Gå til innhold

S&S Honda Civic 2006


krister461

Recommended Posts

krister461

Tenkte jeg skulle prøve å gjøre en kort show and shine av min første maskinpolering. Utgangspunktet var min sletne Honda Civic 06. En bil jeg digger, men som ikke har blitt pent behandlet de siste årene.

Jeg var ikke veldig dedikert på å ta bilder og notere ned alt, så det får bli som det blir.

Det aller meste av utstyret er for øvrig handlet hos bilnerden som har gitt strålende support. :)

Et par detaljbilder før start:

post-8495-0-15695800-1404052114_thumb.jp

post-8495-0-40271900-1404052115_thumb.jp

Jeg startet med å legge prickbort fra vinduer og ned og la det virke i ca 5 minutter. Og deretter Surfex HD som fikk jobbe i 5-10 minutter. Dette gjorde jeg i garasjen siden det var strålende sol ute:

post-8495-0-93980100-1404052115_thumb.jp

Deretter ble bilen skummet inn med Foam Lance skumkanon og Autobrite MagiFoam før det ble spylt av med en Nilfisk 145.3-høytrykkspyler:

post-8495-0-57248700-1404052116_thumb.jp

Så var det en runde med Iron-X som fikk virke noen minutter på bil (under vinduer) og felger før den ble avspylt. Denne fant litt moro på felgene:

post-8495-0-27153500-1404052117_thumb.jp

Deretter var det vasketid med Meguiars vaskehanske, to bøtter hvorav en med grit guard, Meguiars Nxt såpe og P21S på felgene. Slik så bilen ut etter vask:

post-8495-0-92945700-1404052117_thumb.jp

Jeg ga bilen en forsiktig runde med clay uten å finne så mye spennende. Så ble bilen ble kjørt inn i garasjen og tørket. Et inspeksjonsbilde til for å vise tilstand på lakk:

post-8495-0-65724900-1404052118_thumb.jp

Så var det på tide å prøve meg på maskinpolering. Jeg hadde handlet inn en Kestrel Das-6 Pro og diverse Menzerna poleringsmiddler og Uber poleringsputer. Siden lakken var såpass sliten gikk jeg rett på gul pute og Menzerna FG400. Dette hjalp veldig, selv om det fortsatt var riper og en drøss med steinsprutmerker og lignende igjen etterpå. Våtsliping tok jeg ikke sjansen på denne første gangen.

Noen bilder:

post-8495-0-19265500-1404052119_thumb.jp

Første panel unnagjort

post-8495-0-08368300-1404052120_thumb.jp

50/50 fra sidedør

post-8495-0-93822000-1404052128_thumb.jp

50/50 fra panser

Jeg benyttet 140mm puter på de fleste områder og 100mm der det var trangere. Etter mye kjøring med FG400 og gul pute gikk jeg over hele bilen med PF2500 og blå pute for å få frem litt ekstra glans og ta litt ekstra korrigering, men det ble ikke store forskjellen på dette.

Så var det ut og skumme bilen igjen og tørke av i lag med Menzerna Top Inspection for å få av alle polish-rester:

post-8495-0-66560300-1404052129_thumb.jp

Jeg la på Collonite 845 på lakk og felger, Duragloss Tire Shine på dekksider og Owatrol Polytrol på plastlister o.l. Sistnevnte ga en fantastisk effekt. Dessverre har jeg ikke dokumentert det godt nok med bilder, men plastlistene nederst – spesielt rundt hjulbuene – så forferdelige ut før jeg startet. Disse fikk tre runder med Owatrol Polytrol og så mye mye bedre ut etterpå.

Glass hadde fått Rain-X for et par uker siden, og interiøret får jeg ta en annen dag.

Et par ferdigbilder:

post-8495-0-67931600-1404052130_thumb.jp

post-8495-0-66567300-1404052131_thumb.jp

Tid brukt: 12 timer inkludert et par spisepauser (noe som er langt mer enn hva jeg vanligvis har anledning til å sette av til meg selv og bilen). :P

Endret av krister461
  • DCN Poeng 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Flott løft! bilen ble jo nesten ikke til å kjenne igjen! Når det gjelder at det ble igjen noen riper, så blir det som regel det. Å få til et ripefritt resultat tar enormt lang tid, og da sliper en mye på lakken, og de verste ripene er gjerne på utsatte områder hvor ripene gjerne kommer igjen ganske fort pga jakker, negler osv osv. Evt kan en kjøre flere ganger med grovsteget på samme område (noe en gjerne gjør for å få til et tilfredstillende resultat. På hard lakk blir det gjerne 4-6 pass og 3-4 runder på samme område med grovsteget for å få det slik en ønsker.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Fin første s&s og blankt resultat! Flere bilder neste gang ;)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krister461
Mange takk for creds. ;)
Når det gjelder bilder måtte jeg plukke ut noen og skalere de ned for å holde meg under den tøysete 10mb-grensen på forumet. Å hente bilder fra Dropbox fikk jeg ikke til, og jeg gadd ikke registrere meg på Photobucket denne gangen.
Jeg har noen bilder til som ikke er lastet opp, dog viser de stort sett bare det samme.
Hva slags bilder savner dere? Jeg kunne kanskje tatt flere sammenligningsbilder før og etter og flere detaljbilder når jeg var ferdig - men synes en 12-timers arbeidsøkt en lørdag var litt slitsomt. :)
Bilder av produkter og vaskebøtter er vel ikke så interessante?
Endret av krister461
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

En god s&s dokumenterer alt fra start til slutt, med innslag av produktvalg, arbeidsmetoder, humoristiske vridninger og generelt fornøyelig lesning med mye og gode bilder. Se på f.eks Øhn, Tommy, Rogersolmyr, D.Mikalsen m.fl :)

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)
krister461

Takk igjen for skryt.

Jeg ser jeg har en del igjen før jeg er på nivå med de beste S&S-ene ja. ;) Strengt tatt hadde jeg ikke forventet å lage en S&S da jeg ikke trodde resultatet ville bli bra nok.

Menmen, skal se om jeg får gjort det enda bedre når jeg skal ta hovedbilen senere i sommer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
krister461

Menmen, skal se om jeg får gjort det enda bedre når jeg skal ta hovedbilen senere i sommer. ;)

For fullstendigheten sin skyld legger jeg en link til S&S for hovedbil - med flere bilder som forespurt:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/21319-s-s-tesla-model-s-sort-2014/

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...