Gå til innhold

Ang Kontrollspray


Dagii

Recommended Posts

Skal polere en bil til helga å mangler kontrollspray for å få vekk polish-rester osv. Hørt av en kompis att man kan blande batterisyre å noe til. Stemmer dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tenker nok på batterivann og isopropanol/blårens/forgasserrens.

Selv syns jeg den blandingen ble noe sterk og kunne lage marring på lakk, tilsvarende Surfex som rekker å tørke.

Polishrester fjerner jeg oftest med en microfiberklut i kombinasjon med Q-tips eller detailing-sticks.

På gummi og plast fungerer det også bra med Surfex i 1:10, eller ren dersom det er gammel polish som virkelig har satt seg. Prøver å unngå for mye klin når jeg jobber, sparer mye jobb på det.

Ellers har jeg 3M sin kontrollspray som jeg bruker for å fjerne oljer fra panel. Silikonfjerner funker også om du har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Batterisyre høres grovt ut og ser for meg at det vil gi skjolder og det som verre er. Prøv litt sterkere surfexblanding, du.. Evt kjøp isopropanol og batterivann.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

De aller fleste glassrens og skum fungerer egentlig greit til kontrollspray, men for eks. 3M sine oljer har en tendens til å sitte godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Menzerna top inspection, 3m kontrollspray, norton liquidice <3 m.fl

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Noen som vet om noe i nærheten av gjøvik? evt noen nettsider å bestille fra? finner ikke på bilnerden osv.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_79&products_id=357

Ellers har du jo relativt kort vei til Lillehammer og Swissvax, men blir vel fort halvannen time tur/retur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg bruker blårens/batterivann.Det duger, men det er fordi jeg tørker vekk mye av oljene etter polering. Om en tørker dårlig av, tar det en stund å gå over med wipedown også for å få bort så og si alt av oljer på lakken.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker blårens/batterivann.Det duger, men det er fordi jeg tørker vekk mye av oljene etter polering. Om en tørker dårlig av, tar det en stund å gå over med wipedown også for å få bort så og si alt av oljer på lakken.

Trenger jo strengt tatt bare ta en og annen holosjekk hvis man ikke skal legge sealer/coating, med "vanlig" voks er det jo like greit å bare la oljene ligge. Mindre tafsing på lakken vil også redusere sjansene for (micro)swirls :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Sant det :) Jeg bruker ikke altid wipedown.Bare om det er mye jobb å få av oljene.Lakkforseglinger unntatt 845 som står som det på bn, bruker jeg så og si aldri lengre, selv om det etter min mening tåler salt og fugledritt osv mye bedre enn de beste voksene.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

På de fleste lakktyper kan man bruke "IPA" (Kondensfjerner og batterivann), men jeg har hvert borti det samme som Knutis sier at det ligger igjen en hinne med produktrester ved bruk av IPA. På lakk som dette er det bedre med et produkt som er laget for dette. Selv bruker jeg endel Carpro Eraser. Meget god wipedown.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...