Gå til innhold

Lakkrens og polering til DA


astractive

Recommended Posts

astractive

Hei!
Har drevet noen år I det små, men har alltid lyst til å forbedre det man driver med.

Har DA maskin og har I flere år kjørt Megs 1-2-3 step, men lurt inn Jetseal mellom step 2 og 3, og egentlig vært fornøyd med resultat og holdbarhet.

Men lurer på om det er andre lakkrens og polering som kan anbefales til DA, som er "bedre"?

Er vel mye smak og behag, men ønsker bare litt innspill!

Er det også nødvendig egentlig med bade lakkrens og polering? Lest I timesvis på forumet og har snappet opp at dette egentlig ikke er nødvendig da lakkrens og polering har litt samme oppgaver?

Bilene blir behandlet 1-2 ganger I året med overnevnte behandling og vasket jevnlig, så aldri problem med at det må taes skikkelige skippertak.

Bruker også Surfex,iron-x,prickbort,bilberry.

En annen ting, hvis en vil ha på ekstra beskyttelse etter overnevnte behandling, kan jeg ha på et ekstra lag voks eller to uten polering/lakkrens, eller kan jeg ha på ekstra lag bade sealer og voks?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem med å legge på voks eller lakkforsegling etter vask av bil :-)

Kjøper du poleringsmiddel med slipemidler, so kan du droppe step 1 og 2 ifra Meguiars.

Eg bruker av og til lakkrensen ifra Meguiars og deretter legger eg på ein voks eller lakkforsegling

Kva slags maskin og puter har du?

Ein liten pakke med puter og poleringsmidler i forskjellige grovheiter hadde sikkert passa til deg for å teste litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Hei:)

Det er flere produsenter.. Scholl, menzerna, chemical guys, Swissvax f.eks har gode polisher ( Og pads!) som også renser lakken som du nevner. Og istede for lakkrens/polish kan du kanskje kjøre grovpolis/finpolish?

Ikke forsegling over voks, men voks på forsegling og voks på voks er gull og kan legges uendelig:)

Også på "ubehandlet" bil, men klart resultatet blir ikke det samme. Resultatet ligger mye i arbeidet før voks/forsegling..

Det er noen vokser som har meget god holdbarhet, f.eks collinite som også er veldig billige. ( etter min personlige mening)

Lykke til med valget:)

Endret av bilmagikeren

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

astractive

Takk for tips!

Bruker faktisk DA maskina fra Biltema:-) med uber pads fra Scandic Shine.

Får man polering med slipemidler for bruk med DA?

Skal bytte ut step3 med en annen voks, så mulig det blir collinite da.

Ellers så kan jeg egentlig hoppe over step2 og gå rett fra lakkrens til sealer og voks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Takk for tips!

Bruker faktisk DA maskina fra Biltema:-) med uber pads fra Scandic Shine.

Får man polering med slipemidler for bruk med DA?

Skal bytte ut step3 med en annen voks, så mulig det blir collinite da.

Ellers så kan jeg egentlig hoppe over step2 og gå rett fra lakkrens til sealer og voks?

Det finnes produkter som er spesielt laget for DA, men de fleste fungerer både på roterende og DA. For å ta noen eksempler så kan du gå for bla. 3M, Scholl, Menzerna, Rupes, Meguairs (proff serie i beige flasker) med mer. Kjøper du 2 eller 3 flasker fra en av disse itillegg til en voks så kan du droppe hele MG 1,2,3 serien du har nå.

Av billig voks så er Collinite og Natty's gode valg til ca 200kr.

Dodo juice har også gode vokser til grei pris. Ligger på rundt 400-800kr. De har også 30ml samples til ca 100kr.

Swissvax koster litt, men de har også noen "billige" vokser til rundt 600kr.

Alle voksene som jeg nevner her omtales som gode vokser som er gode å jobbe med og har god holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Er Scholl S03 + S30/S40 grei combo? S03 er vel en lakkrens? Hva skiller S30 og S40?

S3G er en grov polish ja.

S30 tar litt mer enn S40 og de skal ha tilnærmet samme finish. Derfor anbefaler de fleste S30 isteden for S40.

Det kommer selvsagt ann på lakktypen, men det er anbefalt å ha 3 steg. Kan anbefale produktene S3G, S17 og S30 og gul, Sort og orange pute fra Scholl. Da har du det du trenger for å komme i mål på de aller fleste lakktyper.

Du finner en del gode tips rundt Scholl her. Litt rotete tråd, men den inneholder mye god info. :)

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

astractive

Takker for bra svar! Må bare spørre litt til når jeg er i gang, ser ikke ut til at MG proffserien er så "populær" her inne. Regner med at dette er et hakk over "forbrukerserien" Step1-2-3 som nevnt over. 105 lakkrens, 205 polish og M21 sealer. Det er vel også en grei deal. Legge til en grei voks til slutt og så kanskje.

Er virkelig litt av en jungel dette, blir nesten mer forvirret enn opplyst jo mer en ser på produkter og forum:-)

Endret av astractive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Takker for bra svar! Må bare spørre litt til når jeg er i gang, ser ikke ut til at MG proffserien er så "populær" her inne. Regner med at dette er et hakk over "forbrukerserien" Step1-2-3 som nevnt over. 105 lakkrens, 205 polish og M21 sealer. Det er vel også en grei deal. Legge til en grei voks til slutt og så kanskje.

Er virkelig litt av en jungel dette, blir nesten mer forvirret enn opplyst jo mer en ser på produkter og forum:-)

Det er noen her som bruker MG og det er meget gode produkter. Årsaken til at det ikke er så mange som bruker det er nok pga. mye fra MG er overpriset her i Norge.

Se litt på jobbene som ØHN har lagt ut under S&S her på forumet. Han bruker endel MG produkter. Dyktig er han også. Du kan starte med å se på denne jobben. :)

Det er en jungel av produkter ja, så det er ikke så lett å bestemme seg.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

astractive

Ja er stive priser, men step1-2-3 serien er ikke akkurat gratis den heller, så får se litt til hva en går for, men takk så langt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

astractive

Ja det var jo hyggelig pris på og, står poleringsmiddel på de 2 siste, men bør man kjøre sealer/voks etter disse 3 produkter, eller er det sealer/voks i SF4000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnsen90

De er 3 forskjellige grader polish.. Altså avhengig av lakken og hvor mange runder du ønsker å ta.. Altså om du kjører bare FG400 eller Fg400 og SF4000 f.eks så bør det legges en voks/sealer etterpå for å beskytte bilen etter polering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange går for denne pakken. Gode produkter og puter til en lav pris.

Litt noob-spørsmål, men hvor mye bedre blir resultatet kontra gode pads med meguiars uc? Føler selv jeg har fått helt magiske resultater med uc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt noob-spørsmål, men hvor mye bedre blir resultatet kontra gode pads med meguiars uc? Føler selv jeg har fått helt magiske resultater med uc....

Det er umuligt å gi korrekt svar, men med den pakken har du større sjangs for å fjerne swirls og rds, resultat blir nok ganske likt, men er også veldig avhengig av lakken( hvor mye slitasje, hard/myk/kranglete).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt mange "stygge" swirls på min nesten-veteran BMW med Bilxtra DA, Megs Ultimate Compound og oransje Uber-pad, men det tar ganske lang tid på relativt små flater. Vurderer sterkt menzerna-pakken med pads som BN har på tilbud nå.

Endret av MarkusB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...