Gå til innhold

Ny bil, første gang jeg vasker en bil "skikkelig"


cstromme

Recommended Posts

Fikk ny bil for noen uker siden, og dro direkte til Oslo Carecenter for å få Ceramic Pro level 3 behandling (og Ceramic sin skinnbehandling på setene). I etterkant av å ha hentet bilen har jeg prøvd å finne litt informasjon rundt skikkelig vasking og behandling av bilen, da vi tidligere har hatt et forholdsvis lettvint forhold til vask av våre tidligere biler.

Har ved hjelp av et par personer på elbilforumet funnet frem til følgende produkt (alle, forutenom såpen, fra Bilnerden.no) og fremgangsmåte:

- Sprayer P21S Power Gel Felgvask på felgene

- Sprayer Prickbort MAC 124 på hele bilen under vinduene (men ikke felgene)

- Venter 4-5 minutt

- Sprayer hele bilen med Bilt-Hamber Surfex HD

- Putter Jif Bilsåpe i høytrykkspyleren og spyler hele bilen

- 2 vaskebøtter med lunkent vann, en med Jif Bilsåpe, bruker Bilnerdens Spesialsvamp og drar denne forsiktig over hele bilen (veeeeldig lett), skyller svampen i bøtten uten såpe før jeg dunker den igjen i bøtten med såpe

- Går til slutt over felgene med samme svamp

- Spyler av hele bilen med hageslangen

- Tørker bilen med Uber Super Drying Microfiber Towel

Har gjort dette en gang nå, og følgende problem har dukket opp:

- Spraytoppen på felgvasken sendte bare ut en stråle med felgvask, er Kwazar Mercury Super Pro+ 0,5 liter grei å bruke til felgvasken og Prickbort istedenfor de medfølgende sprayhodene? Antar at det er bedre med en jevn dusj på felgene og på bilen?

- Er Kwazar Orion Pro+ Super 6 liter grei å bruke til Surfex HD? Vil den gi en dusj eller en stråle?

- Håndduken ble ufattelig fort veldig tung og våt, og følte jeg ikke fikk tørket bilen skikkelig, vil GTechniq Zero Scratch Microfibre Drying Towel (5pk) være et greit kompliment til håndduken jeg har?

Andre ting jeg burde gjøre annerledes, eller produkt jeg burde bruke/anskaffe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P21s og prickbort funker bra på kwazar flaske ihvertfall! :)

Bare pass på å ikke kjøp den 360 versjonen av kwazar flaskene, den tåler ikke prickbort. :)

Håndklene du spør om er også veldig bra, er en del her inne som bruker de :)

Endret av Kim-S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk litt i S&S trådene her på forumet. Mange dyktige detailere som legger ut jobbene sine her. Der kan du plukke opp mye lærdom!

Leser som en helt nå! :)

P21s og prickbort funker bra på kwazar flaske ihvertfall! :)

Bare pass på å ikke kjøp den 360 versjonen av kwazar flaskene, den tåler ikke prickbort. :)

Håndklene du spør om er også veldig bra, er en del her inne som bruker de :)

Holder 0,5 liters flaske til Surfex HD og, eller burde jeg gå for den store?

En annen ting som dukket opp her. Hvordan vasker folk inni dørene? Kan jo ikke akkurat spyle over der - da blir jo innsiden av bilen våt - og tørker jeg over vil jeg jo dra skiten utover og ripe opp lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder 0,5 liters flaske til Surfex HD og, eller burde jeg gå for den store?

En annen ting som dukket opp her. Hvordan vasker folk inni dørene? Kan jo ikke akkurat spyle over der - da blir jo innsiden av bilen våt - og tørker jeg over vil jeg jo dra skiten utover og ripe opp lakken.

Har selv en 5L trykksprøyte stående med ferdigblandet SurfexHD 1:30. Den holder til omtrent 5 vasker og jeg sparer mye tid på å slippe å blande opp for hver gang jeg skal vaske bilen. :)

Det er bare snakk om å vinkle lansen riktig, så unngår du at store mengder vann kommer inn i bilen ved vasking av dørkarmer. Noe vann finner som regel veien inn, men det er ikke mange dråpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeejayTID

0.5l vil ikke holde til hele bilen ved påføring. Kjøp 1l +. (for Surfex HD)

Du sprayer på inni der med dørene med APC eller Surfex også bruker du en detailer børste (type rund liten malebørste) for å hjelpe midlene med å løsne skiten. Ta så hageslangen med lite trykk og spyl forsiktig bort.

Samme som @Bakken sier.

Endret av DeejayTID

Saab 95 2.2 TiD Vector Sedan Enhanced by Hirsch Performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Kwazar Orion Pro+ Super 6 liter og 12 liter kjempe fornøgd med desse, du kan juster fremme om du vil ha stråle eller dusj

Disse kan være greit å ha til felgene (kommer litt an på hvilken felger du har) meget gode og skånsomme :)

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_33&products_id=389

Surfex og prickbort prøver eg alltid å ungå å få på vindu, er du litt uheldig å det tørker inn så får du lett renne merker som er ganske så trasig å fjerne uten rette produkter.

Om bilen har god beading/sheeting så kan man bruke vann slangen til å dra med seg vatn slik at det blir mindre å tørke, om ikke så kan man bruke 2 MF tørke kluter, finnes sikkert bedre vidoer men den eg fant nå.

Ser jo ut som du har startet i riktig retning her :) kommer sikkert flere gode forslag :)

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg trenger ikke mer enn en halvliter Surfex HD for å komme meg rundt bilen... og da har jeg dekket alt, inkl tak og vinduer.

Det er selvsagt mer behagelig med lavtrykkskanner, men de bruker mye mer produkt enn hva som er nødvendig.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da endte jeg opp med å supplementere med følgende bestilling fra Bilnerden:

2 stk. GTechniq Zero Scratch Microfibre Drying Towel - 5 pakning

1 stk. Foam Lance

1 stk. Plastkobling til Kärcher

1 stk. Bilt-Hamber Autofoam 5 liter

2 stk. Kwazar Mercury Super Pro+ 0,5 liter

1 stk. Kwazar Mercury Super Pro+ 1 liter

1 stk. Wheel Woolies - Caliper Spoke Woolie

1 stk. Uber Latex-Free & Powder-Free Nitrile Gloves

Endret av cstromme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt spørsmål. Kjøpt meg skumkanon, etter at jeg har latt Surfex HD virke, skal jeg spyle av med høytrykk før jeg legger skum, eller bare rett på skum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Kjapt spørsmål. Kjøpt meg skumkanon, etter at jeg har latt Surfex HD virke, skal jeg spyle av med høytrykk før jeg legger skum, eller bare rett på skum?

Jeg mener at hvis du bruker skum med skikkelig produkt i (f.eks Autofoam) så trenger du ikke Surfex i tillegg.

Selv om du ikke bruker Surfex akkurat til dette så må du huske på det at den kan brukes til veldig mye annet, så ikke vær redd for at den bare står å støver ned i hyllen. Dette er et genialt produkt som har mange bruksområder.

Hvis ikke du allerede har sett vaskeguiden min, så ta gjerne en titt. Link finner du nederst i min signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter autofoam, bør jeg spyle av bilen før jeg bruker bilnerdens spesialsvamp (med såpevann)? For at det ikke skal ligge igjen noe skit når jeg begynner å dra svampen over bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Etter autofoam, bør jeg spyle av bilen før jeg bruker bilnerdens spesialsvamp (med såpevann)? For at det ikke skal ligge igjen noe skit når jeg begynner å dra svampen over bilen?

Det er helt riktig :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...