Gå til innhold

Totalt blank,men dessverre ikke blank lakk (riper)


Hedvig

Recommended Posts

Jeg har ny svart bil. Det har jeg aldri hatt før og det ble skjebnesvangert. Det tok tre uker før jeg hadde vasket på den et par hvite riper. Jeg har lest om bilpleie i hele kveld og innrømmer komplett ignoranse og egenskyld i ripene. Jeg har gjort følgende tiltak:

1. Forespurt Autoshine AS om pris på fjerning av ripene

2. Lovet meg selv å aldri mer bruke gul vaskesvamp kjøpt på bensinstasjon

3. Bestilt skumkanon, skumshampo, to vaskehansker, vaskebøtte og fem stk tørkehåndklær

Jeg kan jo lese til øyet blir blankt og lommeboken tom om hva jeg trenger av ting og tang. Det er bare det at jeg egentlig ikke hadde tenkt meg en ny dyr hobby...

Hva tenker dere om at jeg fra nå av vasker ofte, men leverer inn bilen(e) til bilpleie en gang i året for vårrengjøring og voksing? Prisen for dette hos Autoshine er fra 5200,- og det er en varmebehandling med Visstnokhetende Endurance-voks og denne skal kunne vare i 12-18 måneder.

Vil dette være tilstrekkelig? Slik at jeg slipper å polere og vokse utenom dette? Det blir jo dyrt nok når vi har to biler, men jeg ser jo nå hva gal vasking kan gjøre av skade. Og for å være helt ærlig vet jeg ikke helt forskjellen på polering og voksing enda, selv om disse ordene sammen med clay har gjentatt seg denne lesekvelden.

Endret av Hedvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få en av gutta her inne til å ta ei runde på bilen en gang eller to ila året?

Ellers har du og jeg samme tankegang, syntes det er ålreit å vaske, men polering og voksing føler jeg andre kan ta seg av :-P

Følger med her.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få en av gutta her inne til å ta ei runde på bilen en gang eller to ila året?

Ellers har du og jeg samme tankegang, syntes det er ålreit å vaske, men polering og voksing føler jeg andre kan ta seg av :-P

Følger med her.

Det var et supert tips, men hvem, hva og hvordan - og hva er prisen for sånt?

Vel er jeg jente, men jeg vet at om jeg starter på noe så blir jeg fort perfeksjonist og det hadde jeg egentlig ikke tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnsen90

Hvor bor du hen i landet?

Vet ikke hvor bra autoshine er men lsp (altså voksen) endurance er fra Swissvax sortimentet og er meget bra. Spm er hvor bra grunnarbeidet på forhånd er.

Endret av johnsen90
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du hen i landet?

Vet ikke hvor bra autoshine er men lsp (altså voksen) endurance er fra Swissvax sortimentet og er meget bra. Spm er hvor bra grunnarbeidet på forhånd er.

Bor i Stavanger.

Autoshine fant jeg via bilpleieguiden.no, for jeg vet fra før at mange bilpleievirksomheter driver rimelig utenom fasiten på de fleste områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnsen90

Du kan jo legge ut en forespørsel på jobb ønsket utført delen av forumet her så får du ihvertfall et par tilbud av de nærmeste detailerne. Alt avhenger jo av hva man velger som lsp men 1 steg og avslutning med en god voks så havner du nok godt under den prisen vil jeg tro.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar til dere begge! Godt å få hjelp når jeg er såpass blank på dette.

Jeg var inne på jobb ønskes utført og fant en anbefaling av en J9, så jeg har sendt ham en PM via Facebook-linken som var lagt ut.

Endret av Hedvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnsen90

Tusen takk for svar til dere begge! Godt å få hjelp når jeg er såpass blank på dette.

Jeg var inne på jobb ønskes utført og fant en anbefaling av en J9, så jeg har sendt ham en PM via Facebook-linken som var lagt ut.

Bare hyggelig.

Ja J9 er flink!

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg har kjøpt feil skumkanon. Jeg kjøpte en til å feste på hageslange og ikke høytrykkspyler.

Burde jeg returnere og bytte til en å feste på høytrykkspyleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da har jeg fått byttet og prøvd ut skumlegger. Men jeg syns skummet ble litt tynt, for det ble ikke så tykt og det rant rett av. Skal det ikke ligge litt? Kanskje jeg har blandet for tynt, selv om jeg fulgte anvisningen på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pejourdan

Hei!
Såvidt jeg vet så er Autoshine på Forus en av de seriøse kjappene i distriktet, hyggelige folk og god service.

De bruker Swissvax produkter og gjør en meget god jobb.

Alternativet som andre nevner er å få noen her inne til å gjøre jobben, mulig det kan blir rimeligere. :)

It´s all about the details!

Bilpleielogg
Jourdan´s Automobile Spa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er levert inn til en som kan dette langt bedre enn meg, så den er nå fin og blank. Nå skal jeg forsøke å holde den slik og har kjøpt meg litt utstyr.

Men så var det dette snøskummet da, som jeg ikke helt fikk til. Bilen ble i alle fall ren og jeg brukte nye microfiberhåndklær til å tørke med, så den ser ikke så verst ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er levert inn til en som kan dette langt bedre enn meg, så den er nå fin og blank. Nå skal jeg forsøke å holde den slik og har kjøpt meg litt utstyr.

Men så var det dette snøskummet da, som jeg ikke helt fikk til. Bilen ble i alle fall ren og jeg brukte nye microfiberhåndklær til å tørke med, så den ser ikke så verst ut.

Hva slags såpe bruker du i skumkanonen? Jeg pleier å fylle beholderen med 1/3 såpe(Magifoam eller Autofoam i mitt tilfelle) og resten vann. Tykkelsen på skummet justeres med blandeskruen på skumkanonen.

Bruker du noe annen avfetting til forvasken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Om du håndvasker bilen ofte, vil beskyttelsen svekkes. Derfor anbefaler jeg deg å handle inn en flaske med Quick Detailer som frisker opp voksen. Gjerne kjøp en tilhørende Swissvax, om du har voks fra samme merke :)

http://www.exint.no/bilpleie/eksterior/quick-detailers-sprayvoks/art-255-swissvax-quick-finish-250-ml

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autofoam brukte jeg. En tredel skumshampo, altså? Jeg tok mye mindre, så da var det vel det.

Jeg har kjøpt shampo, ullhansker og en voks av et slag. Husker ikke hva dette andre heter, men kjøpt på bilnerden i alle fall. Jeg leverer gjerne bilen regelmessig inn til samme fyr som hjalp meg med ripene, så eneste mål jeg har nå er at bilen holdes ren uten at jeg gjør skade. Vokse innimellom, men ellers ikke prøve meg på andre stunt.


Om du håndvasker bilen ofte, vil beskyttelsen svekkes. Derfor anbefaler jeg deg å handle inn en flaske med Quick Detailer som frisker opp voksen. Gjerne kjøp en tilhørende Swissvax, om du har voks fra samme merke :)

http://www.exint.no/bilpleie/eksterior/quick-detailers-sprayvoks/art-255-swissvax-quick-finish-250-ml

Hva er ofte? Jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å vaske det som regnes som ofte her inne. Annenhver lørdag på annenhver bil ca., så det blir vel rundt en gang i måneden. Noe mer kommer det nok ikke til å bli.


Bruker du noe annen avfetting til forvasken?

Jeg har en Turtle Wax avfetting fra før og den er sikkert bannlyst av dere som kan dette. Jeg tenkte å kjøpe denne berømte Prickbort, men så glemte jeg det ut da jeg handlet hos bilnerden nettopp. Jeg kjøpte derimot en insektsfjerner, for på den lille hvite bilen er det alltid masse små runde flekker i fronten.

Endret av Hedvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Da går du over med Quick finish hver andre vask. :) Da har du en fint beskyttet bil fram til neste vokslag.

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...