M.Engelsen 0 Skrevet 10 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2014 Hei! Er nylig registrert på forumet, men har lurket rundt noen år. Mulig frykten har vært der at ved registrering så kommer jeg til å handle for halve årsbudsjettet mitt. Men nok om det! Vi har en 2007 Volvo c30, med litt bisarre problemer. Mulig det er denne miljøvennlige klarlakken som har skylden, men det skal ikke jeg uttale meg så mye om. Da vi kjøpte bilen for noen år siden hadde den små flassinger i klarlakken rundtom enkelte plasser. Dette fikset forhandler før salg, og alt så lenge veldig bra ut. Bilen har vært vasket ihvertfall ukentlig, tilogmed om vinteren, men den normale "god gjennomgang med polering" rundt 4 ganger i året. Men plutselig begynte det å flasse i klarlakken enkelte steder, og etterhvert som bilen ble kjørt i fantastisk vestlandsklima, ble det ikke akkurat bedre. Kombiner dette med høytrykksvask av en lite oppmerksom bekjent = ikke pent. Lakkverksteder vil helst lakke opp hele bilen, men bilen er 7 år gammel, og en skikkelig lakkering koster nok. Derfor ser jeg etter tips, en fremgangsmåte og evt. en løsning. Jeg fikk tips hos en lakkerer at det første håpet kunne være å "nullslipe" klarlakken rundt problemområdet, og rubbe og polerer vekk så mye som mulig. En annen foreslo også at det kunne være en mulighet å slipe ut klarlakken rundt problemområdet, maskere, og legge slik 2k klarlakk, for så å våtslipe dette jevnt og polere opp igjen. Jeg regner med at noen her har vært borti noe litt i samme alé, og søker gode råd Bilder av de to værste problemområdene følger, Bilpleieentusiast advarsel! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 10 Juni, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2014 Jeg mener med hånda på hjertet at den der bør Volvo ta på sin kappe. Jeg regner med at dette ikke kan skyldes ytre påvirkning og da har vel de som alle andre hundreogørtiførti år med garanti som ikke er verdt papiret den er skrevet på? Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 10 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2014 Jeg mener med hånda på hjertet at den der bør Volvo ta på sin kappe. Jeg regner med at dette ikke kan skyldes ytre påvirkning og da har vel de som alle andre hundreogørtiførti år med garanti som ikke er verdt papiret den er skrevet på? Tvilsomt at det er orginallakk som holder så dårlig. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 10 Juni, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2014 Tvilsomt at det er orginallakk som holder så dårlig. Har hatt lignende på Audi dog 2005 modell. Hele bilen med unntak av tak og panser ble omlakkert Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 10 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2014 Med tanke på at man ikke vet når eller hvor lakken vil slippe neste gang, bør jo strengt tatt hele bilen eller ihvertfall problempanelene taes i sin helhet. Prøv å se om du klarer å finne ut om den har vært hel eller delvis omlakkert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M.Engelsen 0 Skrevet 10 Juni, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2014 Klarer ikke å finne noen gode tegn på at områdene har vært oppigjenlakkert annet en der Volvo reparerte ved kjøp. Lakktykkelsen på panelene er relativ jevn over hele bilen, også rundt det det flasser nå. Nå husker ikke jeg nøyaktig hvilken tykkelse det var snakk om, men verkstedet som målte var 99% sikker på at det var originallakk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 10 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2014 Klarer ikke å finne noen gode tegn på at områdene har vært oppigjenlakkert annet en der Volvo reparerte ved kjøp. Lakktykkelsen på panelene er relativ jevn over hele bilen, også rundt det det flasser nå. Nå husker ikke jeg nøyaktig hvilken tykkelse det var snakk om, men verkstedet som målte var 99% sikker på at det var originallakk. Dersom det er tilfelle at det er orginallakk bør det tas opp direkte med Volvo og reklameres. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M.Engelsen 0 Skrevet 10 Juni, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2014 Har tidligere snakket med Volvo, uten å få noe igjennom. De har tre års lakkgaranti, og tolv års rustgaranti. Denne falt ikke inn under noen av de, hverken hos Frydenbø Minde, eller Frydenbø Åsane her i Bergen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polsokk 355 Skrevet 10 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2014 Er du naf medlem? De har hjulpet flere med lignende problemer når det er åpenbart at det er noe feil med orginal lakken og forhandler sin "garanti" ikke gjelder lenger… Kanskje verdt å få juridisk rådgiving på saken? Siter Estelle - Sølv '87 Peugeot 309 gti, Blue Velvet - Måneskinnsblå '16 Audi A6 allroad quattro 3.0 tdi, Sugarbabe - Teak brown '13 Audi A5 SB 1.8 TFSI, Bleieraceren - Hvit perlemor '10 Peugeot 5008 1.6 tdi Snødronninga - Ibishvit '08 Audi A4 2.0 tdi, Den Røde Fare - Brilliant rød '04 Audi A3 1.6, Veltepetter - Grønn Metallic '98 MB A Klasse 1.8, Trillebåra -Blå metallic '95 Peugeot 306 Gocarten 88 (2stk) Rød Peugeot 205 XS Raggarvogna 72 Grønn metallic Volvo 164 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M.Engelsen 0 Skrevet 10 Juni, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2014 Kan være verdt forsøket ja. Er det ellers noen tips, om det skal vise seg å være håpløst gjennom Volvo? Så lenge det ser bedre ut enn det er nå, så er mor fornøyd. Hun blir forståelig nok litt ille berørt av å kjøre rundt med en bil som flasser mer enn håret til en bibliotekar... Ser litt rundtom ved googling at baselakken kan være såppas tynn at det kan være greit å ha base tilgjengelig ved evt. sliping. Har litt erfaring med utbedring og i fylling av lakk med penere resultater, men ikke på så store områder. La oss si at man sliper ut klarlakken, fjerner all løs lakk, og evt. fyller i med base. Maskerer så rundt med litt overlapp, og legger klarlakk. Våtsliper dette for minst mulig overgang og rubbing/polering. Vil dette være en Ok mulighet med tanke på utseende? Vil tro det er slik et "microlakkverksted" ville ha gjort det. Holder det noen år til Frydenbø får igjen bilen er det greit nok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.