Gå til innhold

Missfarga dekk


Grønnskolling

Recommended Posts

  • Moderatorer
Christer

+ 1 Surfex HD for å vaske. Skrubbe, skrubbe, skrubbe 1:1

Jeg har prøvd mye forskjellig når det kommer til dekkfornying, men har lagt min elsk på PERL. Fantastisk stoff som kan brukes på mye

+ 1 på den

Vet ikke om det er fordi den er silikonbasert?

Det er fordi den er silikonbasert, ja. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Kanskje noen fornyere trekker "dritt" ut av gummien, og at den derfor blir brun?

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet er oppe i mer enn en tråd, og så langt har ingen kunne bevise verken det ene eller det andre, enten det nå gjelder bruk av Prickbort, MG Endurance, silikon, mm.

Jeg velger å ha en litt ydmyk holdning, og holder på egenerfaring som beste fasit.

Det er mange som opplever å få brune dekksider, spørsmålet er jo hva som faktisk forårsaker dette.

Denne artikkelen sier noe om gummiblandinga i dekk; hvorvidt den er vitenskapelig holdbar - se det er en annen sak :wacko:

SAAB 9-3 SC '07 - B207E Hirsch [Showcase]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Jeg ser brune dekksider på dekk som definitivt ALDRI har fått noe dekkfornyer på seg, så jeg er mer troende til at dette har mer med gummiblandingen å gjøre enn dekkfornyer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet er oppe i mer enn en tråd, og så langt har ingen kunne bevise verken det ene eller det andre, enten det nå gjelder bruk av Prickbort, MG Endurance, silikon, mm.

Jeg velger å ha en litt ydmyk holdning, og holder på egenerfaring som beste fasit.

Det er mange som opplever å få brune dekksider, spørsmålet er jo hva som faktisk forårsaker dette.

Denne artikkelen sier noe om gummiblandinga i dekk; hvorvidt den er vitenskapelig holdbar - se det er en annen sak :wacko:

Kjapt Google søk og fant dette:

What can cause the sidewall of my tires to start turning a brownish color?

The brownish color on the sidewall of your tires is not a defect. The source of this discoloration can be varied. One possibility is that the tires contain an anti-ozone agent in their rubber compounds to slow down the ill effects of exposure to ozone in the air. This anti-ozone ingredient will migrate to the surface of the rubber and leave the appearance of a brownish dust. This is completely normal and technically is no cause for concern. In time, depending on usage, it will disappear.

Other possibilities for discoloration can be simply dust that is picked up from normal driving or brake dust which is generated by the abrasion of the brake pads against the brake rotor. This latter condition is more prevalent when the brakes are new or have recently been relined. In all cases, we recommend that you continue to clean your tires with a mild soap and water.

Og:

Can I use tire dressings?

We recommend using a soft brush and mild soap to clean tires. Tire dressings that contain petroleum products or alcohol can accelerate the aging process and contribute to cracking.

Uniroyal does not endorse the use of after-market conditioners. The effects of such products are unknown as it would be impossible to test all of the products on the market today.

Star her:

contactus.michelin.com/ca_uniroyal/more_faqs.htm#Can I use tire dressings

Så da er det vel kanskje ikke helt på trynet da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at jeg ikke har hatt antydning til brune dekk de siste årene da, og jeg har hatt en del dekk på flere forskjellige biler, men det kan jo selvfølgelig være tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen har jeg brukt prickbort og surfex HD på bil og dekk. Og nå er første gang jeg har sett dekksidene bli brune.

Kun surfex og børste fjerner jo det brune og annen møkk som kommer ut av dekket, prikkbort skal ikke brukes på dekk.

Jeg bruker en del prikkbort på vinteren, men har aldri fått brune dekk av det.

Var dekkene gort skikkelig ren og behandlet med dekkfornyer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Hvorfor skal man ikke bruke prickbort på dekksider?:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ 1 Surfex HD for å vaske. Skrubbe, skrubbe, skrubbe 1:1

Jeg har prøvd mye forskjellig når det kommer til dekkfornying, men har lagt min elsk på PERL. Fantastisk stoff som kan brukes på mye

PERL er fin til mye, men jeg har fått brune dekk av den. Det er dekk som har vært helt fine med både Pneu og M&K tyre.

Derfor bruker jeg den bare på dekk som allerede er "ødelagt" av div dekkfornyere

Endret av Belle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Mitchell and king tyre gir en meget pen look, og ikke så altfor gæren mtp holdbarhet. Just saying;)!

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier "søle" litt med felgrensen og gir dekkene en skrubbings med felgrens når jeg likevel står og skurer felg. Blir veldig bra, og så får de seg en kjapp runde til med Surfex og enda en runde når jeg skummer etter grovpolish sånn for good measure. Da er de som regel helt rene og klare for dekkfornyer.

Og Meguiar's Endurance Tire Gel gjør dekkene brune nesten uten unntak. :)

Funker fint det når man ikke har lavprofil, kommer ikke til med børsten på mine 21"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glaciersilber

Har fått brune flekker på mine Continental sommer og vinterdekk. Usikkert hvorfor, men dekkene vil jo aldri kunne skånes helt fra ulike vaskemidler, samt veiforurensning. Når det er sagt så blir dekkene vasket med Prickbort MAC 124 og Zalo-vann etter hver sesong. Rester av original BMW felgrens kan også være årsak.

Endret av Glaciersilber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg kan garantere dere at det er silikon i masse dekkfornyere som ikke gjør dekkene brune, så jeg er litt tvilsom til silikonteorien :)

Helt enig med deg. Innen bilpleie er det nok mange produkter som inneholder silikon der produsenten ikke roper ut om dette fordi silikon har et dårlig rykte innen bilpleie.

Har lest litt rundt tema tidligere og det sies bla. at det finnes mange forskjellige silikon typer der noen er dårlige og andre er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke bruke prickbort på dekksider? :)

Fordi det i teorien kan være skadelig for gummien over tid, og petrokjemi kan lage stygge skjolder på gummi som er nesten umulig å få bort :)

Helt enig med deg. Innen bilpleie er det nok mange produkter som inneholder silikon der produsenten ikke roper ut om dette fordi silikon har et dårlig rykte innen bilpleie.

Har lest litt rundt tema tidligere og det sies bla. at det finnes mange forskjellige silikon typer der noen er dårlige og andre er gode.

Silikoner og silikater osv.. skulle ønske forhandlerne hadde bedre kontroll på hvilke produkter som inneholder hva, slik at vi slipper å spekulere å lage mange forskjellige hjemmesnekra teorier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Arild

Synes dekkene stort sett blir brune etter en tid uansett jeg.. Vaska nettopp mine grundig for ei uke siden. Tok ikke på dekkfornyer på innsiden men på utsiden.. Brukte endurance der. Fremdeles svart og fin der men brun på innsiden igjen..

Kan godt være endurance er dårlig men ikke lagt merke til det selv enda. Seig og jævlig er den da men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...