Gå til innhold

Ny bil, hva gjør jeg


Terje

Recommended Posts

Oppdaget dette forumet ifbm et innlegg på BMWCCN. Har kjøpt en ny 325CI som jeg henter i løpet av denne uken. Hva lønner seg å gjøre med lakken for å holden bilen best mulig. Hadde tenkt noe lakkonservering (Ditech el)men etter å ha lest litt fant jeg ut at det ikke ble anbefalt.

Hva bør gjøres? Bilen er i fargen Sparkeling graphite (metallic) dersom det har betydning

post-635-1234424431_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil :) Kongemotor! Gratulerer!

Spørs vel litt hvor mye du gidder å gjøre selv, her på forumet så vil nok de fleste kaste en flaske jetseal til deg og toppe med litt swissvax.

Men det spørs helt hvor mye du gidder å gjøre selv. Men med en så strøken bil er du vel litt interessert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Scandicshine.no

Sendte akkurat denne listen på en mail til en kunde med nybil nå:

Chemical guys verturabond (renser lakken)

Chemical guys Jetseal (Lakkforsegling)

Chemical guys Petes 53 (Voks)/Eventuelt den nye bmw voksen fra swissvax, ca 959 kr

Chemical guys maxi suds 2 (Såpe)

SS drying towel updatet version (Tørkehånkle)

Sheepskin wash mitt (Vaskehanske)

Vil også anbefale å kjøpe en bøtte med grit guard, for å hindre vaskeriper.

Endret av Pirex

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor holder du til i landet, Terje?

Skotner Autospa - detailing since 1998

Member International Detailing Association, Certified Detailer - Skills Validated
Exint Premium Detailing Center | Rupes Certified Detailer | Colourlock Certified | AutoGlym Certified | Nanolex Approved Detailer | 3M Auto Car Care Center | Waxaddict Professional

 

Følg på Facebook!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor holder du til i landet, Terje?

Holder til i Oppegård . Har jo tenkt å holde bilen mest mulig strøken selv om det en bruksbil som skal gå hele året.

Er selvfølgelig villig til å ta litt jobb for å holde den bra

Endret av Terje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan titte og få noen tips i tråden min her Terje:

http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=1756

... og selve klargjøringen som vi endte på ligger her:

http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=1946

Anbefaler uansett at du bruker noen tips og hjelp herifra enn å gå for "enkle" løsninger som f.eks Ditec. Resultatet du får er ikke sammenlignbart.

Skotner Autospa - detailing since 1998

Member International Detailing Association, Certified Detailer - Skills Validated
Exint Premium Detailing Center | Rupes Certified Detailer | Colourlock Certified | AutoGlym Certified | Nanolex Approved Detailer | 3M Auto Car Care Center | Waxaddict Professional

 

Følg på Facebook!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte akkurat denne listen på en mail til en kunde med nybil nå:

Chemical guys verturabond (renser lakken)

Chemical guys Jetseal (Lakkforsegling)

Chemical guys Petes 53 (Voks)/Eventuelt den nye bmw voksen fra swissvax, ca 959 kr

Chemical guys maxi suds 2 (Såpe)

SS drying towel updatet version (Tørkehånkle)

Sheepskin wash mitt (Vaskehanske)

Vil også anbefale å kjøpe en bøtte med grit guard, for å hindre vaskeriper.

Har du noe prisantydning på en slik pakke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Du sr som sagt en del i skoTners tråd, ellers er jo planen ofte:

vask

clay

rens

poler

beskytt

som en mal mht bilpleie, innunder dette kommer det mye diverseoppgaver.. men mye er gjort med den malen over her.. Personlig valg er ofte

avfetting: prickbort

Vask: gritguard, ull mitt, Chemicalguys SW&G eller Duragloss 901 såpe, meguiars soft wash

Clay: merguiars sin grå clay er mild og fin til ny bil, den lager ikke merker i lakken

Rens: Duragloss 101

"polish": Duagloss 105 (ikke et must)

Beskytt: Duragloss 111

etter at du har gjort denne jobben, husket herdetid osv kan du gjerne toppe det med en voks over, Concorso er en "midt på treet pris" voks fra Swissvax som er like vakker som den er enkel å jobbe med.

Husk også en Quickdetailer også til å benytte etter vask, samt watermagnet el waffleweave tørkehåndkle

Her er også en guide om du skal ha det mer detaljert:

bilpleie for dummies 2

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye nyttig info. Skal hente bilen om noen timer nå og gleder meg stort. BMW har polert den opp for meg men må jo sjekke hvordan det er gjort.

Pass på at du går nøye over den når den først står under godt lys i utleveringshallen.

Skotner Autospa - detailing since 1998

Member International Detailing Association, Certified Detailer - Skills Validated
Exint Premium Detailing Center | Rupes Certified Detailer | Colourlock Certified | AutoGlym Certified | Nanolex Approved Detailer | 3M Auto Car Care Center | Waxaddict Professional

 

Følg på Facebook!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du går nøye over den når den først står under godt lys i utleveringshallen.

Ikke undervurder dette rådet. Jeg hentet min BMW i desember 2008 og så at den hadde noen riper på panseret. BMW forhandleren (Autozentrum) var selvfølgelig villig til å fikse dette men foreløpig har jeg valgt å la det ligge. Ser ut til at det meste ble borte med Meguiars Scratch X. Men det gjenstår ihvertfall 1 ripe :( . Vanskelig å få sjekket det ordentlig i det lyset som er om dagen.

Selv har jeg eid 5 biler med Ditec men valgte denne gangen å gå for en annen løsning etter at jeg kom over dette forumet. Du finner info om dette i andre tråder. http://www.detailersclub.no/forum/index.ph...=1741&st=15

Foreløpig har jeg kun gått over bilen min med Meguiars NXT generation tech WAX 2.0 (puhhh). Se tråden her: http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=1681. I etterkant har jeg stort sett vasket bilen på bensinstasjon med såpe og høyttrykk. Møkka løsner som bare det. Ingen prikker eller annet har festet seg etter denne behandlingen. Har du mulighet til å stå innendørs er jo full behandling som truhaa eller skotner skriver om sine tråder å anbefale.

Regner med at du har skinn. Vurder denne behandlingen. Jeg har vært meget fornøyd med den.

http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=1750

Uansett lykke til og gratulerer med en flott bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke undervurder dette rådet. Jeg hentet min BMW i desember 2008 og så at den hadde noen riper på panseret. BMW forhandleren (Autozentrum) var selvfølgelig villig til å fikse dette men foreløpig har jeg valgt å la det ligge. Ser ut til at det meste ble borte med Meguiars Scratch X. Men det gjenstår ihvertfall 1 ripe :( . Vanskelig å få sjekket det ordentlig i det lyset som er om dagen.

Selv har jeg eid 5 biler med Ditec men valgte denne gangen å gå for en annen løsning etter at jeg kom over dette forumet. Du finner info om dette i andre tråder. http://www.detailersclub.no/forum/index.ph...=1741&st=15

Foreløpig har jeg kun gått over bilen min med Meguiars NXT generation tech WAX 2.0 (puhhh). Se tråden her: http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=1681. I etterkant har jeg stort sett vasket bilen på bensinstasjon med såpe og høyttrykk. Møkka løsner som bare det. Ingen prikker eller annet har festet seg etter denne behandlingen. Har du mulighet til å stå innendørs er jo full behandling som truhaa eller skotner skriver om sine tråder å anbefale.

Regner med at du har skinn. Vurder denne behandlingen. Jeg har vært meget fornøyd med den.

http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=1750

Uansett lykke til og gratulerer med en flott bil.

Har sportsinteriør i sort skinn i tillegg til mye annet ekstra leketøy. Ville ha sort da jeg på min forrige BMW hadde lyst skinn, lekkert men noe upraktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe rart ved stolpen foran bakluke på bilde 10 fra bunnen??? Eller var det bare meg?

Ser ikke noe... hva skulle det være?

Skotner Autospa - detailing since 1998

Member International Detailing Association, Certified Detailer - Skills Validated
Exint Premium Detailing Center | Rupes Certified Detailer | Colourlock Certified | AutoGlym Certified | Nanolex Approved Detailer | 3M Auto Car Care Center | Waxaddict Professional

 

Følg på Facebook!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...