d09716c.jpg

DSC_0489_1024x681_zps9852f4a9.jpg

DSC_0491_1024x681_zps88a4e333.jpg

DSC_0501_1024x681_zps7ef02b45.jpg

DSC_0505_1024x681_zps1f16b917.jpg

Merker på rutene:

DSC_0488_1024x681_zps88b68301.jpg

Motorrom inspeksjon:

DSC_0493_1024x681_zpsbab1b2da.jpg

DSC_0494_1024x681_zpse3e062da.jpg

DSC_0495_1024x681_zpsbc514667.jpg

DSC_0497_1024x681_zps9bb5e197.jpg

DSC_0498_1024x681_zps7f1a4a35.jpg

Vaskefamilien (Sett fra høyre: Prickbort, Surfex HD 1:5, Iron X, Maxi suds på flasken (ikke grime reaper), også clay med CG ecosmart som lube, + tilhørende børster:

DSC_0500_1024x681_zps8df45992.jpg

Vi starter først med Prickbort fra vinduer og ned (denne fikk ikke stå så lenge før den ble toppet med surfex, pga sol og høy varme i luften):

DSC_0512_1024x681_zps734ee874.jpg

Iron X på felger:

DSC_0513_1024x681_zps59cd2886.jpg

DSC_0515_1024x681_zps515cc83d.jpg

DSC_0516_1024x681_zps4c83c9a6.jpg

Surfex HD 1:5 ble påført ca 2 min etter at prickbort og iron X hadde blitt påført:

DSC_0517_1024x681_zps6e424a59.jpg

Bilen ble avspylt omtrent 1 min etter surfexen ble påført, fordi at det ikke skulle tørke, spylte 1 panel om gang samt dusjet bortover og over bilen jevnlig for å hindre uttørking. Fikk også problemer med en kobling, da denne grønne slangen er trolig fra 80 tallet og ikke klarte å holde seg i koblingen:

DSC_0518_1024x681_zpsaa49011e.jpg

Reserveløsningen:

DSC_0519_1024x681_zpsb898bdca.jpg

Berøringsvask med maxi suds, blander, skummer og starter alltid på toppen:

DSC_0521_1024x681_zps46048f15.jpg

DSC_0522_1024x681_zps7d894ca6.jpg

DSC_0523_1024x681_zps7d8cbfce.jpg

DSC_0526_1024x681_zps8980d66e.jpg

DSC_0527_1024x681_zps0f88874a.jpg

Bilen ble avspylt og Iron X ble påført:

DSC_0528_1024x681_zps8796b4dc.jpg

DSC_0530_1024x681_zpsc72a68ca.jpg

DSC_0533_1024x681_zps58ea4cf5.jpg

DSC_0535_1024x681_zpsa429d900.jpg

Bilen ble avspylt igjen ganske raskt etter påføring av Iron X, så ble bilen clayet (hele bilen clayet, lite drit):

DSC_0536_1024x681_zpseb49fe06.jpg

Avspylt igjen og inn til tørk:

DSC_0537_1024x681_zps0fc043d2.jpg

DSC_0539_1024x681_zps1b15b5f6.jpg

Mattene ble vasket med greenclean 1:15:

DSC_0540_1024x681_zpsad292a2f.jpg

DSC_0541_1024x681_zpscca8cc1f.jpg

Kalibrering av lakkmåler + lakkmålinger:

DSC_0545_1024x681_zpsf99f53ac.jpg

DSC_0548_1024x681_zps44404517.jpg

DSC_0549_1024x681_zps2205787e.jpg

DSC_0550_1024x681_zps54deb8b1.jpg

DSC_0551_1024x681_zps90c4891b.jpg

DSC_0552_1024x681_zpsbb802eb7.jpg

DSC_0553_1024x681_zpsefc6fed1.jpg

DSC_0555_1024x681_zps8a505ffe.jpg

DSC_0556_1024x681_zps003094f7.jpg

DSC_0557_1024x681_zps8ca36606.jpg

DSC_0558_1024x681_zps070945e3.jpg

DSC_0559_1024x681_zpscac8f1d1.jpg

DSC_0560_1024x681_zps3899a0ac.jpg

DSC_0562_1024x681_zps67d3d705.jpg

DSC_0563_1024x681_zps6396a693.jpg

DSC_0564_1024x681_zps80387bce.jpg

DSC_0565_1024x681_zps16936027.jpg

DSC_0567_1024x681_zps3b7a6cb1.jpg

Kombotesting, prøvde først denne (Flex DA, sort waffle og S17+):

DSC_0569_1024x681_zpsb2f2ecd3.jpg

Jeg syntes ikke denne tok godt nok, så jeg byttet pute til grønn uber for å se om det ble bedre, det var bedre. Kjøremåte ble spre på hastighet 2, så opp på nesten full trøkk mellom hastighet 5-6, i 4 pass med lite press, så ned på hastighet 3, uten press x 1 pass. Før:

DSC_0579_1024x681_zps1afc6685.jpg

Etter:

DSC_0580_1024x681_zpsf9bd03c1.jpg

Det ble ellers dårlig med 50 / 50 bilder, så konsentrerte om å fange før og etter bilder av disse merkene som var rundtom, litt tilfeldige bilder:

DSC_0577_1024x681_zpsd60ddd01.jpg

DSC_0624_1024x681_zpsb24dfa5e.jpg

Beste 50 / 50 jeg klarte (med svakt lys fra veggen):

DSC_0610_1024x681_zpscf796689.jpg

Her er hele tatt:

DSC_0615_1024x681_zps10b3544d.jpg

Merke før:

DSC_0581_1024x681_zps47d8958f.jpg

DSC_0582_1024x681_zpsd67b70c2.jpg

Merke etter:

DSC_0583_1024x681_zpsd0b67b17.jpg

Et annet merke før:

DSC_0585_1024x681_zps1d034ae4.jpg

DSC_0586_1024x681_zps3a9b30ad.jpg

DSC_0587_1024x681_zpsff47449f.jpg

DSC_0588_1024x681_zpsaabd858b.jpg

Et annet merke etter:

DSC_0589_1024x681_zpsed2c4c1b.jpg

Muligens etsemerke fra fugl før:

DSC_0630_1024x681_zps91dc14bc.jpg

DSC_0631_1024x681_zps2501ac60.jpg

Muligens etsemerke fra fugl etter:

DSC_0632_1024x681_zps50d7904d.jpg

DSC_0643_1024x681_zpsdf43a30c.jpg

Baklykt ytre før:

DSC_0592_1024x681_zps74218de3.jpg

Baklykt ytre etter (1 runde med metabo roterende, orange uber og Menzerna IP 2000):

De indre lyktene var utrolig slitt, de ble nesten ikke bedre av en runde med samme som de ytre baklyktene, de var en del sprukket i kantene og slikt også, så det ble ingen våtslip.

DSC_0593_1024x681_zps0aa70f75.jpg

Forsøk på oppfriskning av takrailsene:

DSC_0646_1024x681_zps9fb7b4ec.jpg

DSC_0647_1024x681_zps11abdc3e.jpg

DSC_0648_1024x681_zps1197ae99.jpg

DSC_0651_1024x681_zpse5250049.jpg

DSC_0645_1024x681_zps296497fc.jpg

DSC_0654_1024x681_zps0ca9164a.jpg

DSC_0660_1024x681_zps7451dbac.jpg

Mer gnikking:

DSC_0662_1024x681_zps2ec48e73.jpg

DSC_0663_1024x681_zps9da61a57.jpg

Prøvde å friske opp endestussene litt også, fant en del drit:

DSC_0667_1024x681_zpsb5f9d1e3.jpg

Ble ikke helt "golden", men bedre:

DSC_0666_1024x681_zps35b6a939.jpg

Stemningsbilde:

DSC_0669_1024x681_zpsa210fbb6.jpg

Frontlyktene ble kjørt med metabo roterende, sammen med orange uber og 2 runder med Menzerna FG 400, så 1 runde med Menzerna IP 2000:

DSC_0672_1024x681_zpsf03a9be0.jpg

DSC_0674_1024x681_zps00a1c550.jpg

Fokusert:

DSC_0677_1024x681_zpsb116fdb7.jpg

Ut for å spyle ned bilen, det var blitt kveld:

DSC_0678_1024x681_zps3bd18ad0.jpg

DSC_0682_1024x681_zpsb986b2aa.jpg

DSC_0683_1024x681_zps1b05f926.jpg

Dag 2 - Wipedown, lakkinspeksjon, LSP, støvsuging, lett innvendig vask, ruteforsegling, og diverse detalje arbeid:

DSC_0685_1024x681_zpsca16248e.jpg

Illustrasjonsbilde av lakkinspeksjonen:

DSC_0686_1024x681_zpsdc087fd0.jpg

LSP ble Swissvax Shield som fikk ligge mens jeg holdt på med det andre:

DSC_0687_1024x681_zps770228b8.jpg

Vinduene ble vasket innvendig og utvendig med denne:

DSC_0688_1024x681_zpsff010398.jpg

DSC_0690_1024x681_zps00c4e2a7.jpg

DSC_0691_1024x681_zps94f7550b.jpg

Støvsuging og innvendig vask:

DSC_0696_1024x681_zps0fd2a8d0.jpg

DSC_0697_1024x681_zps7412e587.jpg

DSC_0698_1024x681_zpsc42bfe68.jpg

DSC_0700_1024x681_zps0c2ddeae.jpg

DSC_0701_1024x681_zps5091ac75.jpg

DSC_0703_1024x681_zpsb2d3b3fa.jpg

DSC_0704_1024x681_zpse7905d11.jpg

DSC_0705_1024x681_zps2de0f82e.jpg

DSC_0706_1024x681_zpsd1088513.jpg

DSC_0707_1024x681_zps77b507d6.jpg

DSC_0708_1024x681_zpsd6568723.jpg

DSC_0709_1024x681_zps7b74ccca.jpg

Eier hadde med noe skinnfarge som skulle påføres ved førerstol, vasket rent og smurte forsiktig et tynt lag på, fikk stå ca 20 min før det ble lett avbuffet, Før:

DSC_0710_1024x681_zps43595c86.jpg

Etter:

DSC_0715_1024x681_zpsbfce2645.jpg

Dekksider fikk CG hyper coat:

DSC_0717_1024x681_zpsf3e67d02.jpg

DSC_0718_1024x681_zps4100a24c.jpg

DSC_0720_1024x681_zps7b28ac8e.jpg

Rett etter føring:

DSC_0721_1024x681_zpse7f9b551.jpg

10 min etter påføring:

DSC_0722_1024x681_zpsd6ad0e61.jpg

Gummimattene innvendig fikk VRP dressing:

DSC_0723_1024x681_zps16305a0c.jpg

DSC_0726_1024x681_zpsd8551e9a.jpg

Motorrom ble vasket for hånd med microfiber og greenclean, samt deksler ble smurt inn med VRP dressing og gummilister fikk Swissvax Seal feed:

DSC_0727_1024x681_zps6e3a9e90.jpg

DSC_0728_1024x681_zpsef474c0d.jpg

DSC_0729_1024x681_zpscb0ec6ea.jpg

50 / 50 motorrom:

DSC_0732_1024x681_zps41a8f8b0.jpg

Ferdig motorrom:

DSC_0736_1024x681_zps12459249.jpg

DSC_0739_1024x681_zpsfa52267e.jpg

DSC_0740_1024x681_zps14348ffd.jpg

Dekksider fikk enda et lag med CG hyper coat:

DSC_0741_1024x681_zpsad0924dc.jpg

Vinduene ble forseglet med G5:

DSC_0742_1024x681_zps3d3356b0.jpg

Dekksider fikk til slutt enda et lag med CG hyper coat (totalt 3 lag):

DSC_0743_1024x681_zps81a9e57a.jpg

Gummilister rundt vinduene fikk Swissvax Seal feed:

DSC_0744_1024x681_zpsf2e4b4ee.jpg

DSC_0747_1024x681_zpsf38eb059.jpg

Etter 15 min ble det lett buffet av overflødiske rester rundt gummilistene:

DSC_0748_1024x681_zpsa42b65ce.jpg

DSC_0749_1024x681_zps83105b81.jpg

Avbuffing av voks, denne fikk stå ca 6 timer før den ble buffet av:

DSC_0750_1024x681_zps8492a1bf.jpg

Skruene til skiltplate bak trengte litt smøring:

DSC_0751_1024x681_zps7f9d0050.jpg

50 / 50:

DSC_0753_1024x681_zps3c8c32c0.jpg

Dynket:

DSC_0754_1024x681_zps2fa78fa6.jpg

Klar for solen:

DSC_0756_1024x681_zpsc8376e2e.jpg

DSC_0760_1024x681_zps999c69b8.jpg

Eier ville ha med en vaskepakke (jeg likte denne bøtten bedre enn min egen):

DSC_0761_1024x681_zps6c7eeb6b.jpg

Avslutningsbilder:

DSC_0762_1024x681_zpsc431c4c4.jpg

DSC_0779_1024x681_zps78f6487c.jpg

DSC_0766_1024x681_zpsb1af37ff.jpg

DSC_0767_1024x681_zps88443b34.jpg

DSC_0768_1024x681_zpsfb782f6b.jpg

DSC_0769_1024x681_zpse56f99c5.jpg

DSC_0770_1024x681_zps7fcc9798.jpg

DSC_0771_1024x681_zpsfe6874b9.jpg

DSC_0775_1024x681_zpsb931b879.jpg

DSC_0777_1024x681_zpsd6000bc8.jpg

DSC_0782_1024x681_zps41f127e9.jpg

DSC_0785_1024x681_zpsd397f068.jpg

DSC_0786_1024x681_zps4ddf27c3.jpg

DSC_0787_1024x681_zps32ee31e2.jpg

DSC_0788_1024x681_zpsb73adb62.jpg

DSC_0789_1024x681_zps3d252259.jpg

DSC_0790_1024x681_zps7e3f691b.jpg

DSC_0793_1024x681_zpsd7a1877f.jpg

DSC_0794_1024x681_zps35d936dd.jpg

DSC_0795_1024x681_zpsbf71d0cd.jpg

DSC_0796_1024x681_zps1ad01a13.jpg

DSC_0797_1024x681_zps1d07ac38.jpg

DSC_0798_1024x681_zps8dc44b90.jpg

DSC_0803_1024x681_zps48c443ff.jpg

DSC_0804_1024x681_zpse4fb1c29.jpg

DSC_0805_1024x681_zpsf14dcd3f.jpg

DSC_0806_1024x681_zpscce391eb.jpg

DSC_0807_1024x681_zps8e3f8db5.jpg

DSC_0809_1024x681_zps9153af00.jpg

DSC_0815_1024x681_zpsbdc1c270.jpg

DSC_0818_1024x681_zpse7a12138.jpg

DSC_0819_1024x681_zps556335d8.jpg

DSC_0851_1024x681_zps58746926.jpg

Produkter som ble brukt:

Vask:

- Prickbort
- Surfex HD

- Iron X
- CG Maxi Suds II
- CG ecosmart + vann (som claylube)
- Clay
- Diverse børster

Polering:

- Menzerna IP 2000 (Frontlyktene og baklyktene)
- Menzerna FG 400 (Frontlyktene)
- Scholl S17+ (1-stegs komboen)
- Flex DA

- Metabo roterende

- CF 02 (wipedown)
- X antall - Microfiber kluter
- 1 stk - Uber orange pute 100mm
- 2 stk - Uber grønn pute 100mm
- X antall - Uber grønn pute 140mm

Utvendig / innvendig:

- Swissvax Shield - lakk

- Gtechniq G5 (rute forsegling)
- Autofinesse metal polish (Rails)

- Påføringsputer

- Microfiberkluter
- Greenclean
- Swissvax leather cleaning kit
- V.R.P Dressing
- CG Hyper Coat
- CG Streak free Window clean
- WD 40

(Kan være jeg har glemt noen produkter)

Tidsbruk: 18 timer fordelt over 2 dager

Takk for at du tok deg tid til å se igjennom denne S&S :)

  • DCN Poeng 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Nydelig jobb og resultat. Dette kan du! Cred :D

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Nok en flott jobben fra den kanten unge mann! Cred

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freebird

Strålende resultat og nydelig utført arbeid. :-)

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)
-Thomas-

Nydelig!!

Hva og hvor har du fått tak i den saken til å ha på voks med? Så ut som den passet som hånd i hanske nedi krukken! Med den så slipper man helt sikkert å få den "gropen" nedi krukka. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Meget flott.

Lurer på om dette er noenlunde samme farge som min, og syns det er en lakk som er veldig fin å holde på med. :)

Cred gitt.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D.Mikalsen

Cred for flott resultat. :)

Takker for det :)

Nydelig jobb og resultat. Dette kan du! Cred :D

Takker for det mister, hehe ja det begynner å komme seg ;)

Nok en flott jobben fra den kanten unge mann! Cred

Kjempe kjekt å høre, takker for det mister ;)

Nydelig. Ikke noe å sette fingeren på her nå, slik som det var tidligere. :)

DSC_0471_1024x681_zpsb1eca1b9.jpg

(Sær humor?) ^_^

Takker for det Øyvind G, hehehe godkjent humor ;)

cred for bra s&s og meget bra utført jobb :) og veldig bra jobb med tak rails

Takker for hyggelig tilbakemelding :) Railsene ble mye bedre enn hva de var i utgangspunktet, spent om et lag med shield klarer å holde oksideringen vekke en liten stund fremover :)

Bra jobb og som nevnt med railsene. Litt harry med S6 emblemer på en 2.0TDI..

Takker så meget :) Hehe ja det skulle vell vært noe større under panseret ;)

Pent :)

Takker :)

Kjempe bra jobb utført :) med en fin og ryddig S&S :thumbs: dei er heldige som får bilen shinet hos deg ser eg :)

Cred!

Takker for hyggelig tilbakemelding Andrè :) Kjekt å høre B)

Kjempeflott jobb nok en gang! ;)

Takker for hyggelig tilbakemelding Johnsen ;)

Strålende resultat og nydelig utført arbeid. :-)

Kjekt å høre, takker så meget :)

Nydelig arbeid!

Takker så meget :)

strøkent resultat! :-)

Takker for det ;)

Nydelig!!

Hva og hvor har du fått tak i den saken til å ha på voks med? Så ut som den passet som hånd i hanske nedi krukken! Med den så slipper man helt sikkert å få den "gropen" nedi krukka. :)

Takker så meget :) Det er en påføringspute fra Auto Finesse, jeg syntes den er perfekt. Den er meget myk og som du nevner også, så er formen på den genial. Kjøpt hos bilnerden: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_30&products_id=345 .

Veldig bra på alle måter. Cred er velfortjent.

Takker så meget Roger :)

Meget flott.

Lurer på om dette er noenlunde samme farge som min, og syns det er en lakk som er veldig fin å holde på med. :)

Cred gitt.

Takker for det Stian :) Nå husker ikke jeg fargebetegnelsen i farten her, men ingenting å si på hvordan lakken var å jobbe med, en av de beste jeg har holdt på med, hele jobben var svært behagelig :)

Kosejobb :)

Uten tvil :) De må jo komme av og til de også ;)

Og takk for at du tok deg tid til å skrive denne S&S'en

Det er absolutt ingen problem når det er så mange kjekke tilbakemeldinger man får her inne, da er hele S&S`n verdt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...