Gå til innhold

Skal ta mc lappen


Mighty

Recommended Posts

Jeg bestemte meg for å ta lappen på mc klasse A i vinter, da jeg endelig følte at jeg var voksen nok til å håndtere motorsykkel uten å kjøre meg ihjel med en gang. Det er noe jeg egentlig har ønsket meg i mange år, men med mange minner fra vonde moped kræsj så sa fornuften at det var lurt å vente.

Jeg har nå vært på teorikurset og sitter nå her med ei tjukk blekke som det åpenbart er meningen at jeg skal lære ut og inn. Der inne står det mye nyttig, mye som sier seg selv, og mye som jeg ser på som helt uvesentlig. Så for dere som har tatt MC lappen de siste årene, om det er noen her. Hva skal man legge mest vekt på for å komme seg igjennom teoriprøve og div utspørringer?

Hjernen min fungerer desverre sånn at alt den anser som urelevant glir tvers igjennom og ut på baksiden uten at jeg engang kan huske å ha lest det. Da for eksempel hvor mange meter man kjører per sekund i x antall kmt og hvor mange kilo fotbremsen skal tåle osv. Og hvorfor skal jeg kunne utenat hvor høy effekt man har lov til å kjøre i klasse A1 og A2 når jeg selv skal ha A uten begrensninger?

Så, noen tips? :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsnSupra

Les igjennom boken så tar du testen på nett, kjøp deg en uke eller hva det er og ta den til du klarer den mange ganger på rad. Følte jeg lærte mye av å bruke denne tjenesten i en uke :) er veldig mange spørsmål som du kan tenke deg til svaret.

Følg joa2jz på instagram for updates!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste jeg lære når jeg tok lappen for over 10år siden, er at du ikke er en bilist når du kjører mc.

Du må ikke ta for gitt at bilister ser deg og vet å ta hensyn til motorsyklister i trafikken.

Jeg syns selv jeg ble 10år eldre i trafikken etter å ha tatt mc-lappen, og fikk en helt annen trafikkforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg veldig klar over allerede før jeg begynte på lappen. Kjør som om du er usynlig og som om alle andre er idioter. En sprukket støtfanger på en bil betyr fort et knust bein på mc :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammut89

egentlig er den dønn lik teoriprøven på bil, og med det mener jeg at de vekter sikkerhet, les brems , sunn fornuft osv ganske høyt. Jeg synes det var nok å lese gjennom teoriboka to ganger. så kjørte jeg på noen harde økter med noen tester jeg fant på nett til en ganske lav sum peng.

Du må nok stålsette deg at det blir en del tørt og det motorsykkelspesifike som er det morsomme vektes lavt ( etter min mening ) Ikke bruk for mye tid på å huske hva alle deler av en motorsykkel heter ( det kommer på prøven men det er de enkle spørsmålene ) bremselengdekalkulering må terpes på samme måte som bil dessverre.

Hva venter du på ??? gå og taaaaaan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg bestemte meg for å ta lappen på mc klasse A i vinter, da jeg endelig følte at jeg var voksen nok til å håndtere motorsykkel uten å kjøre meg ihjel med en gang. Det er noe jeg egentlig har ønsket meg i mange år, men med mange minner fra vonde moped kræsj så sa fornuften at det var lurt å vente.

Jeg har nå vært på teorikurset og sitter nå her med ei tjukk blekke som det åpenbart er meningen at jeg skal lære ut og inn. Der inne står det mye nyttig, mye som sier seg selv, og mye som jeg ser på som helt uvesentlig. Så for dere som har tatt MC lappen de siste årene, om det er noen her. Hva skal man legge mest vekt på for å komme seg igjennom teoriprøve og div utspørringer?

Hjernen min fungerer desverre sånn at alt den anser som urelevant glir tvers igjennom og ut på baksiden uten at jeg engang kan huske å ha lest det. Da for eksempel hvor mange meter man kjører per sekund i x antall kmt og hvor mange kilo fotbremsen skal tåle osv. Og hvorfor skal jeg kunne utenat hvor høy effekt man har lov til å kjøre i klasse A1 og A2 når jeg selv skal ha A uten begrensninger?

Så, noen tips? :)

Kjenner meg igjen. Jeg kan ikke ta mc lappen, da er det game over har jeg innsett. Moped tia var herlig herlig, men farlig farlig :D

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niklasvaag

Les boka, ta test på nett og les på det du ser du bommer på.

Nå på våren er det jo størst risiko for å bil kjørt på mens du kjører, har selv bare tatt meg en tur på 30 min og vel det er risikosport ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er Teorikurs for MC du har tatt. Jeg synes jeg fikk mye fornuftig informasjon til teoriprøven igjennom det kurset. Deretter leste jeg boka en gang, tok "teoriprøven" gratis på kjøreskolen et par ganger og leste meg opp på det jeg hadde en del feil i og tok prøven et par ganger til før jeg tok teoriprøven til BT. Da jeg tok prøven så kunne man ha 26 feil hvis jeg husker rett, med flere rette alternativer pr spørsmål og man fikk en feil hvis man svarte feil og en feil hvis man ikke svarte riktig.. Men det ryktes at det har forandret seg nå.

Som nevnt tidligere også, så er nok det beste du kan gjøre å ta prøven på nett/kjøreskolen for å se hvilke spørmål man kan få, lese boka, deretter ta så mange tester du gidder og repetere det du får feil på.

Det er vel greit å kunne de andre klassene hvis du skal låne bort sykkelen til noen som kanskje har klasse A2. Jeg har lest at det er flere usikkerheter ved hvem som har ansvaret hvis feks du låner bort sykkelen til en med A2, når sykkelen har feks effekt over 35kW. Man kan vel også få problemer med forsikringsselskapet hvis det skal skje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ustrucks

Hvordan du ligger i veien er veldig viktig ;) Kjøre lærern min mente det var viktigst. Med tanke på at du skal være synelig, og hvordan du kommer greiest mulig rundt svinger. Det blir nok spørsmål om når du kjører 80km i timen hvor lang er bremselengden da og lignende. Så er bare å pugge og lykke til :)

BMW F30 320D 2012 M-Sport

Vw Passat 2.0 TDI 2009 R-line

Vw Passat 1.9 TDI 2006 Highline

Seat Toledo 1.6 SR 2000

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det var jeg veldig klar over allerede før jeg begynte på lappen. Kjør som om du er usynlig og som om alle andre er idioter. En sprukket støtfanger på en bil betyr fort et knust bein på mc :)

Alle andre ER jo idioter... i enda større grad når man ninjer rundt på to hjul, vil jeg tro. :)

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv deg på teoriprøver på nettet istedet for å lese i boka. Då får du et lite innblikk i hva som er relevant til prøven. Spørsmålene er formulert noelunde likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 3 weeks later...
Boundish

Jeg to kl A 2012 og leste ikke noe mer enn å fort se over skilt .  Prøve er ikke vanskelig hvis man tenker logisk. Så ingenting å bekymre seg over :)  Hvis det er noe du vet du er usikker/rusten på så kan det jo være lurt å pugge litt på det da.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...