rogersolmyr 3 151 Skrevet 6 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2014 (endret) I fjor vår hadde jeg en jobb på en Mercedes ML, og nå dukket sannelig den samme bilen opp igjen hos meg. I fjor fikk bilen en nokså grundig poleringsrunde og en svært så grundig rengjøring innvendig. Derfor trodde jeg at det skulle bli en enkel oppfriskningsjobb denne gangen. Men når jeg fikk høre av eier at han stort sett kjørte bilen i vaskeautomater fikk jeg litt bange anelser. Med rette skulle det vise seg. Men det kommer vi tilbake til. Jeg fikk overlevert bilen i Oslo lørdag, dvs jeg hentet bilen i Oslo. Planen var å ha bilen hos meg fra lørdag til fredag, men jeg regnet med å bli ferdig i god tid før det..... Jeg fikk i alle fall gleden av å kjøre denne utrolig flotte bilen fra til Askim, og jeg må si at til tross for at jeg hverken liker SUV eller diesel var dette en god opplevelse. Men nok snikk snakk. Nå var bilen i gården og skiltene var tatt av så da var det bare å sette i gang. Først et par bilder av bilen: Bilen var ganske ren utvendig, men noen saftig rester av diverse insekter preget fronten. Startet derfor med å spraye på Turtle Wax Insect Cleaner på disse. Derette Espuma Revolution 1:10 på felgene. Og Prickbort på hele bilen fra vinduene og ned. Motorrommet fikk også en runde. Først Surfex HD 1:5 etterfulgt av Autofoam påført med skumlanse. Resten av bilen ble også skumlagt så klart.... Mens kjemikaliene virket tok jeg ut mattene for å rense disse. Her er det snakk om stoffmatter, man kan da ikke ha illeluktende gummimatter i en slik bil. Jeg syns det er ganske effektivt å påføre såpen i skumform på slike matter, og siden jeg hadde skumlansen klar så hvorfor ikke? Børste, børste... Spylte av mattene med høyttrykkspyler og brukte rensemaskinen på dem for å få ut vann og skylle ut såperester. De ble deretter hengt til tørk. Etter å ha spylt bilen grundig lot jeg den renne litt av seg før jeg påførte Bilt Hamber Korrosol på nedre del av bilen samt felger. Dette fikk stå og jobbe ca 10 minutter før avspyling. Så var det klart for berøringsvask. Ny spesialsvamp ble pakket ut og bilen ble vasket på vanlig måte. Wheel woolies er fantastisk i bruk. Endelig ren og klar for å rygges inn i garasjen. Etter clay og tørk var det tid for et par inspeksjonsbilder. Sukk, her var det som ventet litt å ta tak i ja. Børstevaskemaskin setter spor, selv om det kun er et år siden forrige poleringsrunde. Lakkmålinger ble tatt, og verdiene var ikke så veldig forskjellige fra hva jeg målte sist gang på den samme bilen. Altså lavere verdier foran, mens resten var mer normalt. Det første jeg gjorde, og som jeg ikke tok bilde av var å fylle litt lakk i de små steinsprutskadene som hadde kommet siden sist, og siden det måtte herde noen dager tok jeg interiøret før poleringsjobben. Det er et aldeles fantastisk nydelig interiør i denne bilen, men dessverre så syns jo alt av ulumskheter når alt er så lyst... Kunne jo vært værre, men det var bare å finne frem støvsugeren. Bilen bar jo preg av bruk ellers også. Det som var mulig å ta ut av løse deler ble tatt ut for rengjøring. Jeg lar bildene tale for seg selv: Men vent litt.... Vanligvis finner jeg mynter under seter, men siden dette er en direktørbil er det jo naturlig at det er sedler man finner :-) Hundehårsbørsten er veldig effektiv der det har vært hund. Men i denne bilen ser det ikke ut til at det har vært noen hund. Vi fortsetter.. Bagasjeromsmatten ble vasket utendørs. Alle de små gummidetaljene fra diverse oppbevaringsrom ble også rengjort grundig. Her ble det brukt Green Clean og en børste før avspyling. Innsiden av bagasjeluka. Og videre rundt omkring inne i bilen: Rattet ble renset med Swissvax Leather Cleaner. Swissvax Quick Interior Finish på kluten. Skinnsetene ble renset med Swissvax Leather Cleaner med tilhørende børste. Her virker det som noen har hatt en penn i baklomma.. Men det var ikke veldig hardført det blekket som var i den pennen.. Eller kanskje det var det likevel... Ble bare nesten helt borte. Vinduene ble vasket på innsiden med en nanosvamp av ukjent opprinnelse og rent vann. Teppene måtte jo også renses, ikke bare støvsuges. Sprayet på Green Clean og børstet i vei. Og skylte og sugde opp rester med rensemaskinen. Og da mine venner, bare måtte jeg sette i gang polermaskinene... Testet litt kombinasjoner, og målet her var ikke å fjerne absolutt alt, spesielt ikke all lakken, så jeg endte opp med å bruke Rupes mikrofiberputer (gul eller blå alt ettersom hvor ille ting var.) og Menzerna 2500. Noen litt dypere riper var det også, denne var så ille at kameraet fikk litt skjelven under fotoseansen. Fikk fjernet denne nesten helt, og den syns ikke om man ikke bruker led-lykt eller betrakter støtfangeren i merkelige vinkler. Men nå, panikk.... Rupes Bigfoot 21 maskinen stoppet opp før jeg hadde tatt mer enn en fjerdedel av bilen. Var redd for at hele dritten hadde tatt kvelden og jeg tok først kontakt med Rune fra Holgers og klagde min nød. Men han beroliget meg på en måte med at det sannsynligvis bare var børstene som var slitt. Problemet var bare at jeg ikke hadde noen i reserve. Alt for sent på kvelden nå til å få gjort noe som helst med det, så det var vel bare å finne frem den roterende maskinen igjen. Men det orket jeg ikke nå, så jeg fortsatte med noe småtteri som var fint for Rupes Mini. B-stolper f.eks. Og rundt dørhåndtak. Neste dag sendte jeg en e-post til Concours med spørsmål om de hadde børster til Rupes Bigfoot. Det var jo ikke i sortimentet, men Bernhard hadde et par ekstra som jeg kunne få kjøpt. Supert, kunne til og med hente de etter at jeg var ferdig på jobb, noe som er langt etter stengetid på en onsdag hos Concours. Super service, takk for det Bernhard. Børstene ble montert og nå virket alt som det skulle. Rupes Bigfoot 21 er slett ikke noen drittmaskin likevel... Tilbake til bilen og et par bilder videre i poleringsjobben. Denne ripa krevde også litt ekstra oppmerksomhet. Nesten borte, men om det skal være lakk nok igjen til senere poleringsjobber så stopper vi der. Ble ikke så allerverst blankt. Men blankere skal det bli... Nå gikk jeg over bilen en gang til, denne gang med den hvite myke puten på Bigfooten, og Swissvax CF Pro Regular på puta. Dette ble buffet av med en myk mikrofiberklut. Og så var det på tide med voks. Blir Swissvax Shield denne gangen også. På blankt metall brukte jeg Swissvax Metal Polish Dekksider fikk Swissvax Pneu og felgene fikk Swissvax Autobahn. Da vet du, klokken 2130 på torsdags kveld var bilen klar for ferdigbilder... Begynner med interiøret. Og motor-rom. Dette var jeg ikke helt fornøyd med, så her ble det påført litt CarPro Perl 1:2 på en del detaljer etterpå, men bilder, nei det var jeg for stresset til.... Så utsiden av bilen i grå kveldsbelysning. Da var det endelig kvelden og i fredag skal bilen leveres til eier. Jeg var egentlig litt mellomfornøyd med bildene, men neste morgen var det sol. Jeg gikk over bilen inne i gararsjen med Swissvax Quick Finish før jeg tok bilen ut i solen for de siste bildene. Da var det bare å huske en ting før jeg kjørte til Oslo med bilen, tror ikke disse ville bli helt godkjent om jeg ble stoppet i kontroll på vei innover. Takk for oppmerksomheten. Endret 10 Juni, 2014 av rogersolmyr 41 Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnsen90 649 Skrevet 6 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2014 Flott Roger:) Siter Facebook & Hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikRinge 18 Skrevet 6 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2014 Flott som alltid En Superocean på Nato jeg skimter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aero 125 Skrevet 6 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2014 Kjempe bra jobbet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 6 Juni, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2014 Solid jobb og write up som alltid! I motsetning til deg synes jeg SUV generelt er helt topp, men utvendig design på denne generasjon ML er til å brekke seg av. Ser ut som den har smeltet i sola... Nydelig resultat fikk du frem! Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
challenger 219 Skrevet 6 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2014 Detaljert og grundig tråd, Roger! Flott jobb Siter Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 7 Juni, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7 Juni, 2014 Flott Roger:) Takk for det Patrick. Flott som alltid En Superocean på Nato jeg skimter? Tusen takk. Du er en klokkekjenner, og du har helt rett det er en Superocean Heritage 46 på Nato. Kjempe bra jobbet Takker. Solid jobb og write up som alltid! I motsetning til deg synes jeg SUV generelt er helt topp, men utvendig design på denne generasjon ML er til å brekke seg av. Ser ut som den har smeltet i sola... Nydelig resultat fikk du frem! Tusen takk Øyvind. Men når det gjelder SUV'er blir vi neppe enige..... Detaljert og grundig tråd, Roger! Flott jobb Tusen takk Roar. Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Mikalsen 3 072 Skrevet 7 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Juni, 2014 Virkelig grundig jobb du har gjort her Roger, det ble absolutt lekkert! Du har lagt inn noen gullkorn i teksten her og som jeg lo litt av Jeg starter på en jobb imorgen, da på en ML 250, så det skal bli spennende, har fått inspirasjon og motivasjon fra denne S&S Cred følger selvsagt med kommentaren. Siter Mine jobber: Show and Shines Garasjen min: Mikalsens garasje 7x7 Showcase: Mikalsens Audi A3 Coupè - 1.8 TFSI - 2009 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MKLars1 141 Skrevet 7 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Juni, 2014 Flott jobb med et fantastisk resultat! Jeg syns Mercedes har noe majestetisk over seg, spesielt de store SUV'ene! Grønn knapp er en selvfølge Siter 2006 Audi A6 2.7 TDI Quattro 1998 Opel Omega STV Skru opp til ribbeina rasler i takt med musikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 7 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Juni, 2014 Nais wørk mister! Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DBP 55 Skrevet 7 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Juni, 2014 Strøkene arbeid Roger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DavidRS 2 248 Skrevet 7 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Juni, 2014 Cred for knalljobb, som alltid, Roger! Solid jobb og write up som alltid! I motsetning til deg synes jeg SUV generelt er helt topp, men utvendig design på denne generasjon ML er til å brekke seg av. Ser ut som den har smeltet i sola... Nydelig resultat fikk du frem! Hahaha. Jeg sa akkurat det samme da siste generasjon VW Touran kom! Siter Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2, Lamborghini Murcielago LP640-4, Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 8 Juni, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2014 Virkelig grundig jobb du har gjort her Roger, det ble absolutt lekkert! Du har lagt inn noen gullkorn i teksten her og som jeg lo litt av Jeg starter på en jobb imorgen, da på en ML 250, så det skal bli spennende, har fått inspirasjon og motivasjon fra denne S&S Cred følger selvsagt med kommentaren. Tusen takk. Da gleder jeg meg til å lese ML S&S fra deg :-) Flott jobb med et fantastisk resultat! Jeg syns Mercedes har noe majestetisk over seg, spesielt de store SUV'ene! Grønn knapp er en selvfølge Takker Nais wørk mister! Takk for det Robert Strøkene arbeid Roger Tusen takk Cred for knalljobb, som alltid, Roger! Hahaha. Jeg sa akkurat det samme da siste generasjon VW Touran kom! Takk David. Det er godt folk har forskjellig smak når det gjelder biler. Tenk hvor kjedelig det hadde vært om alle bilene var like..... Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DavidRS 2 248 Skrevet 8 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2014 Takk David. Det er godt folk har forskjellig smak når det gjelder biler. Tenk hvor kjedelig det hadde vært om alle bilene var like..... Det er HELT riktig, Roger. Det ville vært veldig stusselig. Siter Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2, Lamborghini Murcielago LP640-4, Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 9 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2014 Igjen et flott stykke arbeid fra deg Roger, lekkert. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StianMH 234 Skrevet 10 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2014 Meget pent ML er absolutt en pen bil! Siter NAD - Nanolex Approved Detailer [] 17 MB E200T, iridium silber. [] 17 Kia Soul EV, Grå. [x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak [x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freebird 16 Skrevet 10 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2014 Veldig flott interiør på denne. Jeg elsker det ubehandlede treverket som Mercedes har begynt med de siste årene. Strålende utført oppfriskning på denne også, cred levert. Siter 1988 Mazda 626 GD 1997 Mercedes C-Klasse - W202 2001 Mercedes E-Klasse - W210 1986 Toyota Mr2 Mk1a Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 10 Juni, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2014 Igjen et flott stykke arbeid fra deg Roger, lekkert. Tusen takk Tommy. Meget pent ML er absolutt en pen bil! Takk for det! Veldig flott interiør på denne. Jeg elsker det ubehandlede treverket som Mercedes har begynt med de siste årene. Strålende utført oppfriskning på denne også, cred levert. Helt enig, interiøret er utrolig stilig. Men det bør være rent Tusen takk! Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysholm 431 Skrevet 11 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 11 Juni, 2014 Godt jobbet. Cred gitt. Siter Hilsen Espen ELCO Auto Spa & Detailing:http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Min worklog:http://www.detailersclub.no/forum/topic/14724-lysholms-samlede-verker-logg/ Garasjetråden:http://www.detailers...n-blir-isolert/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
robinrl 188 Skrevet 11 Juni, 2014 Rapporter Share Skrevet 11 Juni, 2014 Blir aldri lei av å si det, Roger: Vakkert! Rett og slett:) Cred trenger vi ikke snakke om engang, for det er en selvfølge. Siter Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Min bilpleielogg OCDetail på Facebook "The only way to do great work is to love what you do." 2010 BMW 116d M-Sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.