Thlian 1 Skrevet 31 Mars, 2014 Rapporter Share Skrevet 31 Mars, 2014 Dette kan være et generelt spørsmål hva alle maskin applikerte produkter gjelder, men i mitt tilfelle ville jeg bare prøve meg litt med en light cutting pad ifra Edge (8") og Meg #83 Merker at jeg ikke har helt håndtlaget med maskina, den rykker veldig og ønsker stort sett å leve sitt eget liv. Men uansett så la jeg utover med 600rpm og øker til 900 for å få opp varmen. Det som skjer noen plasser er at det virker som om polishen "kliner" seg og setter seg vanvittig godt i lakken. Neste er at den virker som om den overflatetørker fort og disse tørkede polishrestene setter seg da i padden samtidig som dem kastes utover hele bilen. Resten kan dere tenke dere selv, jeg står ikke akkurat igjen med noe som er i nærheten av en swirl fri overflate..... Det er liksom ikke antydning til å hjelpe en gang Kanskje et kurs er på sin plass? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
k_sandnes 130 Skrevet 31 Mars, 2014 Rapporter Share Skrevet 31 Mars, 2014 (endret) Kan det hjelpe å børste padden i mellom påføringene? Er det høy luftfuktighet har jeg også merket at det kan klabber seg sånn. men hvis det er motsatt har jeg sett noen gi en dusj med vann for å øke kjørelengden, uten om jeg vet om dette hjelper.. Hvilken lakk holder du på med? Det kan jo spille inn mye også har jeg skjønt. Noen typer lakk liker ikke mye varme osv. Det er sikkert roterende du holder på med siden du sier at den lever litt sitt eget liv? Endret 31 Mars, 2014 av kristoffersandnes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thlian 1 Skrevet 31 Mars, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 31 Mars, 2014 Yepps, Makita. Luftfuktigheten i garasjen var ikke spesielt høy igår, hva slags lakk det er vet jeg ikke. Jeg vet fargen Hvordan vet man hva slags lakk man har? Jeg dusjet padden litt før start, men jeg skulle bare prøve meg fram litt og tok bare et lite felt på panseret. Gikk ikke mange passene før det begynte å støve som fy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 31 Mars, 2014 Rapporter Share Skrevet 31 Mars, 2014 (endret) Sikkert sticky lakk. Unngå å kjøre panelet varmt! Endret 31 Mars, 2014 av Øyvind G Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 31 Mars, 2014 Rapporter Share Skrevet 31 Mars, 2014 Sikkert stickyblakk. Unngå å kjøre panelet varmt! 99% sikkert skikkelig blakk lakk! Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thlian 1 Skrevet 31 Mars, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 31 Mars, 2014 Tok på panelet og det var ikke lunk en gang. Har opplevd dette på andre typer lakk og farger også. Kanskje polishen ikke liker padden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 31 Mars, 2014 Rapporter Share Skrevet 31 Mars, 2014 (endret) Jeg kjenner ikke til paden du bruker, men MG er helt ok produkt, så og si uansett lakk. Men hvordan lakk du har står enten i døra eller i tanklokket kanskje? farge? Hvordan kjører du makiaen? mye press? hvor sakte kjører du? sper du på 600 og kjører opp til 900 for å få varme? blir skjeldent varmt av 900 rpm om en da ikke står rolig på et punkt. Har du andre midler til disposisjon? Hvor mye bruker du på puta i gangen? hvor ofte renser du? Prøvd med QD på ren pad før du har på produkt istedet for vann? Ps: MG #83 er laget for DA maskin i utgangspunktet, kan være den som ikke liker den lille temperaturen du bygger opp med makitaen. Endret 31 Mars, 2014 av Vårhus Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thlian 1 Skrevet 1 April, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1 April, 2014 Vil ikke tro at den i utgangspunktet er for DA som gjør det, for Meg selv henviser ofte til rotary hvis man ser på demo videoer, hvis det har noe å si da Nå skal det sies at jeg økte til 1500rpm en liten stund for å se hvordan det arte seg, men den la ifra seg noen snodige artefakter i lakken som kan tolkes for en form for skjolding. Men det gikk fint å buffe bort det. Er det enklere å håndtere en rotary med mindre pads? For jeg syns 8" blir både stort og uhåndterlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr88 258 Skrevet 1 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2014 Vil ikke tro at den i utgangspunktet er for DA som gjør det, for Meg selv henviser ofte til rotary hvis man ser på demo videoer, hvis det har noe å si da Nå skal det sies at jeg økte til 1500rpm en liten stund for å se hvordan det arte seg, men den la ifra seg noen snodige artefakter i lakken som kan tolkes for en form for skjolding. Men det gikk fint å buffe bort det. Er det enklere å håndtere en rotary med mindre pads? For jeg syns 8" blir både stort og uhåndterlig. Høres veldig ut som sticky lakk.. De kan være noe dritt. Prøv å bland inn en liten ert med scholl s40 f.eks for å få litt lengre kjøretid, og ikke kjør lakken varm. På en roterende synes jeg pads større enn 5" blir for stort, men det har også mye og si hva slags bakplate du kjører med. Denne gjør ting mye lettere i hvertfall. http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=bakplate&product_id=150 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thlian 1 Skrevet 1 April, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1 April, 2014 (endret) Fikk kjøpt meg sånne pads og adapter for noen år tilbake. http://3mcollision.com/products/buffing-pads/the-edge/the-edge-orange-convoluted-foam-pad-e728-8-in-6-per-case-double-sided.html Endret 1 April, 2014 av Thlian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øystein 90 Skrevet 1 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2014 Kanskje et kurs er på sin plass? Kurs er alltid bra, da får du både kunnskapen, praksis og ikke minst få spurt om alt mulig rart som dukker opp i hodet underveis. Siter www.sanne.com / www.oysteinsanne.comAudi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011, Audi A3 2008 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 1 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2014 Ps: MG #83 er laget for DA maskin i utgangspunktet, kan være den som ikke liker den lille temperaturen du bygger opp med makitaen. Den er ikke laget for DA maskin selv om den heter "dual action polish", den tåler helt fint trollkjøring med roterende, og vi er mange som har brukt de gamle produktene (#85-#83-#80) til megs med roterende i mange år før de nyere produktene kom. Det er "diminishing" produkter hvor slipemidlene skal brytes ned, og kan kjøres etter zenith prinsippet. Jeg synes personlig at både 85, 83, og 80 er fine produkter som er forholdsvis enkle å kjøre med roterende. Jeg ville prøvd med en mindre og mykere pute for å få prøve å få litt feeling med maskinen, kjøre på litt høyere turtall for å få varme i oljene til polishen. Har du i tillegg litt sticky lakk kan det selvfølgelig bli en liten utfordring, men jeg mener at disse tipsene kan gjøre det litt enklere å komme i gang. Maskinen kan du forsiktig prøve å tilte litt for å få den til å gå dit du vil, istedet for dit den vil. Å gå over padn med f.eks en neglbørste før hver gang du påfører mer produkt, kan også gjøre maskinføringen enklere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 1 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2014 Den er ikke laget for DA maskin selv om den heter "dual action polish", den tåler helt fint trollkjøring med roterende, og vi er mange som har brukt de gamle produktene (#85-#83-#80) til megs med roterende i mange år før de nyere produktene kom. Det er "diminishing" produkter hvor slipemidlene skal brytes ned, og kan kjøres etter zenith prinsippet. Jeg synes personlig at både 85, 83, og 80 er fine produkter som er forholdsvis enkle å kjøre med roterende. Jeg ville prøvd med en mindre og mykere pute for å få prøve å få litt feeling med maskinen, kjøre på litt høyere turtall for å få varme i oljene til polishen. Har du i tillegg litt sticky lakk kan det selvfølgelig bli en liten utfordring, men jeg mener at disse tipsene kan gjøre det litt enklere å komme i gang. Maskinen kan du forsiktig prøve å tilte litt for å få den til å gå dit du vil, istedet for dit den vil. Å gå over padn med f.eks en neglbørste før hver gang du påfører mer produkt, kan også gjøre maskinføringen enklere Skriver at den i utgangspunktet er til DA, men "alle" DA produkter kan jo brukes på roterende og. Nå skal jeg være ærlig å si at jeg ikke har brukt #83 noe annet enn testing under opplæring for snart 10 år siden. Den gang da var det #66 som var "superproduktet". Brukt MG i alle år oppigjennom, men mindre og mindre siste 4 årene. Har aldri brukt MG på DA maskin, bare så det er sagt. Og ja 8" er stoort... lettere å håndtere mindre. Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 1 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2014 #66 var jo klargjøringspolish nummer 1 på den tiden, korrigering og beskyttelse i ett steg med roterende Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 1 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2014 #66 var jo klargjøringspolish nummer 1 på den tiden, korrigering og beskyttelse i ett steg med roterende Hehe, jepp! var et utroooolig produkt! fantes ikke maken! bare å dashe på puta og kjøre på! Enkelte ganger kunne du bruke ull og! uten flere steg! (iflg norsk prol, lol) (ikke alle sertifiseringskurs som gir deg den kunnskap en bør ha? , men verden har gått fremover, og det skal sies at på kjemidelen av kurset jeg gikk, der var det ikke noe slinger i valsen. Måtte ha tunga rett i munnen og følge med, for vi fikk en prøve på slutten!) Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wanvik 149 Skrevet 1 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2014 Kom/kommer ikke 83 i to utgaver tro? En spesielt laget for DA, og en for roterende? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 2 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 2 April, 2014 Kom/kommer ikke 83 i to utgaver tro? En spesielt laget for DA, og en for roterende? Det tror jeg ikke, har ihvertfall aldri hørt noe slikt. Tommy her inne er vel en av de som antakeligvis har pløyd gjennom flest liter med disse polishene, mulig han vet noe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.