Gå til innhold

Rotary polering, når er nok nok?


Thlian

Recommended Posts

Sitter å leser den engelske guiden til rotary polering som er lagt her på forumet.

Der står det så mye at man skulle tro at vedkommende har gått vitenskapelig til verks ;)

Når man kommer til den praktisk delen så deler han selve jobben opp i 6 steg/hastigheter og et antall nummer passeringer per steg. Dette for å både spre, klargjøre polishen for å jobbes inn osv..... Alt dette for å få riktig progresjon på jobben for å fjerne en defekt i lakken. Samt til slutt fjerne evnt marring og hologrammer som polish og pad lager på et tidligere stadie.

Men føler ikke at dette er noe fasit svar, 18 pass høres fryktelig mye ut, og det ut som om uerfarne vil brenne igjennom klarlakken på no time!

Hvordan kan man vite at nok er nok? Man kan jo ikke stoppe opp midt i innjobbinga for å fjerne polishen å sjekke? Da vil jo det man har begynt med avbrutt og man ser seg nødt til å begynne på nytt!?

Ser for meg at dette vil variere mye etter type lakk.

Hvordan skal man også vite at disse antall passeringene ikke vil spise opp en god andel av klarlakk så neste gang bilen skal behandles har man ingen ting å gå på?

Jeg har et scenario hvor jeg skal vårklargjøre mine besteforeldres bil, en 2012 blå metallic golf som har sin andel av veldig flotte Swirls og en og annen ripe. Bestefar kjører i sånn maskin med roterende smergelpapir på. Ønsker ikke å gå løs på denne bilen å tro at 18 pass per panel er svaret, men heller ikke begynne med mindre for så å stå igjen med måtte ta enda en runde til og en runde til og en runde til. Bare fordi jeg skal være forsiktig og aldri blir fornøyd. Resultatet er at vi står igjen med kun metall av metallicen?!

Dette er satt veldig på spissen, men jeg trenger noe med teskje ;) Har ikke all verden av tid med en rotary men nok til at jeg kan jobber over panseret med maskin med kun en hånd........Dog det ikke er noe jeg har for vane, vet altfor godt hvor fort det kan gå gæli ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Det er som du sier ingen fasit. 18 pass er jo ganske mye, men dersom områdene man jobber på er små så kan det fort bli mange pass.

Kjør f.eks halve døren en 4-7 ganger, følg et spor - f.eks begynn oppe til venstre, jobb deg mot høgre så ett hakk ned, så fra høgre til venstre osv. Når du kommer til bunn, så snur du opp igjen. Ta en 2-3 slike først, tørk av, og se hvordan lakken er. Er du fonøyd så kal du kjøre dette hele tiden. Dersom det ikke er bra, prøver du bare å legge på flere pass, og eventuelt flere runder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det.

Kjør fra venstre mot høyre, et lite hopp ned og returner fra høyre mot venstre. Når du er kommet til bunn av området du tar, snur du og går opp og ned.

Da blir det et pass fra side til side, neste pass opp og ned, side til side osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet så vil eg abbsolutt anbefale nybeggyner kurs, enten noen erfarne kan være med og vise, ellers har jo swisswax og scandicshine kurs i ny og ne.

Når eg var så fikk eg mer eller mindre "bekreftet" at slik eg har gjort tidligere er rett. Men at det er flere triks enn det en leser om. Å me fikk masse gode tips og svar på alle spørsmål som kom.

Men prinsippet er likt om det er DA eller roterende, gå opp og ned, side til side, opp og ned osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men føler ikke at dette er noe fasit svar, 18 pass høres fryktelig mye ut, og det ut som om uerfarne vil brenne igjennom klarlakken på no time!

Hvordan kan man vite at nok er nok? Man kan jo ikke stoppe opp midt i innjobbinga for å fjerne polishen å sjekke? Da vil jo det man har begynt med avbrutt og man ser seg nødt til å begynne på nytt!?

Ser for meg at dette vil variere mye etter type lakk.

Hvordan skal man også vite at disse antall passeringene ikke vil spise opp en god andel av klarlakk så neste gang bilen skal behandles har man ingen ting å gå på?

For å brenne lakken eller slipe deg gjennom klarlakken må du stå helt i ro med maskinen og legge masse press, så det bør du jo unngå. Unntaket er knekker/profiler på paneler, hvor du får en liten kant,her må du være veldig forsiktig og nærmest løfte maskinen litt opp hvis du skal passere over de. Før du går i gang tar du et par testspotter med produkter i div. grovheter for å finne ut hvor hardt du må gå til verks for å bli fornøyd. Enkelte biler med hard lakk trenger 2-3-4 runder med 10-20 pass med groveste steg for å få det tilnærmet strøkent, mens andre biler kanskje bare trenger 1 runde med medium polish for å bli bra. Det kommer helt an på hvor ille lakken er, og hvor hard lakken er å jobbe med.

En gammel testbil det ikke er så nøye med, eller et panser fra høggern er gull verdt for å fjerne litt av skrekken med å komme i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den guiden det er linket til fokuserer på diminishing polisher; poleringsmidler med slipekorn som brytes ned. Det er grunnen til så mange pass og Zenith-metoden fordi de kutter mye til å begynne med og må jobbes med og brytes ned for å få en god finish til slutt. De fleste (?) produsenter har gått bort ifra dette og fokuserer i dag på polish som ikke brytes ned på denne måten, men kutter konstant gjennom hele kjøretiden. Sånn sett er denne guiden litt "utdatert" med mindre man bruker diminishing produkter.

  • DCN Poeng 1

[b]2006 Volvo V70 2.0T[/b]
[s]2001 Volvo S60 2.4[/s]
[s]2003 Volvo V40 1.6[/s]
[s]1988 Nissan Sunny 1.3[/s]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den guiden det er linket til fokuserer på diminishing polisher; poleringsmidler med slipekorn som brytes ned. Det er grunnen til så mange pass og Zenith-metoden fordi de kutter mye til å begynne med og må jobbes med og brytes ned for å få en god finish til slutt. De fleste (?) produsenter har gått bort ifra dette og fokuserer i dag på polish som ikke brytes ned på denne måten, men kutter konstant gjennom hele kjøretiden. Sånn sett er denne guiden litt "utdatert" med mindre man bruker diminishing produkter.

Guiden er ganske gammel ja, men han forklarer forskjellene på produkt og kjøremåte under avsnittet "CONSTANT CUTTING ABRASIVES". (det som gjerne kalles non diminishing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guiden er ganske gammel ja, men han forklarer forskjellene på produkt og kjøremåte under avsnittet "CONSTANT CUTTING ABRASIVES". (det som gjerne kalles non diminishing)

Ja, men den "vitenskaplige" delen som trådstarter refererer til med 18 pass i 6 forskjellige hastigheter i riktig rekkefølge utgår gjerne med de produktene som forhandlerne fører i dag :)

[b]2006 Volvo V70 2.0T[/b]
[s]2001 Volvo S60 2.4[/s]
[s]2003 Volvo V40 1.6[/s]
[s]1988 Nissan Sunny 1.3[/s]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men den "vitenskaplige" delen som trådstarter refererer til med 18 pass i 6 forskjellige hastigheter i riktig rekkefølge utgår gjerne med de produktene som forhandlerne fører i dag :)

Stemmer det, er ikke fryktelig mange diminishing produkter igjen på markedet, og trådstarter skal selvføgelig ikke kjøre slavisk zenith metode med slike produkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...