Gå til innhold

Demontere baklykter fullstendig?


KP2

Recommended Posts

Baklyktene på bilen min er FULLE av fluer og dritt, noen som vet om det er mulig å varme opp plasten og dra de to delene (basen og "glasset") fra hverandre? Får ikke fjernet alle fluene bare ved å gå gjennom hullene til lampene.

Lurer også på om det ville vært dumt av meg å dekke til de åpne hullene inn til lykten (se bilde), evt. sette inn et gitter om de hullene har en annen funksjon enn bare å slippe inn fluer?

WNkT1dX.png

Edit: Det er forresten en Toyota Avensis (2001), om det skulle ha noe å si :).

Endret av Fornavn Etternavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om flugene ligger løst og ikke "smeltet fast så fungerer støvsuger fint. Eventuelt lage deg en tynn slange som du taper fast i støvsuger slangen så du kommer inni lykta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om flugene ligger løst og ikke "smeltet fast så fungerer støvsuger fint. Eventuelt lage deg en tynn slange som du taper fast i støvsuger slangen så du kommer inni lykta :)

Tok dessverre ingen bilder, prøvde trykkluft på boks, hjalp ikke, kommer ikke til med qtips heller. Tipper noen av disse fluene har vært der siden bilen var ny for 13 år siden. Tegnet en kjapp skisse i paint for å illustrere bedre hvor fluene er (grønne piler).

Kan jo evt. prøve å bløtlegge hele dritten, men det beste hadde nok vært å demontere hele lykten.

xt5EJQ8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freebird

Nå har ikke jeg noen spesiell ekspertise på Volkswagen, men min erfaring med andre bilmerker tilsier at baklykter vanligvis er limt sammen.

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noen spesiell ekspertise på Volkswagen, men min erfaring med andre bilmerker tilsier at baklykter vanligvis er limt sammen.

Morro at han skriver at det er toyota. Men de er nok limt sammen, og må da skilles.

Det som ofte blir gjort er jo og sette lykter i steikeovn på lav varme og så skille de, limes sammen med ny lim.

http://www.detailersclub.no/forum/topic/16595-northhomies-2002-audi-a6-timelapse-av-vask/page-9

Satte så lykta i stekovnen på 100 grader, i cirka 20 minutter. Dette for å løsne limet for å få av glasset. Hele prosessen ble godt overvåket, for å unngå uønskede problemer.

Endret av IvarB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Avhengig av størrelsen på lykt og/eller ovn er varmepistol det eneste alternativet...

En annen ting å ha i bakhodet er at veldig mange baklykter er tettet med noe faenskap som heter Permaseal. Dette er et tetningsstoff som, etter herding, blir hardt som betong og ikke er forferdelig interessert i å bli mykt og føyelig igjen. Det går an å få åpnet slike lykter, men det tar lang tid og krever mye forsiktighet og tålmodighet, samt mange, mange runder i ovnen før man får lirket dem fra hverandre.

Når man da sitter der med en delt lykt, får man ikke tettet dem igjen med restene av Permasealen, så da må man ha butylgummi eller tilsvarende for å få dem tette igjen. Tec7 og silikon er ikke å anbefale da disse avgir gasser under herdig som legger seg som et belegg på innsiden av lyktene.


Men den enkle løsningen er jo å få tak i sånne goretex-lapper og klistre over lufteåpningene - da kommer luft inn og ut slik at det ikke danner seg kondens der, vann kommer ikke inn, og insekter kommer seg heller ikke inn.

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Blir kanskje litt mer omfattende enn jeg først trodde, men tusen takk for gode svar! Tips til hva jeg kan gjøre uten å splitte lykta? Kanskje jeg kan bløtlegge hele innsiden av lykta i en blanding av Surfex eller kanskje GTechniq W2?

Her er den lykta jeg ikke har gjort noe med, den "nederste centimeteren" (avhengig av skjermstørrelse, men sånn cirka) er der hvor den nederste grønne pila på tegningen min er.

iBdUzNYl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut lykta, fyll littsurfex 1:40 og teip over pærehull, rist godt så løser det seg kanskje?

Takker. Skal prøve det i morgen, varmt eller kaldt vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmt vann > kaldt vann

Varmt vann it is. Etter skylling med rent vann vil det vel være lurt å legge den i sola evt. bruke varmluftpistol tenker jeg, for å unngå kalkflekker og diverse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Trykkluft på boks er bedre enn ingen trykkluft. Jeg har brukt det ved etpar anledninger, og det funker overraskende bra. Eneste ulempen er jo at det er dyrt i lengden.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fjernet mesteparten av fluene med varmt vann og Surfex, lyktene ble så skylt med masse rent vann og tørket så godt som mulig med lofritt tørkepapir. Har nå satt de til tørk i solen :). I etterkant ser jeg at jeg burde nok vært litt mer forsiktig med hageslangen, klarte å skrape bort litt rød lakk/maling fra innsiden av den ene lykten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte baklyktene til Berlingoen i oppvaskmaskinen, og de ble helt strøkne etterpå. De var fulle av ubestemmelig møkk, siden en pakning manglet.

OBS! Blink/parklysene foran tålte ikke varmen, de endret litt fasong så pæreholderne ble veldig trange å få montert igjen.

Fruen stusset forresten veldig da hun skulle tømme maskinen siden jeg ikke hadde rukket å ta ut lyktene først :lol:

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Tror jeg sier meg fornøyd med slik de er nå. Høres litt skummelt ut å utsette de for 90 grader eller hvor varmt det blir i oppvaskmaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...