Gå til innhold

Muggent interiør...


Christer

Recommended Posts

  • Moderatorer
Christer

Skal desinfisere innsiden av en Hyundai Elantra neste helg, og da bilen er en helsefare å være inni grunnet ville mengder mugg overalt pluss er jeg litt usikker på hvordan jeg skal angripe dette her. Jeg vil egentlig dra hele (dash og dørsider inkludert) interiøret ut i friluft for å slippe å puste inn flere muggsporer enn nødvendig, våtrense seter, tak og teppe, vaske ned hele bilen innvendig, poppe en AC-rens i den, montere interiøret igjen og så kjøre ozonbehandling en 12-18 timers tid.

Det jeg lurer på er om det har noe for seg å kjøre ozonbehandlingen først for å drepe muggen, og så dra ut interiøret for videre behandling (og kanskje kjøre en runde til med ozon etter montering).

Innspill?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Er det veldig muggent? Tror ville kjørt på med ozonbehandling først ja og til slutt.

Ville anbefalt og maske helst med P3.

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Er det veldig muggent? Tror ville kjørt på med ozonbehandling først ja og til slutt.

Ville anbefalt og maske helst med P3.

Ja, det er veldig muggent. Bakseteryggene og setebeltene bak er grønnlodne, hattehyllen ligner på en fotballbane og det lukter veldig sterkt av mugg og årevis med sigg. Når døren åpnes velter lukten ut som et mykt teppe og brer seg over bakken...

Men da tror jeg at jeg stikker på Biltema og Jula i morgen og kjøper ozonmaskin og omformer fra 230V->12V, flytter bilen inn på tunet hennar mor og setter igang en døgnlang behandling først som sist, sånn at helserisikoen daler noen hakk til jeg skal ta den. Hadde egentlig tenkt å ta den denne helgen, men kjenner på kroppen at det i beste fall hadde blitt halvhjertet og at jeg ikke hadde blitt ferdig. Er tross alt en del demontering som skal gjøres.

Maske med P3, hva betyr det? Filtertypen? Jeg har en Sandstorm eller Sundberg eller noe sånt-maske med runde filtere som funker knall med støvfilter og gassfilter for pussing og lakkering, så jeg ser for meg at det finnes andre typer filtere til den også. That said, 3M sine masker og filtere er litt lettere å få tak i, så i verste fall stikker jeg innom Clasern og ser hva de har der.

Edit: Sundström, heter produsenten av masken. :)

Dette er masken jeg har: http://www.srsafety.com/no/produkter/halv-helmask/halvmask-sr-90-3

352965_242_100000_1_thumb.jpg

Og dette er partikkelfilteret jeg har: http://www.srsafety.com/no/produkter/filter/partikelfilter-sr-510-p3-r

Det står at det filtrerer bakterier, virus og radioaktivt nedfall... da burde det være trygt å anta at det også stopper muggsporer?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
alexanderst

BILDER!

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Æsj. Hvordan har det seg at det har gått så langt at det har kommet mugg i bilen? :)

Lurer jeg også på...

Fuktighet i bilen og så sto den i fire måneder...

Oi, jeg vil se bilder :D

Bilder kommer når jobben skal gjøres :)

Før du ozonerer, husk at bilen må være knusktørr :-)

Det kan bli en utfordring...

Hva skjer om bilen ikke er knusktørr?

Høres egentlig ut som en molotovcoctail er tingen her. Men 50/50-bilder kan jo bli ... interessant.

Jeg har flere ganger foreslått Bernhard-metoden med 10 liter bensin og en fyrstikk, men det var ingen som hadde troen på den innfallsvinkelen...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem i all verden vil koste på en Elantra slike summer for å få den ren innvendig? Vet om noen firmaer som kjøper disse bilene uten å bry seg om standen, de prøvekjører ikke en gang, og man får 3000,- inn på konto!

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000 er jo tilsvarende vrakpanten så om man ikke har hastverk med å få pengene inn på konto kan det være en like grei løsning.

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvem i all verden vil koste på en Elantra slike summer for å få den ren innvendig? Vet om noen firmaer som kjøper disse bilene uten å bry seg om standen, de prøvekjører ikke en gang, og man får 3000,- inn på konto!

Blir en gratisjobb siden jeg er så usannsynlig grei :)

Bilen tilhører typen til min mor, og hans mor skal ha bilen siden hun nå er for dårlig til beins til å klare å klatre inn i Navaraen hun har ragget rundt i så langt.

Han var med og hjalp til med flytting i flere dager da vi holdt på med sånt, men hadde det vært en "vanlig" kundebil ville man nok fort sett på et femsifret beløp kun for interiørjobben, tror jeg... vanlige interiørjobber er ikke behagelige i utgangspunktet, men dette her er jo faktisk helseskadelig.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Det kan bli en utfordring...

Hva skjer om bilen ikke er knusktørr?

Jeg har flere ganger foreslått Bernhard-metoden med 10 liter bensin og en fyrstikk, men det var ingen som hadde troen på den innfallsvinkelen...

Du kan ødelegge ozonmaskinen.

Heihei, jeg sløser ikke så jeg mener 5l bensin holder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en gratisjobb siden jeg er så usannsynlig grei :)

Bilen tilhører typen til min mor, og hans mor skal ha bilen siden hun nå er for dårlig til beins til å klare å klatre inn i Navaraen hun har ragget rundt i så langt.

Han var med og hjalp til med flytting i flere dager da vi holdt på med sånt, men hadde det vært en "vanlig" kundebil ville man nok fort sett på et femsifret beløp kun for interiørjobben, tror jeg... vanlige interiørjobber er ikke behagelige i utgangspunktet, men dette her er jo faktisk helseskadelig.

Ja, det vil jeg si du er ja! :) Interiørjobber er noen ganger kos, men interiørjobber med mugg tror jeg at jeg kan klare meg uten... :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

I tillegg til det Bernard sier om at bilen må være knusktørr så vil også det meste dø med unntak av sporer. Jeg ville lufta ut bilen, rensa alt som skal renses. Også latt en vifteovn surkle og gå i bilen noen dager med ei lita glippe på frontruta. Kjørt ozonrensen og bytta kupefilter til slutt. Tror faktisk jeg hadde kjørt en runde crc a/c skum i luftekanalene etter ozon og før filterbytte for å vaske ut dritt som sitter inni der og. Lykke til Christer!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Du kan ødelegge ozonmaskinen.

Heihei, jeg sløser ikke så jeg mener 5l bensin holder..

Det er ca halv tank på bilen, det burde strengt tatt holde...

Men takk for svar om hva som kan skje,

Ja, det vil jeg si du er ja! :) Interiørjobber er noen ganger kos, men interiørjobber med mugg tror jeg at jeg kan klare meg uten... :)

Jeg liker ikke interiørjobber i utgangspunktet; jeg synes det er ekkelt, og pleier prise jobbene deretter... men denne gangen er det dessverre litt annerledes.

I tillegg til det Bernard sier om at bilen må være knusktørr så vil også det meste dø med unntak av sporer. Jeg ville lufta ut bilen, rensa alt som skal renses. Også latt en vifteovn surkle og gå i bilen noen dager med ei lita glippe på frontruta. Kjørt ozonrensen og bytta kupefilter til slutt. Tror faktisk jeg hadde kjørt en runde crc a/c skum i luftekanalene etter ozon og før filterbytte for å vaske ut dritt som sitter inni der og. Lykke til Christer!

Bra tips, takk for det. Får se om jeg får tak i kupefilter til en billig penge og hvor godt gjemt det er i bilen... :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...