Gå til innhold

Ren bil for 100-lappen av NAF.


Tonyl

Recommended Posts

Klykken

Var ikke SÅ galt det der. Men nal på en bil som kun er spylt.....

EDIT:

Første kommentar er forøvrig gull

"Vasker selv bilen med lunkent vann, svamp og zalo ... blir kjempefint og koster ingenting :)"

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke SÅ galt det der. Men nal på en bil som kun er spylt.....

EDIT:

Første kommentar er forøvrig gull

"Vasker selv bilen med lunkent vann, svamp og zalo ... blir kjempefint og koster ingenting :)"

Hahaha, en verdensmester!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdensmester i kommentartråden på VG!

Jeg bruker heller ikke høyttrykksspyler, men vanlig hageslange med rennende vann - og for meg fungerer det helt greit i hvertfall ... var en billakkerer som fortalte meg om zaloen fordi den fjerner en del av fettet i lakken. Hvis du vil toppe alt, bruker du et par hundringser, slenger på litt lakkrens og et par lag med polish, og polerer godt opp :)

Endret av Knutis
  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spyler bil nedenfra og opp :P

Ditto! Men poenget er, såvidt meg bekjent, at det skal renne vått-i-vått. Om det renner vått ovenfra og ned i tørt, så tørker kjemien på lakken.

Så det skal ikke være såååå viktig når det er skum en spyler av, siden bilen da er våt.

Avfetting derimot..

Men jeg også gjør det prinsippielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Ditto! Men poenget er, såvidt meg bekjent, at det skal renne vått-i-vått. Om det renner vått ovenfra og ned i tørt, så tørker kjemien på lakken.

Så det skal ikke være såååå viktig når det er skum en spyler av, siden bilen da er våt.

Avfetting derimot..

Men jeg også gjør det prinsippielt.

Det er sant nok. Jeg tror jeg gjør det mest fordi det da er enklere å se hvor man har tatt. Denne vanen har jeg hatt siden jeg begynte å vaske min egen bil. Når man spyler nedenfra og opp så vil man til enhver tid se hvor man har spylt. Dersom man begynner oppe, så vil alt vann renne nedover bilen, og skummet vil etterhvert forsvinne. Da er det fort gjort å hoppe over en liten del - og en helligdag har oppstått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant nok. Jeg tror jeg gjør det mest fordi det da er enklere å se hvor man har tatt. Denne vanen har jeg hatt siden jeg begynte å vaske min egen bil. Når man spyler nedenfra og opp så vil man til enhver tid se hvor man har spylt. Dersom man begynner oppe, så vil alt vann renne nedover bilen, og skummet vil etterhvert forsvinne. Da er det fort gjort å hoppe over en liten del - og en helligdag har oppstått :)

Aldri tenkt over, men det stemmer jo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Noen som har prøvd Zalo i skumdysa?? :D

Ja, men ikke på bilen! :D Vasket terrasseflisene her for litt siden ved hjelp av Zalo i skumkanonen.

Det skal jeg love deg blir barberskum! :P

  • DCN Poeng 1

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man begynner oppe, så vil alt vann renne nedover bilen, og skummet vil etterhvert forsvinne. Da er det fort gjort å hoppe over en liten del - og en helligdag har oppstått :)

Trenger du virkelig å se etter hvor det er skum eller ikke, for å unngå helligdager ved avspyling?

Isåfall burde du lage deg en litt mer strategisk praksis på spylingen.

Jeg legger avfetting/surfex/forvask nedenfra og opp for å unngå at avfetting og møkk renner nedover, om det renner vått ovenfra og ned i tørt, vil rengjøringseffekten bli langt dårligere akkurat der. Å mene at kjemien rekker å tørke inn hvis man legger ovenfra og ned, når hele panelet uansett skal dekkes, høres veldig rart ut i mine ører. Jeg spyler strategisk over panel for panel, og skjønner ikke hvordan det skal være mulig å få helligdager ved avspyling av forvasken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Trenger du virkelig å se etter hvor det er skum eller ikke, for å unngå helligdager ved avspyling?

Isåfall burde du lage deg en litt mer strategisk praksis på spylingen.

Jeg legger avfetting/surfex/forvask nedenfra og opp for å unngå at avfetting og møkk renner nedover, om det renner vått ovenfra og ned i tørt, vil rengjøringseffekten bli langt dårligere akkurat der. Å mene at kjemien rekker å tørke inn hvis man legger ovenfra og ned, når hele panelet uansett skal dekkes, høres veldig rart ut i mine ører. Jeg spyler strategisk over panel for panel, og skjønner ikke hvordan det skal være mulig å få helligdager ved avspyling av forvasken :)

jeg tenker ikke på at kjemi skal tørke inn - dette er bare min vane. Vasker ca. 30 biler i uken på jobb, og gjør alltid det her - og jo, det er veldig strategisk tankegang med samme rutine på spylingen på hver eneste bil :)

Det kan selvfølgelig være dumt, men dette smitter også over når jeg vasker egen bil. Da skumlegger jeg bilen, og spyler nedenfra og opp. Begynner på venstre fremfelg (ja, hver eneste gang), jobber langs sideskjørter og nederste del av bakfanger, før jeg begynner å gå oppover. Tar sideruter (venstreside) og spyler så av taket, deretter frontrute, så panser og fremfanger, før jeg tar høyre side og til slutt bakenden.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jonkanon

Holder helt klart med tankegangen til Meringdal, jeg har selv vasket noen tusen lastebiler for noen år tilbake og der har man MEGET skitne flater som gir flotte helligdager om du ikke har et system for hvordan du gjør forvasken. Jeg utviklet samme rutiner med påføring nedefra og opp samt HT samme runda, det satt i muskeminnet etterhvert, rolige jevne bevegelser med konstant vinkel og avstand til overflaten.

I tillegg er det en del større varmeutvikling fra en fullastet semi som har kjørt i 5 timer uten retarder, Strålevarmen fra bremsene på noen av akslingene fikk 23 liter/min HT til å fordampe før vannet traff felgen... Var forsiktig med kjemi på disse stedene, samt fueltanker godt oppvarmet av eksos. Her var det vare å passe på at det ikke ble for kraftige renn når avfettingen tørka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Nedenfra og opp på kjemikalier, ovenfra og ned etter håndvask

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker ikke på at kjemi skal tørke inn - dette er bare min vane. Vasker ca. 30 biler i uken på jobb, og gjør alltid det her - og jo, det er veldig strategisk tankegang med samme rutine på spylingen på hver eneste bil :)

Da har du jo selvfølgelig utarbeidet deg rutiner for avspyling, jeg bare skjønte ikke begrunnelsen din for hvorfor man skal spyle nedenfra og opp, man skal være ganske ubevisst på hva man driver med hvis man får helligdager ved avspyling av forvaskprodukt ;)

Det med at kjemien tørker inn var ment som en kommentar til post #11 av Mz6.

Holder helt klart med tankegangen til Meringdal, jeg har selv vasket noen tusen lastebiler for noen år tilbake og der har man MEGET skitne flater som gir flotte helligdager om du ikke har et system for hvordan du gjør forvasken.

Jeg er også enig i tankegangen til meringdal, og jeg får aldri helligdager ved avspyling av forvask, jeg syntes bare ikke begrunnelsen til hvorfor man skal spyle nedenfra og opp holdt mål. Det er jo også en viss forskjell på å spyle av en personbil med (til sammenligning) mange små paneler kontra en lastebil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke helt biten der han bruker nalen og håndkle for å se om det er noen plasser han ikke har tatt alt.

Bra han nevner ugangen skumbørsten kan gjøre på lakken da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...