Gå til innhold

Oppbevaring regnskap etter avvikling


Bukken74

Recommended Posts

Hadde tidligere ett ENK for drosjedrift. Avsluttet dette selskapet for noen år siden og har i ettertid slettet selskapet i Brønnøysund registrene.

Lurer da på om noen her vet hva som er gjeldende regler for oppbevaring av regnskap etter at man avviklet selskapet? Har googlet litt men har ikke funnet så mye konkret som har gjort meg klokere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Hadde tidligere ett ENK for drosjedrift. Avsluttet dette selskapet for noen år siden og har i ettertid slettet selskapet i Brønnøysund registrene.

Lurer da på om noen her vet hva som er gjeldende regler for oppbevaring av regnskap etter at man avviklet selskapet? Har googlet litt men har ikke funnet så mye konkret som har gjort meg klokere :)

Alt regnskap skal man vel ta vare på i 10 år, selv etter avvikling tror jeg - i tilfelle spørsmål i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt regnskap skal man vel ta vare på i 10 år, selv etter avvikling tror jeg - i tilfelle spørsmål i ettertid.

Stemmer dette med 10 år ja.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sier noe annet, kan se ut som det har kommet nye regler fra 01.02.2014? §13

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2004-11-19-73?q=bokf%C3%B8ringsloven

Men mener å ha lest ett sted at det ikke var samme regler for aktive selskap som avviklede. Finner bare ikke igjen hvor jeg leste det.

Endret av Bukken74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sier noe annet, kan se ut som det har kommet nye regler fra 01.02.2014? §13

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2004-11-19-73?q=bokf%C3%B8ringsloven

Men mener å ha lest ett sted at det ikke var samme regler for aktive selskap som avviklede. Finner bare ikke igjen hvor jeg leste det.

Det var nok her jeg hadde lest om avvikling: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/otprp/20032004/otprp-nr-46-2003-2004-/12/4/1.html?id=128865

Men det ser ut til å være ett forslag som ennå ikke er trådt i kraft:

"Utvalget foreslår et særlig krav om at bokførte opplysninger som i utgangspunktet er tilgjengelig i elektronisk form, skal være tilgjengelig i elektronisk form i 3 år og 6 måneder etter regnskapsårets utløp, jf. omtale i NOU 2002: 20 punkt 11.5.2 og 11.5.4. I forskriftsforslaget foreslås et unntak fra dette kravet for bokføringspliktige med omsetning lavere enn 5 millioner eks. merverdiavgift. For bokføringspliktige virksomheter som avvikles, foreslås i forskriftsforslaget at kravet til elektronisk tilgjengelighet begrenses til 6 måneder etter avvikling. Videre foreslås at departementet i forskrift eller ved enkeltvedtak kan gjøre unntak fra bl.a. kravet om elektronisk tilgjengelighet, jf. lovutkastet § 13 femte ledd."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...