Gå til innhold

Ta over firma - tips/råd?


erikstein

Recommended Posts

erikstein

Er i gang med en prosess som faktisk har tatt 2 år allerede (da kun "prat").

Greia er at jeg har blitt tilbudt å ta over firma til min svigerfar da han om få år går av med pensjon. Dette har av naturlige årsaker vært diskutert frem og tilbake i lengre tid. Siste steget for en "avtale" ble gjort i helgen og det har blitt muntlig (foreløpig) avtalt at jeg skal ta over innen 2 år. I løpet av høsten 2015/2016.

Firmaets økonomi er god så det er ingen tvil om at det er penger å tjene for den som vil holde på :). Jeg kommer bokstavelig talt til dekket bord med lokaler, utstyr og kundemasse. Firmaet er godt etablert i området og har vært i drift i over 30 år.

Det er selvsagt et "par" småproblemer. Firmaet har 1 ekstra ansatte da min svigerfars helse er av variabel kvalitet. Han var derfor nødt til å ansette 1 person da helsen skrantet. Han har jobbet der i over 10 år. Jeg har ingen planer om å holde på den som nå er ansatt der, da jobben i utgangspunktet kan gjøres av en mann med god helse (slik firmaet er pr. dags dato).

Det som var tanken er at jeg tar over firmaet i 2015/2016 og "sparker" både min svigerfar og den som er ansatt. Siden min svigerfar ikke er helt klar for å kaste inn håndkleet ennå, skal jeg ansette han som "konsulent" i en x% stilling en periode fremover til alt er lært og jobben kan gjøres 100% av meg uten at jeg trenger hjelp eller har spørsmål.

Så over til det mer praktiske, har dere noen råd til en rookie innenfor slikt? Hvordan/hva bør jeg gjøre for at dette skal gå mest mulig smertefritt? Pr. dags dato er det et enkeltmannsforetak reg. i Brønnøysundregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en bedrift som du vil holde på dagens nivå eller er det potensiale for vekst dersom du/dere ønsker det? Du skal ikke undervurdere den kompetansen som den som har 10 års erfaring med besitter. Dersom du føler deg klar til å ta over skuta eller vil hoppe i det med begge beina så finnes det ryddige måter å avskjedige ansatte (heldigvis, selv om vernet du har som ansatt står veldig sterkt i norge).

Jeg er selv i en prosess rundt det med eget firma og det er lett å tre på seg skylappene og ikke se muligheten og potensialet som ligger i prosjektet. men dette er jo veldig variabelt alt etter som hva firmaet driver med.

Få alt skriftlig og signert, bruk advokat til det som trengs slik at det er 100% ryddig og du beholder ditt ord og integritet. vennlig og bestemt ;)

Endret av jonkanon
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Det er store muligheter for vekst, problemet er at lokalene effektivt stopper for veksten foreløpig (kontrakten går ut om 5 år). Dermed er det en naturlig sperre der noen år fremover.

Min svigerfar har ikke gjort mye for å bygge nye kundeforhold de siste årene, men jeg har planer om å komme med tilbud til bedriftene rundt :)

Jeg er klar over at vedkommende som jobber der sitter med kompetansen. Helt ærlig så vil jeg gjerne beholdt han, men det er ikke jobb til 2 mann 100% pr. slik situasjonen er nå.

I løpet av en 4-5 års periode håper jeg dette forandrer seg.

Bruk av advokat er en selvfølge :) Forslag til type "foretak". Jeg ser for meg et AS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Slik jeg leser ståa så er det svigerfar og denne ansatte på 10 år som er hovedkompetansen i firma, og når svigerfar gir seg så er hele kompetansen basert denne ansatte? (Jeg antar du selv ikke jobber i firma idag?). Er denne ansatte i tillegg flink i jobben/verdifull å ha med?

Det sier meg at du bør beholde denne ansatte.

Spesielt om du ønsker å ekspandere, da er det greit å slippe å skulle holde hele firma gående på 100% egeninnsatts + alt det som blir rundt.

Du skal ta over firma om 2 år, og kontrakt på lokale går ut om 5 år. Så, etter at du har tatt over så er det maks 2 år før du må finne nytt sted/flytte med deg kundemassen, etc. Dette tar tid og energi, og da er det kanskje greit med firma/ansatte som går selv og gjør det daglige? Da kan du jo selv fokusere på ekspansjonen, nye lokaler, nye kunder, og ta i et tak når det trengs?

Et AS er vel det greieste, men finnes jo slike NUF og andre "arter" av AS også.

Mener at egenkapitalkravet for AS er gått mye ned de siste årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg nøye om nå, det lureste er muligens at du og den som er ansatt der tar over sammen altså 50/50.

Da blir dere 2 som vill opp og frem pluss at dere beholder kommpetansen som han har:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

AS er 30k pluss et gebyr eller tre. Men det kan også være verdier i firma, så det går greit. Skal drive litt bilpleie på si. Har vel bilpleieutstyr for rundt 30-40k. Må bare få taksert det av et firma først.

Angående kompetanse, jeg må tenke hardt på den biten.. Hehe. Svigers forsvinner jo ikke for å si det sånn. HHan har tross alt holdt på i 30 år, så jeg kan alltids lene meg på han noen år til.

Den som er ansatt der ønsker ingen innblanding i firma, kun å være ansatt på vanlig basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, var det meg tror jeg jeg ville i så stor grad det er mulig spilt på lag med han som er ansatt der da jeg tror du er mest tjent med det.

Uansett må du ha lykke til når tiden kommer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Selvsagt vil man jo gjerne ha "kjernen" (om man kan kalle 1 ansatt for det) med videre på en eller annen måte, problemet er bare at vedkommende vil ha null ansvar og kun gjøre de "arbeidsoppgavene" som er tiltenkt vedkommende.

Blir jo litt vanskelig når det egentlig er jobb for 1 person i utgangspunktet :)

Edit: En ting jeg ikke klarer å finne noe konkret svar på er hvordan man "enkelt" kan verdivurdere et firma? La oss si at årlige driftresultater er 1 million.

Finnes det en faktor man kan bruke for å beregne verdien på et firma?

Endret av erikstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville brukt litt tid på å lese arbeidsmiljøloven.

Det er en del klare bestemmelser rundt det med å overdra virksomhet, og også oppsigelse.

Det kan være lurt å ha lest litt rundt det før du starter med visse prosesser.

https://www.tanum.no/_faglitteratur/jus/lov-om-arbeidsmilj%C3%B8-arbeidstid-og-stillingsvern-mv.-(arbeidsmilj%C3%B8loven)-b%C3%B8rre-pettersen-9788205461130

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Jeg leste gjennom denne (vel, skummet da stoffet er småtørt).

https://www.altinn.no/Global/Starte%20og%20drive%20bedrift/Guider/Oppsigelsesguiden.pdf

Det er vel ikke helt urimelig at jeg kvitter meg med han.

Først og fremst så er det ikke nok inntekter i firmaet pr. dags dato til å lønne 2 personer. Den eneste grunnen til at det går nå er jo fordi min svigerfar går på avklaringspenger fra nav samt har vært sykemeldt i lange perioder.

Sånn jeg kan lese budsjett for 2013 er det ca. 1,5 lønning i firmaet når "alt" er betalt.

Jeg kan selvsagt gå ned i lønn, men da kan jeg like godt beholde jobben jeg har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Jeg leste gjennom denne (vel, skummet da stoffet er småtørt).

https://www.altinn.no/Global/Starte%20og%20drive%20bedrift/Guider/Oppsigelsesguiden.pdf

Det er vel ikke helt urimelig at jeg kvitter meg med han.

Først og fremst så er det ikke nok inntekter i firmaet pr. dags dato til å lønne 2 personer. Den eneste grunnen til at det går nå er jo fordi min svigerfar går på avklaringspenger fra nav samt har vært sykemeldt i lange perioder.

Sånn jeg kan lese budsjett for 2013 er det ca. 1,5 lønning i firmaet når "alt" er betalt.

Jeg kan selvsagt gå ned i lønn, men da kan jeg like godt beholde jobben jeg har :)

Litt spesielt å sitte og tenke på oppsigelse av den eneste ansatt i et firma som det er 2 år til du ev skal overta.......?

Med lønn til 1,5 ansatte som du skriver, så ville det for meg høres perfekt ut å overta firma, beholde den ansatte for å holde firma igang. Da kan du jo selv ta den 0.5 lønna de første årene samtidig som du beholder din daglige jobb.

Firma vil da gå videre "av seg selv" og du kan lære faget og ev bruke tid på å finne nye lokaler, ekspansjon, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Om du har lest hele tråden så er det jo ikke slik at det er noe ønske å kvitte seg med ansatte. Den som er ansatt der nå er der fordi eier ikke klarer jobben alene (helsemessige årsaker). I utgangspunktet er det en "en-manns-jobb".

Det er ikke JOBB til 1,5 stilling, det er LØNN til 1,5 stilling.

Jeg bor for langt unna til at jeg kan "jobbe" to steder :)

Min svigerfar (eier som har drevet med det i 30 år+) skal selvsagt jobbe der en periode (2 år ca. litt til og fra) i en 20-30% stilling hvor han lærer meg opp.

Endret av erikstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dagens minstekrav på 30k til å stifte AS, så er det idiotisk å ikke gjøre det. Langt mindre risiko for deg.

Det sagt, så vil ett selskaps verdi regnes ut fra Egenkapital - Gjeld. Dette ihht. Regnskapsloven.

Omsetning har ingen innvirkning på verdisetting av selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så høres ut som bestefaren din og denne ansatt som er bærebjelken for dette firmaet. Dessuten har denne ansatt 10år med kompetanse. Spør deg selv om du kan selv kan erstatte denne ansatten med deg selv om du har bestefaren din som støtte. Gjennom den tiden den ansatten nok hatt gode relasjoner til firmaets kunder. Kundene er vant med relasjonen til den ansatten og bestefaren din og de vet hva de kan forvente av denne ansatte og bestefaren din.

Håper du ser poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Har snakket med finansrådgiveren i banken (DNB). Han anbefalte AS, så den saken er grei :)

1. ikke bestefar, svigerfar :P

2. Enig i kompetansen, men når det gjelder hvilket valg jeg tar. Det blir en sak for fremtiden, ser poengene deres og setter pris på dem! Det er uansett 2 år til dette skjer så innen den tid kan jo markedet eventuelt ha forandret seg noe.

At jeg ikke innehaver noen konkret kompetanse ser jeg ikke på som et problem, opplæringen har allerede begynt for min del og jeg bruker ferier etc. til å lære meg det de holder på med. Satser på at jeg i løpet av 2 år har lært litt i hvertfall...hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, så er det fordelene og ulempene ved å si opp vedkommende.

Ulemper er at han har totaloversikt over kundedatabasene, så han kan teoretisk sett, opprette et lignende firma for å så kontakte eksisterende kunder.

Fordelene er jo selvfølgelig at du får mer enn nok å gjøre :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Om du har lest hele tråden så er det jo ikke slik at det er noe ønske å kvitte seg med ansatte. Den som er ansatt der nå er der fordi eier ikke klarer jobben alene (helsemessige årsaker). I utgangspunktet er det en "en-manns-jobb".

Det er ikke JOBB til 1,5 stilling, det er LØNN til 1,5 stilling.

Jeg bor for langt unna til at jeg kan "jobbe" to steder :)

Min svigerfar (eier som har drevet med det i 30 år+) skal selvsagt jobbe der en periode (2 år ca. litt til og fra) i en 20-30% stilling hvor han lærer meg opp.

Om en 5-6 år så får du se tilbake til den tråden her, og kanskje reflektere litt på hvor du står da og hvilke tips du fikk. B)

Du får ha lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...