Gå til innhold

Påføring av voks


Przemek

Recommended Posts

Har etter å ha lest her har jeg fått inntrykk av at man skal påføre voks i "rette" bevegelser. Altså dra nedover langs med panseret mot front istedet for i sirkulære bevegelser for eksempel. hvilket høres fornuftig ut. Men når jeg ser på div filmer på youtube om tester av vokser osv blir det påført i sirkulære bevegelser?

Er det slik at dette dreier seg om personlig preferans eller er det noe "vitenskapelig" bevis for at å dra voksen i rette linjer gir best resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del drar eg rette linjer for har det kommet noe skit på bilen som eg ikkje ser så drar det fartsstriper isteden for og lage runde striper.

Og det er enkelte lakktyper/voks som kan lage illusjon av hologram, eller svetter i etterkant, å da er det mindre synligt i rette linjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Noen mener vel kanskje at man får bedre dekning på voksen om man legger i sirkler, kontra linjer. Jeg personlig legger i linjer, fordi jeg hater å jobbe i sirkler. :)

  • DCN Poeng 2

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Alle bør legge i sirkler.Jeg vokste opp med karate kid i vhs spilleren og lærte tidlig wax on wax of :) Jeg vokser forresten i alle retninger.Føler ikke det blir feil så lenge det ikke ligger ett sandkorn på lakk eller i voks aplikator.

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som bruker fingrene/hendene for å legge voks? Så en video på youtube av en fyr som brukte den teknikken, så helt rart ut :D Dro hendene i alle retninger over lakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som bruker fingrene/hendene for å legge voks? Så en video på youtube av en fyr som brukte den teknikken, så helt rart ut :D Dro hendene i alle retninger over lakken

Har lagt voks med hendene noen ganger, men tar så forb... lang tid :P Jeg legger i rette linjer, både horisontalt og vertikalt. Aldri hatt problemer med det. Og så lenge det ikke er noe som kan lage riper, så har det ikke noe å si hvordan en legger det heller. Smaken er som baken, og alle finner sine fordeler med sin metode :P

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det bare var gris å legge med hendene, bruker mye mer voks i tillegg. Tanken er jo at de hardeste (premium)voksene blir enklere å håndtere pga varmen i hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Rette linjer, alltid.
Synes også det er lettere å dekke hele panelet med denne metoden, tidligere med sirkulære bevegelser hendte det at jeg overså en liten flekk hist og pist på et eller flere panel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Om man legger rette linjer eller i sirkler tror jeg ikke har så mye å si annet enn at man i noen tilfeller får dekket bedre når man legger i sirkler. Jeg trives best med å legge i sirkler.

Jeg har tidligere alltid prøvd meg på å legge i rette linjer hver gang jeg legger voks. Jeg starter med å legge i rette linjer, men ender alltid opp med å likevel legge i sirkler. Dette er fordi jeg føler jeg får dekket bedre og jobbet voksen bedre inn ved å legge i sirkler. Når jeg legger voks ser jeg ofte at det er felter som ikke er like mottagelig for voks enn andre. Dette løses ved å legge i sirkler.

Det hender at jeg først fordeler voksen i sirkler for så å gå over slik at jeg avslutter med rette linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg legger i rette linjer da jeg synes sirkelbevegelser blir for slitsomt. Med overlapping kjenner man jo fort om ubeskyttet lakk lugger i paden også, så man merker og ser fort om man har fått full bedekning :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har alltid lagt på voks for hånd, men har begynt å legge vokslag med DA maskin og wax pute. Synes det fungerer kjempefint! Fordeler voksen bra og bruker kort tid. Skal egentlig være en kosejobb men ikke alltid man kan sette av en dag eller to til sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...