Gå til innhold

Nilfisk 130 og Skumkanon (scandicshine)


Mgdesign

Recommended Posts

Mgdesign

Har en skumkanon jeg aldri får til å virke, håper på noen tips kanskje også en løsning.. ;-)

Hittil har jeg kommet fram til:

  • Den skal være tett mellom kobling og kanon (prøvd gjengeteip, og nå noe gjenge/pakningslim etter tips fra mekaniker)
  • Har hatt samme problemet på 2 Nilfisk spylere, en 125 og nå min nye 130
  • Det er stor forskjell på den koblingen på skumkanonen og pinnen som hører til nilfisken
  • Den har virket med Bosch koblingen (Men den spyleren er død)

Vil tro det er flere som har vert borti, men alle søk jeg har funnet har hatt problemer mellom kobling og skumkanon..
Fikk ny kobling og kjempeservice sist, så dette er ingen klage rettet mot scandicshine! :-)

Men det finnes kanskje fler Nilfisk typer..?

VIDEOLINK:https://www.dropbox.com/s/8nkh3oamsk441cd/Video%2003.06.14%2018%2000%2051.mov

Endret av Mgdesign
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mgdesign

Eg har ein Nilfisk e 130.2 og den fungerer fint med Wolfgang sin skum kanon.

Tusen takk for svar, er det mulig for deg å si om den er annerledes kobling på en min? (evt sende/ laste opp et bilde om du har anledning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mgdesign

Har også samme spyler som deg, og den lekker ingenting med skumkanon og Nilfisk-kobling fra Bilnerden.

Men ser koblingen lik ut? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Nilfisk 145.2-10 X-TRA her, samme kobling som Bakken linker til. Bosch/Foma-koblingen ser ganske lik ut, men passer ikke (skal ikke passe), så om den likevel går inn i tuten på spylerhåndtaket er utformingen feil og det blir ikke tett.

Skumkanonen min hadde i utgangspunktet Fomakobling, så da jeg byttet spyler måtte jeg sette på ny kobling. Uten gjengetape lakk det som syndefloden, men etter 4-5 runder langs hele gjengingen ble det tett. Har ikke lekket en dråpe siden den kom på. Hvis du har tatt på gjengetape, skru av koblingen og ta på mer.

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mgdesign

Nilfisk 145.2-10 X-TRA her, samme kobling som Bakken linker til. Bosch/Foma-koblingen ser ganske lik ut, men passer ikke (skal ikke passe), så om den likevel går inn i tuten på spylerhåndtaket er utformingen feil og det blir ikke tett.

Skumkanonen min hadde i utgangspunktet Fomakobling, så da jeg byttet spyler måtte jeg sette på ny kobling. Uten gjengetape lakk det som syndefloden, men etter 4-5 runder langs hele gjengingen ble det tett. Har ikke lekket en dråpe siden den kom på. Hvis du har tatt på gjengetape, skru av koblingen og ta på mer.

Det setter jeg pris på!

Tusen takk for informativt svar :-)

Min ser lik ut det dere har (tror jeg?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mgdesign

Oppdatering, nå er den helt 100% tett, har opnet og lukket med loctite 577 (som brukes blant annet til høytrykksystem)

Men fortsatt starter og stopper spyleren, (vedlagt video fra før jeg forseglet den på nytt)

Video:

https://www.dropbox.com/s/8nkh3oamsk441cd/Video%2003.06.14%2018%2000%2051.mov

Kan det være selve munnstykket ellernoe som er noe galt med? Er jo 2 år gammel skumkanon-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

--Jonas--

Hei

Har sett filmen din!

Jeg har også en nilfisk (150.2) og skumkanon som virker utmerket. Messingtilkoblingen min ser helt lik ut som din. Jobber til daglig med pumpesystemer, også høytrykk.

Får håpe denne teorien kan hjelpe deg! (Basert på 5 sekunders filmsnutt)

For meg så ser det ut som om du får ut både vann og skummiddel men at ikke det et tilstrekkelig med struping i utløpet. Mengden såpe justeres på skruen på topp og bredden på skumstråle ved å vri på munnstykket. Hvis du ser inn i munnstykket (avkoblet og tørket) så tror jeg du kan mangle en dyse i bakkant av skumbreddejusteringen. Høytrykkspyleren har tre stempler som pumper vann. Vannet må pumpes mot en reduksjon for å få opp trykket. Er denne reduksjonen for stor eller borte så ser du alle vannpulsene slik det kan se ut på filmsnutten. Spyleren får heller ikke bygd opp trykk tilstrekkelig så det virker som om den pulserer også.

Stopper denne teorien her slik at det ikke blir forvirrende.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mgdesign

Takk for kjempegodt svar!

Prøvde alle instillinger på munnstykke og metningsskrue, men uten hell, tror du at det er for lite motstand i canonen?

Var inne på tanken at canonen kan ha blitt ødelagt av å ha stått noen år kanskje med såperester osv? Men frister å prøve den på en annen spyler i tilfelle nå som den er tett ivertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

--Jonas--

Min oppfatning er ihvertfall i bunn å grunn at spylern ikke får bygd opp trykk pga manglende struping. Trykket får ikke bygd seg opp tilstrekkelig!

Du sier den er to år. Hvis den har ligget ute kan jo noe ha frosset=sprengt/sprekt. Den dyse bør være så liten at du ikke får igjennom en knappenål/synål

Hvis du prøver den på en annen spyler som er tilsvarende så vil du ikke få noe annet resultat. Gir den andre spylern vesentlig mer vannmengde blir effekten nærmere ønsket. Spylern er vel i orden. Tror nok foamlancen bør fornyes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...