Gå til innhold

Ny muttertrekker på luft


anders1

Recommended Posts

Hei!

Skal kjøpe meg muttertrekker til omlegging av dekk +diverse, tenkte pris på ca 1000,-

Har sett på denne fra Clas Ohlson:

http://www.clasohlson.com/no/Cotech-1-2%22-muttertrekker/40-8665

og denne på ebay:

http://www.ebay.com/itm/NEW-Ingersoll-Rand-IR-231C-1-2-Drive-Super-Impact-Wrench-/141249013184?hash=item20e318e5c0&item=141249013184&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr

Hvilken er det beste valget?

Noen som har andre forslag til rundt 1000-lappen?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, 120 USD + 45 USD i frakt ca, da er man på rundt 980 ,- + MVA, og adm.gebyrer, ca 245 i MVA og mellom 100-200 i adm gebyrer.

Vil si det lønner seg å heller kjøpe en ordentlig med en gang så har du det i mange år.

Jeg bruker Wurth sin hvis jeg ikke husker helt feil, og den er helt rå :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg har en muttertrekker fra biltema som kostet rundt 600kr som jeg er veldig fornøyd med (mulig det er denne jeg har, men den ser ikke lik ut på bildet). Biltema sitt verktøy er ofte mye for pengene.

Ser de har fått inn noen nye nå. Kanskje du bør ta med de blå 1/2 trekkerene til BT i vurderingen også?

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

Bare hus å sjekke at du er godt innom på spesifikasjonen som gjelder luft forbruk.

Jeg har en liten kompressor å ente opp med noe jula/biltema billig greier, fant ettrt hvert ut at di billig pistolene bruker noe enormt med luft og at jegnikke hadde sjangs å få løsnet et hjul med billigpistolen min til ca 400kroner:-)

Fikk lånt en "skikkelig" en fra jobben og den fungerte fint på min kompressor.

Men har du en stor kompressor så er det bare å se bort fra alt jeg har skrevet å kjør på med claes sin trekker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt på oppgitt max-moment på den Cotech-saken.

Jeg kjøpte meg en Hazet-trekker til ca 3000kr for 10år siden, ser ut som en forgjenger av denne:

http://www.autoroyal.no/shop/productDetails.aspx?ProductId=1207655&catalogDirectoryId=1201&menunode=635204638723906250

Den er oppgitt til max på ca 5-600nm, og den er omtrent dobbelt så sterk som trekkerne fra Clas og Biltema.

Jeg har også et års tid brukt den elektriske trekkeren fra Biltema, oppgitt med 450nm som max. Den er vesentlig svakere enn den luft-trekkeren jeg har.

Jeg vil også bare nevne at det har litt å si at kompressoren din leverer nok luft når du skal bruke luftverktøy. Den gamle 50-litern vi hadde sto omtrent og gikk hele tiden når jeg prøvde å bruke trekkeren, nå har jeg en 100l og den også starter en ekstra gang når jeg bytter et hjulsett.

Jeg vil i hvert fall anbefale deg å kjøpe en dyrere trekker, og når du syns du har funnet en som er dyr nok, bør du legge i enda 500kr for å få en som du er sikker på er sterk nok. Ingenting er så irriterende som å bruke mye penger på en trekker, og så må du likevel frem med latmannsarmen for å løsne bolter både på hjul og i understell for øvrig.

En annen ting jeg også noterte meg når jeg brukte trekker fra Biltema:

1/2"-tappen på den er litt mindre enn på Hazet, som gjør at du får litt spill/slakke når du har på pipen. Det gjør at pipene slites veldig fort og rett og slett blir ødelagt over tid, de spises opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Å se på oppgitt NM på muttertrekkere blir litt som å se på Watt på en forsterker.

600nm er det få (om det er noen) 1/2" muttertrekkere som klarer. Dette er jobb for 3/4" muttertrekkeren. På en personbil er det ikke noe som sitter så godt at man har behov for en muttertrekker som løsner eller drar til 600nm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hvis noen er ute etter skikkelig muttertrekker så kan jeg anbefale Chicago Pneumatic (CP). Dette er meget gode muttertrekkere.

Nå har jeg en i Magnesium. Denne er meget lett og veldig sterk.

8242.jpg

Skal man bare skifte hjul så ser jeg ikke vitsen med å kjøpe skikkelig muttertrekker. Da er Biltema sin mer enn god nok.

Er den ikke sprek nok så kan man kjøre opp trykket litt (dette er ikke anbefalt fra noen produsenter). Min BT muttertrekker har gått i flere år nå med 10 bar. ;)

Går den istykker så trøster jeg meg med at den kostet 600kr isteden for 3000-4000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg holder på, så har vi en batteridrevet 18V dewalt muttertrekker. Hvis jeg har vært flink til å spraye på kobberspray så klarer denne fint å løsne bolter når dekk skal skiftes :) Så en trenger ikke så himla mye moment for å løsne/stramme bolter.

Men det er greit å kjøpe en som holder, og ikke bruker for mye luft.

Vi har 300L tank på verkstedet, og muttertrekkeren vi har går mellom 2-3 biler uten å måtte fylle seg opp.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den fra clas som du linker til. Bruker den sammen med en 50liters gebe kompressor. Funker knall på dekk osv. Synes den var litt slapp på anbefalt trykk, så kjørte trykket opp på 10 bar, og vips!

Den kommer litt til kort når jeg skal løsne skikkelige leie rustne ting i fortillinga, da har jeg en diger hitachi elektrisk 1/2" som tidligere ble brukt på hjullastere :)

Har Saab Tech2 og Eberspächer diagnoseutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en personbil er det ikke noe som sitter så godt at man har behov for en muttertrekker som løsner eller drar til 600nm.

Mine rustne bolter i for- og bakstilling er uenig med deg. :P

Og det er lettere å komme til med trekker enn med latmannsarm på mange av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Mine rustne bolter i for- og bakstilling er uenig med deg. :P

Og det er lettere å komme til med trekker enn med latmannsarm på mange av de.

Det er greit med litt krefter noen ganger ja, men hvis du trenger 600 nm for å løsne en rusten M12 bolt så knekker den. Varme er ofte løsningen her.

600 nm er bare et eksempel jeg bruker da det er flere av de elektriske som står oppgitt med dette. 200-350 nm er nok mere realistiske tall.

Hvis man skrur endel selv så er det jo en fordel med en god muttertrekker. Dette er jeg enig i. Det er jo opp til hver enkelt hva man gjør.

Jeg skrur endel og har fint klart meg med BT sin muttertrekker til 600kr. På jobben bruker jeg CP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

benzomatix

Her er en meget bra til 1.000,-

http://www.torshovbil.no/sumake-muttertrekker-1375nm

Kjøpte den i går, og måtte rett hjem og legge om. Mannen bak kassa på Strømmen, sa han hadde brukt den daglig på verksted i 2 år, og at den var god som proffverktøy.

Jeg var en smule skeptisk pga navnet, men ble lovet full retur om jeg skulle bli skuffet.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar! Ble ikke mindre forvirret nå ;)

Kompressoren min har 90l tank (den fra Moe & Co)

Har lyst til å kjøpe bra nok med en gang, men samtidig kommer den ikke til å bli brukt såååå mye. Får se om jeg ramler over ett bra tilbud i nærmeste framtid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar! Ble ikke mindre forvirret nå ;)

Kompressoren min har 90l tank (den fra Moe & Co)

Har lyst til å kjøpe bra nok med en gang, men samtidig kommer den ikke til å bli brukt såååå mye. Får se om jeg ramler over ett bra tilbud i nærmeste framtid :)

:thumbup: Husk også at slangen og koblingene du bruker spiller stor rolle her.

Slangens lengde vs tykkelse kan gjøre at trekkeren er ubrukelig uansett om den så er av beste kvalitet :eek: .

En mutter-trekker bruker mye luft på kort tid og du får fort stort trykkfall i slangen.

Du bør ha min 10 mm innvendig i slangen og er den lang, enda større :thumbs: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Vil bare skyte inn at man ikke skal trekke til hjulbolter/-muttere med muttertrekker da det skaper for mye strekk i boltene sånn at de kan knekke under kjøring, men det visste dere jo. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein H

Her er en meget bra til 1.000,-

http://www.torshovbil.no/sumake-muttertrekker-1375nm

Kjøpte den i går, og måtte rett hjem og legge om. Mannen bak kassa på Strømmen, sa han hadde brukt den daglig på verksted i 2 år, og at den var god som proffverktøy.

Jeg var en smule skeptisk pga navnet, men ble lovet full retur om jeg skulle bli skuffet.

Jeg har også den og er veldig fornøyd. Bruker den sammen med momentstav og det er gull :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skyte inn at man ikke skal trekke til hjulbolter/-muttere med muttertrekker da det skaper for mye strekk i boltene sånn at de kan knekke under kjøring, men det visste dere jo. :)

Kjører de bare inn til de stopper, og deretter momentstav på tiltrekking. :)

Jeg har også momentpipe jeg bruker innimellom på biler som ikke skal ha mer enn 110nm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbup: Husk også at slangen og koblingene du bruker spiller stor rolle her.

Slangens lengde vs tykkelse kan gjøre at trekkeren er ubrukelig uansett om den så er av beste kvalitet :eek: .

En mutter-trekker bruker mye luft på kort tid og du får fort stort trykkfall i slangen.

Du bør ha min 10 mm innvendig i slangen og er den lang, enda større :thumbs: .

Tenkte å kjøpe en trommel med 3/8" slange på 15 meter, 3/8" er vel ca 9mm? Blir 15m for langt? Ellers blir det kanskje en 1/2" slange fra ebay:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å kjøpe en trommel med 3/8" slange på 15 meter, 3/8" er vel ca 9mm? Blir 15m for langt? Ellers blir det kanskje en 1/2" slange fra ebay:)

Er nok en fordel med den tykkeste slangen når du bruker muttertrekker ja:-).

Jeg kjøpte en kvalitets hageslange fra gardena som jeg satte luft koblinger på når luft krevende verktøy skal brukes med lang slange.

Da slipper jeg å ha en "tung" og stor slange til alt:-)

Det sto at den tåler 20 bar og den sto med trykk i flere mnd ifm et bygge prosjekt jeg hadde, kjøpte den på Monter.

Dyr hageslange men billig luft slange.

Jeg er veldig fornøyd med den løsningen:-)

Endret av RNa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...