Gå til innhold

Bra bilder uten photoshop


Andreaskj

Recommended Posts

Andreaskj

Hei dere. Jeg er en kar på 19 år. Jeg har en Nikon D5100 som jeg har hatt i litt over ett år. Jeg har drevet med fotografering ganske lenge og elsker å ta bilder av både biler og lastebiler. Men jeg ser det at bildene jeg tar blir greie med helt OK kvalitet, men skulle gjerne fått enda bedre kvalitet uten å måtte bruke photoshop.

Er det noen som har et tips? Har lest gjennom forskjellige tråder, men finner liksom ikke ut hvordan jeg får det til med et Nikon kamera?

Mvh. Andreas Kjølberg Roseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Hva er det du ønsker å oppnå som du ikke får til i dag?

Korrekt eksponering er veldig viktig, både for å utnytte dynamisk område og minst mulig støy i bildene.

Diverse filter kan være fint å bruke for å skape et uttrykk (polarisasjonsfilter, ND filter osv).

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rayhaako

Mulig dette blir vel basic, men jeg sier det nå alikevel. Mulig du ikke vet det, uansett er det et tips for mange andre (tror jeg..).

Bruk av stativ er veldig undervurdert og en billig måte å få skarpe bilder på. Uansett hvor "stødig" man er på hånden er dette ofte en faktor mtp å få skarpe bilder. Jeg har selv hatt god erfaring med dette.

Dette vil også gjøre seg spesielt gjeldene i lyssvake øyeblikk, når kamera/objektiv trenger lengre eksponeringstid.

Hjelper lite å ha dyre objektiv/kamera hvis man ikke tar bort andre faktorer som kan minske kvaliteten på bildene =)

Lykke til =)

Raymond

  • DCN Poeng 1

Mvh

 

Raymondo

 

"Bilen min skal være så ren at det kan utføres operasjoner i baksete" - Ivar Hoff

 

"Bilen er utrolig god, men mennesket er ikke godt nok for bilen" - Lars Sponheim

 

Biler:

VW Touran 2012 170Hk DSG

Skoda Octavia 2014 180 TSI (Konebil)

Mercedes Vito 2002 110CDI - Hvit m/ hint av krokan (Arbeidshesten)

Peugeot Partner 2008 (Litt usikker på hvorfor jeg kjøpte denne)

 

Mine S&S: Subaru Impreza STI Killer - Porsche Carrera 996 4S - VW Transporter 4-Motion - Range Rover Sport HSE -

 

Audi A4 Avant - Audi RS5 V8 FSI - Audi 80 CL - AC Cobra - Porsche 991 GT3

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FredrikRinge

Flotte tips og triks ovenfor, men it will only get you so far. Har du dette som hobby og liker å bruke tid på det, ingen vei rundt, skaff deg Photoshop :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Lær deg å ta bilder med manuelle innstillinger, ta bilder i RAW format, lær deg og bruk Lightroom (mye billigere og enklere program å bruke).

Du spør riktignok om å ta gode bilder uten å justere de, men du får det lille ekstra ved å justere litt på bildene. Husk på å ikke justere for mye og at du må ha bilder som er et godt utgangspunkt. Du får ikke et bra resultat i LR hvis bildet hovedsaklig er dårlig.

En annen ting som er viktig er riktig fokus. Bommer du litt på f.eks eksponeringen, så kan dette rettes i LR, men feil fokus kan du ikke gjøre noe med. Bruk gjerne manuell fokus og stativ for å ha full kontroll.

Ta en titt i denne tråden.

Endret av Øyvind G
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott Kelby har skrevet en serie bøker som heter Boken om digital fotografering. Denne bokserien anbefaler jeg på det varmeste. Den er skrevet på en enkel og humoristisk måte og går direkte på hvilke innstillinger du bør bruke i forskjellige situasjoer, ikke noe teoretisk fjas om eksponering og hvitbalanse.

https://www.google.no/search?q=digital+fotografering+b%C3%B8ker&oq=digital+fotografering+b%C3%B8ker&aqs=chrome..69i57j0l5.8906j0j4&sourceid=chrome&espv=2&es_sm=93&ie=UTF-8#q=scott%20kelby%20boken%20om%20digital%20fotografering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein

Hei dere. Jeg er en kar på 19 år. Jeg har en Nikon D5100 som jeg har hatt i litt over ett år. Jeg har drevet med fotografering ganske lenge og elsker å ta bilder av både biler og lastebiler. Men jeg ser det at bildene jeg tar blir greie med helt OK kvalitet, men skulle gjerne fått enda bedre kvalitet uten å måtte bruke photoshop.

Er det noen som har et tips? Har lest gjennom forskjellige tråder, men finner liksom ikke ut hvordan jeg får det til med et Nikon kamera?

Mvh. Andreas Kjølberg Roseth

For å kunne gi gode svar bør du nok forklare hva du mener med OK kvalitet og hva du savner.

Vi kan snakke om teknisk kvalitet, dvs oppløsning, støy på bildene (pixelert), for små/store filer, billig/dyre objektiver

Så er det forskjellig kvalitet på fotografen, som kan gi gode/dårlige utsnitt, bra/dårlig lys, feil bruk av blender/lukker/iso.

Og så har vi selve etterbehandlingen. God kvalitet der krever ofte god kvalitet i leddene foran.

Et bilde med dårlig oppløsning og mye støy, i jpg som også har uønsket lys og kanskje er feil eksponert vil du ha store problemer med å rette opp i etterbehandlingen.

Litt mer svar fra deg, så er det enklere å gi gode tips tilbake :-)

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Det finnes gode bøker (kanskje de nevnte og?) På biblioteket. Kan være greit da man kanskje ikke vil eie..

Stativ som nevnt er jo ett godt tips:)

Endret av bilmagikeren

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...