Gå til innhold

VW Golf 6


Hans Marius

Recommended Posts

Hans Marius

VW Golf 6

IMG_4158.jpg

Denne jobben ble gjort i to omganger da eier ville ha den i "grei" stand lakkmessig før vinteren slik at den skulle være lett å holde ren gjennom vinteren. Men nå når sommeren står for tur ville han at den skulle bli strøken. Så det måtte jeg jo prøve å gjøre noe med :)

Første del av jobben ble gjort over en helg tidlig i oktober i fjord, mens andre del ble gjort forrige helg (28-30. mars). Ble enig med eier om at jeg skulle gjøre en grei 1-stegs jobb og legge en sealer på lakken for å beskytte den gjennom vinteren. I tillegg skulle jeg gjøre en liten rens av fremsetene da de hadde noen flekker han ville ha fjærnet. Andre del av jobben bestod da av en 2/3-stegs jobb avhengig av hvor mye som trengtes for å få det strøkent. I tillegg til en motorvask og Swissvax Mystery som LSP skulle bilen være klar for sommeren.

Runde 1:
Siden det alltid er så knotete å få tatt gode bilder under vasken, valgte jeg "the easy way" med en timelapse av vasken i tillegg til litt av poleringa og resultatet. Så bær med meg, det er ikke fult så mye bilder i denne tråden som jeg normalt pleier å ha :)

Uansett, først litt bilder av utgangspunktet før første runde:
IMG_0983.jpg

IMG_0984.jpg

IMG_0985.jpg

IMG_0986.jpg

IMG_0987.jpg

IMG_0988.jpg

IMG_0989.jpg

IMG_0990.jpg


Eier er flink til å holde bilen ren, så det var igrunn ikke ille med møkk i alle fall. Uansett ble det kjørt vanlig runde med "poleringsvask" på bilen som du ser av videoen under:

http://vimeo.com/90912072


Bilen ble først sprayet ned med Prickbort fra litt under vinduene og ned, og surfex 1:16 på resten. Fleger fikk Espuma 1:10 mens dekk også fikk Surfex 1:3. Dette fikk så ligge å virke litt før bilen ble dekket av skum. Mens skummet fikk virke gikk jeg over felger med div børster. Deretter ble hele bilen godt spylt med 70 graders HT. Så fikk alle dørkarmer og hengsler en liten dusj med Surfex 1:16 de også, før nedre partier av bilen samt felger fikk smake på IronX. Mens en ny runde med skum fikk virke gikk jeg over alle dørkarmene med børste for å få litt fortgang i oljeløsinga til surfexen. Så ble bilen igjen spylt før det gikk over til håndvasken med Duragloss 901 i bøtta og Mothers vaskehanske. Bilen ble til slutt flushet over med rennende vann før den ble grundig tørket med Dodojuice sitt supernatural tørkehåndkle.

IMG_0991.jpg

IMG_0992.jpg

IMG_0996.jpg

IMG_0993.jpg

IMG_0994.jpg

IMG_0995.jpg

Så bar turen opp i verkstedet for tape og lakkinspeksjon. Lakken lå gjevnt over på 120 my ca. Av riper var det litt vaskeriper over hele bilen samt noen RDS. Men generelt var det et bra utgangspunkt. Etter litt kombotesting falt valget på Scholl S17+ på svart waffle pad som ga god korrigering og ingen hologrammer.

IMG_0997.jpg

IMG_0998.jpg

IMG_0999.jpg

IMG_1001.jpg

IMG_1003.jpg.

IMG_1004.jpg

IMG_1007.jpg

IMG_1008.jpg

IMG_1009.jpg

IMG_1010.jpg

Så noen ferdigbilder av runde 1 :)LSP denne gangen ble Megs MG#21 som jeg har gode erfaringer med gjennom vintermånedene.

IMG_1011.jpg

IMG_1012.jpg

IMG_1013.jpg

IMG_1014.jpg

IMG_1015.jpg

IMG_1016.jpg

IMG_1017.jpg

IMG_1018.jpg

IMG_1019.jpg

IMG_1020.jpg

IMG_1021.jpg

IMG_1022.jpg

IMG_1023.jpg

IMG_1025.jpg

IMG_1026.jpg

IMG_1027.jpg

IMG_1028.jpg

IMG_1029.jpg


Og videoen av polering/LPS/ferdig resultat runde 1.

http://vimeo.com/83224757


Runde 2:
Så når bilen kom igjen for andre gang var dette hva som møtte meg:

IMG_4112.jpg

IMG_4113.jpg

IMG_4114.jpg

IMG_4115.jpg

IMG_4116.jpg

IMG_4117.jpg

IMG_4118.jpg

IMG_4119.jpg

IMG_4120.jpg

IMG_4121.jpg

IMG_4122.jpg

Generelt godt vedlikeholdt, og ikke mye vaskeriper. Ble verken bilder eller video av vasken denne gangen, men prosessen var lik som forrige gang med unntak av at Surfex ble droppet da det ikke var behov for det.

Etter vask var det igjen klar for inspeksjon av lakk:

IMG_4124.jpg

IMG_4125.jpg

IMG_4126.jpg

IMG_4127.jpg

IMG_4128.jpg

IMG_4129.jpg

IMG_4131.jpg

IMG_4130.jpg



Eier hadde klart å gjøre ett eller annet rart med baklyktene sine, så de var utrolig matte og fæle. Lakktykkelsen lå på ca det samme som sist (merkelig :P).

IMG_4132.jpg

Heller ikke denne gangen ble det noe særlig med korrigeringsbilder. Men har en serie av en av ripene som ble våtslipt.
Før polering:

IMG_4133.jpg

Etter to runder med Scholl S3 gold på gul scholl pad:

IMG_4134.jpg

Litt våtslip med halvmånepad og P3000 papir:

IMG_4137.jpg

Etter to nye runder med polering:

IMG_4138.jpg

IMG_4139.jpg

IMG_4140.jpg

Bittelitt sliperiper igjen som ble fjernet etter en runde til.

Etter jeg var kommet halvveis med poleringa fant plutselig Makitaen ut at 6 års hard tjeneste var nok. Den hostet og harket litt, før den brast ut i en fryktelig sky av røyk. Så etter en og en halv times tid med delevis hysteriske telefonsamtaler for å prøve å få rekvidert en maskin for resten av helga fikk jeg altså lånt meg en "Protool" maskin. Denne var en av de bedre jalla maskinene som er på markedet tror jeg, og den fikk meg med en gang til å skjønne hvor bortskjemt jeg har vært med Makitaen. Et turtall som hoppet opp og ned værre enn en jojo og som bråstoppet om jeg la på litt press på maskina. Dette resulterte i at jeg ikke turte å våtslipe noe mer, i frykt for å ikke klare å fjerne sliperipene. Derfor ble det kjørt x antall ekstra runder med både ull og gul pad for å fjærne det jeg klarte av riper. Men spesielt på taktet var det desverre igjen noen få riper jeg ikke klarte å få bukt med.

Uansett, lakk fikk SV Mystery, plast CG New Trim Look, dekk SV Pneu Glossy, glass Nanolotus Pro og eksos Megs NXT metal polish. Dørhengsler ble smørt med CRC Multilube og hjulbuer fikk CG Bare Bones. Matte lakerte flater fikk SV Opaque, og interiøret fikk et par spray med CG New Car Smell.

Det ferdige resultatet kan besiktiges under. Og eieren, han ble godt fornøyd ;)

IMG_4141.jpg

IMG_4142.jpg

IMG_4143.jpg

IMG_4144.jpg

IMG_4146.jpg

IMG_4147.jpg

IMG_4148.jpg

IMG_4149.jpg

IMG_4150.jpg

IMG_4152.jpg

IMG_4153.jpg

IMG_4154.jpg

IMG_4156.jpg

IMG_4157.jpg

IMG_4158.jpg

IMG_4159.jpg

IMG_4160.jpg

Endret av Hans Marius
  • DCN Poeng 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Meget meget pent arbeide, og en fantastisk fin farge :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Meget pent :)

Når det gjelder baklyktene, må han rett og slett slutte å tørke dritt av dem med hendene/papir, så unngår han å gjøre dem så matte og slitte.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Vakkert resultat og vakker farge på en flott bil :)

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

ble veldig bra det her :) vefortjent cred :)

Tusen takk for det :)

Lekkert Hans Marius! Ser veldig bra ut :)

Takk for det Dag :)

Meget meget pent arbeide, og en fantastisk fin farge :)

Takk takk! Helt enig, fargen er nærmest perfekt i mine øyne :)

Meget pent :)

Når det gjelder baklyktene, må han rett og slett slutte å tørke dritt av dem med hendene/papir, så unngår han å gjøre dem så matte og slitte.

Takker! Ja det er nok noe i det. Men det så nesten ut som det var brukt en form for kjemikalier på dem også som hadde fått tørket.

Vakkert resultat og vakker farge på en flott bil :)

Takk for det. Meget flott både bil og farge ja :)

Kekkert arbeid, nydelig farge. Creditert med lett hjerte!

Takk takk :)

Kjempe flott jobb :) Det var en herlig farge på bilen også, cred :)

Takk. Som sagt over her, jeg er nok svak for blåfarger for jeg er enig i at den er veldig pen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjimmern

Bra utført som vanlig :)) du får si ifra en dag du skal gå på en ny jobb sånn at jeg får blitt med å lært litt :)

Endret av kjimmern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...