Gå til innhold

"Lyd" etter felgrens på bremseskiver


supersonic

Recommended Posts

supersonic

Hei, jeg prøvde en felgrens (syrefri) på en splitter ny bil her om dagen, og felgene ble veldig rene og fine. Men etter dette så lager bilen litt mer lyd når jeg bremser. Det er kun når jeg bremser litt hardt og bilen skal stoppe helt, eller når jeg begynner å kjøre etter at bilen har stått i Park. Det er ingen pipelyd eller lignende, mer slik at det høres ut som at bilen har stått stille over lengre tid når jeg bremser.Noen som vet om dette kan komme av felgrensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg prøvde en felgrens (syrefri) på en splitter ny bil her om dagen, og felgene ble veldig rene og fine. Men etter dette så lager bilen litt mer lyd når jeg bremser. Det er kun når jeg bremser litt hardt og bilen skal stoppe helt, eller når jeg begynner å kjøre etter at bilen har stått i Park. Det er ingen pipelyd eller lignende, mer slik at det høres ut som at bilen har stått stille over lengre tid når jeg bremser.Noen som vet om dette kan komme av felgrensen?

Begynner klossene å bli slitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de "henger"? Kanskje. Men det forsvinner ved litt bruk.

Er gjerne slik når jeg/vi vasker bil med div. kjemikalier, for så å stå og polere bilen tre dager i strekk.

De er bra rustne skivene etterhvert.

Kjør litt og bruk bremsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supersonic

Litt vanskelig å forklare følelsen, men mer som du sier Mz6, at de henger litt og det dermed kommer litt knirkelyder. Var inne på tanken om det du sier at det er noen kjemikalier som forsvinner etter litt bruk.

Bilen er splitter ny fra forhandler og kun hatt den i 3 uker, så regner ikke med det er klossene som er slitt helt enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å spyle godt etter man har brukt felgrenser o.l. Har selv fått misfarging på bremseskjold etter jeg glemte å spyle det ved rengjøring av bremser og hjulbrønn. Sterke saker :)

Endret av Kimmen

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mer slik at det høres ut som at bilen har stått stille over lengre tid når jeg bremser.Noen som vet om dette kan komme av felgrensen?

Ja, det blir ofte en overflate med struktur på skivene etter vask. Skiver er jo rent stål, så de ruster veldig fort. Gode felgrenser vil alltid reagere med nakent stål og det kan gi litt lyd.

Løsningen er å ta en skikkelig nedbremsing på første kjøretur du har etter vask, så er skivene blanke som nye igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supersonic

Lyden som oppstår er forsåvidt den samme som vises på denne videoen

og diskuteres i denne tråden: http://bimmers.no/topic/706112-grov-knirkelyd-fra-bremser/

Her diskuteres slitte bremseklosser, bremseklosser som bør smøres, osv. Men mine er jo helt nye, og kun brukt i underkant av 2 uker. Lyden var ikke der den første uken, så jeg mistenker at den har kommet etter jeg vasket bilen, brukte felgrens og lakkrens. Håper som jeg nevnte i første post at det er felgrensen som sitter litt igjen på bremseskivene, men samtidig vet jeg at jeg spylte veldig grundig etter rengjøringen. Har prøvd noen kraftige oppbremsninger, men lyden er der fremdeles. Noen som har lignende erfaringer, og vet om det er noe som vil forsvinne over tid?

Endret av supersonic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossene som henger litt. Kontakt de du kjøpte bilen av eller prøv noen harde bremsetester. Var litt slik min da jeg monterte nye klosser og skiver. Ble borte etter litt hard bruk, altså skikkelig harde nedbremsinger fra 80->20.

Endret av KjetilR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

supersonic

Det er en Mazda CX-5. Ikke elektronisk parkeringsbrems. Var ute å kjørte og foretok et par kraftige nedbremsinger, men knirkingen er der i høyeste grad fremdeles. Skal jeg bare fortsette å kjøre som vanlig og håpe på at det blir slitt bort? Eller kan det være noe helt annet? Det jeg syntes er rart er at knirkingen ikke var til stede den første tiden jeg hadde bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har standard HLA (bakkestartassistanse) og Smart City Brake support så kan være noe her som har krøllet seg. Opplevd Audi Q5 noen dager gammel hektet seg opplegget men prøv noen harde oppbrems tror er mest trenger få skivene glatte uten fragmenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei, jeg prøvde en felgrens (syrefri) på en splitter ny bil her om dagen, og felgene ble veldig rene og fine. Men etter dette så lager bilen litt mer lyd når jeg bremser. Det er kun når jeg bremser litt hardt og bilen skal stoppe helt, eller når jeg begynner å kjøre etter at bilen har stått i Park. Det er ingen pipelyd eller lignende, mer slik at det høres ut som at bilen har stått stille over lengre tid når jeg bremser.Noen som vet om dette kan komme av felgrensen?

. Ta en meget hard nedbremsing når du er alene på motorveien. Klemm til;) det burde gjøre susen:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...