Gå til innhold

Ford Mondeo mk3


kris1986

Recommended Posts

Jada, da ble det polering idag også! Bilen er som sagt en Ford Mondeo i fargen Steel Blue (?) en litt uvanlig farge som har samme "blir ikke skitten"-effekt som den vanlige sølvfargen som 90% av alle norges biler har. Bilen har masse RDS etter ugunstig vask, de burde jeg fjernet, men vaskeroser/swirls stod på programmet i dag.

Utstyr som ble brukt:

(the one and only) Prikkbort

Grit Guard-bøtte

The bone (noe i samme duren som Swissvax puddelen)

Sonax glans sjampo

Vikan soft face brush

Miracle Dryer tørkehåndkle

DP clay

No Rinse utblandet til lube

Meguiars MG#83

Meguiars W-8006 polerpute

Menzerna polerpute

Scholl rondell

Meguiars Even Coat applicator

Meguiars MG#26 flytende voks

Ultra Plush klut

Meguiars mf klut

Brinkman Dual Xenon

Maskeringsteip (ukjent type)

Bilen var veldig skitten, så Prikkbort ble sprayet godt på hele bilen, og den hang på en liten stund før jeg spylte den av. Prikkbort gjør clay-jobben som en lek, utrolig bra produkt! Anbefales til alle brukere her inne, du får kjøpt den på godkjem i/ kazzper her på forumet.

Bilde001.jpg

Bilde003.jpg

Etter avfetning var bilen klar for en omgang vask, her brukte jeg en bøtte siden den skal poleres uansett. Sonax glanssjampo koster 50-lappen på Clas, den lukter godt, og den er ganske billig å bruke! Fungerer også utmerket i skumlanse, og hvis den henger på litt, så løser den opp all veifilm, og bilen er ren som bare det ;) The bone derimot, er jeg ikke så glad i. Vaskehandske liker jeg mye bedre

Bilde004.jpg

Ikke akkurat mye til LSP på denne :)

Bilde006.jpg

Bilde008.jpg

Clayen ble omtrent ikke skitten pga Prikkbort

Bilde009.jpg

Bilde010.jpg

Miracle dryer er helt sjef, de som ikke har den, logg dere inn på scandic shine og KJØP :)

Bilde011.jpg

Litt ymse bilder av swirls på den ene siden før jeg trådde til. Første gang jeg brukte kameraet (400D), så var litt uvant å bruke brinkman'en sammens med kameraet. Tok mange bilder, men ikke alle ble like vellykket...

Bilde014.jpg

Bilde015.jpg

Bilde016.jpg

Bilde017.jpg

Etter bruk av MG#83. Mirror Glaze #83 er ett fantastisk produkt som er undervurdert av mange i Norge tror jeg. Det er liksom ikke spennende nok ;) Men den gir en LSP klar overflate, den har oljer som gir en pen overflate, og den kan jobbes leeenge med. Litt mer tricky å bruke enn Menzerna "SIP", men blir man vant til den er den god å ha..

Slik gjorde jeg det grovt med MG#83:

1) Spredde polishen på tomgang, ca 600 omdr.

2) Så varmet jeg opp polishen på ca 1200 omdr. i to sakte passeringer

3) Dermed kjørte jeg maskinen opp til ca. 1800 omdr. Mirror Glaze serien kan du jobbe lenge med, så jeg kan godt kjøre den i tre minutter, mange passeringer. Jeg tok 8-9 sakte passeringer med meduim trykk. Polerputa skrek to-tre ganger, da spraya jeg den med litt QD, og alt var bra igjen :)

4) Kjørte ned til 900omdr. og brøt polishen ned

5) Tørk av, nyt arbeidet!

Scholl rondellen, den er grisedigg :)

Bilde022.jpg

Bilde023.jpg

Bilde024.jpg

Bilde025.jpg

Bilde026.jpg

Bilde028.jpg

Nydelige flake, det er etter polering av panser tror jeg

Bilde019.jpg

Bilde020.jpg

På bagasjeluken var det spesielt mye RDS, og siden jeg bare hadde meg MG#83 var de vanskelige å fjerne. Tenkte jeg kunne prøve Menzerna putene som jeg kjøpte meg her om dagen. I førsten virker polishpaden grisehard, men med litt QD myknet den til, og var litt fastere enn den fra meguiars.. Gikk fort over til meguiars soft buff paden igjen, de liker jeg virkelig.

Bilde029.jpg

Prøver meg med menzerna puten:

Bilde034.jpg

Bilde035.jpg

Bilde042.jpg

Denne er veldig fin til å ta bort polishrester til, det er det den egentlig er laget til (Cobra)

Bilde043.jpg

Neste side, her er det også swirls ;)

Bilde047.jpg

Bilde048.jpg

Ferdig, er en del RDS igjen gitt...

Bilde056.jpg

Bilde057.jpg

Utstyr er klar for en pust i bakken :)

Bilde060.jpg

Bilde061.jpg

Dette tar over :)

Bilde062.jpg

MG#26 er veldig lett å påføre, og å ta av igjen. Mondeoen fikk to lag av den med QD mellom lagene. Blir morro å se hvor lenge de to lagene klarer seg på bilen. Lukter godt gjør den også, litt banana-style B)

Bilde063.jpg

Bilde064.jpg

FERDIG :)

Bilde065.jpg

Bilde066.jpg

Bilde067.jpg

Bilde068.jpg

Bilde071.jpg

Bilde072.jpg

Bilde073.jpg

Bilde074.jpg

Bilde075.jpg

Bilde076.jpg

Bilde077.jpg

Bilde078.jpg

Bilde079.jpg

kommentarer taes godt imot :) Hjulbuer og dekk ble frivillig glemt, hjelper ingenting nå likevel, vente til sommerdekk skal på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Super jobb dette Kris :thumbs: Ble baaaaaaankt :) Så ut som du klarte å få bort en god del med den komboen! Synes du også at MG#85 på megs cut pad kan kjøres lenge med? Synes den brytes litt fort ned og at den støver og skriker som du sier en del ganger etter noen pass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

MG#85 har jeg ikke prøvd på burgunder meguiars pad, har prøvd den på ull, og da støver den jo :) Men husker ikke hvor lang arbeidstid det var på den, men den er vel ikke noe særlig kortere enn powergloss og fast cut plus? Mindre oljer i den, så det er jo naturlig mindre arbeidstid. M105 er det bedre arbeidstid på, og m095 skal man kunne jobbe lenge med (har ikke prøvd M095 enda).

På bora'n er panseret spesielt stygt, da skal jeg prøve å teste en del rubbings, for å legge merke litt arbeidsperiode og effektivitet. M105 kan jo levere omtrent LSP klar overflate, men det er ikke viktig for meg, for etter en rubbing, da mener jeg at en lettere polish skal være en selvfølge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Kan si den ble blank du.... Si i0fra neste bil du skal ta da... Trenger lære litt

Du skrev at putete skrek... Skal de sprayes med QD da? Dette var jeg veldig plaga med når jeg tok v70n. S3+ og orange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, da kan du sprute litt quick detailer (eller vann) på puta, da våkner den til live igjen :thumbup:

Det skal jeg gjøre vettu, hyggelig med litt, kremt, hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Så jo greit ut dette...

Putene er "tørre" når de skriker... Ta på mer produkt el fukt med qd el vann......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljene som tørker ut, noen bruker litt MG#7 med SIP for å få litt mer oljer pga skrik på den.. Jeg har ikke hatt noe særlig problemer med det, men fint tips å ha med seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...