Gå til innhold

Fuge overgang glassfiber og plast


Cosworth Racing

Recommended Posts

Cosworth Racing

Har en leppe til Transporteren jeg har limt på original støtfangeren foran.
Leppen er glassfiber, fangeren er i utgangspunktet ruglete plast. Leppen er allerede limt fast.

Skal fuge overgangen mellom disse to, og trenger noe som er litt elastisk og ikke sprekker opp.

Noen som har erfaring med dette, og vet hva som funker?
Helst noe fra Wurth..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny-Puma

Tec7 er noe av det beste du kan bruke :)

Tec7 er svært universell og erstatter monteringslim, trelim, polyuretanmasse, silikon, sanitærsilikon, akryl, butyltetting, vinduskitt etc.

  • Kan brukes til både liming, fuging og tetting
  • Fester til våte overflater, kan også benyttes under vann
  • Tåler å fryse/tine gjentatte ganger i patron uten å miste egenskaper
  • Herder raskt, krymper ikke, siger ikke og forblir fleksibel
  • Limer sterkt: 27 kg/cm² - primer er ikke nødvendig
  • Giftfri og luktfri, næringsmiddelgodkjent
  • Inneholder ikke skadelige løsemidler
  • Tåler UV-stråler og er meget aldringsbestandig
  • Motstår sopp og bakterier
  • Overmalbar med de fleste typer maling og lakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosworth Racing

Jada, Tec7 er et bra produkt. Jobber i byggebransjen, så kjenner til det ;)

Er bare usikker på hvor fleksibelt det er til det jeg skal bruke.

Brukte noe som skulle være bra sist, men da sprakk leppen på bakfangeren opp rundt hjørnene på fangeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevn gjerne det du brukte sist.

Jeg jobber som håndtverker selv, bruker tec7 til krevende festing - der andre skruer/plugger ikke er nok. Jeg gidder ikke engang prøve å løsne noe som er festet med tec7. Da kan du like gjerne kaste det!

Prøv å lim 1stk baderomsflis med 3 "erter" tec7 på en plate!

Hadde uten tvil brukt tec7 - da denne finnes i mange varianter og er sterk. Eneste minuset med tanke på bil, er at det tar flere døgn før denne er skikkelig gjennomherdet utendørs - av erfaring!

edit: et lite tips til, når du skal stryke ut tec7 anbefales sitrus spray! gjør tec7 til en lek å glatte ut!

Endret av S-Stian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Holger's AS

Hei. Her må jeg bare få lov til å kommentere litt! Tec-7 er et fantastisk godt lim, men produktet har en shore(strekkfasthet) på rundt 80. dvs at produktetet er relativt lite fleksibelt, slik at fuging av ulike materialer kan gi problemer ved f.eks temperatursvingninger. En karosserifugemasse har shore på ned mot 40 nettopp for å kunne ta opp bevegelser. Verdt å ha i bakhodet. Jo lavere shore, jo mer fleksibiltet. Samtidig mistes noe av limeffekten, men det var vel ikke poenget her?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Holger's AS

Her er jo faktisk Würth sine produkter lette å lese også. Shore er nemlig en del av produktnavnet deres. Bare se etter -20 -40 o.s.v. Bare husk at dersom det skal lakkeres over, så bør den ikke være for myk. Da får du problemer med å få lakken til å holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som og er minus med tec7 er at til utendørs bruk så vil denne over tid tørke ut og gi små sprekk dannelser.

Jeg har hatt en fanger oppbyggd på samme måte som du beskriver, det jeg gjorde var og lime glassfiber delen til plastfangeren med rutelim, så bårret jeg masse 5mm hull i total bredde på ca 5cm ca 2,5cm på plastsiden og 2,5cm på glassfibersiden så blei overgangen sparklet ut med standox glassfiber sparkel grunnet og lakket dette holdt seg uten og sprekke i 5år til jeg blei påkjørt bakfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ja Tec7 var kanskje ikke tingen allikavel da :)

Noen som har et spesifikt produkt å anbefale da? ;)

Det blir jo nevt :

Her er jo faktisk Würth sine produkter lette å lese også. Shore er nemlig en del av produktnavnet deres. Bare se etter -20 -40 o.s.v. Bare husk at dersom det skal lakkeres over, så bør den ikke være for myk. Da får du problemer med å få lakken til å holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Holger's AS

Jeg var inne på linken din. Klikk på et produkt, åpne pdf'en "tekniske spsifikasjoner" der står shoretallet halvveis nedimellom. Jeg var sikker på at det stod som en del av navnet. Kan ha gjort det før, eller om jeg husker feil...

Shore på 40-60 bør være greit til ditt bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosworth Racing

Jeg var inne på linken din. Klikk på et produkt, åpne pdf'en "tekniske spsifikasjoner" der står shoretallet halvveis nedimellom. Jeg var sikker på at det stod som en del av navnet. Kan ha gjort det før, eller om jeg husker feil...

Shore på 40-60 bør være greit til ditt bruk :)

Takk for info :)

Men hva vil egentlig shore si?

Hvordan står f.eks shore 40 for kontra f.eks 80?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har limt en overgang for dusjhode med tec7, og temperatursvingingene der er ganske store... hvis noe der gir seg, så er det plasten, ikke limingen.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosworth Racing

Jeg har limt en overgang for dusjhode med tec7, og temperatursvingingene der er ganske store... hvis noe der gir seg, så er det plasten, ikke limingen.

Du får aldri samme svingningene i et dusjhode som på en bil.. hehe.. En bil kan gjerne ha -30 grader eller +50 grader ;)

Får du et dusjhode til å få disse temperaturene blir jeg imponert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny-Puma

Har en leppe til Transporteren jeg har limt på original støtfangeren foran.

Leppen er glassfiber, fangeren er i utgangspunktet ruglete plast. Leppen er allerede limt fast.

Skal fuge overgangen mellom disse to, og trenger noe som er litt elastisk og ikke sprekker opp.

Noen som har erfaring med dette, og vet hva som funker?

Helst noe fra Wurth..

Det er ikke sikkert jeg skjønner hva du er ute etter, men Tec7 er litt elastisk og sprekker ikke opp!

Jeg har sikkert brukt 100 tuber, alt fra bil, båt og hus.

http://www.novatech.as/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fTekniskNovatech%2ftec7_info_web.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skal være Wurth produkt hadde jeg nok valgt denne, http://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-papir-og-vaskeartikler/fuge-og-tettemasser/ms-40-lime-og-tettemasse

Vet at denne blir brukt rundt om på verksteder til fuging. Om jeg ikke tar helt feil mener jeg å huske den hadde en shore på 60 og var å foretrekke over enkelte andre da den var hakket bedre å få lakken til å henge fast i.

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...