Gå til innhold

Polere sideruter!!


pekaa

Recommended Posts

Bilnerden har windscreen repair kit "for polering av front-, bak- eller sideruter".

x2 på lykke til og husk bilder og dokumentér prosessen for oss andre. :D

[b]2006 Volvo V70 2.0T[/b]
[s]2001 Volvo S60 2.4[/s]
[s]2003 Volvo V40 1.6[/s]
[s]1988 Nissan Sunny 1.3[/s]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt ovenfor her, glass er utrolig hardt.. Ved polering får mann vekk den matte hinna som oppstår, men det er vanskelig å få fjernet slike riper.. Men det skader ikke å prøve.. Har ikke prøvd disse glasspolishene man får kjøpt, men ser det er flere som har fått brukbare resultater med dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Hva skyldes den matte hinna som man ofte får? Hvorfor oppstår den? Er det pga evt. tidligere eier ikke har vasket vinduet med annet enn spylervæske?

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Hva skyldes den matte hinna som man ofte får? Hvorfor oppstår den? Er det pga evt. tidligere eier ikke har vasket vinduet med annet enn spylervæske?

Vær og vind :)

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hva skyldes den matte hinna som man ofte får? Hvorfor oppstår den? Er det pga evt. tidligere eier ikke har vasket vinduet med annet enn spylervæske?

Det kan også være kalk fra vann som har tørket. Prøv med Clay. Det fungerte hvertfall fint på cromerammen på grillen til bilen min.

IMG_9778_1920x1280.jpg

Hvis ikke så burde det gå bort med en lett runde med maskinen.

Til det trådstarter spør om, så tror jeg det er vanskelig å få bort ripene hvis det faktisk er riper. Er det noe som ligger på glasset så kan det fjernes med clay, maskinpolering eller knivblad.

Årsaken til at dette er vanskelig er at som det sies over her så er glass meget hardt. Det er også en risiko for at glasset knuser hvis man kjører panelet varmt. Tror det skal litt til, men det er greit å ha det i bakhodet hvis man skal prøve seg på glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Det kan også være kalk fra vann som har tørket. Prøv med Clay. Det fungerte hvertfall fint på cromerammen på grillen til bilen min.

Aldri tenkt på å claye, skal prøve hvis det blir ille igjen :) Endret av kristian_

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til.... Hehe, glass er utrolig hardt og hvis du tar i ordentlig så skal det lite til før ruta sprekker av varmen ;)

Hehe, takk orker ikke bytte ut 4 + frontrute... Grus som har kommet ned ved ruta tenker jeg som har ripet opp ruten....

Bilnerden har windscreen repair kit "for polering av front-, bak- eller sideruter".

x2 på lykke til og husk bilder og dokumentér prosessen for oss andre. :D

takk takk! :D Det skal jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være kalk fra vann som har tørket. Prøv med Clay. Det fungerte hvertfall fint på cromerammen på grillen til bilen min.

IMG_9778_1920x1280.jpg

Hvis ikke så burde det gå bort med en lett runde med maskinen.

Til det trådstarter spør om, så tror jeg det er vanskelig å få bort ripene hvis det faktisk er riper. Er det noe som ligger på glasset så kan det fjernes med clay, maskinpolering eller knivblad.

Årsaken til at dette er vanskelig er at som det sies over her så er glass meget hardt. Det er også en risiko for at glasset knuser hvis man kjører panelet varmt. Tror det skal litt til, men det er greit å ha det i bakhodet hvis man skal prøve seg på glass.

Clay tar faktisk ikke dette.. Nå i helgen tok jeg og tok barberblad og "shava" ruta. så clay, så vaska grundig og rainx etterpå. syntes ikke resultatet ble så bra, så jeg tar og så har kjøpt noe på shell (ja jeg vet) som skulle fjerne denne "hinna" på ruta. Etter litt søk på internett. tror det heter "klar sikt" eller noe i den duren. skal teste nå en dag så får vi se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et det noen som har erfaring med at rutene sprekker/kruser lett ved polering, eller er det noe dere tror/har hørt andre si?

Jeg har polert hardt med vanlig polish og skumpute på frontruta, uten at den sprakk. Kunne tenke med å prøve med egnede produkter på sideruter, men er usikker siden glasset er helt ulikt frontruta.

Endret av Johnchr

2002 Volvo S60 2.0T
1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket)
19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claye vinduer er helt genialt, spesielt bakruta etter en hard vinter :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte settet du brukte da du la ut linken. Har du testet på siderutene?

Nei, skal bestille nytt sett å prøve ila sommeren da det forrige fikk litt hard medfart ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ble skremt når jeg så hvor mye grus og dr!*% som hadde lagt seg på det "stoffet" som ligger inntil ruta ;o forslag for og få dette ut? :) tenkte på trykkluft men hadde ikke tilgang på dette igår :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

q-tip (eller detailing-sticks som det så fint kalles på denne delen av internett) og surfex har jeg sett noen kloke hoder bruke her. :) Må gjøre det på konebilen snart jeg også, for tute meg som det gnisser når rutene kjøres!

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...