Gå til innhold

SwissWax vs andre produkter


MagneL

Recommended Posts

Jeg har ingen erfaring med SwissWax produkter, derfor dette innlegget.

Problemet

Skjolder når ferdig

Hvordan gjør jeg det i dag

Når jeg skal shine enten den sølvfargede 2013 A4 Allroaden min, eller den svarte 2014 V60'n til kona mi gjør jeg i grove trekk dette:

  • Prickbort
  • Iron-X
  • Skumlegging med forvasksåpe fra Autoglym
  • Berøringsvask med såpe
  • Tørker med microfiber samt blåser med luftpistol i alle kroker og kriker
  • Clayer der det er behov
  • Ved behov, rubber med Scholl Spiderpad og Scholl S3Gold
  • Polerer med nye AG SuperResin, med svart AG pute, tørker av fortløpende
  • 2 lag Chemical Guys Jetseal (sølvfarget A4) eller CG BlackLight (svart Volvo) (lar ligge i 15 minutter, tørker av og lar det herde i 30 minutter ihht bruksanvisning)
  • 1 lag Scholl Vintage Wax (legger tynt lag og lar det ligge i 1-1,5 time før jeg tørker av, og lar bilen stå å herde som regel over natten)
  • AG Aqua Wax brukes ved hver andre/tredje vask

Maskinen som brukes er Krauss DA. Også har jeg led arbeidslampe for å avsløre riper, skjolder osv. Bilene er relativt nye, og begge blir svært jevnlig vasket og vedlikeholdt.

Utfordringen

Det jeg erfarer er at det spesielt på Volvoen som er svart, blir glatt og blank som få, men i det rette lyset ser man skjolder. Så jeg tørker og tørker og tørker med microfiber. Løsningen(e) tenker jeg er enten at produktene ikke får tørke lenge nok (skjoldene ligger ikke igjen etter polish og forsegling, men voksen), jeg bruker kanskje feil microfiber kluter (både Scholl og AG sine), eller så er det rett og slett bare voksen som er tung å jobbe med?

Alternativ?

Det er her SW kommer inn, hvor jeg leser om Cleaner Fluid og for eks Shield. Hvilke erfaringer sitter dere med av de produktene? Sammenlignet med det jeg bruker? For eks Cleaner Fluid og Shield, hva vil det erstatte av det jeg bruker, Cleaner Fluid i stedet for SuperResin og Shield i stedet for Vintage Wax? Er det andre alternative voks fra SW eller andre produsenter?

Vurderer å prøve nytt, men har mye igjen av de produktene jeg bruker nå, så før jeg bruker enda mer kr, vil jeg har litt saklige erfaringer:)

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hvis det er voksen som det blir skjolder av så kan du ta en titt i denne tråden.

Er det etter poleringen så må du nok polere igjen med en finere kombo. Dette står det mye om her på forumet hvis du søker på ordene hologrammer eller kjørespor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Hva heter lakken på volvoen? Fikk en feeling av at det er meget sensitiv lakk på den. Godt mulig at skjoldene du ser er hologrammer. Kan ikke noe om blacklight, ellers er det ikke noe i veien med scholl vintage wax, Digger shield selv, men ser ikke noe poeng i å kjøpe mer enn en klarer å bruke når en har noe som er bra nok.

Prøv S30+ (evt SF4000 menzerna) på orange scholl/sort menzerna eller lignende istedet for resin? har ikke brukt AG produkter på evigheter, så kan ikke svare for den.. Litt dårlig svar kanskje fra min side, men fryktelig sliten etter 14 dager med 16-18 timers dager..

  • DCN Poeng 1

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Du får ikke tatt bildet av problemet?:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

todleif

So du polerer med eit grovt produkt og polerer ikkje med eit mildere produkt etterpå? (Srp har vel ikkje slipemidler trur eg)

Og so var det masse forholdsvis unødvendige produkter etter polering. Eg legger på eit lag med voks eller lakkforsegling. Thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kjørespor, men går nok mer under hologrammer. Googlet bilder, og hologrammer ser mest likt ut. Virker egentlig bare som at en må tørke og tørke, og at man skyver voksen utover, at den ikke har tørka godt nok? En annen løsning kan kanskje være så banal som at jeg må bytte klut enda oftere? :) Men selv med ny CG klut, blir det ikke borte.

Har Scholl S30 i garasjen, kan jo prøve den ved anledning:) Den nye SuperResin forresten har mye bedre glans og holdbarhet enn den forrige utgaven, den slutta jeg å bruke for flere år siden.

Ikke anledning til å ta bilde av det nå. Skal se når jeg får vasket den neste gang. Jeg finner ikke slikt på Audien, men det kan kanskje skyldes sølv vs svart.

Lakken tror jeg er veldig sensitiv. Det var faktisk overaskende mange vaskeriper ved utlevering av bilen, så jeg tok hele skiten så fort vi kom hjem fra forhandler, for å få de vekk, samt legge på beskyttelse. Vaskeripene kom jammen meg fort tilbake... (skal aldri ha svart bil selv!! :)). Men mens sensitiv lakk får fort riper, er de samtidig lette å få bort igjen da, krever bare jobb og tid.


So du polerer med eit grovt produkt og polerer ikkje med eit mildere produkt etterpå? (Srp har vel ikkje slipemidler trur eg)

Og so var det masse forholdsvis unødvendige produkter etter polering. Eg legger på eit lag med voks eller lakkforsegling. Thats it.

Jo, polerer med Super Resin etter Scholl S3 Gold? Og ikke erfart slike hologrammer tidligere på noen av de sølv A4'ene jeg har hatt.

Blitt anbefalt for best resultat og holdbarhet, enten 2 lag lakkforsegling eller 2 lag voks. Legg til at jeg storkoser meg i garasjen når jeg holder på, så gjør det meg ingenting å legge dette på :)

Men da tror jeg at jeg venter litt med SW, og tester litt mer med Scholl S30 først siden jeg allerede har dette:)

Endret av Magne Lindbergsengen

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Kjørespor og hologrammer er 2 forskjellige ord som betyr det samme. Dette er spor som lages av masse små riper ved bruk av et grovt produkt eller feil bruk.

Hvis du kan flytte sporene så høres det kanskje ut som det er voks svetting du sliter med?

Hvis den svarte er uten metallic så heter den 019. Jeg har ingen erfaring med de nyeste svarte (019) bilene til Volvo, men har tatt en 98 modell og en 02 modell. Begge disse er varmesensitive der førstnevnte er verst.

Passer man på å ikke kjøre panelet varmt så går det etterhvert som man begynner å kjenne lakken ganske fint.

Til 98 modellen har jeg lenge letet etter den rette komboen og svaret er gul/gul Rupes. Kjører du denne på DA så tar denne endel og samtidig så avslutter den perfekt!

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

todleif

Eg kjenner berre den gamle srp. den har fyllere for å skjule riper. Trur ikkje den har slipemidler. Er iallefall eit unødvendigt produkt når ein bruker maskin. Kjenner ikkje til den nye srp. Å kose seg når ein driver på med bilpleie er viktigt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner berre den gamle srp. den har fyllere for å skjule riper. Trur ikkje den har slipemidler. Er iallefall eit unødvendigt produkt når ein bruker maskin. Kjenner ikkje til den nye srp. Å kose seg når ein driver på med bilpleie er viktigt :-)

Helt enig!! :)

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Synderen er nok S3Gold.
AG SRP sliper ikke bort hologrammene/kjøresporene etter S3gold.

Noen Volvoer har supermyk lakk, andre steinhard.. Har ikke blitt helt klok på disse, spiller liten rolle hvilken årsmodell det er heller.

Anbefaler at du bytter ut AG-SRP med en polish med slipemidler, sannsynligvis vil Schol S30, Swissvax CFP Regular eller Menzerna FF3000/4000 være gode kandidater.

Endret av Magne/Otta Detailing
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørespor og hologrammer er 2 forskjellige ord som betyr det samme. Dette er spor som lages av masse små riper ved bruk av et grovt produkt eller feil bruk.

Hvis du kan flytte sporene så høres det kanskje ut som det er voks svetting du sliter med?

Hvis den svarte er uten metallic så heter den 019. Jeg har ingen erfaring med de nyeste svarte (019) bilene til Volvo, men har tatt en 98 modell og en 02 modell. Begge disse er varmesensitive der førstnevnte er verst.

Passer man på å ikke kjøre panelet varmt så går det etterhvert som man begynner å kjenne lakken ganske fint.

IMG_0568_zps67ee33cd.jpg

Den er svart metallic. Her er den bare vasket fra forhandler opphentingsdagen.

Men da er det hverken kjørespor eller hologrammer, men rett og slett svetting fra voksen, at den ikke har fått tørket lenge nok. For, det er som du skriver, at jeg "flytter" det rundt på panelene. "Gnikke litt her og det blir borte", "gnikke litt der og det blir borte", eller så forskyver jeg det bare bortover. Blir aldri ferdig på en måte. For jeg bruker led lampen etter S3Gold, og da er det ikke noe. Det samme etter AG og lakkforseglingen. Det er nok da voksen...

Legger også ved bilder av Allroaden, der kan jeg ikke huske jeg har fått slikt mer enn 1 gang.

IMG_0354_zpse9aac3c1.jpg

IMG_0350_zps7cc5827a.jpg

Endret av Magne Lindbergsengen

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Metallic lakken tror jeg er god (hard) å jobbe med. Flott V60. Liker facelift som kom nå i 2014 veldig godt.

Voks svetting kan du fjerne ved å gå over med en Quick detailer. Swissvax sin Quick finnish er meget god men dyr. Vil du ha et billigere alternativ så kan jeg anbefale denne (#425). Billig og god QD.

Eller så er MG sine QD meget gode og lett tilgjengelige (bla. BilXtra selger disse over disk).

Har du en QD fra før av så prøver du selvsagt den først.

Skriver du voks svetting i søkefeltet her på forumet så finner du en del info om dette.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå over med aquawaxen til Autoglym. Burde fjerne det du sliter med, OM det er vokssvetting..

En vask burde gjøre det samme.

Edit: Litt for sen :)

Endret av Mz6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker du til Wipedown før kontroll med lampe?

Jeg kjenner ikke alle disse uttrykkene merker jeg..."Wipedown"? klut?, ehh. Jeg tørker av alt av produkter med microfiberkluter, enten de røde til AG (byttes ut jevnlig) eller noen grå fra Scholl som er noe mer langhåret enn AG sin.

Metallic lakken tror jeg er god (hard) å jobbe med. Flott V60. Liker facelift som kom nå i 2014 veldig godt.

Voks svetting kan du fjerne ved å gå over med en Quick detailer. Swissvax sin Quick finnish er meget god men dyr. Vil du ha et billigere alternativ så kan jeg anbefale denne (#425). Billig og god QD.

Eller så er MG sine QD meget gode og lett tilgjengelige (bla. BilXtra selger disse over disk).

Har du en QD fra før av så prøver du selvsagt den først.

Skriver du voks svetting i søkefeltet her på forumet så finner du en del info om dette.

Takk for det, hun er veldig fornøyd med den, selv om det er D2:) Firmabilen hennes.

Jeg har en Rapid Detailer, kan den brukes? eller så kjøper jeg Quick Finish:)

Endret av Magne Lindbergsengen

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Metallic lakken tror jeg er god (hard) å jobbe med. Flott V60. Liker facelift som kom nå i 2014 veldig godt.

Jeg har polert (alt for) mange Volvoer det siste året og det virker ikke være noe sammenheng i årsmodell eller farge angående hardhet.. Tok en svart 2000 V70-R for en uke siden, knallhard lakk, en annen sort V70 '00 jeg tok i fjor, meget myk..

En lilla '98 S90 smørmyk, rett og slett helvete å jobbe med..

Virker være helt tilfeldig hva man får servert, selv samme farge produsert samme år.

Jeg kjenner ikke alle disse uttrykkene merker jeg..."Wipedown"? klut?, ehh. Jeg tørker av alt av produkter med microfiberkluter, enten de røde til AG (byttes ut jevnlig) eller noen grå fra Scholl som er noe mer langhåret enn AG sin.

Takk for det, hun er veldig fornøyd med den, selv om det er D2. Firmabilen hennes.

Jeg har en Rapid Detailer, kan den brukes? eller så kjøper jeg Quick Finish:)

Wipedown er å tørke vekk alt av polishrester før man kontrollerer med lampe eller lykt.

Mange bruker IPA (Isopropanol/blårens), men finnes dedikerte produkter, som Menzerna Top Inspection.

Dette er helt nødvendig for å vurdere om det er hologramfritt eller ikke, fordi "oljene" i polishen skjuler hologrammene.

Uten en wipedown skal det være forferdelig ille før du ser hologrammene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wipedown er å tørke vekk alt av polishrester før man kontrollerer med lampe eller lykt.

Mange bruker IPA (Isopropanol/blårens), men finnes dedikerte produkter, som Menzerna Top Inspection.

Dette er helt nødvendig for å vurdere om det er hologramfritt eller ikke, fordi "oljene" i polishen skjuler hologrammene.

Uten en wipedown skal det være forferdelig ille før du ser hologrammene.

Dette var heeeelt nytt for meg. Jeg vasker bil svært ofte (for ofte om en spør enkelte:)), og jeg har ikke lagt merke til slikt før på de lyse bilene jeg har hatt og den jeg har, kun ett tilfelle. Ikke noe jeg ser i sollyset heller. For disse "skjoldene' blir vel synlige også på lyse farger?

Googlet Menzerna Top Inspection nå, skal den brukes etter både lakkrens, polering, forsegling og voksen med andre ord?

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg har polert (alt for) mange Volvoer det siste året og det virker ikke være noe sammenheng i årsmodell eller farge angående hardhet.. Tok en svart 2000 V70-R for en uke siden, knallhard lakk, en annen sort V70 '00 jeg tok i fjor, meget myk..

En lilla '98 S90 smørmyk, rett og slett helvete å jobbe med..

Virker være helt tilfeldig hva man får servert, selv samme farge produsert samme år.

Wipedown er å tørke vekk alt av polishrester før man kontrollerer med lampe eller lykt.

Mange bruker IPA (Isopropanol/blårens), men finnes dedikerte produkter, som Menzerna Top Inspection.

Dette er helt nødvendig for å vurdere om det er hologramfritt eller ikke, fordi "oljene" i polishen skjuler hologrammene.

Uten en wipedown skal det være forferdelig ille før du ser hologrammene.

Høres merkelig ut. Min 940 er hvertfall ikke noe trivelig å jobbe med.

Blackberry pearl (mørk lilla nesten svart) er en nydelig farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var heeeelt nytt for meg. Jeg vasker bil svært ofte (for ofte om en spør enkelte:)), og jeg har ikke lagt merke til slikt før på de lyse bilene jeg har hatt og den jeg har, kun ett tilfelle. Ikke noe jeg ser i sollyset heller. For disse "skjoldene' blir vel synlige også på lyse farger?

Googlet Menzerna Top Inspection nå, skal den brukes etter både lakkrens, polering, forsegling og voksen med andre ord?

Før voks!

Men etter at du er ferdig med korrigeringen.

Denne fjerner alt fett. Sjekk deretter for skavanker. Finnes ingen -> Voks/lakkforsegling.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...