Gå til innhold

1.6tdi 105hk som familiebil?


Bjørgvin

Recommended Posts

Vurderer den nye skoda octavia. Nå som de i februar skal ha kampanje på 4x4 til 5k istedet for 30k frister det veldig med å slå til på ny bil kontra brukt demobil etc..

Fakta i grove trekk er Elegance utgaven. Dette er øverste utgave med valgt ekstrautstyr som:

Hengerfeste

Navi

Delskinn

Webasto

Delingsnett

Metallic lakk

Conti piggfritt med original felg

Prismessig kommer denne på ca 395k for 180hk bensin med DSG.

Dette er mye penger, men alikevel "mest bil for pengene" idag kontra andre sammenlignbare biler.

Greien er at samme bilen med samme utstyr kan fåes med 105hk diesel manuell for ca 60k mindre. Dette klinger bedre i mitt hode å betale for en Octavia. Jeg er egentlig Audi mann og synes vel octaviaen er gørrkjedelig. Men er også meget glad i "bang for the buck"!!

Så noen som kjører rundt med denne 1.6tdi 105hk motoren? Jeg reiser litt på fjellet, men sjelden med fullpakket bil

Endret av Bjørgvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Knutis

    5

  • StianMH

    5

  • Bjørgvin

    4

  • MVinter

    4

Populære dager

Har ikke prøvd noen av de, men personlig hadde jeg nok gledelig lagt i 60k ekstra for å få en ordentlig motor (bensin) med langt mer kjøreglede og comfort når man først skal bruke såpass med penger. Men det er vel smak og behag, har kjørt V70 med 109hk diesel, og jeg opplevde det som kjedelig og på grensen til livsfarlig, men det kommer jo selvfølglig helt an på hva man prioriterer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt litt Touran med denne motoren, og jeg syns den er virkelig kjedelig.

Den holder til kjøring fra A-B, men forbikjøring må planlegges lenge i forveien og i oppoverbakke er det nesten bare å glemme.

Personlig syns jeg den ble i overkant svak, da 2.0TDI i nedtrimma 110hk utgave koster minimalt mer og er en mye bedre motor.

Jeg ble også litt skeptisk over at den på 1.6 litern kutta ut forsterkningen i stemplene til kryssbolten. Det har de nemlig på alle andre motorer, men den "termiske belastningen" på denne motoren skulle være så lav at det ikke var nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme erfaringen hadde jeg på volvo v50 1.6D vs 2.0D i ettertid fant jeg ut at det var noen små fordeler utenom kraften og. For eksempel går registerreima til 240 000 istedet for 120 av en eller annen grunn. og dieselpartikkel filteret er av bedre kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Focus med 1.6 TDCi og 116 hk, de bilene er jo mer eller mindre i samme str.

Jeg syns motoren var helt OK i Focusen, men skulle den hatt 4x4 i tillegg så ville det gått som en bøtte møkk.

Samboeren har 1.6 TDi i golfen sin, og ja, den kler en golf med FWD og manuell. Men tror nok du vil bli skuffet, og du vil nok ende opp med å irritere deg over så liten motor på sikt.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Jeg har en 2006 Octavia 4x4 med de specs, er vel litt oppdatert motor i de nye.

Den bringer deg fint fra A-B men har ikke noe å stille opp med som får deg til å dra på smilebåndet på turen. Med chip oppnår du vel rundt 140 hk og da er det mere greit.

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så vil du nok ikke det nei :)

Har prøvd octavia med DSG, 1.6 TDi, ga meg liksom ingenting. Men bilen er pen, interiøret er fint og god å kjøre :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØrjanA

Har kjørt Octavia med 1,6TDI 105hk og 4x4.... GØRR KJEDELIG bil å kjøre med denne motoren! Hadde uten tvil lagt litt ekstra kroner i det og fått en noe motorsterkere utgave...

http://www.facebook....dreassenAutospa              http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak


Sertifisert Scandic Shine Detailer   Cosmic Detailing Center  Sertifisert    Scholl Concepts bilpleiesenter    

Sertifisert Polishangel Detailer   Nanolex Certified Detailer   DCN Approved Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd Skoda ikke har noen umiddelbare planer om 2.0 TDi 140/170 HK diesel, DSG og 4x4.. Det hadde vært helt strålende.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Kona har Golf 1,9 tdi 105 hk 4 motion stasjonsvogn. Det er ikke noen rakett, men det er heller ikke så aller verst mener jeg. Nå kjører jo jeg en kratigere bil selv, men i forhold til forventningene så står denne motoren helt klart til ståkarakter. Opplever den som relativt sterk, kanskje ikke superrask, men det er vel heller ikke forvente (om man da ikke vil dytte inn en chip..) :) Men det er klar at 1,6 literen muligens har noe smalere register og bunndrag.

Endret av Kundeservice Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 2011 Octavia stv. Elegance med 1.6TDI DSG. Denne drivlinjen er helt ok, den drar deg dit du vil, selv med fullt ferielass. DSG kassen utnytter kreftene til motoren veldig fint. Men med fullt lass må (som nevnt tidligere) forbikjøringer planlegges nøye. Veldig god og økonomisk familiebil med god plass, men ikke noe mer med denne motoren. Ellers kan jeg si at understellet er relativt stivt, slik at den ble lite komfortabel å kjøre med 225/45R17. Kjører nå med 205/55R16 både på sommer og vinter, og syntes dette er et bra kompromiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsernstyrt avgjørelse. Skal ikke konkurrere for mye med Passat og A4. :s

Ja, eller enklere sagt. Skal ikke sørge for at den blir Europas mest solgte bil.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1.8 TSI 4x4 DSG. Har kjørt 1.6 105 i golf 2011. Det er ikke litt forskjell på disse to, det er enorm forskjell. Byttet fra Passat 2.0 TDI 4M og jeg skal aldri mer ha diesel! Moderne turbo bensinere har godt moment hele veien, stillegående og du slipper den sure diesellukta. For min del var valget enkelt! Dersom du ser på avgiftsforskjellen fra 1.6 TDI til 1.8 TSI så er 60000,- billig! :)

Edit: Så forresten på Golf 7 stv også, men den leveres ikke med 4M DSG kombo, prisen er høyere og den er ikke like romslig.

Endret av MVinter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

Jeg kjører den nyeste Octavia 1.8 tsi 4x4 Dsg og kan ikke få skrytt nok av den. Nydelig avbalansert motor som drar skinnet av pølsa når den trenger det. Flott automat som girer vesentlig fortere enn om jeg skulle gjort det selv.

Stabil nå på vinterføre, men legger seg bredt når jeg ønsker det selv..

Har webasto, delskinn, Colombus, Canton, elektrisk førersete, elektrisk bakluke, skillevegg + div småting.

Rs blå selvsagt..

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører den nyeste Octavia 1.8 tsi 4x4 Dsg og kan ikke få skrytt nok av den. Nydelig avbalansert motor som drar skinnet av pølsa når den trenger det. Flott automat som girer vesentlig fortere enn om jeg skulle gjort det selv.

Stabil nå på vinterføre, men legger seg bredt når jeg ønsker det selv..

Har webasto, delskinn, Colombus, Canton, elektrisk førersete, elektrisk bakluke, skillevegg + div småting.

Rs blå selvsagt..

Mye av samme oppsett, har vel det meste unntatt soltak, det kan jeg styre unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare trådstarter så ja 1.6 TDI er en ok motor som er kapabel til å få dere rundt selv med full bil. Det blir litt giring og forbikjøringsfelt med full bil vil ikke bli noe vanlig. Samtidig vil jeg påst at denne motoren føles betydelig sprekere enn Volvo D2 109 hk. Har ikke så voldsomt mye annet relevant å sammenligne med.

Står fortsatt på at motorbyttet er verdt 60000 lett! Husk at du får DSG i tillegg og at en del av disse pengene får du tilbake når bilen skal selges en dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...