Gå til innhold

Dårlig lakkeringsjobb. Reklamasjon?


alextech

Recommended Posts

alextech

Hei!

I mars fikk jeg lakkert en front spoiler og sideskjørt til SAABen. Dette ble gjort hos ett lakkerings firma i Oslo, som jeg anser driver seriøst.

Da jeg skulle ut igår la jeg merke til at ett flak på front spoileren hadde flasset av..

4A54CD73-1380-4FD5-80E3-CA4677239AE3_zps

Etter jobb idag dro jeg innom lakkerer for og høre hva som har skjedd..

Og svaret overrasket meg. De kunne ikke hjelpe meg, da dette var SAAB sin grunning som var problemet.

Kundebehandler argumenterte med at jeg hadde gitt beskjed om at delene allerede var grunnet. Noe de var.

Han sa deretter: "vi må stole på at grunningen som er gjort hos SAAB holder til vår lakk, og at det er grunningen som er problemet. jeg kan ikke belaste kunder ekstra for grunning hvis det allerede er grunnet. Hvis du vil ha reklamasjon må du ta dette med SAAB".

Så kommer det store spørsmålet.. Er dette egentlig min feil? Jeg ble spurt om delene allerede var grunnet før lakkering, noe de var. Er det ikke lakkerer sin jobb og avgjøre om den klarer og hefte med lakken? Er ikke dette nokså elementært? Jeg betaler ett firma for og utføre en jobb, noe dem ikke har gjort skikkelig, som har resultert i flassing av lakken.

Så gutter, kom med det. Hvem har skyld, og hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Uten at jeg har kjempe peiling på lakk, synes jeg dette høres veldig sært ut..

Aldri vært borti at noen deler som er grunnet fra fabrikk har flaket av lakk i etterkant.

Om dette tydeligvis er et kjent problem for lakkereren burde han jo helt klart ha opplyst om dette var tilfellet

ville helt klart fortsatt saken videre her, evt få noe skriv fra saab forhandler om dette har noe for seg eller om er ren svada fra lakk verksted.. Om sistenevnte er relevant å de setter seg vrang (Tenker da er jobben er gjort med kvittering?) ville jeg tatt saken videre til forbrukertilsynet.

Hjelper ikke det så er facebook er svært sterkt verktøy i slike saker..

For ikke lenge siden totalsnudde et verksted her når en stygg sak ble delt gjennom facebook :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

MEN, kundebehandleren hadde ett godt poeng. I skjøten mellom forskjerm, framfanger har det flasset av lakk. Han påpekte dette og sa at det er ikke bare de som sliter med og få lakken til og hefte.

Men uansett! Da må jo lakkverkstedet varsle om at denne grunningen ikke holder?

Jeg nevnte for han at jeg tar dette videre... Han ble ikke særlig imponert, og sa det hadde jeg min fulle rett til.. En annen ting er om jeg har kvitteringen. Typisk. Men vil uansett høre hvordan dette egentlig skal være. Kan jo selvsagt hende jeg finner den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er en seriøst utført jobb av et seriøst firma, bør de ikke skylde fra seg. Det er jo ikke opp til deg som kunde å passe på at grunninga er på stell? Pleier ikke lakkerer å ta en runde på delene han lakkerer, eller "bare lakkerer" de i vei uten å tenke?

Svaret om at de må stole på at grunninga til SAAB holder til deres lakk syntes jeg også var ganske løst. Dette er ikke noe man kan svare til kundene sine.

Jeg ser også for meg den kasteballen du blir om du tar dette opp med SAAB, du kan jo prøve, men om det viser seg å være vanskelig, så drit i det. Jeg tviler på at SAAB går med på det.

Jeg ville tatt enda en tur til lakkfirmaet og sagt at forbrukertilsynet er neste steg om de ikke omlakkerer delen, samt negativ omtale på Facebook og alle andre du kjenner.

Høres ut som et ulumskt firma som ikke har yrkesstolthet at all, som det dessverre er mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J. Larsen

Jeg ville tatt enda en tur til lakkfirmaet og sagt at forbrukertilsynet er neste steg om de ikke omlakkerer delen, samt negativ omtale på Facebook og alle andre du kjenner.

Dette er nok helt riktig fremgangsmåte!

Du skal ikke være offer fordi de ikke har gått over den delen de skal gjøre en jobb på. Det er ikke din jobb å passe på at SAAB sin grunning er på stell. Hvis de ikke vil samarbeide, så tar du bare en telefon til forbrukerrådet. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Takk for svar!

Da kan jeg meddelse at verksted har gått med på og ta dette på reklamasjon. En liten mail, hvor jeg blant annet nevnte sosiale medier... Så ut til og snu skuta.

Kan jo nevnes at de la til i mailen at de gjør dette kostnadsfritt, men jeg skulle vite at det ikke var dems feil... Syns vel det er utrolig at de fortsatt skylder på SAAB, når det er dems lakk som flasser av... Merkelig. Men men. Det ordnet seg :)

Endret av alextech
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvis de ikke vil samarbeide, så tar du bare en telefon til forbrukerrådet. Lykke til!

...gjerne mens man står i verkstedet og mens de hører på. :)

Og veldig gjerne mens andre kunder står og hører på også...

Bra de tok til vettet og fikser det kostnadsfritt, men unnskyldninger som "det er SAAB sin grunning som ikke er bra nok" er ikke noe kunden skal høre.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J. Larsen

Bra det ordnet seg!

En telefon til forbrukerrådet på verkstedet deres, der eventuelt andre kunder ville hørt det, ville nok fått dem til å ta halen mellom beina og be deg om å få fikse det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Forbrukermakten er ikke til å kødde med... slike sjapper lever jo av godt rykte, og kommer det på facebook/twitter/forum at de holder på sånn får de plutselig ikke kunder lenger.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke lakkerer sin feil at grunningen slipper, MEN de burde gitt deg info i forkant av lakkeringen, at hvis de skal legge sin lakk på saab sin grunning, tar de ikke ansvar hvis noe silkt skulle skje. Har jeg kommet med deler som er ferdig grunnet fra fabrikk/produsent har de alltid lagt et isolerende lag med et eller annet for å unngå reaksjoner da de ikke vet hvilken grunning de har brukt. De lakkererne jeg har brukt vil alltid bruke "sine" produkter for å unngå reaksjoner, og for å kunne gi garanti på jobben som er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg snakket med et lakkverksted om lakkering av ny fanger til konebilen, og lurte på om det var noe å spare på å pusse og grunne den selv, kontra bare pusse, kontra ikke gjøre noe som helst.

De ville helst ikke ha inn ferdig grunnet fanger siden de ikke visste hva som hadde blitt gjort eller hvordan, eller hvilken grunning som hadde blitt brukt, så om de fikk inn ferdiggrunnete fangere ble det samme pris som om man ikke hadde gjort noe selv. Grunnen var at de da uansett måtte pusse den ned og inspisere forarbeidet, så grunne den på nytt før lakkering. Mye dobbeltarbeid og ekstra utlegg for kunden. Hvis man leverte en grovpusset fanger var det mer interessant siden de da bare kunne finpusse og evt sparkle litt på den før grunning og lakkering, men prisforskjellen var bare noen hundrelapper fra å levere en urørt fanger. 9500-ish for urørt fanger og 9100 for grovpusset.

Blir vel til at jeg lakkerer selv... :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

freddyg91

Om de ikke hadde gått med på å ta det på reklamasjon ville eg forhørt meg med lakklevrandøren til de. De har fagteknikkere som kan gi gode uavhengige svar på om det er grunningen eller dårlig slipt eller noe annet som er grunnen :) da hadde du iallefall fått svar fra en uavhengig kilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke lakkerer sin feil at grunningen slipper, MEN de burde gitt deg info i forkant av lakkeringen, at hvis de skal legge sin lakk på saab sin grunning, tar de ikke ansvar hvis noe silkt skulle skje. Har jeg kommet med deler som er ferdig grunnet fra fabrikk/produsent har de alltid lagt et isolerende lag med et eller annet for å unngå reaksjoner da de ikke vet hvilken grunning de har brukt. De lakkererne jeg har brukt vil alltid bruke "sine" produkter for å unngå reaksjoner, og for å kunne gi garanti på jobben som er gjort.

Helt enig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med et lakkverksted om lakkering av ny fanger til konebilen, og lurte på om det var noe å spare på å pusse og grunne den selv, kontra bare pusse, kontra ikke gjøre noe som helst.

De ville helst ikke ha inn ferdig grunnet fanger siden de ikke visste hva som hadde blitt gjort eller hvordan, eller hvilken grunning som hadde blitt brukt, så om de fikk inn ferdiggrunnete fangere ble det samme pris som om man ikke hadde gjort noe selv. Grunnen var at de da uansett måtte pusse den ned og inspisere forarbeidet, så grunne den på nytt før lakkering. Mye dobbeltarbeid og ekstra utlegg for kunden. Hvis man leverte en grovpusset fanger var det mer interessant siden de da bare kunne finpusse og evt sparkle litt på den før grunning og lakkering, men prisforskjellen var bare noen hundrelapper fra å levere en urørt fanger. 9500-ish for urørt fanger og 9100 for grovpusset.

Blir vel til at jeg lakkerer

9 av 10 nye støtfangere blir levert ferdig grunnet ;) og er sjeldent problemer ;) eller er det brukt det er snakk om ?men har du fått pris på 9 tusen for å lakke en løs ny fanger. De fleste i Bergen tar ca tre tusen for en ferdig grunnet fanger;) så då må du bare høre litt rundt. Slipe en ny fanger er gjort kjapt men har du en brukt en så må det som regel fyller på osv :)

Ka skjedde med den quoten :P e ikkje helt stødig på EDB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Fangeren kommer med svart metallic lakk på siden det er en original bruktfanger, mens bilen den skal på er sølvgrå. Det viste seg dog at den hadde noen sprekker og stygge merker her og der, så det hadde gått med veldig mye tid for å fikse den til akseptabel stand før levering til lakksjappen, så jeg droppet det og leter videre.

Jeg fant en fin en i riktig farge (Mitsubishi A69 Satellite Silver Metallic), men annonsen timet ut og selgeren ser ut til å ha reist på ferie...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Om lakkeringsverkstedet tar seg tid til å matte ned overflaten på den ferdig grunnede fangeren er det sjelden noe problemer.
Problemet er at alt skal gå så helsikes fort at den knapt har rørt overflaten og dermed hefter basen dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Om lakkeringsverkstedet tar seg tid til å matte ned overflaten på den ferdig grunnede fangeren er det sjelden noe problemer.

Problemet er at alt skal gå så helsikes fort at den knapt har rørt overflaten og dermed hefter basen dårlig.

Han sa de hadde mattet ned grunningen... Men det har altså flasset av. Er nok som du sier.

Jeg forstår at det ikke er lakkverkstedet sin skyld at saab sin grunning er dårlig. Nen jeg mener at en del av jobben dems er og påse at det ligger rette grunnlag for lakkering.

Dette er en litt kjip sak for begge.. Men jeg ser alikevell ikke hvor jeg er skyldig eller ansvarlig i denne saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Jeg tror ikke Saab sin grunning er dårlig heller.
Det er vanlig for nærmest alle grunninger.
Man har et vindu (gjerne 24t) hvor man kan lakke rett på basen uten noe forarbeid, etter dette må man alltid matte ned overflaten før man legger på base.

Problemet er nesten utelukkende dårlig forarbeid før de legger på basen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Du som kunde kommer jo til dem som profesjonelle for å få en profesjonelt utført jobb - da må man forvente at de gjør det som skal til for at resultatet skal bli profesjonelt, og hvis de har gjort for dårlig forarbeid før lakkering må man kunne forvente at de opptrer profesjonelt og fikser problemet for egen regning uten å skylde på at Saab sin grunning er for dårlig - særlig når de åpenbart vet at Saab sin grunning ikke er god nok.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en del Saab, og fått lakkert opp en del nye plast detaljer (speilkåpe,frontleppe osv) og aldri vert plaget med flassing..så tenker nok grunningen til Saab er like god som andre bilmerker..dette var nok bare ett idiotisk forsøk fra bil lakkeren på å lure seg unna dårlig utført arbeid! Nesten så dei skulle havnet på sosiale medier uansett...ka om det var eldre dame foreksempel, som hadde gått på mongo unnskyldninga? Useriøst verksted spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...