Gå til innhold

Hvordan er lakken på en rød S40 2005 mod?


Amatøren

Recommended Posts

Amatøren

Noen her inne som vet hvordan lakken er på en rød Volvo S40 2005 modell?

Har akkurat kjøpt bilen, tidligere eier er 88. Bilen er strøken den, men i det rette lyset

ser man en "million" vaskeriper. Dette er ikke metallic-lakk. Men er det klarlakk

ytterst mon tro?

Håper noen kan mer enn meg, som navnet tilsier er jeg amatør! Særlig på lakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du tak i lakk-koden? skal stå på identifikasjonsplaten under panseret eller.no. Den kan si litt om hvilken type lakk det er på bilen.

tror den skal være i formatet 123-45

sakset fra denne siden:

Exmple: 850 has the paint code 189-21. The first three digits (189 in this case) is for Volvo's colour code 189 Polar White

The fourth digit stands for:
1 = BASF (Glasurit)
2 = Herberts (STANDOX)
3 = Beckers
4 = IDAC/Dupont
5 = Sikkens
6, 7, and 9 = not used
8 = IVI

The fifth digit stands for:
1 = solvent based
2 = water based Metallic/Pearl + Varnish
3 = water based Solid + Varnish
4 = solvent based Solid + Varnish
5 = solvent based Pearl shine + Varnish*
6 = water based Solid/Metallic/Pearl + 2 component Varnish
7 = water based Solid/Metallic/Pearl + powder Varnish
8, 9 = not used

*Because of the transparent pearl coat this concept includes a solid colour which is applied under the pearl coat"

Er Varnish klarlakk?

[b]2006 Volvo V70 2.0T[/b]
[s]2001 Volvo S60 2.4[/s]
[s]2003 Volvo V40 1.6[/s]
[s]1988 Nissan Sunny 1.3[/s]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatøren

Finner du tak i lakk-koden? skal stå på identifikasjonsplaten under panseret eller.no. Den kan si litt om hvilken type lakk det er på bilen.

tror den skal være i formatet 123-45

sakset fra denne siden:

Exmple: 850 has the paint code 189-21. The first three digits (189 in this case) is for Volvo's colour code 189 Polar White

The fourth digit stands for:

1 = BASF (Glasurit)

2 = Herberts (STANDOX)

3 = Beckers

4 = IDAC/Dupont

5 = Sikkens

6, 7, and 9 = not used

8 = IVI

The fifth digit stands for:

1 = solvent based

2 = water based Metallic/Pearl + Varnish

3 = water based Solid + Varnish

4 = solvent based Solid + Varnish

5 = solvent based Pearl shine + Varnish*

6 = water based Solid/Metallic/Pearl + 2 component Varnish

7 = water based Solid/Metallic/Pearl + powder Varnish

8, 9 = not used

*Because of the transparent pearl coat this concept includes a solid colour which is applied under the pearl coat"

Er Varnish klarlakk?

Tusen takk for info, skal sjekke lakkoden som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Om det er klarlakk over eller ikke ser du fort når du begynner å polere. Blir puten rød er det ikke klarlakk over basen. Dette ser du også ved bruk av håndprodukter som f.eks AG SRP.

Er lakken ganske blank selv om det er en stund siden bilen har blitt polert så skal du ikke se bort ifra at det er klar lakk på den.

De fleste lakktypene Volvo er ok å jobbe med. Stort sett er lakken medium eller hard.

Skal ta en rød V70 fra 2002 (?) om noen uker. Denne lakken er uten klarlakk. Er usikker på om det er den samme lakken som brukes i 2005, men har du ikke startet før jeg har satt igang med denne bilen så kan jeg sikkert dele min erfaring her.

Har tidligere brukt noen timer på min røde 240 fra 1990 som har fargen som heter 601 og er uten klarlakk, Denne var ganske hard, men fin å jobbe med. Er ganske sikker på at det har blirr brukt en annen lakk i 2005 enn den som ble brukt i 1990, men du kan jo ta en titt på jobbene jeg har gjort på denne bilen likevel. Du finner S&S trådene mine her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatøren

Om det er klarlakk over eller ikke ser du fort når du begynner å polere. Blir puten rød er det ikke klarlakk over basen. Dette ser du også ved bruk av håndprodukter som f.eks AG SRP.

Er lakken ganske blank selv om det er en stund siden bilen har blitt polert så skal du ikke se bort ifra at det er klar lakk på den.

De fleste lakktypene Volvo er ok å jobbe med. Stort sett er lakken medium eller hard.

Skal ta en rød V70 fra 2002 (?) om noen uker. Denne lakken er uten klarlakk. Er usikker på om det er den samme lakken som brukes i 2005, men har du ikke startet før jeg har satt igang med denne bilen så kan jeg sikkert dele min erfaring her.

Har tidligere brukt noen timer på min røde 240 fra 1990 som har fargen som heter 601 og er uten klarlakk, Denne var ganske hard, men fin å jobbe med. Er ganske sikker på at det har blirr brukt en annen lakk i 2005 enn den som ble brukt i 1990, men du kan jo ta en titt på jobbene jeg har gjort på denne bilen likevel. Du finner S&S trådene mine her.

Takk for innspill. Har sett på S&S 240-tråden din, flott bil! Har funnet fargekoden til min S40.

Passion red 612-46. 4-tallet står for IDAC/Dupont, og på min bil står vel 6-tallet for

waterbased solid+2 component Varnish. Det er med andre ord klarlakk på bilen.

Aner ikke hva IDAC/Dupont står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Har sett på S&S 240-tråden din, flott bil! Har funnet fargekoden til min S40.

Passion red 612-46. 4-tallet står for IDAC/Dupont, og på min bil står vel 6-tallet for

waterbased solid+2 component Varnish. Det er med andre ord klarlakk på bilen.

Aner ikke hva IDAC/Dupont står for.

IDAC/Dupont er lakkprodusenten, som oftest ikke særlig relevant, men i enkelte tilfeller kan man oppleve at en av leverandørene leverer en mykere eller hardere lakk, som gjør at man kanskje får litt spørsmål til hva man holder på med. Men nå pleier hvertfall Dupont å levere av meget høy kvalitet.

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...