Gå til innhold

Kjøpt nyere bruktbil, med en del utfordringer..


rainman80

Recommended Posts

Heisann, jeg har kjøpt meg en brukt Peugeot 508 SW 2011 mod, Svart med en del crome utvendig, svak for den comboen ^_^ og et greit interiør med delskinn.. MEN her har jeg og noen utfordringer, og jeg tenkte dette var rette plassen å spørre om hjelp :)

Jeg har lest en del på forumet her og googlet endel.. så noe har jeg plukket opp av tips og fremgangsmåter for å fjerne lim fra dash og klistremerker fra lakk og vindu.. men tenkte jeg kunne legge ved noen bilder av de små "katastrofene" i min bil, og gjerne få noen tips om produkter og fremgangsmåte fra dere eksperter her inne..

Problemene er superlim(?) på dashbordet, klistremerke på bakluke og frontruten.. Også mye voks(?) rester utvendig, etter en meget tvilsom klargjøring, men dette fjerner jeg jo lett ved neste vask.. Bilen er skitten, men har for tiden ikke garasje og ute er det bare kuling og syndeflod ;)

Oppdatering: Da var klistremerker på bakluken og frontrute fjernet.. merkene var av "god" kvalitet, så det gikk greit og fjerne med barberblad og litt fuktighet, merket på bakluken fikk jeg løsnet litt i et hjørne med plastskrape.. ingen lim igjen under noen av merkene.. :thumbup:

Også fått vekk hoveddelen av lim på dash.. noe igjen av limen "oppå" dash, og en liten skade.. denne limen var et helv... å løse opp.. så har bestilt følgende som en midlertidig nødløsning :blush:http://www.coolstuff.no/Anti-Slip-Pad

Så får vi fjerne den amerikanske julepynten på bakluken en av dagene.. (les:ørn)

post-7701-0-82186900-1393431897_thumb.jp

post-7701-0-27312000-1393431899_thumb.jp

post-7701-0-01042300-1393431901_thumb.jp

post-7701-0-85627700-1393431903_thumb.jp

post-7701-0-52270400-1393431905_thumb.jp

post-7701-0-12779700-1393431907_thumb.jp

post-7701-0-54535600-1393431908_thumb.jp

Endret av rainman80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klistremerker pleier å løsne greit med hårføner og ei plastskrape/plastbarberblad. Evt. limrester etter klistremerkene fjernes med sitrusrens.

Superlim vet jeg ikke om sitrusrensen tar.

2002 Volvo S60 2.0T
1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket)
19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Superlim har jeg ikke funnet noe som biter på..

Når jeg har tatt slikt på dashbord har jeg skrapt vekk superlimet så godt det lar seg gjøre (bruker bli ganske bra med tolmodighet), så finner jeg rett farge og flekker inn over skaden, da blir det som regel helt ok resultat.
Rifter må fylles først.

Folk som driver med smart repair kan få det ganske bra for en liten sum penger.
Det er litt omfattende å gjøre selv, for man må ha en del utstyr og blande rett farge, rett klarlakk med rett glans etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, tøff ørn :-p

Ja den ryker til så snart jeg finner noe egnet å fjerne den med.. passer bedre på en aldrende amerikaner.. :rolleyes:

Klistremerker pleier å løsne greit med hårføner og ei plastskrape/plastbarberblad. Evt. limrester etter klistremerkene fjernes med sitrusrens.

Superlim vet jeg ikke om sitrusrensen tar.

Da får jeg oppdrive skrape i plast og sitrusrens.. har en varmepistol liggende, ser at noen bruker dette, men tror heller jeg står noen minutter ekstra med føneren til kjerringa da, kjipt å skade lakken.. takk for tips :)

Superlim har jeg ikke funnet noe som biter på..

Når jeg har tatt slikt på dashbord har jeg skrapt vekk superlimet så godt det lar seg gjøre (bruker bli ganske bra med tolmodighet), så finner jeg rett farge og flekker inn over skaden, da blir det som regel helt ok resultat.

Rifter må fylles først.

Folk som driver med smart repair kan få det ganske bra for en liten sum penger.

Det er litt omfattende å gjøre selv, for man må ha en del utstyr og blande rett farge, rett klarlakk med rett glans etc.

Nei dette med superlim ser jeg er et tricky problem.. googlet "fjerne superlim fra dashbord", var sånn jeg fant dette forumet.. hehe.. Men var ikke mye å finne om temaet, så regner ikke med jeg får fjernet dette i sin helhet..

Lest noe om debonder, som løser opp lim, men dette løser vel opp det meste av plast og er garantert ikke sunt for selve dashbordet, så her gjelder det å være forsiktig.. tror nok jeg kommer lengst med skraping, tålmodighet og sitrusrens e.l. (?)

Ikke penger til å outsource problemet for øyblikket, så vi får se hva jeg får til..

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Jeg har prøvd aceton flere ganger og aldri fått noe som helst hjelp.. Mylig det er forskjeller på superlim også?

Men det som er skummelt er at aceton VIL fjerne farge fra dashbordet/plast om det er farget, så det er viktig å ta med i betraktningen.
Om det er gjennomfarget plast så vil det bare matte området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den ryker til så snart jeg finner noe egnet å fjerne den med.. passer bedre på en aldrende amerikaner.. :rolleyes:

På slike dekaler utvendig kan du brukr fiskesnor og dra bakom, eller visakort om du har noe tøy mot lakken, så citrusrens for å ta lim.

Klistremerker i vindu kan du bruke tapet-knivblad for å få laus et hjørne så rive vekk og bruke citrusrens/rødsprit for å få vekk lim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Angående varmepistol er ikke noe skummelt:) bare å bruke hånden å kjenne varme på overflaten.. om du er litt forsiktig, går det som smurt:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superlim har jeg tidligere fjernet med neglelakkfjerner. Vil tro Aceton også kan funke.

Ja neglelakkfjerner har "vi" liggende både her og der, så kanskje det blir det første jeg prøver, påføre med q-tips e.l og skrape med barberblad etterhvert som det forhåpentligvis løser seg opp.. kanskje prøve med en sånn engangshøvel? den vil jo ikke skade selve dash men kanskje fjerne ujevnhetene, her i form av lim..(?)

Jeg har prøvd aceton flere ganger og aldri fått noe som helst hjelp.. Mylig det er forskjeller på superlim også?

Men det som er skummelt er at aceton VIL fjerne farge fra dashbordet/plast om det er farget, så det er viktig å ta med i betraktningen.

Om det er gjennomfarget plast så vil det bare matte området.

Sikkert nye forskjellig lim ja, så kanskje vanskelig med et fasitsvar på dette problemet.. Veldig redd for å skade dasbordet, så egentlig skeptisk til alt av løsemidler o.l. Men skal limet løses opp må det vel sterke saker til.. må vel bare være forsiktig.. :)

På slike dekaler utvendig kan du brukr fiskesnor og dra bakom, eller visakort om du har noe tøy mot lakken, så citrusrens for å ta lim.

Klistremerker i vindu kan du bruke tapet-knivblad for å få laus et hjørne så rive vekk og bruke citrusrens/rødsprit for å få vekk lim.

Takk for tips! :thumbup: det med fiskesnøre hadde jeg ikke tenkt på, mener jeg har noen meter tynn Fireline liggende, så det skulle fungere bra, må bare kjøpe meg noe citrusrens..

Angående varmepistol er ikke noe skummelt:) bare å bruke hånden å kjenne varme på overflaten.. om du er litt forsiktig, går det som smurt:)

Ok.. ja det handler vel om å være forsiktig og ikke overdrive, så da prøver jeg det.. så lenge jeg ikke brenner meg gjør vel ikke lakken det heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Nettopp:) Jeg pleier hele tiden å bruke hånden å føle på overflate etc.. Du får ganske fort kontrollen på det.

Det kan være ganske stor forskjell på forskjelige klistremerker/dekor, og kan være veldig "porøs" og tørrt..

De på viduet er nok litt tørre:/

Uansett bare å bruke god tid, og gå over med rein microfiber/rutepapir til slutt:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp:) Jeg pleier hele tiden å bruke hånden å føle på overflate etc.. Du får ganske fort kontrollen på det.

Det kan være ganske stor forskjell på forskjelige klistremerker/dekor, og kan være veldig "porøs" og tørrt..

De på viduet er nok litt tørre:/

Uansett bare å bruke god tid, og gå over med rein microfiber/rutepapir til slutt:)

Ja jeg får bare begynne rolig.. hehe.. Var forresten innom loggen din, mye inspirasjon der, misunner deg den "garasjen"! Sånn skulle jeg gjerne hatt det B) Men bor for tiden i bynært strøk med parkering i gaten(!) Så jeg har hverken tak over kjerra, vann eller strøm lett tilgjengelig, egentlig forferdelige forhold for bilpleie.. Må oppsøke "selvvask" for å ta den biten, og da er det jo begrenset hvor lenge man kan bli stående :thumbdown: Fant ikke FB siden din, fremdeles operativ? :)

Vær svært forsiktig med neglelakkfjerner/aceton, du risikerer at fargen forsvinner. Jeg har dårlig erfaring...

notert! skal ta det meeeeeget rolig og ha vaskemidler/vann og kluter for hånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Takk for det:) sender deg en pm ang Facebook. Den skal være operativ. Dog ikke så mye spennende i forhold til andre:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det:) sender deg en pm ang Facebook. Den skal være operativ. Dog ikke så mye spennende i forhold til andre:)

Takk for PM! Da var FB siden din inspisert og Likt ;) Mye bra der, mange blanke biler til inspirasjon for en som knapt kan kalle seg hobby bilpleier enda.. avfetting, vask og en og annen halvhjertet håndpolering er vel det jeg har av erfaring så langt.. Clay og poleringsmaskin står på handlelisten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Hyggelig at du syntes det:)

P.S Vet ikke om nevnt, men mulig damp kunne hjulpet på superlimet?

Endret av bilmagikeren

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30126_Barberblad_kniver__5_stk_1.jpg

Du kan også bruke et barberblad til å skjære vekk klistermerker på ruter. Mange tror man vil lage riper, men det er feil.
Bruker dette når jeg tar klargjøring på nybiler på jobb og fabrikken synes det er lurt å bruke superlim på produksjonsark på ruta.

Endret av Mantis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

30126_Barberblad_kniver__5_stk_1.jpg

Du kan også bruke et barberblad til å skjære vekk klistermerker på ruter. Mange tror man vil lage riper, men det er feil.

Bruker dette når jeg tar klargjøring på nybiler på jobb og fabrikken synes det er lurt å bruke superlim på produksjonsark på ruta.

Stanley knivblad er lettere å jobbe med synes jeg. Bare TS holder tunga rett i munn :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bor for tiden i bynært strøk med parkering i gaten(!) Så jeg har hverken tak over kjerra, vann eller strøm lett tilgjengelig, egentlig forferdelige forhold for bilpleie.. Må oppsøke "selvvask" for å ta den biten, og da er det jo begrenset hvor lenge man kan bli stående :thumbdown:

Ville bare uttrykke min sympati for situasjonen, akkurat det samme her.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Når du bruker barberblad på ruter, bruk vann samtidig. Går så forbaska mye lettere og det gjør at om du skulle være litt ueffen i håndtlaget, så skal det litt mer til for at du skraper selve ruta, enn uten. Sprayflaske m/ vann that is.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...