Gå til innhold

Lakkeringsprosjekt


GlennN

Recommended Posts

Oppdaget at store deler av undersiden av dørene på venstre siden på C-klassen er angrepet av rust. Det er også litt rust på venstre hjulbue bak. Så da er jeg i tankeboksen om å gjøre noe med dette til våren/sommeren. Er ikke det samme å holde på med bilpleie når du vet at det er rust som trekker ned helhetsinntrykket.

Det blir nok omlakkering av nedre del av dører(fra lista og ned). Er ikke så gira på å levere den til lakkverksted.

Regner med spraylakk på boks blir uaktuellt. Så her må jeg få lånt utstyr(ihvertfall kompressor). Holder det å pusse ned med en DA maskin->fjerne rust->sparkle->pusse->grunning->lakkering->klarlakk?

Er temmelig grønn på området, men har veldig lyst å lære mer om lakkering. Noen som kan komme med tips og triks. Begynner å tenke på det allerede nå, så jeg kan samle inn informasjon, se filmer osv slik at jeg er så godt forberedt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Blir bra å få C-klassen rustfri :)

Her er det en tråd om rustfjerning som Simen har opprettet http://www.detailersclub.no/forum/topic/17428-spoersmaal-om-rust-simen-proever-seg-paa-nye-ting/

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Jeg tør legge mye penger i at skaden kommer fra innsiden av døren/hjulbuen.
Da er det bare å fyre opp vinkelsliper og sveiseapparat for å utbedre.

Å slipe ned og lakkere på nytt uten å være 100% sikker på at det ikke kommer fra innsiden (svært sjelden på disse områdene) er bare bortkastet tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis enig med Magne da man samtidig får hindret et skjemmende utseende i et par års tid. Selv om man ikke tar rusten fra innsiden.

sitat:

.....

Regner med spraylakk på boks blir uaktuellt. Så her må jeg få lånt utstyr(ihvertfall kompressor). Holder det å pusse ned med en DA maskin->fjerne rust->sparkle->pusse->grunning->lakkering->klarlakk?

.....

Det kommer an på hvilket resultat du forventer, men jeg endte opp med å bli veldig fornøyd med sprayboks på en av jobbene jeg har gjort. Dog er det svært viktig å avslutte med 2-komponent klarlakk. Alt i alt koster da prosjektet kanskje 500,- og for den prisen synes jeg det var verdt tid og penger. Selv om resultatet ikke blir evigvarende.

Til dere andre som har prøvd, foruten Simens tråd. Del gjerne egne erfaringer om selve lakkeringsarbeidet og prosedyren dere har brukt.

Endret av TomTom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg lakkerte litt (begge bakskjermene plusspluss) på en Multivan i fjor høst: http://www.detailersclub.no/forum/topic/18590-s-s-volkswagen-multivan-tdi-2005/

Fremgangsmåten jeg brukte står greit beskrevet der. Jeg slapp heldigvis å kappe og sveise noe...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kurant å bruke spraylakk for å utbedre steinsprang og til å fylle lakk i riper?

Har fått tips om å prøve det.

Sliter med at fylling av steinsprang ikke alltid blir en varig løsning, da lakken slipper etterhvert.

Bruker silikonfjerner før jeg fyller legger flekklakk.

Håper det er ok at jeg spør i denne tråden.

Hilsen Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt og lærerikt innlegg Christer. Skal jeg få lov til å komme med noen av mine erfaringer vil jeg til nestemann foreslå at man lager mye større utblendingsområder. Det er ikke så alt for store områdene som trenger farge, men utblending med klarlakk over et stort område har jeg erfart gir bedre resultat. Aller helst hele panelet, eller inntil en skjøt hvis overgangen der kan gjemmes. Det finnes forøvrig fade-out spray som også gjør overgangene enda smoothere.

Min største tabbe var overspray. Sørg for å dekke til resten av bilen som ikke skal lakkeres..

Jeg satt noen kvelder på youtube før jeg kastet meg i gang med mine lakkprosjekter i høst og lærte mye av diverse videoer. Samt noe informasjon fra dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hva med å hente ei dør eller lignende på huggern og prøve seg frem? :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å hente ei dør eller lignende på huggern og prøve seg frem? :)

Skal nok få prøvd meg på noe annet en bilen min før jeg går til verks ;) Kansje tilogmed finne ei rusta dør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Det er ikke så vanskelig å finne nei :D

Lykke til da, blir spennende å se hvordan det tar i vei :) Har prøvd meg 2 ganger tidligere på slitne biler uten hell, dog med helt feil fremgangsmåte :D

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Forhåpenligvis vil jeg få tid til å begynne nå til helga. Har samlet opp litt motivasjon og kunnskap, men har et spørsmål jeg må få klarhet i først.

Har det noe å si om primer eller lakk kommer over på klarlakken til det som ikke skal lakkeres? Eller er det bare med på å få overgangen bedre? Sist jeg prøvde meg, så maskerte jeg akkuratt rundt den lille flekken jeg skulle lakkere, noe som endte med tidenes lakkeringskant.

Regner med jeg matter/pusser ned 5-10cm rundt skadestedet, "backmasker" rundt og fyrer løs med primer, lakk og klarlakk.

Andre tips til hvordan å få overgangen smooth tas imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...