Gå til innhold

Beste DA-Maskin?


Ben R Olsen

Recommended Posts

Ben R Olsen

Heisann.

Lurte på om noen kunne si meg hvilken DA-maskin som er best og som kan brukes til litt lakk korrigering (siden jeg ikke har brukt roterende enda)?

Kjøpte en Meguiars G220EUv2 som jeg har brukt ca 30-40 timer. Den tok altså kveld idag mens jeg holdt på med lakk korrigering på konebilen.

Ringte opp importøren og spurte hva dette skulle bety. De sa at jeg ikke var den eneste som hadde problemer med denne maskinen, og at en ny maskin kunne ikke de skaffe på "et par måneder"??

Så da tenker jeg som følger: FUCK meguiars!

Trenger en bedre, sterkere og mer holdbar maskin.

Help?

Mvh. Ben R Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

k_sandnes

Sikker på at det ikke er bare børstene som er utslitt? evnt ledningsbrudd? Da dette ikker er noe unormalt på disse maskinene...

Jeg har brukt G220v2 veldig mye. Maskinen er jo god og får fine resultater. Men jeg har også rupes og de er i en helt annen klasse.
Rupes er veldig stødig, viberrer lite og er ganske stille og får jobben gjort raskere.

G220v2'n bruker jeg nesten bare med små spotpads for trange plasser og detalier. Om det skal kjøpes en ny maskin her i gården blir det rupes. Men Flex DA er også et godt valg! :)



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ben R Olsen

Takk for raske svar :)

Så Flex, Rupes og Das Pro stiller på lik linje?

Har de flere modeller? Eller har de hver sin DA-maskin?

G220v2 er første maskin jeg har kjøpt, så jeg stiller med litt blanke ark her :)

Kunne ikke se noen åpenbare ledningsbrudd. Har sett på børstene, det kan godt hende at det er de som er utslitte. Skal ta maskinen med til svigerfar (som er elektriker) å få ham til å ta en titt, eller lage en nødløsning så jeg får ferdig bilen i det minste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

DAS Pro er Kestrel DAS6 Pro, også kjent med klistremerker fra Meguiar's, Lupus, Dodo Juice, Krauss, m.fl. Motoreffekt på 850-900W og er i all hovedsak samme maskin som Meg's-maskinen du allerede har, men til ca halve prisen.

Flex XC3401 VRG er en DA-maskin med tvungen oscillasjon, dvs at den stopper aldri å rotere uansett hvor hardt den blir belastet. Korrigerer "nesten like bra som roterende".

Rupes har det siste året lansert ikke mindre enn fem DA-maskiner på det norske markedet, Bigfoot LHR21ES, Bigfoot LHR15ES, Bigfoot LHR12ES aka Duetto og Bigfoot Mini. Eller noe sånt. I tillegg har de en luftdrevet liten rakker som heter LHR75 eller noe deromkring. Disse får veldig mye skryt og veldig mye hype. Jeg har ikke brukt dem selv, så jeg skal ikke si noe om hvorvidt de er gode eller ikke, men som nevnt får de mye skryt av mange detailere her inne.

Flex og Rupes leverer maskiner i vesentlig høyere klasse enn DAS6 Pro, både når det gjelder ergonomi, effektivitet, korrigeringshastighet, mengden juling maskinene tåler og ikke minst pris.

Prisklasser for de forskjellige maskinene:

DAS6 Pro m/venner: 1300-2000 kroner

Flex XC3401 VRG: ca 4200 kroner

Rupes: ca 4500 kroner pr maskin (og de kommer kun som komplette sett, dvs med pads og polisher tilhørende den maskinens størrelse).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ben R Olsen

Såpass.

Da tror jeg går for Flex XC3401 :)

Så at Rupes bare var på 500w, vet ikke om det har så veldig mye å si, men G220v2 er på 550w å flex på 900w, så jeg tror jeg går får 900w.. Bigger is better ;)

Tusen takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Jeg er knallfornøyd med FlexDA. Dette er en maskin med mange muligheter og en trofast problemløser som korrigerer godt og tåler mye hardkjør :) Har hatt den i over et år nå, har aldri hatt noen form for problemer. Hvilken DA maskin som er best tør jeg ikke påstå da dette er den eneste DA maskinen jeg har prøvd. Maskinen det dreier seg om har betegnelsen Flex XC340.

Endret av alexanderst

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass.

Da tror jeg går for Flex XC3401 :)

Så at Rupes bare var på 500w, vet ikke om det har så veldig mye å si, men G220v2 er på 550w å flex på 900w, så jeg tror jeg går får 900w.. Bigger is better ;)

Tusen takk for all hjelp :)

Har ingen verdens ting å si på korrigeringsevnen. Men for all del, flex er en knallgod maskin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Rupes-maskinene korrigerer vel så mye som Flex-maskinen, selv om de har svakere motor. Rupes har visstnok utviklet en girutveksling som gir rå korrigeringsevne uten å måtte ha så kraftig motor. Høy motoreffekt = mye bråk og mye varme.

Hvis du har mulighet til å prøve de forskjellige maskinene før du legger masse penger på bordet er det å anbefale, men du går uansett ikke feil enten du velger Flex eller Rupes.

For ordens skyld, jeg har Flex DA og roterende og er veldig fornøyd med dem, fordi den ergonomiske utformingen på maskinene passer meg veldig godt. Jeg har som sagt ikke prøvd Rupes-maskinene, så det er godt mulig jeg kommer til å ryke på en Rupes-maskin hvis jeg plutselig skulle bli frelst, jeg også... :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Noen som vet om det eksisterer våtslipesett til Rupes 15 eller Rupes Mini?

Det er jo bare å kjøpe slipeputer som passer på bakplaten, så kan du slipe. Mirka Abralon og 3M Trizact-puter har jeg gode erfaringer med, finnes i 85 og 150mm, mener det var. Muligens 75m og ikke 85mm, men deromkring.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...