Gå til innhold

Tynn lakk - Hva gjør jeg?!?


nemiarwen

Recommended Posts

nemiarwen

Heisann!

Skal til å polere/korrigere en 2011 Mazda 6 stasjonsvogn. Det er en type grå metallic lakk, se bilde:

Mazda6_zps7b20c7b7.jpg

Jeg får stort sett mellom 30-70 µm

Jeg bruker en billig måler kjøpt hos Bilnerden en gang, Prodig Tech GL-mini Lakkdybdemåler, men har testet den på andre biler nå, og får da mer normale verdier.

Er dette noe kjent sak på Mazda?

Noen anbefalinger? Er en del RDS som skal taes, men er jo litt bekymret nå da :mellow:

Jeg har Kestrel 900W DA maskin og har Scholl fra S03 og oppover + Autofinesse serien tilgjenglig.

Trenger tips og råd.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Merkelig...

Men om du går for en mild combo med Da-maskin får du tatt en del på denne lakken, samtidig som du får opp glansen igjen.

Kanskje få kalibrert den måleren din slik at du vet om den er til å stole på?:)

Lykke til:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nemiarwen

Takk for svar.

Måleren er kalibrert, så det skal være greit. Kjenner at jeg gruer meg til dette her, er ikke særlig gira på å fucke opp da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Er du i tvil tror jeg kunden setter pris på at du er ærlig og velger å enten polere opp glansen eller å bare la bilen være. Nå er en DA veldig mild på lakken, men man vet aldri...

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nemiarwen

Hei. Nå er "kunden" svogeren min, og jeg er uansett ærlig. Kjører på med mild kombo.

Skal prøve å bytte batteri og kalibrere på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Er det ingen i nærheten som kan låne deg en annen lakkdybdemåler?

Selv er jeg skeptisk når det kommer under 90 my. Tok en gammel mercedes i fjor sommer og snittet var rundt 85my.

Ble mild kombo og forklaring til eier om at denne bilen har løvtynn lakk for å si det mildt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den pro utgaven, og der må jeg gå inn i menyen og velge stål (istedet for alu) hver gang den er slått av og på.

Får ihvertfall altfor lave verdier på stål hvis den er stilt inn på alu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvilke verdier lakken på svigers sine mazdaratier (CX-5 og 2011 mazda 6 sport combi) men de taklet Scholl S17 med både orange og lilla scholl pad veldig fint på Flex DA. Kanskje ikke mye til hjelp, men håper det kanskje kunne gi en pekepin :P CX-5 er sort metallic og mazda 6 er noe perlemor mørk lilla ish

Her er et bilde fra CX-5 kjørt med S17 og orange scholl pad.

1017121_10201552088991299_1970319005_n.j

Endret av WernerH

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nemiarwen

Hei, ja. Kjørte på med Autofinesse step 1 (revitalise) serien med påfølgende pad på en del ulumskheter, men ligger an til S17 og Uber pads på resten av bilen vil jeg tro. Satser på at jeg bare har rotet med lakkdybdemåleren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja. Kjørte på med Autofinesse step 1 (revitalise) serien med påfølgende pad på en del ulumskheter, men ligger an til S17 og Uber pads på resten av bilen vil jeg tro. Satser på at jeg bare har rotet med lakkdybdemåleren...

Vi satser på det :) kan jo være lurt, bare for å være sikker å sjekke status ofte mens du holder på :) fant ut at det skulle generelt sett lite til før det begynte å skje ting på disse bilene :) Svigers ble temmelig overrasket og har herved kastet alt som heter biltema bilpleiegreier :) han fikk vaskepakke hos meg til jul :fun:

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg polerte i vinter en svart Land Rover Defender (dritt bil å detaile) den er innom hvert år for en innvendig og utvendig behandling (brukt som en traktor rett og slett mye jakt/hunder etc, gruer meg faktisk litt til vært år denne skal tas) akkurat det var litt off topic, men den lakken hadde vanlige målinger stort sett på hele bilen. Men der var en ripe som måtte våt slipes og dette ble gjort med 2000grit papir, men etter våt slipingen kunne jeg faktisk se at klarlakken hadde blitt mye tynnere. Jeg var faktisk i nærheten å "brenne" gjennom denne lakken med ett så fint papir og veldig få passeringer/drag med papiret og dette med forsatt normale målinger. Og bilen har ikke blitt omlakkert heller. Slutt resultatet ble merkelig da du kunne se at lakken så merkelig ut og tynnere, litt vanskelig å forklare det må nesten oppleves. Men uansett bare gjør som de andre og vær forsiktig og prøv deg fram med en DA maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...