Gå til innhold

Logg: Oppussing av garasjen


chrefs

Recommended Posts

Hei.

Jeg har for tiden muligheten til å bruke en garasje et par km unna meg, men da denne brukes av vaktmesteren i et relativt stort borettslag, i tillegg til møtevirksomhet i regi styret i borettslaget, er det begrenset når jeg kan bruke dette - og da kun i helg.
Konklusjonen er at jeg må bruke tid og penger på å pusse opp svigers dobbelgarasje som vi deler.

Info om garasjen:

7x7m
Støpt plate på mark
Reisverk av egenprodusert sementstein med kuldebro, slammet inn- og utvendig
W-takstoler kledd med takstein, ingen verdens ting innvendig
Én stk 16A kurs
Et stk 1x24W Glamox armatur og lysrør fra krigen
Dobbel port av tre
MYE rot

Ønsket er såklart å fore ut og isolere vegger, felle ned løftebukker og slukrenne, isolere og kle igjen tak innvendig, legge tilførsel til sikringsskap og massevis av armaturer i taket og på veggene, varmepumpe og luftavfukter, vann, kraftig kompressor med buffertank. Ja, alt en garasje til detailing helst bør inneholde.

Mye av dette blir nok bare med drømmen foreløpig , da det er svigers som eier og bestemmer over garasjen, og de er fornøyde med garasjen slik den er.
Det som absolutt må gjøres noe med i første omgang er å få den tett, den er såpass åpen at jeg ikke en gang risikerer å legge voks umiddelbart etter vask og avtørking om det blåser og er støvete ute.

Bilder av utgangspunktet:

IMG_3482_zps53b4cd5f.jpg

IMG_3516_zps8065572b.jpg

IMG_3514_zpsfaca63de.jpg

Et par pakker isopor og rockwool, stått der siden grunnmuren i huset vårt var ferdig. Hele huset var forøvrig ferdig for akkurat 4 år siden...
IMG_3486_zps0bb2ae7a.jpg

Midlertidig oppbevaring av svigers sine møbler, full oppussing av stue for tiden..

IMG_3487_zpsd140baba.jpg

IMG_3488_zps9a486e0d.jpg

IMG_3489_zps41dfa177.jpg

Produkthylla til svigers, tror jeg fant "voks" fra '92 der i fjor faktisk :)

IMG_3495_zps1590ad7a.jpg

IMG_3496_zps0abf6cdd.jpg

IMG_3500_zps008bf32e.jpg

IMG_3501_zpsa58ccd08.jpg

IMG_3502_zps34e6891c.jpg

IMG_3503_zpsa39d7eb7.jpg

Veldig uisolert tak

IMG_3507_zps7c5e75cd.jpg

... Og port

IMG_3509_zps3e23cb82.jpg

Slik er det hele veien rundt, 30 cm helt åpent mellom takstoler og mur.

IMG_3512_zpsfbf91285.jpg

07.04.2014

Etter å ha anholdt en ubuden gjest i garasjen for en liten stund siden, måtte vi bytte dør. Ikke fordi den gamle var ødelagt, men på grunn av manglende lås, vedlikehold og rett og slett at den ikke satt fast - kun skummet fast på vinteren for mange, mange år siden.

Etter å ha slått ut 2 kiler var det bare å dra døra ut av lysåpningen ved å dra i dørhåndtaket.

20140406_172613_zps225nbepj.jpg

Ny dør ble festet med 8 stk 10mm murplugg, 6x100mm rustfri skruer, tec7 i bunn og topp, og til slutt støpt fast.

20140407_205341_zpsmcbbucbq.jpg

Mandag 12.05.14, Onsdag 14.05.14 og Fredag 16.05.14

Siden svigers reiste til varmere strøk Lørdag hadde vi endelig muligheten til å begynne med en skikkelig opprydding i garasjen. Paller med ved ble kjørt ut av garasjen og inn i boden bak, gamle ski, hockeykøller og materialer ble kastet og kuttet opp til enda mer ved.

Paller med ved ble kjørt ut på Søndag, og oppryddingen var i gang.

Dragen var hjemme med Jr. Mandag, så hun begynte med å ta alt ned fra taket, det var en dagsjobb i seg selv. Hengerlass på hengerlass ble fyllt opp og kjørt på fyllinga, med god hjelp av svogeren på Onsdag.

Fredag kveld hang jeg og svogeren opp nye lysarmatur, trakk strøm og koblet til - men vi gav oss etter 2 stk, helgens ventende detail trengte assistanse av arbeidslamper på stativ og gulv.

Bilder følger så. Kommer også litt innslag av nesten ferdigbilder av Coupeén.

Taket rensket og rot OVER alt.

IMG_3781_zps7e0cc08c.jpg

IMG_3782_zps5c6a3fce.jpg

Ble plutselig mye takplass gitt

5050tak_zps968c7cc0.jpg

IMG_3779_zps737ef184.jpg

IMG_3957_zpseaf2d124.jpg

IMG_3959_zps2ee1866c.jpg

Reoler til div. verktøy og annet rot ble kjøpt inn og montert. Har 5 reoler til som ikke er pakket ut, så "produkthylla" til svigers skal byttes ut.

IMG_3797_zps6637b368.jpg

Takfoten ble tettet med papp i bunn og 5 cm glava over

IMG_3803_zps166f1f6f.jpg

Porten ble så godt som tett. Mangler pakning for å få det 100%.

Det ble markant mindre støv i garasjen etter dette ble tettet, nå går det faktisk an å detaile i den.

IMG_3804_zpscc73698b.jpg

Fortsatt en del opprydding igjen, hyller og knekter til div. skal henges på veggene, og høyttalerene skal såklart få sine egne hyller.

IMG_3789_zps92b3b3f5.jpg

IMG_3952_zps7e719f08.jpg

50/50

5050garasj_zps28d60049.jpg

Til slutt et lite stemningsbilde med helgens jobb.

IMG_3948_zps848d2838.jpg

Første post vil bli oppdatert når nye ting skjer. :)

02.04.14 og 03.04.14

Oppussing av vaskerom.

Det stod tidligere 120cm baderomsinnredning med nedfelt servant og 20cm overskap på det som i utgangspunktet skulle være et gjestebad, men uten gjesterom i huset (foreløpig) har vi mer bruk for et vaskerom. Stress å fylle vaskebøtter og sprayflasker på kjøkkenet, 2 etasjer over kjelleren hvor alle produktene står.

Rev innredningen uten å ta bilder først, men man kan jo bruke fantasien

Det mangler listverk enda, men nå som innredning er på plass burde vel resten gjøres ferdig også.

Utgangspunkt:

IMG_3550_zps1cbabd11.jpg

IMG_3551_zps90375f22.jpg

Min (detailermaskin)

IMG_3553_zps31a7742e.jpg

Dragens (klær)

IMG_3555_zpsc0590f5b.jpg

Ferdig (Nesten. Mangler ben til benkeskap, silikon rundt benkeplate, hyller i skap, kappe benkeplaten og klamre ledningene.)


IMG_3556_zps985177f1.jpg

IMG_3559_zpsfa4ba6e2.jpg

IMG_3560_zps02d0caf6.jpg

IMG_3561_zpsb5c258c3.jpg

IMG_3564_zps773c9ea4.jpg

Ikea mente kummen passet i skap minimum 50cm bredt, jeg ville ha den i et på 40cm.

IMG_3565_zps27d1db05.jpg

IMG_3566_zps4a907809.jpg

Endret av chrefs
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Artig. Sett strøm på døra om natta :D

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig. Sett strøm på døra om natta :D

Har vurdert en voldtektsalarm med snor som festes i døra. Billig og høyt, 140 db tror jeg den produserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik den døren er montert nå er det vel lettere å bare rive veggen ved siden av for å komme seg inn... :P

Tror faktisk døra er det sterkeste punktet på hele garasjen nå :ph34r:

Endret av chrefs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir moro, ja. Når kommer første bilde av hele sulamitten? :)

Feeeeeeeeeeeed us :D

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er første post oppdatert med bilder av garasjen. Det kvalifiserer igrunn til "Rot med garasje", ikke "Garasje med rot".. Alt fra gamle tv-antenner til krokete spiker har blitt samlet på og dumpet i garasjen iløpet av 35 år, så det er på tide med en alvorlig opprydding.

Denne oppussingen skal jeg følge med på. :)

Ser ut som det er stort potensiale i garasjen.

Joda, det er igrunn det.. Hadde det vært opp til meg hadde ting skjedd i går, men i og med at jeg ikke eier garasjen får jeg bare ta det litt piano :ph34r:

Dette blir moro, ja. Når kommer første bilde av hele sulamitten? :)

Feeeeeeeeeeeed us :D

Bilder i første post nå! :)

Endret av chrefs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Lite som skjer i garasjen for tiden, svigers har full oppussing så garasjen brukes til lagring av møbler og diverse. Det ligger an til solid opprydding når garasjen blir tømt for møbler.

Et lite venteprosjekt blir da vaskerom. Det skal i utgangspunktet være et gjestebad, men uten gjesterom i huset blir det overflødig med 2 bad.

Etter en liten runde på Ikea endte vi opp med 1 stk 40cm benkeskap og 1 stk 80cm overskap, benkeplate og oppvaskkum. Blandebatteri hadde jeg fra før.

På grunn av liten plass blir det en del ombygging av benkeskapet, men det blir vel greit til slutt. :)

Oppdaterer første post med bilder og tekst når jeg er ferdig, forhåpentligvis i morgen.

Endret av chrefs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
oddefanten

Ikke meningen å være brems her, men er du klar over at luftingen ved takfoten er der av en grunn? Er takstmann/bygn.rådgiver og har sett altfor mange tilfeller av dårlig lufting.Taket i garasjen er uisolert og når du har varm luft inne garasjen kommer du til å få kondens når det blir kaldere utetemperaturer.. Tanken med luftingen er å sørge for tilstrekkelig luftsirkulasjon til å fjerne varm (og evnt fuktig) luft så ikke denne treffer kald flate. Evnt. må du montere mekanisk ventilasjon for å sikre tilstrekkelig luftutskifting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over det, derfor er takfoten åpen på den innerste veggen, der er det bygd uisolert bod, som går frem av de første bildene. grunnen til tettingene er kun for å dempe støv og dritt inne i garasjen. Men det er fint du nevner det, er nok mange som ikke tenker over eller har kunnskap om slikt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert en voldtektsalarm med snor som festes i døra. Billig og høyt, 140 db tror jeg den produserer.

Hva med overvåkningskamera? Har det selv, ferdig montert. Mangler bare og få trukket noe nettverkskabel til garasjen, skal ikke ta med jobben hjemme sies det!

Ellers, ser bra ut garasjeprosjektet :) Men vurder og lage nye poster fortløpende istede for og oppdatere første post, mye lettere og holde oversikt for oss som følger med :ph34r:

Saab 9-3, 2004 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med overvåkningskamera? Har det selv, ferdig montert. Mangler bare og få trukket noe nettverkskabel til garasjen, skal ikke ta med jobben hjemme sies det!

Ellers, ser bra ut garasjeprosjektet :) Men vurder og lage nye poster fortløpende istede for og oppdatere første post, mye lettere og holde oversikt for oss som følger med :ph34r:

Mulig det blir montert både vanlig alarm og kamera når maskiner, pc osv blir flyttet over. isolert tak, varmepumpe og luftavfukter er førsteprioritet foreløpig.

det er notert. tenkte det var mest oversiktlig å samle alt i første post, men da slutter jeg med det pronto. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oddefanten

Er klar over det, derfor er takfoten åpen på den innerste veggen, der er det bygd uisolert bod, som går frem av de første bildene. grunnen til tettingene er kun for å dempe støv og dritt inne i garasjen. Men det er fint du nevner det, er nok mange som ikke tenker over eller har kunnskap om slikt. :)

Flott, da er jeg beroliget [emoji5]️ blir spennende å følge med videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...