Moderatorer Dette er et populært innlegg Christer 2 924 Skrevet 21 Juli, 2014 Moderatorer Dette er et populært innlegg Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Show & Shine Interiør, Hyundai Elantra 2001 08.03.2014 - 06.04.2014 Min mor har, som de fleste sikkert har fått med seg etterhvert, en Fiat 500C. Dette er ikke akkurat verdens mest praktiske bil, da den er bitteliten og har svært begrensede mengder bagasjeplass. Samboeren hadde en Hyundai Elantra 2001-modell han knapt brukte, så det ble bestemt at min mor skulle overta denne for en symbolsk sum... det gikk som vanlig ikke helt etter planen... Bilen gikk dog ikke gjennom EU-kontrollen, så det ble innhentet pristilbud for reparasjonene i størrelsesorden 30-50.000 kroner. Det som måtte gjøres var å bytte bremseskiver og -klosser, noen bremserør, travers bak, en bremselyspære og en lambdasensor. På NAF-testen ble det også anmerket hull i førersete (sidevangen), slitte frontlykter og en masse annet fjas som ikke hadde noe med det driftstekniske å gjøre. Siden min mor skulle ha bilen tenkte jeg at jeg kunne hjelpe til litt, så jeg spante på allegro.pl og fant skiver, klosser, travers og lykter for ca 1500 kroner inkl frakt til hostellet vi reiste til og bodde på i Gdansk. Vi dro med oss masse annet metall hjem igjen også, for all del, men det er uvesentlig for denne historien. Mekanikeren vår fikk bilen og delene og satte i gang med å bytte alt sammen for en billig penge. Problemet med bilen nå var at det hadde lekket vann inn i bagasjerommet mens bilen hadde stått i ro i over tre måneder, så interiøret var rimelig loddent av mugg, og det var rett og slett helsefarlig å oppholde seg inni den. Jeg ble derfor spurt om det var håp om å få interiøret bra igjen, og håp er det jo alltids... selv om det så rimelig mørkt ut denne gangen. Det er en del førbilder denne gangen, men siden det stort sett kun er interiørrens som i all hovedsak består av "sprut på rensevæske, gnukk med børste, skyll og sug opp med våtsuger", så er det ikke så veldig mye mer å si... jeg kommenterer litt underveis. Motivasjonen for jobben endret seg også underveis og av den grunn ble det lite underveisbilder. Mer om dette underveis. Produkter brukt: Scholl SPAM, ca 3 liter Chemical Guys Green Clean, ca 1 liter i 1:15 Valet Pro Interior All Purpose Cleaner, ca 0,5 liter i 1:60 120 liter vann Raceglaze leather brush Mothers Interior & Carpet Brush Gtechniq C6 på dash og andre plastdetaljer Biltema Ozon-apparat Før-noe-som-helst-bilder: Oversiktsbilde fra passasjersiden: Brunt dørtrekk... Seig hinne på håndtaket... Limmerker og flekker på dashen... Flere flekker Seigt støv og dritt på instrumenter Tobakksrester, støv og boss på midtkonsollen... Brune pelsflekker av mugg i setet... Muggflekker på plasten, og noen skrapemerker jeg ikke hadde sjans å gjøre noe som helst med... Mmmmugg. Kaffe blandet med et eller annet kjemikaliene mine ikke skjønte hva var... Mmmmuggggggg Herlig baksete. Jaddah... Hvite og brune muggdotter i vakker symbiose! Flotte flekker på setebeltet her... Bagasjerommet var så ille at det var nummeret før det utviklet seg intelligent liv. Legg også merke til det gule støvet på lastekanten... det går igjen senere. Da har jeg kommet rundt bilen til førersiden, her illustrert av muggent baksete. Jammen i #%&te da! Kan ikke mugghelvete i det minste bare gro der jeg har mulighet til å få tak i det?! Støv og gugge på ca hele førerdøren. Closeup av vindusbryterpanelet. Jømmi... Noe slitt ratt. Lite å gjøre med dette ut over å bytte det, dessverre... Flere closeups av instrumenter. Den deilige skinnposen rundt girspaken igjen... Sidevangen på førersetet. Til tross for setetrekk var sidevangen slitt hull i; fint lite å gjøre med dette her annet enn rent bytte. Fotbrønnen hos fører... Slik var altså tilstanden. Mer enn nok å ta tak i, med andre ord, så det var bare å sette igang. Startet med å koble av batteriet og vrenge ut alle setene. Dette var en grei jobb, bortsett fra at baksetet var boltet fast i karosseriet... Husker dere det gule støvet på lastekanten bak? Jeg fant litt mer... Det var ikke bare litt heller - tykke lag over drøyt hele interiøret. Jeg fant også ut hvor bilen lekker vann... Og enda mer av det jævla støvet. Litt på andre siden også, men ikke så ille som førersiden. Min teori er at en eller flere av de forrige eierne har kjørt mye på grusvei. Siden jeg delvis har vokst opp i Florø vet jeg at de har mye lys sand og skjellsand der oppe, og det passer greit overens med fargen på støvet i bilen. Det stinket også askebeger i bilen, og på noen av bildene tidligere her er det svimerker på plasten på midtkonsollen, så noen har nok kjørt på nevnte grusveier med åpent vindu og røykt i bilen. Resultatet ser vi jo... Skruene er de som holdt baksetet på plass. Fant nok spiker til å bygge et hus med under baksetet... og 25 kroner totalt. Mugne mynter. Eww. Hele baksetet Closeups Under førersetet Motorrom Batteriet behørig frakoblet. Omtrent på dette tidspunktet lurte jeg på om det ville være mer hensiktsmessig å bare få tak i et komplett brukt interiør fra Polen, og spante litt på allegro.pl... Joda, det var mulig. Komplett med alle seter, dørtrekk, gulvteppe, taktrekk, stolpledeksler, midtkonsoll og dash for 600 kroner? Veeeldig fristende... på den annen side, en komplett bil kostet bare 10000 kroner... En telefonsamtale senere var det bare å sette igang med våtrens. Her er hele mugghaugen på plass i gnikkeriet, med bakdøren åpen for ekstra lufting. Før jeg begynte på jobben med å rense setene, kjøpte jeg et ozonapparat på Biltema, til 399 kroner. Dette ble plassert i bilen noen dager i forkant for å ta livet av mest mulig mugg før jeg skulle tilbringe mange timer i et altfor lite rom med altfor mye uhumskheter. Dette fikk stå og gå i 8-10 timer mens jeg holdt på med setene, og sto på natten gjennom og påfølgende dag for en total virketid på ca 30 timer. Da jeg åpnet dørene igjen kom det en veldig kjent lukt av ozon ut, så bilen fikk stå noen timer med alle dørene på vidt gap for å få inn litt oksygen igjen... Det hjalp. Veldig. Etter den ene sidevangen på passasjersetet... og etter å ha helt ut 3/4 av vannet i et forsøk på å se bunnen av beholderen - but no. Mugg. Mugg. Mugg. Rent! Hele ryggen tatt. Ble en del bedre... Men ojda? Det jævla gule støvet igjen... og mye av det. Og dette setet har hatt setetrekk på seg i tillegg. Setetrekkene gikk rett i bosset, forøvrig. Tror ikke jeg har gjort noe her enda... Mesteparten av utstyret som ble brukt, fre venstre: Olje- og syrebestandige gummihansker, Foma PowerVAC 1150 med flatt munnstykke, rød interiørbørste og Scholl SPAM (selv om det står Valet Pro Interior All Purpose Cleaner på flasken). I tillegg hadde jeg en flaske rent vann for skylling. Møkkete og fælt på andre siden også... Vannflasken ble byttet ut med denne på "mist"-innstilling da jeg ble lei av muligheten for senebetennelse. Duverden så mye mer effektivt! Jeg mener å huske at jeg ikke begynte på selve bilen før jeg var ferdig med alt av interiør ellers, så da er jeg vel ferdig med seter og bagasjeromsbekledning. Her er altså baksetet, uten sete: Under førersetet.. Og under passasjersetet... Nok støv på hjulhuset bak, hvertfall. Fingertest for å se om det var klart for buffing... Rust og støv i skjønn forening. Passasjersiden ser noe bedre ut... Taket så ikke ut, så jeg demonterte taklamper, håndtak og solskjermer og røsket ut hele stasen. Heldigvis ikke så stort, men det at det var i papp og tekstil bød på enkelte utfordringer med hensyn til hvor mye vann jeg kunne bruke for skylling. Jeg dusjet fra god avstand for å dekke større områder og for å unngå å gjennomtrekke taket, siden det ville ha løst opp limet mellom stoffet og pappen, samt deformert eller ødelagt pappen. Ferdig og ligger til tørk! Våtrens av hattehyllen, in-place. Jeg hadde tenkt å ta ut hattehyllen også, men det viste seg å være vanskeligere enn jeg forutså, så etter å ha knotet med det i nesten en time gav jeg opp og gjorde så godt jeg kunne med hyllen på plass. Det ble helt greit, men kunne blitt en del bedre om jeg hadde fått den ut, særlig helt nederst mot vinduet. Mye støv borte... Baksetet endret litt profil etter en runde SPAM og klut... Begynner å se anstendig ut ellers i bilen også, gitt. Så det var sånn den egentlig skulle se ut, girposen... Gulvteppet bak: ...og foran: Midtkonsollen ser bra ut igjen. Litt flekker og skjolder, men det er fordi jeg ikke har vasket skikkelig over plasten enda, så det er bare litt produktdrypp. Dashen vasket. Instrumenter vasket kjapt over. Bagasjerommet vasket og på plass igjen: Noe permanent misfarging må man regne med når bilen ikke har fått pleie siden den var ny for 13 år siden... Sitteputen på plass igjen. AC-rens med sitrusduft fra Biltema står og spruter ned interiøret... Noen ferdigbilder etter en kjapp utvendig vask. Forseter: Girspaken og posen ble jo ganske så bra igjen: Dashbord: Baksete: Jeg hadde også en ambisiøs plan om å vaske og polere utvendig, men underveis i prosessen ble det plutselig endring i planene for hvem som skulle ha bilen. Moren til eier fant ut at Nissan Navaraen de har var for høy og for vanskelig å komme seg inn og ut av, noe som i og for seg er en gyldig unnskyldning når man er 84 år gammel, så de trengte en lavere bil, og det ble derfor bestemt at hun skulle ha denne i stedenfor min mor. De har lange tradisjoner for å kjøre bilen i vaskemaskinen til Shell, så det var vanskelig å bruke 20-30 timer til på denne bilen etter å allerede ha brukt 40 timer på rens av interiøret når jeg visste at den kom til å være fin i to uker før alt arbeidet ble ødelagt av børstene i vaskemaskinen. Jeg gav derfor bilen en kjapp runde avfetting og håndvask og en runde Scholl SW40 sprayvoks og lot det være med det. Jeg byttet frontlykter fra de originale, sterkt oksiderte og litt sprukne til et par pent brukte og blanke, og lysutbyttet ble hvertfall femdoblet. De siste limrestene fra dashbordet fikk jeg ikke vekk med det jeg hadde tilgjengelig, og sitrusrensen lå igjen hjemme. Jeg ønsker også sende en varm takk til min mor som hjalp til med å vaske seter og deksler. 58 Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 21 Juli, 2014 Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Rått Christer Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 21 Juli, 2014 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Takker! ...og dette er grunnen til at jeg ikke liker interiørjobber. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freebird 16 Skrevet 21 Juli, 2014 Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Det er helt sikkert, uten noen som helst form for tvil; det værste jeg har sett. Cred for å i det hele tatt begi deg ut på et slikt grusomt prosjekt. Siter 1988 Mazda 626 GD 1997 Mercedes C-Klasse - W202 2001 Mercedes E-Klasse - W210 1986 Toyota Mr2 Mk1a Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 21 Juli, 2014 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Bortsett fra muggen var denne her faktisk ikke så ille i forhold til neste S&S som kommer med en gang jeg finner bildene igjen... Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bateman 41 Skrevet 21 Juli, 2014 Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Man skal ha pågangsmot for å ta på seg en slik jobb;) Cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 21 Juli, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Cred. Btw jeg synes du klager fælt for en liten kveldsjobb har venta lenge på denne Btw hva ble gjort med vannlekkasjen? Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 21 Juli, 2014 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Cred. Btw jeg synes du klager fælt for en liten kveldsjobb har venta lenge på denne Btw hva ble gjort med vannlekkasjen? Liten kveldsjobb ja Brukte tre hele helger på faenskapet... Gjorde ikke noe med vannlekkasjen, siden det må kappes og sveises relativt mye, siden det har lekket lenge og ikke blitt oppdaget før nå. Det som vises av rust på innsiden av bagasjerommet er ca 1/4 av den totale mengden. Omtrent hele bakskjermen fra midt på hjulhuset, opp til nesten underkant av vinduet og bak til lykten må kappes vekk, og nytt stål må sveises inn. Dette hadde de ikke oppdaget på EU-kontrollen av en eller annen grunn. Han hadde visst vært innom et mekanisk verksted for å få pris på å fikse dette her, og de hadde snakket om rundt 40 lapper inkl lakkering, så det kommer ikke til å bli gjort, rett og slett. Som sagt kan man få tak i tilsvarende bil, forhåpentligvis uten mugg eller rust, for 10-15 lapper, så denne blir kjørt til den faller fra hverandre. Den ble hvertfall godkjent i år, og så skal den inn til godkjenning igjen til neste år (siden det er en 01-modell). Den vil høyst sannsynlig gå gjennom EU-kontroll da også, men den i 2017 tror jeg muligens det spøker for... For de som ikke har vært i Florø, luften der er rimelig full av salt fra havet, så biler ruster en del raskere enn ellers. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 21 Juli, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Kunne jo fylt igjen med noe guffe da Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 21 Juli, 2014 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Jeg prøvde å finne ut hvor vannet kom fra, uten hell... så siden jeg ikke kunne se noe verken fra innsiden eller utsiden, går jeg ut fra at det er en rutepakning et sted. Av erfaring er ikke det noe jeg skal rote med Eier ble hvertfall informert om lekkasjen og har sett på det og som sagt fått et "nei-vi-vil-ikke-gjøre-dette"-tilbud fra et verksted, så... it's out of my hands og var i utgangspunktet ikke mitt problem heller. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 21 Juli, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Den er grei, skal ikke plage deg mer nå godt jobba Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 21 Juli, 2014 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Takker Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr88 258 Skrevet 21 Juli, 2014 Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Her snakker vi ekstrem forvandling, Christer edition! Meget godt jobbet!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnsen90 649 Skrevet 21 Juli, 2014 Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Flott jobb christer:D cred Siter Facebook & Hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikWake 87 Skrevet 21 Juli, 2014 Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Æsj!! Cred! Siter 1965 VW Bug 1200 1994 BMW E36 320i Sedan 2007 BMW E90 325d Sedan 1995 BMW E36 M3 3,2 touring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 21 Juli, 2014 Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Skulle gjerne trykket flere ganger på grønn knapp der gitt! Imponerende kamp! Glad du vant til slutt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olausse 16 Skrevet 21 Juli, 2014 Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Jeg må nesten spørre, hvordan klarer dere å få støvsugd det så rent?! jeg har prøvd flere ganger på forskjellige biler, men klarer aldri og få det så fint/rent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 21 Juli, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Jeg må nesten spørre, hvordan klarer dere å få støvsugd det så rent?! jeg har prøvd flere ganger på forskjellige biler, men klarer aldri og få det så fint/rent. Photoshop Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olausse 16 Skrevet 21 Juli, 2014 Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MKLars1 141 Skrevet 21 Juli, 2014 Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2014 Grønn knapp! Denne skulle nesten vært hengt opp som skrekk og advarsel til folk! Siter 2006 Audi A6 2.7 TDI Quattro 1998 Opel Omega STV Skru opp til ribbeina rasler i takt med musikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.