Gå til innhold

Forskjell mlm voks og quick detailer?


chrsag

Recommended Posts

Behandlet akkurat bilen min i dag med en skikkelig runde av MG qd og jeg begynte plutselig å lure på, hvorfor vokse når man bare kan spraye og tørke av på 1-2-3. Er ikke dummere enn at jeg skjønner at voksen har store fordeler med tanke på holdbarhet ect og at Qd ikke korrigerer noe. Men ble så imponert over hvor glatt og fin bilen ble etter en runde med QD og etter beadingen å bedømme etter en tur i regnet ser den jo nyvokset ut. Så lurer på hva er egentlig de store fordelene/ bakdelene med voks vs QD? Ser det står så fint på flaske. The missing link between waxing and washing. Tar noe seg bryet med å forklare? Lover uansett en runde med DA og skikkelig voks når våren kommer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Kan vel ikke være noe annet enn holdbarheten som er forskjellen? Har aldri brukt noen QD'er.

Det er nok mer forskjell enn bare holdbarhet.. Hvorfor ellers kjøpe voks som koster opptil flere tusen kroner?

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Har ikke peiling, skal jeg være helt ærlig. Håper noen kan forklare litt dypere.

Det er vel forskjeller på QD'er akkurat som at det er forskjeller på vokser avhengig av pris og diverse annet. Har egentlig fått et inntrykk av at folk flest bruker Quick detailere som et tilskudd, på utstillinger eller treff hvor de vil at bilen skal se så blank ut som overhode mulig.

Endret av Bakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen er vel som nemt tidligere mer holdbar, samt at den beskytter mer enn en QD.

QD bruker jeg selv på annenhver / tredjehver vask, alt etter behov. den fornyer på en måte voksen! :)

edit : skriveleif

Endret av Kenmel

- Kenneth Melheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

QD er en fin måte å ta vare på og booste voksen på.Bruker det sjeldent selv da jeg maskinpolerer og vokser min 4 ganger i året omtrent.Om en bruker qd en gang i måneden, så trenger en nesten ikke legge voks først :)Noen skal visst kunne vare ganske mange uker!

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gammel bil som blir brukt til diverse møkkajobber og får ikke for mye stell. Denne shinet jeg i forfjor engang med kjapp runde med DA og UC. Hadde ikke noe annet for hånd så brukte MG qd som siste steg. Denne bilen har i dag 2år senere mer vannskrekk og glattere overflate enn en annen bil vi har som ble permashine behandlet for ca 1år siden. Vet ikke om det sier mer om permashine enn om MG QD men synes det er imponerende at den har holdt så bra. Har blitt vasket kanskje en 5-6 ganger med Nxt siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gammel bil som blir brukt til diverse møkkajobber og får ikke for mye stell. Denne shinet jeg i forfjor engang med kjapp runde med DA og UC. Hadde ikke noe annet for hånd så brukte MG qd som siste steg. Denne bilen har i dag 2år senere mer vannskrekk og glattere overflate enn en annen bil vi har som ble permashine behandlet for ca 1år siden. Vet ikke om det sier mer om permashine enn om MG QD men synes det er imponerende at den har holdt så bra. Har blitt vasket kanskje en 5-6 ganger med Nxt siden den gang.

NXT-såpen er nok ikke den som tærer mest på beskyttelsen, hvis ikke du blander den veldig sterkt. Hvilke avfettinger som eventuelt er brukt betyr mye mer.

Er det "Quick Detailer" eller "Ultimate Quick Detailer"? Sistnevnte er veldig god og holdbar til å være QD synes jeg, men to år virker jo litt drøyt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det kanskje greit å huske at det er forskjell på QD og QW.

QD er oftest en "kjemiskpolymerrensvariant" som ironisk nok er ganske sterk for voksen, litt i motsetning til QW.

Jeg har helt sluttet å bruke QD før voksen er blitt litt svekket, og synes holdbarheten på voksen har blitt bedre etter dette.

Det er også umulig/vanskelig å si at voksen varte så og så så lenge når man har brukt QD jevnlig underveis, for man har faktisk null kontroll på akkurat det ved jevnlig bruk av QD ;)

(nå har vel også Dodo(?) laget en vannbasert QD for at den ikke skal tære på voksen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gammel bil som blir brukt til diverse møkkajobber og får ikke for mye stell. Denne shinet jeg i forfjor engang med kjapp runde med DA og UC. Hadde ikke noe annet for hånd så brukte MG qd som siste steg. Denne bilen har i dag 2år senere mer vannskrekk og glattere overflate enn en annen bil vi har som ble permashine behandlet for ca 1år siden. Vet ikke om det sier mer om permashine enn om MG QD men synes det er imponerende at den har holdt så bra. Har blitt vasket kanskje en 5-6 ganger med Nxt siden den gang.

Jeg har vært med å vaske en ny bil som hadde hatt Permashine på seg i 2-3mnd. Det er helt ræva beading og sheeting i forhold til en god voks. Ble helt overrasket, skikkelig dårlige greier.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultimate quick detailer jeg har brukt. Men hvordan beskytter en QD i forhold til en voks? La å si at man brukte QD annen hver vask og ingen voks? Ser MG selger en gul såpe med noe voks i? Er dette bare tull eller funker den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde en liten test i sommer med å påføre CG speed wipe på halve bilen. Dette var midt i pollensesongen, men synes ikke det er helt optimalt om dritt fester seg lettere etter bruk av QD.

1DC12EEB-EB59-42B3-A534-8A3C194BE14A-488

Edit: Det er på venstre side på bildet som det er brukt QD.

Endret av Johnchr

2002 Volvo S60 2.0T
1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket)
19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At støv og pollen fester seg lettere har jeg faktisk tro på. På min gamle bmw brukte jeg qd etter hver vask, og den var alltid full i pollen eller støv i motsetning til nabobilen. Jeg var overbevist om at det var p.g.a fargen du lå så lett merke til det. Men nå fikk du meg på andre tanker.... Men rent beskyttelsesmessig hva gjør Voks som ikke QD gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du kan øke holdbarheten av voksen med en Quick Detailer har jeg erfart :)

Så jeg ville gått for begge fram til du får tatt en skikkelig korrigering av bilen, vil anbefale shield sammen med Proglazer QD :)


At støv og pollen fester seg lettere har jeg faktisk tro på. På min gamle bmw brukte jeg qd etter hver vask, og den var alltid full i pollen eller støv i motsetning til nabobilen. Jeg var overbevist om at det var p.g.a fargen du lå så lett merke til det. Men nå fikk du meg på andre tanker.... Men rent beskyttelsesmessig hva gjør Voks som ikke QD gjør?

Nå ble jeg også tankefull...

En voks er jo ment for å "bakes" inn i lakken, inn i porene

Mens en QD skal gå "fort å gæli", altså bare legge ett beskyttende lag over evt. voksen...

Ble dette dårlig forklart????
Må slutte å sitte på forumet etter jobb klokka 5 om natta... haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det kanskje greit å huske at det er forskjell på QD og QW.

QD er oftest en "kjemiskpolymerrensvariant" som ironisk nok er ganske sterk for voksen, litt i motsetning til QW.

Jeg har helt sluttet å bruke QD før voksen er blitt litt svekket, og synes holdbarheten på voksen har blitt bedre etter dette.

Det er også umulig/vanskelig å si at voksen varte så og så så lenge når man har brukt QD jevnlig underveis, for man har faktisk null kontroll på akkurat det ved jevnlig bruk av QD ;)

(nå har vel også Dodo(?) laget en vannbasert QD for at den ikke skal tære på voksen?)

Tenkte å skrive omtrent akkurat dette selv som svar på siste innlegg, men så at du var mye tidligere ute trogha :) Bare uthevet litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan øke holdbarheten av voksen med en Quick Detailer har jeg erfart :)

Så jeg ville gått for begge fram til du får tatt en skikkelig korrigering av bilen, vil anbefale shield sammen med Proglazer QD :)

Nå ble jeg også tankefull...

En voks er jo ment for å "bakes" inn i lakken, inn i porene

Mens en QD skal gå "fort å gæli", altså bare legge ett beskyttende lag over evt. voksen...

Ble dette dårlig forklart????

Må slutte å sitte på forumet etter jobb klokka 5 om natta... haha

Å bruke mye QD på fersklagt voks vil redusere levetiden på voksen, nettopp fordi en QD innneholder litt kjemisk rens for å fjerne fett/fingermerker, merker etter fuglebæsj etc.

En QW skal bare legge et beskyttende lag på den eksisterende voksen, en QD renser og legger igjen litt beskyttelse, derfor bruker jeg QD når jeg ser at voksen begynner å bli litt slapp her og der for å friske opp litt.

Er nok mange som bommer litt på dette når de beskriver levetiden til voksen, med en gang du begynner med QD etter vask har du dårlig kontroll på hvordan voksen har det, spesielt om det brukes regelmessig etter hver vask, for dagens QD/QW varer jo faktisk over flere vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...