Gå til innhold

Felgvoks


mlello

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hva slags felgvoks dere bruker?

Vi har to biler i hustanden, en polo cross som stort sett bruker til småkjøring og en BMW som brukes til pendling og kjører lengre og blir mer skitten og felgene varmere antar jeg.

Har lagt collinite 845 på felgene på begge bilene og tok en rask vask i går med litt Rim7 og kun spyling.

Polofelgene bli så å si helt rene og vannet beader fint på dem igjen.

Men på BMW'n så blir de rene, men ingen beading av vann.

Har brukt autobahn tidligere, men syntes det egentlig ga samme resultat.

Det varer lengre på bilen med småkjøring, som jo egentlig ikke er så overraskende.

Men er det noe som fungerer bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint bruke 845, selv bruker jeg autobahn og det holder stort sett greit gjennom sesongene på de respektive felgene. Mot slutten, spes på vinter begynner det å bli litt slapt dog.

Har du tatt en runde polish på de før du la voksen, som kan ha betydning for holdbarheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt en runde polish på de før du la voksen, som kan ha betydning for holdbarheten?

Dette

Det at det ikkje er skikkelig beading kan jo være at det ligger en film på felgene, så du bør gå på med berøringsvask også.

og dette.

Dessuten vil jo bilene bli utsatt for forskjellige typer møkk da de brukes forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette

og dette.

Dessuten vil jo bilene bli utsatt for forskjellige typer møkk da de brukes forskjellig.

I år har jeg bare lagt det rett etter skikkelig vask med P21 Power gel, prickbort og korrosol. I fjor brukte jeg vel S40 først. Ser ikke noe forskjell på det egentlig.

Når jeg brukte autobahn, så brukte jeg cleaner fluid først.

Blir samme resultat etter berøringsvask også, Polo felgene ser omtrent nyvokset ut, mens BMW felgen "bare" blir rene.

Begge settene er tatt samtidig nå i vår, følte det vel egentlig litt unødvendig på polofelgene, da de perlet vannet ennå.

Men, det er jo ett poeng at den kjører 4 - 5000 km i året, mot 20.000 med BMW

BMW felgene blir nok også varmere da de kjører lenger og fortere i mellom hver vask, så spørsmålet er vel egentlig om det finnes noe som tåler varmen bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gtechniq C5 er en coating for felger som bør holde vesentlig lenger enn det du har brukt før.

Står ikke så mye om den på siden til Bilnerden ser jeg, hva krever den av forarbeid da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Helt ren og gjerne polert felg, jeg har c5 på mine. Knallfornøyd!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg bruker Autobahn som LSP.

Ved vask bruker jeg Espuma Reovlution som forvask før jeg vasker felgene for hånd med BN svamp og såpen som blir brukt på resten av bilen.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Autobahn, 476 og 845 for det meste. Denne sesongen bruker jeg derimot C5 og Nanolex Lakk Ultra, og plutselig så var voks bare til å le av... Ja, det er utrolig forskjell ;) Først vasket jeg hjula med PB, så Surfex, så Korrosol, så håndvask, så clay og tørk, så polert med maskin på utsiden og innsiden-for hånd på trange plasser, så G Panelwipe og helt til slutt forseglingene. Disse fikk godgjøre seg i 5 dager i varm garasje før de ble satt på. Mye jobb ja, men fy så gøy det har blitt å vaske hjul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Står ikke så mye om den på siden til Bilnerden ser jeg, hva krever den av forarbeid da?

Jeg vasker felgene helt rene, før jeg vasker de enda litt renere med wipedown. Så påfører jeg C5. :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer skeptisk til Gtechniq sine forseglinger, siden de ser ut til å tåle kjemikalier/vask generelt veldig dårlig, usikker på hvordan c5 stiller seg ift exo feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C5 tåler mye juling. Jeg føler det i hvertfall slik. :)

Crystal Serum tåler kjemikalier mye bedre enn hva Exo gjør. :)

men er c5 på høyde med Serum, eller exo?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Da ska jeg følge opp denne.

Slo til på tilbud på Gyeon Q2 Rim, fra Bilnerden i vår. Det blir en annen divisjon i forhold til voks når det gjelder holdbarhet.

Er litt mere jobb enn voks, men verdt det vil jeg si. Må til med berøringsvask for å få de helt rene nå også, men vannet perler fremdeles etter ca 10.000 km.

Her er ett bilde tatt etter forvask med Autofoam og berøringsvask med Mr Pink og Wheelwoolies.

 

DSC_0002.JPG

Endret av mlello
  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...