Gå til innhold

Hva inspeksjonslykt skal jeg kjøpe? Som er billig


Gunnarmikal

Recommended Posts

Rupes lykt til 500,- kaller jeg max rip off. Suckers!! Dyreste logoen ever :P

Jeg kjøpte ei 1000 lumen lykt på DX med lader og batterier for 15 dollar.

Beste lykta jeg noensinne har eid.

Men det bra noen støtter opp under de norske butikkene da, de ler rått hele veien til banken c",)


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker han om rupes vs halogen. Spørsmålet er hvorfor ikke ei led lykt til hundrelappen fungerer for de som er ute etter ei billig og brukbar lykt.

Edit: husk at trådstarter ikke spurte etter hvilken lykt som var best. Han spurte etter ei billig og grei lykt på DX.

Står ingen plass at den skal koste rundt hundre kroner, og filmen var bare ment som illustrasjon hvordan Rupes lykten fungerer. Og som han sier så er det nesten umulig å vise hvordan lykten uthever defekts på film, men denne filmen gjør en god jobb med å vise hvor bra Rupes lykten virker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at folk er så negative til ting som koster penger og har ordentlig kvalitet. Jeg tenker alltid kvalitet foran kvantitet, det gjelder bil, dekk, sykkel, sko, klær etc. orker ikke å kjøpe noe drit som virker i en kort periode for så å kjøpe en ny, det blir ikke billig i lengden. Bedre å kjøpe noe man vet fungerer og som varer lenge. Og det koster som regel penger, men kvalitet koster.

Endret av Krisfje
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ingen plass at den skal koste rundt hundre kroner, og filmen var bare ment som illustrasjon hvordan Rupes lykten fungerer. Og som han sier så er det nesten umulig å vise hvordan lykten uthever defekts på film, men denne filmen gjør en god jobb med å vise hvor bra Rupes lykten virker. ;)

Jeg har ikke sagt at rupes er dårlig eller ikke fungerer kjempebra ;) bare at det kan finnes billige alternativer ;) kan du gi et svar på hvorfor ikke ei led lykt på rundt hundrelappen ikke fungerer til å finne hologrammer?

Folk går rett i skyttergrava hvis noen våger å si at rupes ikke er eneste alternativet.

2002 Volvo S60 2.0T
1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket)
19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du gi et svar på hvorfor ikke ei led lykt på rundt hundrelappen ikke fungerer til å finne hologrammer?

Nei, har heller ikke uttalt meg tidligere i tråden. La bare til en film Jeg, Så skyt noen andre! :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har brukt billiglykter fra dx, og jeg har brukt Rupes sin.

Jeg likte ikke Rupeslykten fordi den har et mørkt felt i midten av lyskjeglen. I tillegg er den for tynn.

Dxlyktene jeg har er tykkere, mer solide, har jevnere lyskjegle og bedre hotspot enn Rupes sin lykt. I tillegg kan jeg kjøpe 10-12 lykter med batterier for det én Rupeslykt koster.

Kvalitetsmessig er jeg ikke sikker på at Rupes sin er så mye bedre heller. Den virker litt skjør, og jeg ser for meg at om den går i bakken med linsen først, så er det natta for den. Dxlyktene mine har vært i bakken flere ganger, og funker fremdeles takket være gummipolstring og utstikkende elementer som tar av for støyten.

Alt i alt: Rupes har en veldig god lykt, men den er ikke riktig for meg. Uansett er den for dyr.

Lykter fra dx holder greit høy kvalitet og koster en slikk og ingenting, og har ofte funksjoner man kanskje trenger i andre settinger.

Til sist: lumen er ikke alt. Lyskjegle, hotspot og spredning er viktigere enn en million lumen. For holospotting holder det med en lykt på 250-350 lumen. Mer enn det er overkill og du blender bare deg selv, mindre og du vil ikke se så mye.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sist: lumen er ikke alt. Lyskjegle, hotspot og spredning er viktigere enn en million lumen. For holospotting holder det med en lykt på 250-350 lumen. Mer enn det er overkill og du blender bare deg selv, mindre og du vil ikke se så mye.

Ikkje glem at lysfarge(kelvin) har også litt og si.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har heller ikke uttalt meg tidligere i tråden. La bare til en film Jeg, Så skyt noen andre! :mad:

;)

Det ble spurt om hva som skilte rupeslykta og billige ledlykter, og så la du ut en link til en video som sammenlignet rupes med halogen. Det var derfor jeg ikke synes videoen var relevant.

2002 Volvo S60 2.0T
1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket)
19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Nei, jeg har ikke prøvd den, det er derfor jeg lurer på om noen kan si meg hvorfor den er så mye bedre enn alt annet, for på papiret er det ingenting ved den som er imponerende.

Har du prøvd mye annet da?

Den har et sabla godt lys som er perfekt, god spredning etc. Alt er rett og slett gjort riktig :) har et titalls div lykter på jobben fra led lenser osv men ingen av de kan måle seg med rupesen :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at folk er så negative til ting som koster penger og har ordentlig kvalitet. Jeg tenker alltid kvalitet foran kvantitet, det gjelder bil, dekk, sykkel, sko, klær etc. orker ikke å kjøpe noe drit som virker i en kort periode for så å kjøpe en ny, det blir ikke billig i lengden. Bedre å kjøpe noe man vet fungerer og som varer lenge. Og det koster som regel penger, men kvalitet koster.

Ingen som, nødvendigvs, er negative til kvalitet. Helt enig med deg i det du sier jeg. Men det går en grense der fornuften stopper og snobberiet/idiotiet begynner. Satt litt på spissen ;)

Når TS spør om lyktforslag fra DX og seks stykker foreslår en lykt til 500 kr så synes jeg det er på tide og opplyse om andre alternativer. Ikke alt som er billig som er dritt heller ;)

Den har et sabla godt lys som er perfekt, god spredning etc. Alt er rett og slett gjort riktig :) har et titalls div lykter på jobben fra led lenser osv men ingen av de kan måle seg med rupesen :)

Bra. Takk for litt håndfast konkret tilbakemelding.

Stikk motsatt erfaring av Christer sin der altså, men sånn er det jo alltids ;)

Ikkje glem at lysfarge(kelvin) har også litt og si.

Når man snakker swirls; på hvilke måte?

Ellers hadde det jo vært gøy om en Rupes-lykteier kunne tatt seg bryet med en skikkelig sammenlikning mot et par billiglykter og en gang for alle fått meislet inn i evigheten hvorfor Rupeslykta er...lyset ;)

Jeg har også en lignende den som ble linket til her tidligere fra ebay, og synes den virker veldig solid og fin. Overlevd flere turer i bakken. Min bor i bilen permanent og er veldig kjekk til å belyse annet med også når man holder på og knoter i motorrom og innunder interiørpaneler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg har 800 lumen lykta fra dx, den er nå bare lykt og ble pensjonert da swirlfinder kom i hus :)

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Det jeg føler at gjør Rupeslykta bedre enn de andre jeg har er flere ting kombinert. Det at den er liten og kommer med bøyle, så man kan feste den i kraven på skjorta gjør at jeg har den lettere tilgjengelig enn de andre som jeg stortsett setter igjen på benken. Jeg har ikke opplevd noe mørk flekk i midten med Rupeslykta, og jeg synes spredningen av lyset er akkurat passe, og fargetemperaturen gjør det veldig lett å se defekter, swirls og hologrammer. Ikke er den så sterk at man bare blendes heller. Jeg har film av Rupes in action på tlf, skal prøve å laste opp. :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeejayTID

Merkelig at folk er så negative til ting som koster penger og har ordentlig kvalitet. Jeg tenker alltid kvalitet foran kvantitet, det gjelder bil, dekk, sykkel, sko, klær etc. orker ikke å kjøpe noe drit som virker i en kort periode for så å kjøpe en ny, det blir ikke billig i lengden. Bedre å kjøpe noe man vet fungerer og som varer lenge. Og det koster som regel penger, men kvalitet koster.

Jomenn da skulle du jo kjøpt Led Lenser (Eller Maglite.) uten tvil. 1600 Lumen, bare 2600 kroner og oppover.

Akkurat den Rupes lykta er det ikke vits å trekke kvalitetskortet på. Man kan kjøpe seg en lykt i god kvalitet også endre lyspæren/innmaten for å få en lykt akkurat slik man selv vil. Dette vil man klare for godt under 500 kroner.

Endret av DeejayTID

Saab 95 2.2 TiD Vector Sedan Enhanced by Hirsch Performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomenn da skulle du jo kjøpt Led Lenser (Eller Maglite.) uten tvil. 1600 Lumen, bare 2600 kroner og oppover.

Akkurat den Rupes lykta er det ikke vits å trekke kvalitetskortet på. Man kan kjøpe seg en lykt i god kvalitet også endre lyspæren/innmaten for å få en lykt akkurat slik man selv vil. Dette vil man klare for godt under 500 kroner.

Har de også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat tatt en 2014 sort metallic Golf, bruker halogen arbeidslamper og led lenser L7 for inspeksjon underveis, og kunne ikke se antydning til holos, men de viste sykt godt i direkte sollys. Kunne ikke finne de engang med led lykten eller arbeidslampene etterpå, enda jeg visste de var der. For min del så kommer jeg til å revurdere inspeksjonslykt, muligens teste Rupes sin, eller se på andre alternativer.

Har klart fint å spotte holos på andre biler tidligere på samme måte, så gode forslag er velkommne.

Dette er min lille input og erfaring, håper det er greit jeg låner tråden litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarmikal

Her ble det jo nesten mer diskusjon enn svar. Men takk for de svar som kom. Har noen no direkte link til brukande lykter på dx.com ? Eller hvertfall kan nevne farge temp som er optimal, ser dere nevner 350lm som ok lysstyrke.

Cosmic Accredited Detailer

C.Quartz Finest Authorized Installer

Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com 

Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager min del av tullet. Hvor mye tenker du å legge i lykta? Det er noen ganske lyktineresserte her, men husker ikke helt hvem..

2002 Volvo S60 2.0T
1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket)
19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat tatt en 2014 sort metallic Golf, bruker halogen arbeidslamper og led lenser L7 for inspeksjon underveis, og kunne ikke se antydning til holos, men de viste sykt godt i direkte sollys. Kunne ikke finne de engang med led lykten eller arbeidslampene etterpå, enda jeg visste de var der. For min del så kommer jeg til å revurdere inspeksjonslykt, muligens teste Rupes sin, eller se på andre alternativer.

Har klart fint å spotte holos på andre biler tidligere på samme måte, så gode forslag er velkommne.

Dette er min lille input og erfaring, håper det er greit jeg låner tråden litt ;)

Har også opplevd liggnende problem,virker som det er noe med kordan lakk det er, virker som den reflekterer lys annerledes.

Ut i sola, holos fra helvete.

Når man snakker swirls; på hvilke måte?

Ser du litt i tråden her: http://www.autopiaforums.com/forums/detailing-product-reviews/44838-battle-swirl-finder-lights-rupes-vs-flex.html

Så står det litt om det.

Så on topic:

Fant en del som ser grei ut og som er rimlige, men eg kan jo ikkje garantere noe da eg ikkje har prøvd de.

http://www.dx.com/p/robesbon-8008-cree-xp-e-q5-180lm-3-mode-white-light-outdoor-zooming-flashlight-black-1-x-18650-324817

Endret av IvarB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...