Gå til innhold

bil lader/starthjelp


truhaa

Recommended Posts

  • Admins
truhaa

sp1 kan en benytte den som starthjelp også? eller er det best å la den lade batteriene på bilen og så starte..

sp2 skal en løse opp skruene til batterivannet?

sp3 hvem klype settes på batteriet først? sort el rød..

sp4 kan en batterilader stå koblet til batteriet i flere måneder, eller er det ikke noe poeng?

som dere ser så lader jeg ikke mye batterier, jeg har heller ikke hatt startvansker på de åra jeg har kjørt bil, men når udyret i garasjen skal lives opp igjen trenger den starthjelp eller oppladet batteri. derfor så banale enkel spørsmål for dere som kan dette...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • truhaa

    15

  • Bernhard

    15

  • Bjørn

    7

  • Ole Gunnar

    5

Mest aktive i dette emnet

Bilder i dette innlegget

Ctech laderene er vedlikeholds lader ;) så den kan stå på så lenge du gidder å ha den stående på ;)

Kjøper du den som heter 5800 eller noe sant, så mener eg den e stor nok til å kunne gi start hjelp og, hvis ikje må du smelle til me den kraftigste av de, eg har kjøpt 3600 og den er litt for liten... Så angrer eg ikje kjøpte den største med engang.. For den kommer... Fordelen eg har der e at eg kjøper på ansatt pris på Bilxtra så den er jo "billig" for meg... ;)

Men Ctech laderene er gode ladere, eg har jobbet på bilxtra siden eg va 16-17 og er nå 20 og er nå titt og ofte inne å jobber fremdeles, og eg har ingenting negativt å si om de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også CTEK ladere på bilene vi har på verksted på skolen. Funker knall..

Rød klype skal settes på plusspolen først, så kobler du minus(svart) på et metallstykke i motoren vis det er kaldt. For det kan fort bli knallgass over batteriet, vis det er kaldt ute.

Når du skal ha det av igjen så kobler du av i motsatt rekkefølge.

Kan være lurt å sjekke om det er nok batterivann også..

Endret av Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, beklager sikkert eg som roter..

og mener 7000 e sterk nok til at hvis batteriet e helt dødt, så kan laderen stå på i 5 min så ska du klare å få start..

Men problemet eg har med 3600 e at batteriet e helt død, så klarer ikje den lade det opp, men det gjør 7000..

Og batteriet mitt blir flatt hvis bilen står i 2 dager så det suger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

C-tek er gode ladere ja, de vi selger absolutt mest av...

Ville også gått for XS 7000, koster mellom 1300 og 1400kr tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan stemme bra ;) Mener den koster ca 1300 på bilxtra, og er helt sikkert ganske likt hos dere Bernhard ;)

Bernhard vet du kem som driver sjappen deres i Kristiansand?

Makan til rævhål ska du leite lenge etter hvertfall!

Han stod å skjellte ut en ansatt med disken mens meg og en kamerat stod ved disken..

Eg sa til han at han fikk til helv.... skjerpe seg, at hvis det va på den måten der han drev butikken håpte eg den gikk rett vest me en gang, for det er verken behagelig for kunden, eller den ansatte og bli skjellt ut mens det er andre til stedet..

Bare lurer på om du vet kem det e? (då må du hvertfall si at fyren må skjerpe seg)

Etter den episoden der vurderte eg å sende ett brev til selve kjeden og forklare situasjonen, og at sånn går det ikje ann å drive en butikk.

Ops, ble litt utskeiing dette, beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både CTEK XS 3600 og 7000. Anbefaler helt klart å kjøpe 7000 med en gang hvis du kun skal lade bilbatteri eller andre større 12V-batteri. Den har flere funksjoner og lader nesten dobbelt så hurtig, 7 amp vs 3.6 amp hos den lille. Aberet er at den ikke kan brukes på små batterier som f.eks motorsykler og lignende. Slike inteligente ladere kan stå på i månedsvis uten å koke batteriet hvis du vil, da de automatisk slår seg "ned" når batteriet er toppladet.

Les mer her: http://www.ctek.com/NO/Default.aspx

Endret av omrognan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sp1 kan en benytte den som starthjelp også? eller er det best å la den lade batteriene på bilen og så starte..

sp2 skal en løse opp skruene til batterivannet?

sp3 hvem klype settes på batteriet først? sort el rød..

sp4 kan en batterilader stå koblet til batteriet i flere måneder, eller er det ikke noe poeng?

som dere ser så lader jeg ikke mye batterier, jeg har heller ikke hatt startvansker på de åra jeg har kjørt bil, men når udyret i garasjen skal lives opp igjen trenger den starthjelp eller oppladet batteri. derfor så banale enkel spørsmål for dere som kan dette...

En skal løse opp "skruene" helst, og sort skal på først. Eller sette på begge, dermed sette på laderen :) Husk at står batteriet med strømkablene til bilen på, så suger det strøm, evt. kan bli ødelagt. F.eks på båten kobler jeg av ledningene til batteriet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Klyper skal på først, så skal kontakten settes i støpselet...

Heller ikke noe i veien med å la kablene til bilen stå på batteriet sålenge du har på en vedlikeholdslader...

Sjekk syrenivået om du eventuelt må fylle på noe batterivann, men ville vel tro at du har vedlikeholdfritt batteri??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sp1 kan en benytte den som starthjelp også? eller er det best å la den lade batteriene på bilen og så starte..

sp2 skal en løse opp skruene til batterivannet?

sp3 hvem klype settes på batteriet først? sort el rød..

sp4 kan en batterilader stå koblet til batteriet i flere måneder, eller er det ikke noe poeng?

som dere ser så lader jeg ikke mye batterier, jeg har heller ikke hatt startvansker på de åra jeg har kjørt bil, men når udyret i garasjen skal lives opp igjen trenger den starthjelp eller oppladet batteri. derfor så banale enkel spørsmål for dere som kan dette...

For det første, hvilken lader har du? Har du en liten elektronisk lader som det er henvist til lenger opp i tråden så kan den stå på i månedsvis hvis ønskelig. Er heller ikke så farlig med rekkefølgen på klemmene siden du setter i støpselet til slutt, men for å innarbeide en god vane her så setter du på rød på + polen først og svart på - polen etterpå.

Er det starhjelp der og da på ett tomt batteri du er ute etter så kreves det en mye større og kraftigere lader. Disse kan være på størrelse med en liten trillekoffert og har en "boost" funksjon for å gi nok Amp. i startøyeblikket til å få start på ett kjøretøy. ( joda, de kan være mindre også, men du finner ingen til å putte i lomma som er no tess som starthjelp..) :) Det er ikke så nøye om du skrur av korkene hverken ved langvarig vedlikeholdslading eller ved starthjelp, men har du ett helt tomt batteri som du skal lade med en kraftig lader over natta kan det være greit å løsne litt på korkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ok, takker for svar.. kan jeg ikke sette en på pluss og en på minus da på batteriet?

samt det var noen som sa jeg skulle skru opp skruene til batterivannet også....

Regner med du har sånn ctek i butikken Bernhard.. har en batterilader fra Bosch, funker den også men kan en benytte ctek som starthjelp også?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Har C-tek i butikken ja.. Ang starthjelp på C-tek så ble jeg faktisk veldig usikker nå :huh:

Bosch har også bra ladere, bare finn ut om det er en vedlikeholdslader? Hvis ikke så kan batteriet fort "koke".. Vedlikeholdsladerene kan du jo bare sette på og la stå gjennom hele vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

var vel koke en sa til meg også, derfor jeg måtte skru opp mht vannet..

Men kan den settes rett på batteri og kabler som er der og vri om nøkkelen, koble den fra igjen og så brom brom.? eller bør den være på og lade i et døgn først? hvor lang tid tar det ca før et tomt batteri er ladet nok til å starte igjen da...

ÅÅÅ himmel og jeg spør da...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Det må du ha en booster til eller kombi lader og booster..

Ett tomt batteri er avhengig av str på lader og batteri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...