Gå til innhold

Polish tørker ut og blir med padden på tur?


Thlian

Recommended Posts

Dette kan være et generelt spørsmål hva alle maskin applikerte produkter gjelder, men i mitt tilfelle ville jeg bare prøve meg litt med en light cutting pad ifra Edge (8") og Meg #83

Merker at jeg ikke har helt håndtlaget med maskina, den rykker veldig og ønsker stort sett å leve sitt eget liv. Men uansett så la jeg utover med 600rpm og øker til 900 for å få opp varmen. Det som skjer noen plasser er at det virker som om polishen "kliner" seg og setter seg vanvittig godt i lakken. Neste er at den virker som om den overflatetørker fort og disse tørkede polishrestene setter seg da i padden samtidig som dem kastes utover hele bilen. Resten kan dere tenke dere selv, jeg står ikke akkurat igjen med noe som er i nærheten av en swirl fri overflate.....

Det er liksom ikke antydning til å hjelpe en gang :(

Kanskje et kurs er på sin plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

k_sandnes

Kan det hjelpe å børste padden i mellom påføringene?

Er det høy luftfuktighet har jeg også merket at det kan klabber seg sånn.

men hvis det er motsatt har jeg sett noen gi en dusj med vann for å øke kjørelengden, uten om jeg vet om dette hjelper..


Hvilken lakk holder du på med? Det kan jo spille inn mye også har jeg skjønt. Noen typer lakk liker ikke mye varme osv.


Det er sikkert roterende du holder på med siden du sier at den lever litt sitt eget liv?

Endret av kristoffersandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepps, Makita.

Luftfuktigheten i garasjen var ikke spesielt høy igår, hva slags lakk det er vet jeg ikke. Jeg vet fargen ;) Hvordan vet man hva slags lakk man har?

Jeg dusjet padden litt før start, men jeg skulle bare prøve meg fram litt og tok bare et lite felt på panseret. Gikk ikke mange passene før det begynte å støve som fy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Sikkert stickyblakk. Unngå å kjøre panelet varmt!

99% sikkert ;) skikkelig blakk lakk! :P

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Jeg kjenner ikke til paden du bruker, men MG er helt ok produkt, så og si uansett lakk.

Men hvordan lakk du har står enten i døra eller i tanklokket kanskje? farge? Hvordan kjører du makiaen? mye press? hvor sakte kjører du? sper du på 600 og kjører opp til 900 for å få varme? blir skjeldent varmt av 900 rpm om en da ikke står rolig på et punkt. Har du andre midler til disposisjon? Hvor mye bruker du på puta i gangen? hvor ofte renser du? Prøvd med QD på ren pad før du har på produkt istedet for vann?

Ps: MG #83 er laget for DA maskin i utgangspunktet, kan være den som ikke liker den lille temperaturen du bygger opp med makitaen.

Endret av Vårhus

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke tro at den i utgangspunktet er for DA som gjør det, for Meg selv henviser ofte til rotary hvis man ser på demo videoer, hvis det har noe å si da ;)

Nå skal det sies at jeg økte til 1500rpm en liten stund for å se hvordan det arte seg, men den la ifra seg noen snodige artefakter i lakken som kan tolkes for en form for skjolding. Men det gikk fint å buffe bort det.

Er det enklere å håndtere en rotary med mindre pads? For jeg syns 8" blir både stort og uhåndterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke tro at den i utgangspunktet er for DA som gjør det, for Meg selv henviser ofte til rotary hvis man ser på demo videoer, hvis det har noe å si da ;)

Nå skal det sies at jeg økte til 1500rpm en liten stund for å se hvordan det arte seg, men den la ifra seg noen snodige artefakter i lakken som kan tolkes for en form for skjolding. Men det gikk fint å buffe bort det.

Er det enklere å håndtere en rotary med mindre pads? For jeg syns 8" blir både stort og uhåndterlig.

Høres veldig ut som sticky lakk.. De kan være noe dritt. Prøv å bland inn en liten ert med scholl s40 f.eks for å få litt lengre kjøretid, og ikke kjør lakken varm.

På en roterende synes jeg pads større enn 5" blir for stort, men det har også mye og si hva slags bakplate du kjører med.

Denne gjør ting mye lettere i hvertfall.

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=bakplate&product_id=150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: MG #83 er laget for DA maskin i utgangspunktet, kan være den som ikke liker den lille temperaturen du bygger opp med makitaen.

Den er ikke laget for DA maskin selv om den heter "dual action polish", den tåler helt fint trollkjøring med roterende, og vi er mange som har brukt de gamle produktene (#85-#83-#80) til megs med roterende i mange år før de nyere produktene kom.

Det er "diminishing" produkter hvor slipemidlene skal brytes ned, og kan kjøres etter zenith prinsippet.

Jeg synes personlig at både 85, 83, og 80 er fine produkter som er forholdsvis enkle å kjøre med roterende.

Jeg ville prøvd med en mindre og mykere pute for å få prøve å få litt feeling med maskinen, kjøre på litt høyere turtall for å få varme i oljene til polishen. Har du i tillegg litt sticky lakk kan det selvfølgelig bli en liten utfordring, men jeg mener at disse tipsene kan gjøre det litt enklere å komme i gang. Maskinen kan du forsiktig prøve å tilte litt for å få den til å gå dit du vil, istedet for dit den vil.

Å gå over padn med f.eks en neglbørste før hver gang du påfører mer produkt, kan også gjøre maskinføringen enklere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Den er ikke laget for DA maskin selv om den heter "dual action polish", den tåler helt fint trollkjøring med roterende, og vi er mange som har brukt de gamle produktene (#85-#83-#80) til megs med roterende i mange år før de nyere produktene kom.

Det er "diminishing" produkter hvor slipemidlene skal brytes ned, og kan kjøres etter zenith prinsippet.

Jeg synes personlig at både 85, 83, og 80 er fine produkter som er forholdsvis enkle å kjøre med roterende.

Jeg ville prøvd med en mindre og mykere pute for å få prøve å få litt feeling med maskinen, kjøre på litt høyere turtall for å få varme i oljene til polishen. Har du i tillegg litt sticky lakk kan det selvfølgelig bli en liten utfordring, men jeg mener at disse tipsene kan gjøre det litt enklere å komme i gang. Maskinen kan du forsiktig prøve å tilte litt for å få den til å gå dit du vil, istedet for dit den vil.

Å gå over padn med f.eks en neglbørste før hver gang du påfører mer produkt, kan også gjøre maskinføringen enklere :)

Skriver at den i utgangspunktet er til DA, men "alle" DA produkter kan jo brukes på roterende og. Nå skal jeg være ærlig å si at jeg ikke har brukt #83 noe annet enn testing under opplæring for snart 10 år siden. Den gang da var det #66 som var "superproduktet". Brukt MG i alle år oppigjennom, men mindre og mindre siste 4 årene. Har aldri brukt MGDA maskin, bare så det er sagt.

Og ja 8" er stoort... lettere å håndtere mindre.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

#66 var jo klargjøringspolish nummer 1 på den tiden, korrigering og beskyttelse i ett steg med roterende :D

Hehe, jepp! var et utroooolig produkt! fantes ikke maken! bare å dashe på puta og kjøre på! Enkelte ganger kunne du bruke ull og! uten flere steg! (iflg norsk prol, lol) (ikke alle sertifiseringskurs som gir deg den kunnskap en bør ha? :P, men verden har gått fremover, og det skal sies at på kjemidelen av kurset jeg gikk, der var det ikke noe slinger i valsen. Måtte ha tunga rett i munnen og følge med, for vi fikk en prøve på slutten!)

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom/kommer ikke 83 i to utgaver tro? En spesielt laget for DA, og en for roterende?

Det tror jeg ikke, har ihvertfall aldri hørt noe slikt. Tommy her inne er vel en av de som antakeligvis har pløyd gjennom flest liter med disse polishene, mulig han vet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...