Gå til innhold

grei pakke til vask?


Cossie

Recommended Posts

Er ikke så inne i detailing, og har ikke tenkt å begynne med det heller. Men bare til vanlig vask av bilen, så lurer jeg på hva som er best, billigst og hvor jeg bør kjøpe det?

Leste den tråden om produkter, men står ingenting om pris blant annet..Har limt inn det som står i den tråden, og kommentert/spørt spørsmål underveis. Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg litt i jungelen av produkter :)

Avfetting:

"Prickbort er genial til avfetting, da den ikke stripper LSP. Skal du ha sterkere som tar LSP ville jeg gått for Surfex HD som også får veldig mye skryt her inne."

-Prickbort
-Surfex HD
-Joker 1000
-Amazing Roll-Off
-Autosmart Tardis
-Scholl Concepts Rapid 9000
-Scholl Concepts Crack 9000

Er avfetting noe jeg bruker hver gang jeg skal vaske bilen, eller KUN hvis bilen skal poleres etterpå? Tar ikke avfetting bort glansen? LSP er det lakkforsegler? per dags dato bruker jeg bare å spyle av bilen, også svampvask med Meguiars NXT 2.0 shampoen.

SÅPE

Chemical guys Glossworx
-Poorboys ss&s
-Chemical guys Citrus wash and gloss
-Meguiars NXT
-Smart Carwash
-Swissvax car bath
-Autofoam (til cannon)
-Muc-Off Übershine

Hvilken av disse er billigst, og hvor kjøper jeg? hvis prisen er ganske lik, hvilken bør jeg gå for?

FELGRENS

"vil du ha felgrens som inneholder syre, eller som ikke inneholder syre?
Kort sagt er felgrens som inneholder syre sterkere enn felgrens som ikke inneholder syre, men man bør ikke bruke syreholdig felgrens mange ganger, KUN dersom felgen er ekstremt skitten, og man ikke får det vekk med vanlig felgrens."

Jeg vil en som IKKE inneholder syre, men hvordan skal jeg vite hvilken som inneholder syre eller ikke?

-Billberry
-P21S power gel
-Valet pro felgrens
-Scholl Rim 7
-CG sticky Gel
-Espuma Revolution Wheel Cleaner
-Wolf's Brake Duster
-Wolf's Clean & Coat - Nano wheel cleaner
-Muc-Off Wheel Cleaner

Billigst, best, og hvor kjøpe disse?

Takker for hjelp! :)

Endret av Cossie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

freakshow87

Ville tatt både Prickbort og Surfex fordi; http://www.detailersclub.no/forum/topic/9726-sufex-hd-vs-prickbort/

Begge er nesten et must!

Som ren såpe er SV Car Bath, Megs NXT og GTechniq G-wash gode såper. Regner da med det ikke er snakk om skumkanon?

Av felgrensene jeg har prøvd til nå kan jeg anbefale både Rim7 og P21S Gel. Begge er syrefrie og veldig gode

felgrenser. Har ikke prøvd Espuma enda.

Her er jo mange, gode samarbeidspartnere på forumet, bare å gå inn og sammenligne priser. Gode rabatter om du er

medlem betalende medlem :) Har bestilt fra flere av dem uten problemer.

Endret av freakshow87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndréE90

Chemical guys sine såper er jeg veldig fornøyd med, spesielt Glossworkz :)

Jeg har P21s og er veldig fornøyd, den er også uten syre.

Og som freakshow sier, ta med prickbort og surfex HD. SUrfex HD kan blandes ut til å kunne vaske det meste. fra vedlikeholdsvaske 1:50 til det å fjerne voks 1:5 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

MG NXT er ganske sterk såpe, Poorboys superslick and suds concentrated car was, G-wash og SV car bath er litt mer nøytrale mtp den voks eller beskyttelse som ligger på.


Chemical guys sine såper er jeg veldig fornøyd med, spesielt Glossworkz :)

Jeg har P21s og er veldig fornøyd, den er også uten syre.

Og som freakshow sier, ta med prickbort og surfex HD. SUrfex HD kan blandes ut til å kunne vaske det meste. fra vedlikeholdsvaske 1:50 til det å fjerne voks 1:5 :)

Har du testet forskjell på effekten med surfex 1:150 og 1:50 ? den er ikke så stor.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

prickbort

surfex HD

CG såpe glossworkz eller maxi suds

G-wash fra Gtechniq

felgrens P21S / rim 7

allt dette kan du kjøpe hos en og samme forhandler.

flere som har dette.

prickbort brukes hver 2-3 vask eller ved behov

surfex HD kan med fordell brukes som forvask hver gang. legg på å spyl av før håndvask.

både P21S og Rim7 er gode saker P21S kanskje hakket over.

kjøp i volum det lønner seg i lengden. koster litt mer å kjøpe inn da. Men så får du langt mer for pengene.

Jeg tror faktisk av megs NXT er slemmere mot voksen en det surfex HD er blandet i f.eks 1:25 og oppover

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkent, takk for nyttige svar! :) Men kom selvfølelig på en ting. Må jeg ha maskin for å få påført prickbort/surfex? har ikke tilgang på noe annet enn bøtte og svamp og står i selvvasken på Statoil å holder på som regel. kan vel ikke påføre prickbort med svamp akkurat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkent, takk for nyttige svar! :) Men kom selvfølelig på en ting. Må jeg ha maskin for å få påført prickbort/surfex? har ikke tilgang på noe annet enn bøtte og svamp og står i selvvasken på Statoil å holder på som regel. kan vel ikke påføre prickbort med svamp akkurat?

Kjøp en 1-liter Prickbort. Så bruker du originalflaske. Kanskje bytte ut sprayhodet med et litt kraftigere, men inget must.

Så kjøper du 5 eller 10L senere(eller på samme bestilling) og etterfyller bare originalflasken :)

Surfex må du ha flaske. Foreslår Biltema trykkanne til ca 30kr eller noe sånt. Bruker mye produkt den kannen, men surfex i LSP-vennlig blanding er nesten gratis uansett (1:30-1:50).

Edit: Ville ha investert i en bilvaskebøtte med gritguard, og en vaskehanske enten i ull eller mikrofiber(eller en EKTE svamp da, som mange bruker her. Dropp turtlesvampen, den er fyfy).

De fleste nettbutikkene har startpakker. Se for eksempel scandicshine.no :)

Endret av Mz6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en 1-liter Prickbort. Så bruker du originalflaske. Kanskje bytte ut sprayhodet med et litt kraftigere, men inget must.

Så kjøper du 5 eller 10L senere(eller på samme bestilling) og etterfyller bare originalflasken :)

Surfex må du ha flaske. Foreslår Biltema trykkanne til ca 30kr eller noe sånt. Bruker mye produkt den kannen, men surfex i LSP-vennlig blanding er nesten gratis uansett (1:30-1:50).

Edit: Ville ha investert i en bilvaskebøtte med gritguard, og en vaskehanske enten i ull eller mikrofiber

De fleste nettbutikkene har startpakker. Se for eksempel scandicshine.no :)

Ah, trenger bare en liten flaske ja, det tenkte jeg ikke på! perfekt, da gleder jeg meg til å handle produkter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Og siden du r student(enda) så kan jeg fint anbefale murersvampene de har på maxbo til håndvask :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndréE90

MG NXT er ganske sterk såpe, Poorboys superslick and suds concentrated car was, G-wash og SV car bath er litt mer nøytrale mtp den voks eller beskyttelse som ligger på.

Har du testet forskjell på effekten med surfex 1:150 og 1:50 ? den er ikke så stor.

Hvor får du 1:150 fra?

Og siden du r student(enda) så kan jeg fint anbefale murersvampene de har på maxbo til håndvask :)

Spesialsvamp fra bilnerden koster bare 50 kroner, hvorfor ikke gå for den istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Fordi murersvampen koster 29,- og er i mine øyne like god :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Hvor får du 1:150 fra?

Spesialsvamp fra bilnerden koster bare 50 kroner, hvorfor ikke gå for den istedenfor?

Mtp vedlikeholdsvask. Har testet ut 1:150 på egen bil i det siste. Den er rimelig ny (januar 2014) men skal inn til lakkering pga skade etter transport/klargjøring.... så har ikke gjort så mye med den enda. Blir mye skumkanon og avspyling. Testet endel med surfex 1:150 sammen med g-wash i skumkanonen. Virker utrolig bra. Blir håndvask ca hver 9-11 dag, spyler av med surfex og g-wash 1 gang imellom der. Så raskt, og så greit!

  • DCN Poeng 1

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til felgrens ville jeg ha valgt espuma hadde jeg vært deg :)

Bruker denne selv, utblandet 1:10 og den tar alt dersom du har en felgbørste å hjelpe til med!

Dessuten er den meget billig i bruk da du kan blande den ut 1:10 :)

Er like fornøyd med espuma som jeg er med p21s gel !

-Kenneth

- Kenneth Melheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for masse gode svar! Har finni ut sånn cirka hva jeg kommer til å gå for :)

Men kan jeg spørre litt mer om svamp og tørkekluter...svamp er alltid en gangs pga skitt osv som blir liggende og kan lage riper om den brukes flere ganger? Ser det blir nevnt svamp til 50kr her, er ikke det dyrt å bruke 50kr på svamp hver vask? Noen som har billige 5 eller 10-pack med gode svamper?

Har bare brukt svamp fra biltema uten såpe i til nå, er det noe i veien med den?

Og mikrofiber klut har jeg bare kjøpt på Statoil en eksteriørklut og tørka av bilen etter vask med. Skiller det mye i kvalitet på de mikrofiberklutene? har ikke helt kontroll på hva som er mikrofiber, hva som er ull, og hva som er mitt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jonkanon

Den svampen som nevnes mye i disse sammenhengene har mye større og bedre porer så de fanger opp dritten bedre og fremfor alt slipper den mye bedre i bøtta ved skylling en alle vanlige svamper med finere struktur. Den oppleves kanskje litt hard de første par vaskene men blir bare bedre og bedre etter litt bruk. Mange bruker svampene sine i mange måneder før de pensjoneres til felg/hjulbuevask. Drar du over ei skikkelig fett eller anna klyse i svampen er det bare å sprute litt Prickbort eller andre liknende remedier på svampen og skylle den godt så er den som ny.

Jeg bruker svamp fordi den holder masse vann og sammen med god såpe gir bra glid samt at den slipper den møkka som evt måtte være på bilen etter forvask ned i gritguarden uten mye krangling. Utrolig lett å få ripefri vask med god førberedelse før berøringsvask, og selv om det er mange alternativer blant mitts og hansker skal det mye til for at jeg ikke velger svampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

det er veldig stor forkjell på en microfiber til tørk og en "husholdnings" microfiber.

jeg ville anbefale å gå for f.eks cg miracle dryer eller f.eks dette http://concours.no/microfiber/113-zero-scratch-microfibre-drying-towel.html

de er mye større en andre microfiber og holder på mye vann.

bare vær nøye ved vask av de så de ikke mister suge evnen.

vaskes separat og ikke noe rester av tøymykner i vaskemaskinen da blir det dårlig

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar her, genialt!

enda et spørsmål jeg kom på. er vaskehanske bedre enn svamp, eller litt greiere? leser "bilpleie for dummies 2" nå, og der anbefales det. i så fall, hvilken vaskehanske anbefaler dere til en ok pris?

Og hvilket produkt til lister, plastdeksler, gummilister etc?

Endret av Cossie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar her, genialt!

enda et spørsmål jeg kom på. er vaskehanske bedre enn svamp, eller litt greiere? leser "bilpleie for dummies 2" nå, og der anbefales det. i så fall, hvilken vaskehanske anbefaler dere til en ok pris?

Og hvilket produkt til lister, plastdeksler, gummilister etc?

Noen som kan svare på denne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan svare på denne? :)

Bilnerden's spesialsvamp skal være veldig skånsom sies det, har kjøpt den inn selv men ikke testet den, men anbefales som sagt.

Til lister, plastdeksler osv. Så bruker jeg en detailkost :)

- Kenneth Melheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...