Gå til innhold

Overgang til Rupes


Meringdal

Recommended Posts

Meringdal

Heisann. Jeg er veldig ny innen de forskjellige rupes-produktene, men kunne gjerne tenkt meg å prøvd dem. Ser mange skryter veldig av dem.

Så da er spørsmålet. Jeg har nå brukt scholl i noen år og er svært fornøyd med de produktene. Er godt kjent med hvilke komboer som fungerert til hvilken lakk, så det kan bli spennende å teste noe nytt - men hva er størrelsen på padsa? Jeg kjører nå mes mediumpads fra scholl, er rupes sine like store slik de går på bakplatene mine som jeg har fra flex? Har både oscilerende og roterende og disse vil jeg gjerne beholde en stund til :-) (konservativ lenge leve)

Og jeg antar at når man først tester så må man teste alle fire? Og her går det i fargekomboer eller? Gul pad på gul flaske?

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Jeg ville jo testet alle 4 om jeg først skulle testet den! :)

Det du sier om fargekoder stemmer, Magnus. Men det kan jo som med mye annet være at en annen farge vil fungere bedre, eksempelvis gul polish på hvit pad på enkelte lakktyper etc. :)

Når det gjelder pads og størrelse så er disse skråskjært innerst, så de er 130mm ved bakplaten og 150mm ved flaten på puta i motsatt side på LHR15ES, også er de 150/180mm de til LHR21ES. :)

  • DCN Poeng 1

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Ser at du nevner bakplate fra Flex her. Hvis ikke jeg tar helt feil nå så tror jeg du må ha Rupes bakplate for Rupes maskiner..

Jeg har vurdert nå lenge å kjøpe Rupes etter at jeg har prøvd maskinene i Polen men... Har 4 gode maskiner fra før og disse liker jeg meget godt. Noe jeg kunne tenkt meg fra Rupes for å få maskin parken 100% er LHR 75E Mini, LHR 12E, RA 75 og LHR 75 - Luftdreven.

Eller lykke til med Rupes Meringdal! :)

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Ser at du nevner bakplate fra Flex her. Hvis ikke jeg tar helt feil nå så tror jeg du må ha Rupes bakplate for Rupes maskiner..Jeg har vurdert nå lenge å kjøpe Rupes etter at jeg har prøvd maskinene i Polen men... Har 4 gode maskiner fra før og disse liker jeg meget godt. Noe jeg kunne tenkt meg fra Rupes for å få maskin parken 100% er LHR 75E Mini, LHR 12E, RA 75 og LHR 75 - Luftdreven.Eller lykke til med Rupes Meringdal! :)

Ja, den ble vel nevnt, det jeg mente var vel i hovedsak om å bruke scholl bakplate på flex, til bruk på rupes sine pads :)

Maskinene ser flotte ut og mange skryter av disse også, men det blir kanskje litt overkill i starten for min del å bytte ut alle maskiner jeg har :)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går litt surr her. Det er roterende flex du snakker om her? De fleste tenker bigfoot systemet når man nevner rupes, som du ser :) Rupes polishene er ikke egnet for bruk med roterende maskin. Ikke padsene heller tror jeg.

Endret av Mighty

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det går litt surr her. Det er roterende flex du snakker om her? De fleste tenker bigfoot systemet når man nevner rupes, som du ser :) Rupes polishene er ikke egnet for bruk med roterende maskin. Ikke padsene heller tror jeg.

Holgers-mannen kimet inn tidligere i en annen tråd om at Rupes pads og polisher kunne brukes på roterende også, men ikke køl om jeg klarer finne igjen den tråden nå...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Holgers-mannen kimet inn tidligere i en annen tråd om at Rupes pads og polisher kunne brukes på roterende også, men ikke køl om jeg klarer finne igjen den tråden nå...

Denne kanskje?

Bare en rask oppklaring: Vi får enkelte henvendelser fra brukere som opplever at produkter og da spesiellt pads er "dårlige" Derfor er det som Kim sier at vi opplyser om enkelttilfeller vi hører om. Det være seg fra Rupes sentralt eller hendelser vi har jobbet med her i Norge. Rupes maskiner går godt med de fleste polisher og de fleste puter, men oscilleringen fører til en helt annen bevegelse og friksjon enn roterende maskiner. Derfor kan polishenes egenskaper oppleves veldig ulikt på de forskjellige maskinene.

Og ærlig talt; det må gå an å gi relevant informasjon uten å bli beskylt for BS og varepushing.. 3M Grønn er utmerket produkt på roterende maskiner. Oljen gjør den superfin å jobbe med, MEN det er nettopp denne oljen som gir varmgang i putene på Bigfoot og dette er rett og slett ikke Rupes puter bygget for. Varmen gjør at putene går i oppløsning og dermed er putene " dårlige! " Rupes puter er veldig åpne i cellestrukturen og hele tanken er å holde temperaturen nede, og holdbarheten og levetiden på putene lang. Disse egnskapene ivaretas med flere kjente polisher uten at jeg kan nevne alle, men Kim har noen med i innlegget sitt.

Bruk de kombinasjonene dere finner som passer dere best, og tips gjerne andre på forumet, eller send meg informasjon. Jeg prøver å svare etter beste evne. Det er kjempeviktig for oss i Holger's å kunne gi god og relevant informasjon.

Dersom jeg tør å fremme en Rupes kombinasjon som vi har fått tips om og prøvd selv på disse lakkene så er det Gul / Gul kombinasjonen. Den gule har betegnelsen FIN og gir også en veldig fin glans. Og selv om regelen er FULL hastighet til vanlig, kan det på enkelte lakker være lurt å kjøre ned på 3,5 - 4. Dette gjelder både på LHR 15ES og LHR 21ES.

Ha en fortsatt strålende dag og en fin jul :)

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jess, den. Og det ser ut til at jeg misforsto litt (som vanlig, siden jeg ikke leste det veldig nøye). Rupespads/-polisher ser da ut til å være laget for oscillerende maskiner og ikke roterende.

My bad. Igjen. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Takk for godt svar :)

Så om jeg forstår det rett, så bør jeg kjøpe pads som er 180mm når bakplaten på Flexen er 150mm? Siden de er skråskjært?

Mange som anbefaler meg Rupes til bla. Tesla, og da må jo disse fungere på andre vanskelige lakker som jeg ofte sliter litt med, når jeg bruker Scholl. Det kan derfor være godt å ha noe i bakhånd når man får slike biler .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noe negativt å si om Rupes produktene på roterende. Eneste jeg har droppet er den blå pad'en. Ellers virker produktene vel som bra som scholl etter min mening. Har scholl og menzerna og bruker primært Rupes. Ellers synes jeg de to grove Rupes pad'ene er litt harde ift feks lilla scholl, som gjør det litt uvant ift paneler med mye linjer - men dette blir man vant til.

Meringdal: dersom du ønsker å prøve produkt før du handler så kan dette la seg ordne :-)

Skal dog sies at jeg svært sjelden møter behov for roterende med grov produkt ilag med bigfoot21, den tar mer en nok selv på sliten, hard tysk lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Jeg har ikke hatt noe negativt å si om Rupes produktene på roterende. Eneste jeg har droppet er den blå pad'en. Ellers virker produktene vel som bra som scholl etter min mening. Har scholl og menzerna og bruker primært Rupes. Ellers synes jeg de to grove Rupes pad'ene er litt harde ift feks lilla scholl, som gjør det litt uvant ift paneler med mye linjer - men dette blir man vant til.

Meringdal: dersom du ønsker å prøve produkt før du handler så kan dette la seg ordne :-)

Skal dog sies at jeg svært sjelden møter behov for roterende med grov produkt ilag med bigfoot21, den tar mer en nok selv på sliten, hard tysk lakk.

Godt å høre..! Jeg har hatt noen kg med scholl ståendes nå en stund, men det er snart tomt gitt.. Derfor jeg tenkte å prøve noe nytt :) Blir jo spennende å begynne å finne nye komboer for min egen del, men jeg antar her begynner å bli litt folk som bruker disse produktene som gjerne deler erfaring osv.

Anbefaler du meg å like gjerne kjøpe en bigfoot21? Gjør denne noe mer jobb i forhold til Flex DA eller vil flexen gjøre samme nytten? Er det noen annen funksjon på Bigfoot?

Ja det er jo ikke lange veien til Ålesund, akkurat nå så ligger det en bestilling klar hos Bilnerden, men har enda ikke fullført den... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Meringdal: for å få "full" opplevelse av produktene, tror jeg du må slenge med enten bigfoot ,15 ev 21..

Flex-da er en glimrende maskin, men jeg synes bigfoot opofører seg helt annerledes. (Det gjør den jo:)) Flex har ho tvungen rotasjon.

Man bør vel anta at både pads og produkter er laget til nettopp bigfoot maskinene. Utslaget er vel en vesentlig faktor (?).

Når det er sagt, fungerer nok som nevnt, produkter og pads til andre maskiner om man ønsker det. (Har ikke tenkt på å prøve rupesprodukter med andre maskiner)

Har brukt bigfoot 15 og lhr75luft siden sommeren daglig. Tok en pt-cruiser på søndag og brukte Flex-da på den. Det var uvant igjen, men kom fort inn i det og fungerte som det skulle. Mye bråk!:)

Jeg var litt skeptisk til rupesmaskinene helt til jeg var i værdal i fjor, og så hva de kunne gjøre..

Jeg mener bigfoot er hakket bedre å bruke og den støyer en del mindre (tror jeg).

Jeg kommer absolutt til å fortsette med disse maskinene sammen med div produkter og pads, dog tror jeg de nye microfiberpadsene er fine..

Jeg kommer også til å bruke de andre maskinene jeg har fra før, og de passer til hver sitt bruk.

Flex vs bigfoot blir jo egentlig bare hva man liker å bruke osv, for begge er prima!

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Bigfoot bedre enn Flex, men til produktene vil nok begge være greit tenker jeg. Synes 21 korrigerer bedre enn Flex, men 15 littegrann mindre (ift tid selvsagt)

Likte Bigfoot bedre da man ikke skal bruke press på samme måte, og at de er veldig stabile)

Gi et skrik dersom du ønsker, jeg har både 21 og 15 i hus.

Synes faktisk s03 støver noe mer enn zephir feks. Og Keramik (gul) og diamond (hvit) er vel så gode som s30/40.

Særs ofte er fargekombinasjon riktig også, men å gå et hakk opp/ned på pad/produkt kan finjustere cut/finish feks:

Blå/blå er grovest, grønn/grønn nr2, da kan du ta blå/grønn som jeg synes er enklere å jobbe med og littegrann mindre cut (grønn pad er ikke så grov og støver ikke så mye med denne, føles som lilla scholl som en slags mediumgrov pad)

Ellers er jo Flex en god maskin, og vil være smak og behag, og det vil kanskje være uvant i starten med Bigfoot.

Endret av tr86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Du har det du trenger ;) Jeg ville aldri ha bytta ut knallgode flexen med rupes.Heller gått over til menzerna produkter.Scholl utgår hos meg mer og mer pga. masse søl for å få ut siste dl pr 1 l flaske.Begynte med fint produkt og prøver grovere og grovere.helt på høyde med Scholl til nå :) kommet til menzerna 2000.

  • DCN Poeng 1

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å kjøre Menz sammen med MG. 2 dråper MG og 1 dråper Menz. Føler Menzerna tilfører litt ekstra olje/fukt slik at jeg kan kjøre litt lengre før det blir tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Takk for gode svar. Som nevnt, jeg liker svært godt mine maskiner, og vil gjerne fortsette å bruke disse. Scholl har ikke stoppet meg enda, verken når det gjelder det å få ut siste bit av flaskene (ja, som til tider er veldig messy!!) eller cut på de forskjellige. Her har jeg stor samling pads også. Men når det er sagt så er jo det spennende å prøve nye produkter, men tror jeg må holde meg innenfor den økonomiske grensen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre S Nilsen

Noen som har prøvd Bigfoot sammen med MG produkter?

Har brukt microfiber pads og polish til dtte på rupesen funker helt fint men lime løsner etter hvert på paden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...