GlennN 17 Skrevet 22 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 22 Januar, 2014 Oppdaget at store deler av undersiden av dørene på venstre siden på C-klassen er angrepet av rust. Det er også litt rust på venstre hjulbue bak. Så da er jeg i tankeboksen om å gjøre noe med dette til våren/sommeren. Er ikke det samme å holde på med bilpleie når du vet at det er rust som trekker ned helhetsinntrykket. Det blir nok omlakkering av nedre del av dører(fra lista og ned). Er ikke så gira på å levere den til lakkverksted. Regner med spraylakk på boks blir uaktuellt. Så her må jeg få lånt utstyr(ihvertfall kompressor). Holder det å pusse ned med en DA maskin->fjerne rust->sparkle->pusse->grunning->lakkering->klarlakk? Er temmelig grønn på området, men har veldig lyst å lære mer om lakkering. Noen som kan komme med tips og triks. Begynner å tenke på det allerede nå, så jeg kan samle inn informasjon, se filmer osv slik at jeg er så godt forberedt som mulig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mykland 71 Skrevet 22 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 22 Januar, 2014 Følger med på denne, er inne på tanken om å fjerne no rust på min gamle bmw Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 22 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 22 Januar, 2014 Blir bra å få C-klassen rustfri Her er det en tråd om rustfjerning som Simen har opprettet http://www.detailersclub.no/forum/topic/17428-spoersmaal-om-rust-simen-proever-seg-paa-nye-ting/ Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne/Otta Detailing 384 Skrevet 22 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 22 Januar, 2014 Jeg tør legge mye penger i at skaden kommer fra innsiden av døren/hjulbuen. Da er det bare å fyre opp vinkelsliper og sveiseapparat for å utbedre. Å slipe ned og lakkere på nytt uten å være 100% sikker på at det ikke kommer fra innsiden (svært sjelden på disse områdene) er bare bortkastet tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TomTom 9 Skrevet 22 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 22 Januar, 2014 (endret) Delvis enig med Magne da man samtidig får hindret et skjemmende utseende i et par års tid. Selv om man ikke tar rusten fra innsiden. sitat: ..... Regner med spraylakk på boks blir uaktuellt. Så her må jeg få lånt utstyr(ihvertfall kompressor). Holder det å pusse ned med en DA maskin->fjerne rust->sparkle->pusse->grunning->lakkering->klarlakk? ..... Det kommer an på hvilket resultat du forventer, men jeg endte opp med å bli veldig fornøyd med sprayboks på en av jobbene jeg har gjort. Dog er det svært viktig å avslutte med 2-komponent klarlakk. Alt i alt koster da prosjektet kanskje 500,- og for den prisen synes jeg det var verdt tid og penger. Selv om resultatet ikke blir evigvarende. Til dere andre som har prøvd, foruten Simens tråd. Del gjerne egne erfaringer om selve lakkeringsarbeidet og prosedyren dere har brukt. Endret 22 Januar, 2014 av TomTom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 23 Januar, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2014 Jeg lakkerte litt (begge bakskjermene plusspluss) på en Multivan i fjor høst: http://www.detailersclub.no/forum/topic/18590-s-s-volkswagen-multivan-tdi-2005/ Fremgangsmåten jeg brukte står greit beskrevet der. Jeg slapp heldigvis å kappe og sveise noe... Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cotte78 391 Skrevet 23 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2014 Er det kurant å bruke spraylakk for å utbedre steinsprang og til å fylle lakk i riper? Har fått tips om å prøve det. Sliter med at fylling av steinsprang ikke alltid blir en varig løsning, da lakken slipper etterhvert. Bruker silikonfjerner før jeg fyller legger flekklakk. Håper det er ok at jeg spør i denne tråden. Hilsen Christian. Siter ELCO Auto spa & detailing: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Siste utførte jobb: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20083-2007-bmw-x3-30da/ Link til noen av mine utførte jobber:http://www.detailers...ekker-vaatslip/ , http://www.detailers...mw-530d-05-mod/ , http://www.detailers...er-svart-08mod/ ,http://www.detailers...od-solid-svart/Min bilpleie logg:http://www.detailers...hristians-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TomTom 9 Skrevet 23 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2014 Takk for langt og lærerikt innlegg Christer. Skal jeg få lov til å komme med noen av mine erfaringer vil jeg til nestemann foreslå at man lager mye større utblendingsområder. Det er ikke så alt for store områdene som trenger farge, men utblending med klarlakk over et stort område har jeg erfart gir bedre resultat. Aller helst hele panelet, eller inntil en skjøt hvis overgangen der kan gjemmes. Det finnes forøvrig fade-out spray som også gjør overgangene enda smoothere. Min største tabbe var overspray. Sørg for å dekke til resten av bilen som ikke skal lakkeres.. Jeg satt noen kvelder på youtube før jeg kastet meg i gang med mine lakkprosjekter i høst og lærte mye av diverse videoer. Samt noe informasjon fra dette forumet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 23 Januar, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2014 Hva med å hente ei dør eller lignende på huggern og prøve seg frem? Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennN 17 Skrevet 23 Januar, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2014 Hva med å hente ei dør eller lignende på huggern og prøve seg frem? Skal nok få prøvd meg på noe annet en bilen min før jeg går til verks Kansje tilogmed finne ei rusta dør Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 23 Januar, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2014 Det er ikke så vanskelig å finne nei Lykke til da, blir spennende å se hvordan det tar i vei Har prøvd meg 2 ganger tidligere på slitne biler uten hell, dog med helt feil fremgangsmåte Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennN 17 Skrevet 26 Mars, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Mars, 2014 Forhåpenligvis vil jeg få tid til å begynne nå til helga. Har samlet opp litt motivasjon og kunnskap, men har et spørsmål jeg må få klarhet i først. Har det noe å si om primer eller lakk kommer over på klarlakken til det som ikke skal lakkeres? Eller er det bare med på å få overgangen bedre? Sist jeg prøvde meg, så maskerte jeg akkuratt rundt den lille flekken jeg skulle lakkere, noe som endte med tidenes lakkeringskant. Regner med jeg matter/pusser ned 5-10cm rundt skadestedet, "backmasker" rundt og fyrer løs med primer, lakk og klarlakk. Andre tips til hvordan å få overgangen smooth tas imot med stor takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.