Gå til innhold

Test - Suge eller tappe av motorolje?


mmosberg

Recommended Posts

mmosberg

Oppdatering 16.11.2014: Testet også på en 2012 VW Sharan med 2.0 TDI motor. Avtappet mengde olje etter suging på samme måte som under: 1,5 dl.

Jeg har alltid sverget til å tappe av motorolje da jeg har vært usikker på om en suger får ut all den gamle oljen. Samtidig har jeg sett at å suge ut oljen nå gjøres av flere og flere, både privatpersoner og verksteder. Og i ELSAWIN (den elektroniske verkstedmanualen for biler produsert av VAG gruppen) står det i instruksjonene for oljeskift på de siste årsmodellene ingenting om å tappe av motoroljen. Der sies det bare: "Koble til oljesuger og sug ut gammel motorolje....."

Å suge ut oljen er også ganske tidsbesparende da man slipper å demontere dekselet som ligger under motorrommet. Jeg bestemte meg for å gjøre en test på Audien. Først suge ut med en oljesuger og så åpne tappepluggen for å se om det er noe igjen.

Etter å ha kjørt motoren varm sugde jeg helt til det kom luft, ventet 15 min og sugde en gang til for å få med det siste tilsiget. Jeg løsnet også på oljefilteret slik at tilbakeslagsventilen i oljefilterhuset åpnet og volumet i filterhuset også rant ned i bunnpanna. Deretter åpnet jeg tappepluggen og satte et dl mål under. Der kom det ut ca 3,5 dl! Jeg ble litt overrasket over at det kom såpass mye. Jeg hadde forventet at sugeren fikk med seg mer. 3,5 dl tilsvarer nesten 5% på Audien der kapasiteten er 6,4 ltr.

Konklusjonen for mitt vedkommende blir at sugeren ikke skal brukes på Audien ved oljeskift. Jeg skal gjøre en test på Sharanen også, men det blir først i november.

post-8062-0-09087000-1405498297_thumb.jp

Brukt olje suges ut.

post-8062-0-48048900-1405498312_thumb.jp

Resten tappes av.

post-8062-0-14881000-1405498318_thumb.jp

3,5 dl kom ut etter suging.

post-8062-0-36890000-1405498332_thumb.jp

Nytt filter settes inn.

post-8062-0-24861800-1405498339_thumb.jp

Ny olje er klar.

post-8062-0-62025800-1405498348_thumb.jp

Fersk olje helles i motoren.

Endret av mmosberg
  • DCN Poeng 3

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de fleste gjør feil , er ikke og la suge punktet være lavest . De fleste står på plant underlag . Prøvde på min Mb 2014 modell , der fabrikken annbefaler suging , og det kom 4 dråper ut av tappe hullet ..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmosberg

Aller helst burde vel bunnpanne også blitt tatt av, og renset, samt renset magneten som sitter der. Da finner du nok litt mer spon.

Det er tappepluggen som er magneten. Når man tar denne ut så ser man om det er spon på den. Jeg tror allikevel at dette med spon ikke er noe særlig tema på moderne biler. Jeg har ikke sett spon på noen tappeplugg siden tidlig på -90 tallet, og det var på en gammel Opel 2.2 motor....... :-)

Det de fleste gjør feil , er ikke og la suge punktet være lavest . De fleste står på plant underlag . Prøvde på min Mb 2014 modell , der fabrikken annbefaler suging , og det kom 4 dråper ut av tappe hullet ..........

Tilter du MBen din?

Det er tappepluggen som er magneten. Når man tar denne ut så ser man om det er spon på den. Jeg tror allikevel at dette med spon ikke er noe særlig tema på moderne biler. Jeg har ikke sett spon på noen tappeplugg siden tidlig på -90 tallet, og det var på en gammel Opel 2.2 motor....... :-)

Tilter du MBen din?

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Det de fleste gjør feil , er ikke og la suge punktet være lavest . De fleste står på plant underlag . Prøvde på min Mb 2014 modell , der fabrikken annbefaler suging , og det kom 4 dråper ut av tappe hullet ..........

Hva slags oljesuger bruker du, og hvordan bruker du den? :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Jeg har tilgang til løftebukk, og sverger derfor til å tappe. Sugern er veldig fin hvis man er litt uheldig å fylle på for mye olje.. :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg konsekvent tapper. Suger har jeg ikke trua på

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapper alltid. Greit å få sjekket magneten om der er spon..bruker og å fylle på med diesel og la den stå over natta..da får eg ut alt av gammel olje,og eventuelt drit som ligger i bunnpanna og koks i rørene. Så fylle på billig olje fra europris/biltema, kjøre motoren varm..så tappe den ut og fylle på ny kvalitetsolje :) muligens litt masse ball bare for oljebytte..men veit jaffal at alt er på stell inni motoren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

--Jonas--

Er ikke dette temaet egentlig et spørsmål om økonomi og effektivitet for verksteder?

Tapping er:

-Løft av bil.

-plassering av spilloljebeholder.

-skru av tappeplugg, kanskje etter et beskyttende deskel.

-tømme spilloljebeholder.

+++

Tilgang til oljefilter ligger ofte tilgjengelig fra oversiden av motor.

Sug ut olje (peilepinnehullet?) rett til bort til stor verkstedsbeholder for spillojle. (Tilrettelagte moderne verksteder, disse har også systemer for påfylling med måling)

Man slipper løft, skruing og kanskje noe søl.

Mulig jeg antar noe her, men ser helt klart besparelser for verksteder ved å definere "verkstedsmanualen" etter sin merkeverkstedsstandard slik at de får etablert listepriser for alle standard operasjoner

Resultatet blir vel det samme. Olje og filter blir byttet uansett metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Jeg bruker oljesuger og har tilgang til oljefilter ovenfra. Det er en bekvemmelig måte å skifte på, og jeg har ingen betenkeligheter med det.

Hvis man vurderer hele livsløpet for bilen, i forhold til alt annet som kan gå galt når bilen blir eldre, er neppe oljesuger bekymring nummer en.

Om en ønsker at en bil skal overleve 500.000 km ++ betyr det langt mer hva slags bilmerke man velger, bruken av bilen og at oljeskiftintervallene overholdes til punkt og prikke fra vugge til grav. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Jeg bruker oljesuger og har tilgang til oljefilter ovenfra. Det er en bekvemmelig måte å skifte på, og jeg har ingen betenkeligheter med det.

Hvis man vurderer hele livsløpet for bilen, i forhold til alt annet som kan gå galt når bilen blir eldre, er neppe oljesuger bekymring nummer en.

Om en ønsker at en bil skal overleve 500.000 km ++ betyr det langt mer hva slags bilmerke man velger, bruken av bilen og at oljeskiftintervallene overholdes til punkt og prikke fra vugge til grav. :)

Tror egentlig det ofte er veldig irrelevant hvilket merke man velger, så lenge man husker å ta oljeskift, service osv, og selvfølgelig bruken av bilen. Man finner støtt og stadig "merkelige" merker som har ruslet langt over gjennomsnittet :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmosberg

Jeg bruker oljesuger og har tilgang til oljefilter ovenfra. Det er en bekvemmelig måte å skifte på, og jeg har ingen betenkeligheter med det.

Hvis man vurderer hele livsløpet for bilen, i forhold til alt annet som kan gå galt når bilen blir eldre, er neppe oljesuger bekymring nummer en.

Om en ønsker at en bil skal overleve 500.000 km ++ betyr det langt mer hva slags bilmerke man velger, bruken av bilen og at oljeskiftintervallene overholdes til punkt og prikke fra vugge til grav. :)

Jeg tror også at det kan ligge økonomiske og markedsmessige motiver bak sugemetoden. Og jeg har ingen vitenskapelige bevis for at 15000 km / 1 år mellom oljeskift og tapping er bedre. Men når en del av oljen blir liggende igjen ved å benytte suging så foretrekker jeg å tappe. Akkurat som jeg foretrekker 15000 km intervall fremfor 30000 km intervall på oljeskift. Om levetiden øker vet jeg ikke, men jeg får en bedre følelse :-) Jeg gjennomførte denne testen for å undersøke om suging kan sidestilles med tapping og det kan det ikke. Ihvertfall ikke på Audi sin 3.0 TDI motor. Endret av mmosberg

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er helt klart ikke det svakeste på bilene i dag.

De fleste bilene som kommer til hugging maler motoren som en katt så om det blir igjen noe ifm bytting betyr nok ingenting nei:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Oppdatering 16.11.2014: Testet også på en 2012 VW Sharan med 2.0 TDI motor. Avtappet mengde olje etter suging på samme måte som under: 1,5 dl.

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...