Gå til innhold

Bruk av teip?


Boratitanius

Recommended Posts

Boratitanius

Hei.

Jeg er ganske nybegynner. Ikke lenge siden jeg trodde Turtle var godt nok, men har lenge rista på hodet innvendig når folk har anbefalt meg biltemasåpe og voks osv :D

Jeg ser på mange bilder og filmer der folk bruker teip og bare ta en liten del av f.eks et panser. Er dette KUN for å vise disse 50/50 bildene osv eller tar dere faktisk f.eks et panser i flere deler?

Jeg har laget en handlekurv fra Scandicshine med foamgun og alt som jeg tror jeg trenger til rundt 3k, tror jeg skal komme godt i gang iallefall. Men bilen min skal hellakkeres om 2 uker så det er kun vaskeutstyr jeg fokuserer på, fordi det er sånn at nylakkerte biler skal ikke ha noe form for polering, voks osv på hvor mange uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er ganske nybegynner. Ikke lenge siden jeg trodde Turtle var godt nok, men har lenge rista på hodet innvendig når folk har anbefalt meg biltemasåpe og voks osv :D

Jeg ser på mange bilder og filmer der folk bruker teip og bare ta en liten del av f.eks et panser. Er dette KUN for å vise disse 50/50 bildene osv eller tar dere faktisk f.eks et panser i flere deler?

Jeg har laget en handlekurv fra Scandicshine med foamgun og alt som jeg tror jeg trenger til rundt 3k, tror jeg skal komme godt i gang iallefall. Men bilen min skal hellakkeres om 2 uker så det er kun vaskeutstyr jeg fokuserer på, fordi det er sånn at nylakkerte biler skal ikke ha noe form for polering, voks osv på hvor mange uker?

Tape er fint når du skal finne riktig combo, du ser tydelig om du får fjernet nok. Og det gjør seg godt på bilder selvfølgelig :P

Du finner nok ut at det er gunstig å dele opp panelene. Jeg deler et panser i 4-6 områder (uten tape), avhengig av størrelse og utforming.

Endret av StenA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boratitanius

Tape er fint når du skal finne riktig combo, du ser tydelig om du får fjernet nok. Og det gjør seg godt på bilder selvfølgelig :P

Du finner nok ut at det er gunstig å dele opp panelene. Jeg deler et panser i 4-6 områder (uten tape), avhengig av størrelse og utforming.

Vel, jeg som kommer til å bruke hendene med polering da? Er det mer for de mer proffe med maskiner som bruker teip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Teip brukes også for å beskytte gummilister og plastikk mot polish som raskt kan sette seg fast.

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp har sett alle guidene deres, lærerikt :)

Men i akkurat den filmen så bruker han bare 2 steg? polering og forsegling? Ingen lakkrens?

Er forsegling og voks det samme?

Polering og lakkrens er mye det samme. Om du avsettes og vasker grundig, samt clayer bilen så har du egentlig utført en lakkrens om du skal håndpolere. Poleringen renser også lakken og bringer fram glansen :)

Forsegling og voks er begge et avsluttende steg. Med forsegling får du bra glans av bilen, mens med voks får du mye mer dybde i lakken, det kan du lese mer om her :

Kan jeg få spørre hvilken polering og forsegling/voks du har valgt? :)

- Kenneth Melheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boratitanius

Polering og lakkrens er mye det samme. Om du avsettes og vasker grundig, samt clayer bilen så har du egentlig utført en lakkrens om du skal håndpolere. Poleringen renser også lakken og bringer fram glansen :)

Forsegling og voks er begge et avsluttende steg. Med forsegling får du bra glans av bilen, mens med voks får du mye mer dybde i lakken, det kan du lese mer om her :

Kan jeg få spørre hvilken polering og forsegling/voks du har valgt? :)

Som jeg nevnte lenger oppe, så skal bilen til hellakkering så handlekurva jeg har lagd er kun vask o.l. Siden lakken som jeg har skjønt skal ha noen uker til å herde? Så jeg har ikke tenkt på hvilke poleringsprodukter jeg skal bruke, men tenkte på samme som de brukte i den guiden? Eller skal jeg gå for noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke

Som jeg nevnte lenger oppe, så skal bilen til hellakkering så handlekurva jeg har lagd er kun vask o.l. Siden lakken som jeg har skjønt skal ha noen uker til å herde? Så jeg har ikke tenkt på hvilke poleringsprodukter jeg skal bruke, men tenkte på samme som de brukte i den guiden? Eller skal jeg gå for noe annet?

Har ikke prøvd disse produktene som de bruker der, men de skal være bra de :)

Om du vil ha en god voks, med god holdbarhet so kan jeg anbefale denne : http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=Shield&product_id=258

Litt dyr, ja, men her har du nok til 20-30 biler.

Kan også legge til at jeg begynte med denne til håndpolering når jeg startet med bilpleie : http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=108&product_id=110

Kan også få kjøpt dette settet med voks og clay http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=Shield&product_id=260 eller hele settet med voks, såpe, mikrofiber kluter, påføringsputer og litt diverse :

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=Shield&product_id=267

- Kenneth Melheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeejayTID

Grei billig voks som de anbefaler på forumet er jo Collinite 476S ( http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_31&products_id=33) 199 kroner.

Clay som har vunnet mange priser, er billig, trenger bare vann som fukter: Bilt-hamber Clay (http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_36&products_id=151) 145 kroner.

Saab 95 2.2 TiD Vector Sedan Enhanced by Hirsch Performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Grei billig voks som de anbefaler på forumet er jo Collinite 476S ( http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_31&products_id=33) 199 kroner.

Clay som har vunnet mange priser, er billig, trenger bare vann som fukter: Bilt-hamber Clay (http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_36&products_id=151) 145 kroner.

Anbefaler egentlig ikke å claye bilen om du skal håndpolere bilen etterpå. Bedre å kjøre på med en kjemisk lakkrens. Clay kan sette igjen merker, så man bør kjøre over med finpolish med maskin etter clay om man bare skal legge voks. :)

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på mange bilder og filmer der folk bruker teip og bare ta en liten del av f.eks et panser. Er dette KUN for å vise disse 50/50 bildene osv eller tar dere faktisk f.eks et panser i flere deler?

Dette er kun for å få tydelige 50/50 bilder, har aldri brukt teip til noe annet enn maskering av lister og div.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...