Gå til innhold

kjøpe bil


hardrocx

Recommended Posts

Joda folkens, no har det seg sånn at eg e lei gammal bil, og tenkter at til sommeren når eg e ferdig me læretiden min kjøper eg meg en relativt nyere bil..

Valget står mellom BMW 3 eller 5 serie.. Dette er hvis eg ska ta ett fornuftig valg, men så tenker eg at eg sitter, verken me kjærring, unger eller noe, og har lyst å være litt ufornuftig så lenge eg overhode kan! :P

Då havner eg på en Silverado eller lignende.

Har allti hatt lyst på Pickup men "fornuften" sier meg at det ikje e noe sjakk trekk, pga drivstoff utgifter osv..

men så har eg ikje lyst å være så himmla fornuftig egentli :lol:

Så lurer egentli litt på, ka ville dere valgt, kom gjerne med begrunnelse også, ikje "bare" fordi eg ikje liker BMW eller Chevrolet eller noe sant, men en sakli begrunnelse..

Vet dette er lenge til, men dokkar vet at når eg e sykemeldt å ikje gjør annet enn å trakke heme, så begynner hode å tulle me enn.. å då tenkte eg det hadde vært gøyt å spørre dere ka dere mener?

Mvh Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • hardrocx

    12

  • General Lee

    9

  • Lexgtturbo

    8

  • Maarten

    5

Mest aktive i dette emnet

Joda folkens, no har det seg sånn at eg e lei gammal bil, og tenkter at til sommeren når eg e ferdig me læretiden min kjøper eg meg en relativt nyere bil..

Valget står mellom BMW 3 eller 5 serie.. Dette er hvis eg ska ta ett fornuftig valg, men så tenker eg at eg sitter, verken me kjærring, unger eller noe, og har lyst å være litt ufornuftig så lenge eg overhode kan! :P

Då havner eg på en Silverado eller lignende.

Har allti hatt lyst på Pickup men "fornuften" sier meg at det ikje e noe sjakk trekk, pga drivstoff utgifter osv..

men så har eg ikje lyst å være så himmla fornuftig egentli :lol:

Så lurer egentli litt på, ka ville dere valgt, kom gjerne med begrunnelse også, ikje "bare" fordi eg ikje liker BMW eller Chevrolet eller noe sant, men en sakli begrunnelse..

Vet dette er lenge til, men dokkar vet at når eg e sykemeldt å ikje gjør annet enn å trakke heme, så begynner hode å tulle me enn.. å då tenkte eg det hadde vært gøyt å spørre dere ka dere mener?

Mvh Daniel

Hallais Daniel!

Det jeg lurer på i første omgang, er hvor budsjettet ditt ligger? Snakker vi 50 lapper eller mer 500 lapper ;) Hvis jeg skulle valgt en BMW, så ville valget fallt på BMW M3 E30! Hvorfor? Jo fordi denne bilen vil holde seg godt i pris, kanskje prisøkning? Den er utrolig rå, og er vel enhver gutt sin drøm? En brukt M3 E30 ligger jo på 200 +-, av de jeg har sett på nettet for tida. Nå er jo ikke dette en nyere bil som du nevner, men du verden så flott den er!!

Vet hvordan du har det mtp din situasjon, og det suger.. Var jo sykemeldt i 1 år.. Er så sinnsykt digg å komme seg på jobb igjen.. Så da har du noe å se fram til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny type Focus ville jeg vurdert.. utrolig pen bil, kjører bra og holder seg bra i pris (pluss at kvaliteten er veldig bra!)

For guds skyld ikke kjøp VW Bora... det kan jeg med sikkerhet si :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny type Focus ville jeg vurdert.. utrolig pen bil, kjører bra og holder seg bra i pris (pluss at kvaliteten er veldig bra!)

For guds skyld ikke kjøp VW Bora... det kan jeg med sikkerhet si :D

Ikke fornøyd med Boraen?

Du kan jo handle deg en Chevrolet Cyclone? (Ikke sikker på åssen d skrives :P )

Ford F-150 lightning

Dodge SRT-10

Dette er jo da veldig mandige biler!!

Sluker sikkert ikke drivstoff de nei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Dodge ram 6.2 cummins turbo diesel... og bytte turbo, litt eksos, et par dyser og litt chipping :D

OI! 500 dieselhester og nm oppunder en normal trekkvogn B)

vil ihvertfall skremme vannet av srt-10ene rundt om i landet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dodge ram 6.2 cummins turbo diesel... og bytte turbo, litt eksos, et par dyser og litt chipping :D

OI! 500 dieselhester og nm oppunder en normal trekkvogn B)

vil ihvertfall skremme vannet av srt-10ene rundt om i landet :)

Kan den kjøres på vanlig bil lapp eller? Eller snakker vi lastebil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alltids klasses ned, men eg tviler på at det er noe sjakktrekk for hardrocx som har tungbil lappen, om eg ikke tar helt feil.

Aaaa, sånn å forstå!! Hvis han har det så er jo ikke det noe stress!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fornøyd med Boraen?

Tja.. ikke helt kansje! Har man en del penger og ikke lar seg irritere av feil, da er jo bilen fin å kjøre :)

Neida, har hatt en del trøbbel med den, og når den ikke har gått mer enn 95000km, da bør ting holde sånn tålig mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda e hel rått me M3 E30, og det e min drømmebil NR 1 :D

Men ser for meg lån blir vanskeli på en sånn? eller veldi dyrt?

Men busjette mitt har eg sotte en sperre på 300, men eg vet jo ikje helt ka banken sier, men regner me det ska gå bra! ;)

Men ska eg ha noe annet enn M3 ska det være over 2001 modell ;) Hvertfall det som e planen..

At det e lastebil e ingen hindring :D Så lenge det ikje e en buss så, har eg lov å kjøre det :D :D

Hellane dokkar e flink å svare ;)

Sitter pris på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Dodge RAM er gode pickuper som ikke drar mer enn 1.2-1.3 på mila uavhengig om du drar 4 tonn over ett fjell eller kjører tom på landeveien. Klarer å tyne den ned mot literen ved fornuftig kjøring.

Mye utstyr, alt du finner på en dyr tysker og litt til. God til langkjøring, familiebil, leking, tungarbeid og alt annet.

Eneste minuset med de er automatkassene som er snekra sammen av kjeks og tyggis.

Resten tåler krig.

Men er det eneste valget når det kommer til pickup i mine øyne, og du får verdens beste motor på kjøpet, Cummins :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men e dette sin beskymrer meg Genrale lee, har lest at kassene på disse RAM'ene e svake, og kjipt å måtte kjøpe ny kasse når en er klar over at det er ett svakt punkt på de..

Begge sjefene mine hadde RAM som firma bil før, de ble byttet ut etter 7 måneder eller noe sant, pga så forbanna mye problemer me de? Har du vært borti noe problemer me din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Oooh ja glemte bytte/forsterke girkasse på listen for å tåle oppunder 500 skuddsikre hester... dyrt, ja, men verdt det? ABSOLUTT!

Vil jo ikke at motoren skal yte uten at hjulene går rundt :P

Endret av Lexgtturbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee
men e dette sin beskymrer meg Genrale lee, har lest at kassene på disse RAM'ene e svake, og kjipt å måtte kjøpe ny kasse når en er klar over at det er ett svakt punkt på de..

Begge sjefene mine hadde RAM som firma bil før, de ble byttet ut etter 7 måneder eller noe sant, pga så forbanna mye problemer me de? Har du vært borti noe problemer me din?

Ikke hatt noen nevneverdige problemer nei. Sentrallåsen på v. bakdør virker ikke, men resten virker som det skal etter 95k km, 35k av de i min eie.

Kassene er ett svakt punkt om du herjer med bilen og trimmer den noe særlig over 400 hk ca. Men er mye men ute å går her.

For det første er det ikke kassene i seg selv som er problemet, men converteren, og 90% av varmen i girkasser kommer fra en converter som slurer og varme liker ikke automatkasser. Og mye mere faktorer.

Kassa mi virker som den skal fortsatt, med mye herjing, men jeg har så godt som standard bil.

For 20k får du ei kasse som tåler alt du noen gang kommer til å kaste til den og den bare gjesper og lurer på om det var alt.

Og med skikkelig kasse og medium trim er sjansen stor for at du kommer til å se forbruk på literen, kanskje under...

Oljeskift er viktig. Og hyppigere enn hva som står i boka. Olje varer ikke evig, selvom mange bilmerker hevder det...

Ellers har du alt du trenger, 2 sone klima foran, 4x el.vinduer, varme i seter, cd/cdveksler med 7 høyttalere fra Infinity, del.skinn med alcantara, isofix bak, airbag/side airbag, el.justerbare pedaler, tilt.ratt, el.justerbare seter foran og mye mere.

I tillegg får du som vanlig på ramlikanere ei smørbrødliste med ekstrautstyr som koster småpenger i statene er bolt-on.

Mye gode løsninger og MYE plass, ikke minst i baksetet.

Men til det viktigste, dette er en lastebil og bør behandles som en.

Skal du drive med kun småkjøring, feks. bare kjøre til butikken under 10-15 min bør du velge noe annet.

Viktig å få arbeidstemp. på motor og gir. Noe som tar ei stund med 500kg støpejern...

Ellers er det viktig med service og vedlikehold. Dette bør du helst ta selv, da forhandlere i Norge ikke veit en dritt og tar blodpriser.

Men alt i alt, jeg angrer ikke ett øyeblikk på at jeg kjøpte Dodge og kan si til andre som vurderer en, BARE KJØP!

Og er du virkelig interresert kan jeg anbefale deg å lese på OffRoad.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært å prøvekjørt Dmax (Izuzu) og bilen falt i smak, men forskjellen på japansk og amerikansk e kvalitet følelsen innvendig, japansk får du bare en plastikk følelse av, og er vanskeli å finne med skinn interiør, noe eg vil ha :)

Leser en god del inne på Offroad.no G.L Får vell prøve kjøre en Silverado kontra en RAM når foten e på stell igjen, så eg får sett kas av de eg liker best ;)

og bilen blir brukt til alt mulig, og ikje bare til å fra butikken :)

Kordan e 4x4 systemet på bilen din G.L?

må si eg ble skuffet over orginal 4x4'en på Dmax'en... sant ska sies at det går ann å få differ osv som ekstra utstyr, men orginal skuffet det meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Artic... ehm, Plastic Truck har jeg kjørt mye og en kompis har akkurat kjøpt en '07 med full pakke.

Noe slappere og mer ubrukelig sak skal du lete langt etter om du skal BRUKE den som en pickup er ment til.

Men er jo hva du vil ha, pent å se på er det, skal ikke nekte for det.

120 hk på 2 tonn bil med dreiemoment som en Fiat 500...

Diff.bremsen bak er utrolig god, mekanisk torsen slår alt annet.

4x4 er som på alle andre amcar, uten senterdiff. som betyr at det ikke går an å kjøre med konstant 4x4.

Dette vil nok være ett problem på biler med dårlig diff.brems.

Japser har som regel senterdiff., med mulighet for låsing på noen.

Men resten av drivverket er spinkelt for å si det fint.

Jeg bruker igrunnen 4x4 lite, med mindre jeg er ute i skauen eller kjører i halvmeter snø.

Og i snø merker du ikke at fremhjula vil gå like fort som bakhjula fordi du mangler senterdiff.

Eneste jeg savner er sperre foran, for når et av hjula foran mister grepet eller er i lufta får du 3 hjulstrekk..

Og dieselmotorene i Chevy er produsert av Isuzu :D

Noe du lurer på så spør, ellers står det meste på Offroad.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...