Gå til innhold

Vask og vedlikehold av MC.


Tobben!

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Nå som motorsykkelsesongen er rett rundt hjørnet, er det vel mange som i disse dager har funnet fram gliset og driver å klargjør litt. Jeg bor i en del av landet hvor det stort sett er mulig å kjøre året rundt, og det medfører naturlig nok at man må passe på å holde ting reint og fritt for salt osv.

Jeg har lenge vasket og behandlet bilen etter alle kunstens(les DCN-style) regler, og har derfor et godt utvalg av produkter å velge blandt. Har nå kjøpt meg en nesten ny sykkel, uten så veldig mye plast på, en såkalt naken sykkel, og den skal holdes klinisk ren!

I den forbindelse har jeg en del spørsmål som jeg er overbevist om at noen her inne vet svaret på:)

- Hvilke typer avfetting er det lurt å bruke på mc? Sikkert åpenbart det samme som på bil, MEN det er er mye gummislanger, eksponerte mekaniske komponenter og noe elektronikk. Dette problemet har man ikke på bil. Lakken på lakkerte deler er i og for seg noe jeg har god kontroll på mtp at det er helt likt som på bil.

-Er noen avfettinger for sterke( korrosol, iron x, felgrens osv)?

-Hva er det lurt å bruke for å fjerne kjedeolje-søl rundt omkring på sykkelen? ( har brukt wd40 på det verste tidligere)

-Finnes det produkt for å bevare gummi/plast-slanger som er mye eksponert mot vær og vind( og avfetting)?

-Hva med lsp til motordeler og andre eksponerte materialer foruten lakkerte plastdeler?

-har tidligere kjørt meguiars uc på lakken på gamlesykkelen på turtlewax DA med orange sonax med stort hell, noen som har anbefalinger for å polere metallrammen? Min nye sykkel har rør-ramme ala Ducati og den er lakkert orange.

-Noen som har anbefalinger til en quick-wax/detailer som fungerer på hele sykkelen etter typIsk vanlig vedlikeholdsvask?

Håper på noen gode svar, og regner med noen har det her inne. Fyr løs:)

Endret av Tobben!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg lurer jeg på om det er lurt å bruke surfex på dekket? Bruker jo det på dekksidene på bilen, men en mc har jo ikke dekkside i den forstand, og vet det er nogo med det meste på dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv spurt noen MC-spørsmål, og mange kan nok være litt vanskelig å svare på. Siden jeg er litt fersk i gamet selv, så ikke skyt meg hvis noe er feil B)
Jeg bruker selv både Prickbort og Surfex (ca 1:20-1:30) som avfetting. Både Prickbort og Surfex kan brukes i motorrom, så da kan man vel anta at det går greit på en MC også. Når det kommer til kjedeolje så har jeg aldri det problemet da jeg har kardang, men Prickbort skal visstnok løsne oljer i følge en del leverandører.
Iron-X og Korrosol er jeg litt forsiktig med da min sykkel har en del krom. Noen mener at hverken Iron-X eller Korrosol reagerer med krom, mens andre mener man bør være litt forsiktig, spesielt på krom som er litt eldre. Mener også å ha lest her inne at syrebasert felgrens ikke er å anbefale på krom, men mer enn dette vet jeg ikke.

Jeg har lest i SS'ene til Tommy at han har brukt en del SV Seal Feed på gummislanger, så dette kommer jeg nok til å bruke på min sykkel også når den skal få en shine senere i år. På plastslanger kan man bruke plastfornyer, feks SV Pneu, Polytrol, Black wow etc.

Det er vel få som tenker på å legge lsp i motorrom på bil, men de som har lagt lsp på motordeler har ofte valgt SV Autobahn. Jeg ble også anbefalt denne da jeg spurte om lsp til deler som ble utsatt for litt høyere varme.

Selv prøver jeg å påføre Surfex kun på dekksidene. Jeg vet ikke om Surfex har negativ påvirktning på dekket, jeg har ikke så lyst å havne i grøfta for å finne ut av det heller..

Edit:
Hvis du søker på feks Yamaha, Ducati, Kawasaki inne på Show and Shine, så finner du også noen som har tatt motorsykkel tidligere, som kan gi noen tips.

Endret av G-A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for svar. Høres ut som om du antagelig har Harley, jeg har KTM, så krom er ikke en problemstilling. Skal i allefall gå til innkjøp av noe til å beskytte gummislanger osv. Skal søke litt på ss tråder på mc også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å slippe kjedeolje sprut bruk Castrol sin kjedespray, smører og varer lenge og kaster ikke mye av seg.

Hmm, det har jeg ikke prøvd, men høres lurt ut ja:)

Andre forslag til produkt til å bevare slanger og gunmi osv. Har hørt snakk om noe silikonspray som skulle være bra til mye på mc?

Har CG silk shine & dressing i både flytende og kremform, vil denne gjøre jobben? Bruker den seff ikke på dekka på mc:)

Endret av Tobben!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silikonspray ser bra ut med en gang, men min erfaring er at støvet setter seg meget godt på dekaler behandlet med dette. Jeg tok en plastikkrens på mine dekaler og la på voks etterpå, det fungerte godt det. For å holde svarte plastdeler svarte, så har jeg benyttet plastfornyer som nevnt over. har dog ikke benyttet dette på slanger osv.. (er jo ikke så alt for mange av de på en ktm heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silikonspray ser bra ut med en gang, men min erfaring er at støvet setter seg meget godt på dekaler behandlet med dette. Jeg tok en plastikkrens på mine dekaler og la på voks etterpå, det fungerte godt det. For å holde svarte plastdeler svarte, så har jeg benyttet plastfornyer som nevnt over. har dog ikke benyttet dette på slanger osv.. (er jo ikke så alt for mange av de på en ktm heller)

Ja, det høres fornuftig ut. Sjelden at easyfix varer lenge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen erfaring med motorsykkel selv, men en ting vet jeg; Ikke bruk Pneu på dekksidene! Kan bli glatt!

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vasket gamle sykkelen med de samme tingene som bilen. Eneste forskjell er at jeg påfører avfetting uansett type veldig sparsommelig og unngår simmeringer og steder som en ikke enkelt kommer til uten å demontere hele sulamitten. Skubbet dekksider/dekk med surfex og vasket skikkelig av etterpå. Hva du ligger på lakken er en smakssak. KTM har flott orange farge, har det samme på minn nye tohjuling. Den blir påført collonite 845 så snart jeg tar vårpussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...