Gå til innhold

Maskin og utstyr.


Arild

Recommended Posts

Arild

Hepp!

Ny her, har dog lest i lenger tid men ikke regga meg før nå.

Har en kompis som har lært meg litt og jeg er rimelig perfeksjonist så bilene mine er alltid strøkne.

Nå vil jeg dog ta steget videre å kjøpe meg utstyr selv.

Han har alltid hjulpet meg men maskinbiten så har jeg tatt findetaljene selv.

Hva bør jeg ha? Han bruker flex maskin som jeg vet skal være det beste (?) men er det stor forskjell på alle disse maskinene? Ser for eksempel at dewalt sin er bedre prisa men er eksempelvis den like bra? Man ønsker jo gjerne ikke betale så sykt mye mer om man får samme kvaliteten til halve prisen.

Nå er ikke jeg typen som går på biltema heller altså for sånne ting så vil gjerne ha noe bra.

Og hva med disse polerputene? Hva bør jeg ha og hvilken størrelse bakplater?

Aner ikke forskjellen på putene. Er det fargen som bestemmer grovhet eller er det noe annet?

Produkter trenger jeg ikke hjelp til foreløpig. Der har jeg littegranne kontroll hvertfall.

Takk på forhånd for svar :)

./Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roterende eller DA du skal ha?

Selv synes jeg Flex sine roterende er flott, særlig 14-2-150, fantastisk maskin.

DA fronten synes jeg rett og slett Rupes er mye bedre i bruk enn Flex sin, og jeg bruker omtrent aldri Flex DA lenger.

Her er ingen fasit, noen vil sikkert være uenig, Rupes har en fin roterende, mange liker makita og så videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Lurte egentlig bare på kvaliteten på de forskjellige.. Om flex var så mye bedre. Skulle få kjøpe en metabo brukt en gang av en kompis for en tusing med puter og bakplater så lurer på om jeg skal gå for den.

Skal ha DA maskin ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metabo, makita og Rupes roterende er jo billigere enn den grommeste Flex roterende, men for meg er makita for stor og tung - ellers bra, Metabo har jeg ikke prøvd men mange er fornøyde, og Rupes er også bra og sånn sett mer for pengene.

DA synes jeg Flex og Rupes er verdt pengene ift de andre, rett og slett.

Endret av tr86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Skal man ha en maskin som takler de aller fleste forhold og lakk typer.

Ville jeg satset LHR12 Rupes aka "duetto" kjøper du kit der får du med puter og polish som du trenger.

(kan kjøpe grønn/grønn) i tillegg da den ikke er med i pakken men gul og blå blir mest brukt..

Jeg liker den faktisk bedre en LHR 21 og er en langt bedre allrounder.

Kvaliteten er vel nogenlunde den samme på alle de anerkjente maskinene, de har fordeler/ulemper alle sammen.

Her er det nesten hva en liker best av ergonomi på håndtak, vekt osv...

kjøpte min duetto for ikke så lenge siden og har allerede kjørt 3 biler med den. De andre maskinene har hatt pause nå.

har testet de litt opp mot duettoen under arbeid, men duettoen har kommet ut som vinnern på alle de tre bilene vertfall.
Hvor av en våtslipte jeg hele siden på bilen med duettoen også :)

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Våtsliping tør jeg ikke spekulere i å engang tenke på enda.. Må få lært meg skikkelig med DA maskinen.. Fordelen med å kjøpe metaboen er at jeg får lært meg skikkelig med den for en grei "startpris" med endel utstyr. I tillegg har jeg tilgang på å få lånt meg en flex for å testa forskjell når jeg kommer mer inni det..

Har endel produkter og må ha mer.... Bare måååå ha det :) og det koster jo sitt i tillegg..

Men så disse putene.. Er det noen jeg trenger/ikke trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha DA, men har metabo det da?

Puter: uber sine funker bra til god pris. Du trenger minst to av hver, å anbefaler grov(gul) meduim(orange) fin( grønn)

Du sier du har poleringsmiddel, men ingenting om type, det kan hjelpe mer.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_13&products_id=184

Er en fin størrelse å jobbe med.

Du sier heller ingenting om bil, da lakk er ofte veldig forskjellig på tyske,asiatiske biler osv. Så forskjellige kombinasjoner funker på forskjellige biler.

Endret av IvarB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Om jeg får tid søndag, så vil det bli utført en bra test og sammenligning mellom rupes og flex DA ;) Har en mistanke om at testen vil provosere stort, men det som er best , det er best ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMWDoktorn

Om jeg får tid søndag, så vil det bli utført en bra test og sammenligning mellom rupes og flex DA ;) Har en mistanke om at testen vil provosere stort, men det som er best , det er best ;)

Har begge to så "bring it on"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Om jeg får tid søndag, så vil det bli utført en bra test og sammenligning mellom rupes og flex DA ;) Har en mistanke om at testen vil provosere stort, men det som er best , det er best ;)

Mellom hvilke rupes maskiner? og med hvilke polish og på hvordan lakk....

Og hva skulle provosere? , under forskjellige forhold vil fordelene og ulempene ved maskinene gi deg enten en fordel eller en ulempe.

Jeg har flex DA (og har hatt den en stund) og det er ikke noe enkel maskin å bruke på vanskelige lakker som er utsatt for microriper f.eks

Her vil en DA maskin uten tvungen rotasjon være bedre uansett.

i enkelte tilfeller her vil faktisk en roterende maskin være bedre for å oppnå topp resultat. (Med rett teknikk og trening) Har flere eksempler på dette.

Teknikker vil også spille en stor rolle.

Jeg kan i vertfall si så mye som at min Flex DA har tatt seg en god ferie :)

og hva som er "best" er best under de gitte forhold....

og best til hva? mest cut? best finnish? Best ergonomi? best risting?

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg får tid søndag, så vil det bli utført en bra test og sammenligning mellom rupes og flex DA ;) Har en mistanke om at testen vil provosere stort, men det som er best , det er best ;)

Ingen problem, mye med teknikk også, jeg har hatt Rupes i flere år, også Flex DA, og vet selv hvilken maskin som er mest behagelig i bruk og som oppnår resultat raskest.

Jeg kjørte test på tysk hard lakk mellom Rupes og Flex, og på færre pass og kortere tid korrigerte Rupes mer, da er valget veldig lett for meg siden den er utrolig mye deiligere å jobbe med uten særlig press etc:-)

Jeg er ikke noe utpreget fænboy, da jeg ikke kommer til å slutte med Flex roterende med det første, så jeg har som sagt begge merker og ingen utpreget grunn til å foretrekke den ene fremfor den andre, det er bare mine erfaringer og min smak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg får tid søndag, så vil det bli utført en bra test og sammenligning mellom rupes og flex DA ;) Har en mistanke om at testen vil provosere stort, men det som er best , det er best ;)

Det blir spennende å se.. Ser Paul Dalton har gått helt bort fra Flex og bruker kun Rupes maskiner nå..

Jeg er bare en amatør, men må si meg veldig fornøyd med min Bigfoot 15 og microfiber puter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Fikk kikka litt på denne rupes maskinen.. Ser unektelig lekker og hendig ut. Kommer uansett til å kjøpe denne metaboen pga prisen og begynne med den så kommer jeg nok til å kjøpe en sånn når jeg kommer litt mer inni det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Får ikke utført testen enda...Må ha en dreven en til å kjøre Rupes maskina, siden jeg bare har brukt den litt. Jeg ser veldig mye bra med den maskina, men forstår ikke hvorfor mange bytter den ut med Flex DA. Den gjør jo akkurat det som skal gjøres, og veldig fort :)

Noe har skurra oppi hodet mitt fra dag 1 med innlegg om Rupes bigfoot.Masse skryt fra de som selger og de som tydeligvis er veldig godt betalt for å selge eller presentere produktet.Ser mange nybegynnere og viderekomne liker den også.Altså her på forumet, så da vet jeg at det er en god maskin.Vel, jeg vil ikke ha en etter å ha prøvd noen paneler, og når en som har brukt bigfoot mye fikk prøve flexen min en hel dag så bestillte han en med en gang.Rett og slett fordi det går mye raskere å korrigere(han var ganske så sikker på det) og den avslutter fint på de aller fleste lakk typer.

Jeg mener noe er feil når nesten alle de beste detailerne på facebook(som dalton) nesten utelukkende snakker om Rupes når de legger ut bilder.Ikke nok med det, men han sletter alt av kommentarer om flex.Han selger jo ikke det.Jeg vil ikke si rett ut akkurat hva jeg synes, men jeg har aldri sett så agressiv markedsføring av en polermaskin og produkter før.Jeg kan si med 80% sikkerhet at de ville klart å utføre akkurat det samme med Scholl,Menzerna eller swissvax, og like enkelt.

  • DCN Poeng 3

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Fikk kikka litt på denne rupes maskinen.. Ser unektelig lekker og hendig ut. Kommer uansett til å kjøpe denne metaboen pga prisen og begynne med den så kommer jeg nok til å kjøpe en sånn når jeg kommer litt mer inni det

bare litt nyskjerrig nå :)

Har du noe info om den metabo maskinen? Har aldri sett metabo DA poleringsmaskin.

bare sett og testet roterende fra dem.

  • DCN Poeng 1

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er smak og behag. Jeg har Bigfoot 15 og 21, og Flex DA, og Flex blir så og si aldri brukt. Nettopp pga den er mindre behagelig i bruk, og jeg oppnår resultat raskere med bigfoot21 på korrigering.

Siden jeg har flere maskiner så bruker jeg de jeg liker best og har isåmåte ingen grunn til å favorisere noe spesielt merke.

På roterende derimot liker jeg Flex sin bedre enn Rupes :-)

Men jeg er til dels enig i hmsilset, produktene kan byttes og få tilsvarende resultat, men jeg hadde fremdeles foretrukket Rupes DA med menzerna/scholl produkt fremfor Flex DA med de samme produktene, men det er bare min smak og kan ikke svare for andre og deres mening.

Endret av tr86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Får ikke utført testen enda...Må ha en dreven en til å kjøre Rupes maskina, siden jeg bare har brukt den litt. Jeg ser veldig mye bra med den maskina, men forstår ikke hvorfor mange bytter den ut med Flex DA. Den gjør jo akkurat det som skal gjøres, og veldig fort :)

Noe har skurra oppi hodet mitt fra dag 1 med innlegg om Rupes bigfoot.Masse skryt fra de som selger og de som tydeligvis er veldig godt betalt for å selge eller presentere produktet.Ser mange nybegynnere og viderekomne liker den også.Altså her på forumet, så da vet jeg at det er en god maskin.Vel, jeg vil ikke ha en etter å ha prøvd noen paneler, og når en som har brukt bigfoot mye fikk prøve flexen min en hel dag så bestillte han en med en gang.Rett og slett fordi det går mye raskere å korrigere(han var ganske så sikker på det) og den avslutter fint på de aller fleste lakk typer.

Jeg mener noe er feil når nesten alle de beste detailerne på facebook(som dalton) nesten utelukkende snakker om Rupes når de legger ut bilder.Ikke nok med det, men han sletter alt av kommentarer om flex.Han selger jo ikke det.Jeg vil ikke si rett ut akkurat hva jeg synes, men jeg har aldri sett så agressiv markedsføring av en polermaskin og produkter før.Jeg kan si med 80% sikkerhet at de ville klart å utføre akkurat det samme med Scholl,Menzerna eller swissvax, og like enkelt.

Så det du prøver å si er at alle som fronter og sier at maskinene er bra er korrupte og betalte brukere?

For min del gikk i vertfall ikke pengene i min favør....

Jeg kjøpte min rupes duetto egentlig som erstatning for en meget gammel megs V-220 maskin, da det er greit med en maskin som ikke har tvunget rotasjon ved flere anledninger. og fordi den er regnet for våtsliping da. så fikk jeg 2 maskiner i en. og slipper luftslipe maskinen

Jeg hadde vel ikke akkurat regnet med at den skulle bli min favoritt maskin så fort. eller at den skulle bli det i det hele tatt.

Du må gjerne bruke scholl, menzerna eller swissvax sammen med en rupes maskin.

eller rupes midler på en annen maskin. Poleringsmidlene har da ikke noe med maskinen å gjøre direkte

Har akkurat tatt en hel bil jeg med menzerna PF2500 og Über pad. var perfekt 1.stegs kombo sammen med rupes maskinen.

Funket ikke med verken roterende eller flex DA med samme resultat.

Flex DA maskinen er en veldig god maskin og mange vil nok foretrekke denne fremfor Rupes maskiner.

Jeg gjør det ikke, men kommer ikke til å selge min av den grunn. jeg liker den godt jeg.

Den roterende Flexen min har gått flere tusen timer nå, og den kommer til å gå til det bitter end.

Men jeg syntes det er helt feil å feie alle som bruker Rupes maskinene under samme kam. Paul Dalton er ikke noe målestokk for noe som helst, hele karen er kjøpt og betalt. Men han hadde nok ikke brukt noe han ikke kunne stå inne for heller, karen er meget god reklame for de som måtte sponse ham.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Hei ;) såklart mener jeg ikke det. Men det er noe muffens. Er ikke ofte jeg tenker sånn.Det er jo nesten en sensasjon av en maskin så bra den blir omtalt.

Unnskyld kort svar på bra svar :) venter en bil straks. Ja noe jeg sier kan være feil . rupes er sikkert ment spesielt for rupes.

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hei ;) såklart mener jeg ikke det. Men det er noe muffens. Er ikke ofte jeg tenker sånn.Det er jo nesten en sensasjon av en maskin så bra den blir omtalt.

Nå har jeg ikke prøvd flex, men rupes 15+uber&menzerna er en real killerkombo

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...