Gå til innhold

Forberedelser til årets vårpuss


Rinders

Recommended Posts

Hei,

Selv om vi vasser i snø til knærne og forbanner vinterkulden, kommer våren før du aner det. Bilen fortjener selvfølgelig en skikkelig vårpuss, og for å ha alt på stell til den tid kommer tenkte jeg å handle inn det jeg trenger av produkter.

Jeg kan jo si med en gang at jeg er helt fersk når det kommer til bilpleie. Har tidligere polert bilen 1-2 ganger i året med autoglym, men noen rens, voks e.l. har jeg ikke vært borti. Årsaken til det er vel ren uvitenhet.

Bilen som skal poleres er en 99 modell Saab 9-3 med sølv metallic lakk.

Jeg tenkte å starte forsiktig, og har gått til innkjøp av en biltema dobbel DA polermaskin som de nå selger for kr 199,- Jeg tenkte å begynne med denne for heller å avansere til bedre utstyr etterhvert.

Saaben er forholdsvis fin i lakken, men går man over grundig ser man at det er en del swirls og mindre riper. Jeg har satt opp et forsalg til produkter og fremgangsmåte, men ønsker veldig gjerne flere alternativer og tilbakemelidnger på fremgangsmåten.

Mitt forslag:

Prickbort avfetting

Vask med washmitt, to bøtter med MG NXT Car Wash i den ene

Prickbort igjen

Meguiars Quick Clay detailing system

Meguiars Scratch X eller MG #83? - Med biltema DA-maskin og orange cyclo pads

Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner - Med biltema DA-maskin og grønne cyclo pads

Meguiars Deep Crystal Polish - Med biltema DA-maskin og grønne cyclo pads

Meguiars NXT Gen Tech Wax (2.0) - For hånd

Alle produkter tørkes av med meguiars microfiber.

Det er den siste delen jeg er mest usikker på, altså hva jeg skal bruke for å få bort mest mulig av swirls og småriper, samt polish og voks for best shine på sølv bil. Har lest at duragloss kan være et bra alternatvi der, men det virker litt mer avansert? Jeg er også veldig usikker når det kommer til pads til maskinen!

Ønsker gjerne å høre hva andre her på forumet har planlagt for årets vårpuss!

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger!

Hilsen

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, har ikke kommet så langt på lista enda.

Produktene jeg har fra før er:

Wash Mitt

Water Magnet

2x microfiber towel

NXT Gen Car Wash

NXT Gen Tech Wax 2.0

Jeg tenkte jeg skulle høre med oraklene her inne før jeg legger inn en bestilling :)

Skal du kjøpe deg MG#83, så kan du f.eks kjøpe MG#80 også istedet for DC1 ;)

Da kan du glatt droppe DC1 og DC2 og få en bedre overflate :thumbup:

Notert, takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vinteren er over burde vi jo alle ta en felles vårpuss :)

Skotner Autospa - detailing since 1998

Member International Detailing Association, Certified Detailer - Skills Validated
Exint Premium Detailing Center | Rupes Certified Detailer | Colourlock Certified | AutoGlym Certified | Nanolex Approved Detailer | 3M Auto Car Care Center | Waxaddict Professional

 

Følg på Facebook!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Felles vårpuss er jeg helt klart med på :rolleyes: .

Utfordringen er vel å finne et sted hvor mange kan holde på samtidig.

Kan gjerne stå hos meg men det begrenses nok til 4 om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vet hvor du skal handle enda vil jeg anbefale wwww.scandicshine.no :) Er ikke Meguiar's der inne, men mye som er like bra/bedre :)

Har hatt scandicshine i favoritter en stund :) Tips til produkter som tilsvarer mitt meguilar's alternativ derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Som du kanskje også har skjønt, er ikke Meg's DC serie middler som fjerner riper, men bare skjuler dem! MG(Mirror Glaze) serien fjerner riper permanent. Så om du skal ha Meguiars produkter, annbefaler jeg deg å kjøpe MG serien først som sist! Det kommer jo selfølgelig ann på hvor nøye du vil ta bilen, men tror ikke du kommer til å angre om du går for "proff" produktene med en gang! Duragloss som du også nevner, er bare beskyttelse, ikke ripefjerner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scholl S30+ på Oransje Scholl Pad til polering, etterfulgt av CG Vertua Bond (Rens for lakkforsegling) og CG Jetseal (lakkforsegling). Så kan du legge på en voks fra f.eks CG eller SV. Du kan jo se prosessen jeg tok på min seneste jobb her: http://www.detailersclub.no/forum/index.ph...ic=1281&hl=

Utrolig bra resultat på RS4'en! Takk for tipset, skal se nærmere på disse produktene. Fungerer Scholl S30 også bra med DA-maskin?

Som du kanskje også har skjønt, er ikke Meg's DC serie middler som fjerner riper, men bare skjuler dem! MG(Mirror Glaze) serien fjerner riper permanent. Så om du skal ha Meguiars produkter, annbefaler jeg deg å kjøpe MG serien først som sist! Det kommer jo selfølgelig ann på hvor nøye du vil ta bilen, men tror ikke du kommer til å angre om du går for "proff" produktene med en gang! Duragloss som du også nevner, er bare beskyttelse, ikke ripefjerner.

Jess, det har jeg leste meg til her på forumet :) Tenkte å gå over med #83, 80 eller Schratch X først for å få bort så mye som mulig av swirls. Koster litt ekstra, men det har jeg skjønt det er verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Scandicshine.no

Scholl S30+ og cyclo pads orange/grønne vil fungere utmerket på bilen din!

Voks så ville jeg tatt Chemical guys Petes 53, den er VELDIG fin på sølv lakk.

Smart å legge på lakkforsegling først, som BO sier. Der er jetseal fin, fordi den "herder" på 20 minutter.

Kan også anbefale microfibrene som heter fluffers og ultra plush :)

Chemical guys petes 53:

IMG_0861.jpg

IMG_0857.jpg

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, begynner å ligne veldig på pakken dere har på scandicshine :)

Høres absolutt ut som et godt alternativ! Er disse produktene greie å jobbe med, og holder de til flere biler?

Bra blank den golfen og forresten!

Endret av Rinders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det er fristene å prøve denne kombinasjonen:

Sholl S30 +

CG Vertura Bond

CG Jetseal

Petes 53 Voks

Noen som vet hvordan resultatet vil bli kontra feks:

Sholl S30+

Duragloss 101

Duragloss 105

Duragloss 111

Meg's Tech Wax

Denne kobinasjonen krever vel litt mer tid da Duragloss produktene har lang herdetid, så hvis man kan få like bra resultat med CG og får gjort det hele på en helg velger jeg nok det?

Blir kanskje litt mye dumme spørsmål nå, men det er neimen ikke lett å finne veien i bilpleiejungelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...