Gå til innhold

Karosseriskade, lakket med sprayboks. Hjelp!


lammis

Recommended Posts

Bilen jeg holder på med nå har en gammel skade, som da er reparert med sprayboks (!). Original farge og klarlakk er brukt, men det ser jo ikke noe pent ut.

Forslag til hva jeg kan gjøre for å fikse på dette? Jeg lurte på å våtslipe, for så å kjøre på med rubbing osv.

Bilder er vedlagt, og forslag mottas med takk :D

post-4617-0-42485700-1396985020_thumb.jp

post-4617-0-84691600-1396985020_thumb.jp

"Mennesker som sier at det ikke lar seg gjøre, bør ikke forstyrre dem som er opptatt med å gjøre det"
-George Bernhard Shaw


Skoda Fabia (skabberakket) Rød -00 | Ford Focus -05 lyseblå | BMW 318 -07 koksgrå | VW Touran - sølvgrå | LR Range Rover -08 hvit | Camp-Let "Limited  Edition 1969" -13 hvit coat.

Ford Mondeo stv. 2009 mod. Panther Black met.
Litt bilder: http://lammis.no/mondeo/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen jeg holder på med nå har en gammel skade, som da er reparert med sprayboks (!). Original farge og klarlakk er brukt, men det ser jo ikke noe pent ut.

Forslag til hva jeg kan gjøre for å fikse på dette? Jeg lurte på å våtslipe, for så å kjøre på med rubbing osv.

Bilder er vedlagt, og forslag mottas med takk :D

Med spraylakk aner du ingenting om hvor tykt det er lagt på og med hvor mange lag klarlakk. Mitt råd. Hold deg langt unna slipepapir og kjør så fin kombo over det lakkerte området som overhodet mulig. Du kan utrolig fort brenne igjennom hvis det er gjort en dårlig jobb, noe resultatet kan tyde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hold deg langt unna den om du kan. ikke finn på å våtslipe det ihvertfall

Der ser man ja. Takk for råd! Skumle greier det der. Jeg får se hva jeg skal finne på. Jeg har faktisk sprayboksen samt klarlakken (de lå i bilen :D), så om jeg skulle komme til å gjøre vondt værre, så får jeg legge på litt lakk/klarlakk igjen. Men utelukker våtslip :)

Med spraylakk aner du ingenting om hvor tykt det er lagt på og med hvor mange lag klarlakk. Mitt råd. Hold deg langt unna slipepapir og kjør så fin kombo over det lakkerte området som overhodet mulig. Du kan utrolig fort brenne igjennom hvis det er gjort en dårlig jobb, noe resultatet kan tyde på.

Takker så mye for innspill og råd! Jeg skal være svært forsiktig skjønner jeg ja.

"Mennesker som sier at det ikke lar seg gjøre, bør ikke forstyrre dem som er opptatt med å gjøre det"
-George Bernhard Shaw


Skoda Fabia (skabberakket) Rød -00 | Ford Focus -05 lyseblå | BMW 318 -07 koksgrå | VW Touran - sølvgrå | LR Range Rover -08 hvit | Camp-Let "Limited  Edition 1969" -13 hvit coat.

Ford Mondeo stv. 2009 mod. Panther Black met.
Litt bilder: http://lammis.no/mondeo/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis boksen med klarlakk fortsatt ligger i bilen, sjekk om det er 1k eller 2k, 1k klarlakk er ikke så glad i sterk avfetting og polering med roterende. Hvis innholdet i boksen fortsatt er flytende og kan brukes, er det 1k klarlakk. 2k klarlakk har gjerne en patron på undersiden av boksen som dyttes inn for å frigjøre herder som blandes med innholdet, ergo vil lakken herde inni boksen og den blir ubrukelig etter en dag eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis boksen med klarlakk fortsatt ligger i bilen, sjekk om det er 1k eller 2k, 1k klarlakk er ikke så glad i sterk avfetting og polering med roterende. Hvis innholdet i boksen fortsatt er flytende og kan brukes, er det 1k klarlakk. 2k klarlakk har gjerne en patron på undersiden av boksen som dyttes inn for å frigjøre herder som blandes med innholdet, ergo vil lakken herde inni boksen og den blir ubrukelig etter en dag eller to.

Det er nok 1k klarlakk, og den er fullt brukende (jeg har testet den, dog ikke på bilen). Jeg får se litt hva jeg gjør.

"Mennesker som sier at det ikke lar seg gjøre, bør ikke forstyrre dem som er opptatt med å gjøre det"
-George Bernhard Shaw


Skoda Fabia (skabberakket) Rød -00 | Ford Focus -05 lyseblå | BMW 318 -07 koksgrå | VW Touran - sølvgrå | LR Range Rover -08 hvit | Camp-Let "Limited  Edition 1969" -13 hvit coat.

Ford Mondeo stv. 2009 mod. Panther Black met.
Litt bilder: http://lammis.no/mondeo/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info. Jeg kjørte en lett omgang med AF orange pute og Auto Finesse Revitalise #2 Polishing Compound, etterfulgt av rød AF pute med Auto Finesse Revitalise #3 Refining Compound. Dette gikk helt greit. Det ble mye bedre, siden AF sine produkter har endel fyllere i seg, så området ble vel bare litt blankere. Ikke annet enn det.

Bedre en ingenting iallefall :)

"Mennesker som sier at det ikke lar seg gjøre, bør ikke forstyrre dem som er opptatt med å gjøre det"
-George Bernhard Shaw


Skoda Fabia (skabberakket) Rød -00 | Ford Focus -05 lyseblå | BMW 318 -07 koksgrå | VW Touran - sølvgrå | LR Range Rover -08 hvit | Camp-Let "Limited  Edition 1969" -13 hvit coat.

Ford Mondeo stv. 2009 mod. Panther Black met.
Litt bilder: http://lammis.no/mondeo/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvis det er 1K-lakk er løsningen å slipe det helt ned, legge ny grunning, lakk og klarlakk og håpe på en bedre fargematch enn det som er der nå...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...